AF-generator

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: AF-generator

Inlägg av Henry »

überfuzz skrev:Henry, varför föredrar du rena jordplan framför uppskurna?
Det jag beskriver ovan är bara för designen i denna tråd och då det är byggt som det är så kommer jordplanet att bli som det blir och inget som jag kan göra något åt, eller vad menar du?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Henry skrev:C1 till vänster ser det ut att vara direkt kortis med undre benet.


Sen är jag dock lite skeptisk till den typ av jordplan som Eagle (smidigt nog) använder, jag hade hellre sett ett separat lager i själva kortet som därmed också hade möjliggjort extremt korta jordförbindelser/vior

Hade det varit ett 4-lagers kort så hade det gått att få ett helt separat jordplans lager i mitten tex men nu är det 2 lager och då blir det ett lager på hela undersidan och ett lager på hela ovansidan och dessa båda två sedan satta som jord och sammankopplade genom att välja "Name" på kanten av dessa och där sedan skriva in GND.

När du sedan har dessa två ytor så kan du bara sätta lite vior stategiskt här och var som du namnger GND så kopplas båda dessa ytor samman på många ställen (eller i ditt fall sedan medelst en lite bit tråd men du får i alla fall ett borrhål att gå efter) så är båda sidor ordentligt sammankopplade och även med kretskortets jord så det blir ett så att säga.
I Eagle's board-meny syns det tydligt att det inte är kortis, dock håller jag med dig om att ovanstående bilder tycks visa kortis (Eagle varnar inte ens för overlap/restrict i sammanhanget). Så jag skiter i att göra om det här för femtioelfte gången, siktar på skalpell i värsta fall :)

MVH/Roger
PS
Man skulle ha ett 6-lagerskort med Top/Vcc/GND/Connectors eller Vdd/Vss/Bottom, tycker jag, om man får drömma lite alltså :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Slutgiltig filning att schemat i Paint.

Utgångskondingar tillagda.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde om det till slut, såg okej ut i Eagle men som Henry sa...

MVH/Roger
PS
Det är egentligen inte så jobbigt att göra om konstruktioner, jag har hittat en trevlig rutin. Eftersom jag ska göra om en design som jag redan, obs, har Gerber på så har jag ovanligt lätt för att skriva över gamla filer. Jag har haft jättesvårt för det tidigare (t.ex ökar jag alltid siffran i mina Paint-filer) men nu går det jätteenkelt förmodligen för att jag som sagt redan har Gerber så vad kan bli fel, jag behöver inte fler Gerber av samma sort, liksom.

Men det är ändå lite småjobbigt för man måste verkligen hålla tungan rätt i mun hela vägen tills man fått nya Gerber och portionerat ut både png-bilder av konstruktionen och Gerber i respektive projektkatalog.

Nåväl, här kommer den nya layouten, hoppas du inte ser några avgörande fel nu, Henry ;)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: AF-generator

Inlägg av Henry »

Jo tyvärr, regultatorn längst uppe till vänster har ev en ledning som är antingen kortis med mittersta benet eller så är det nanometer ifrån.

Sedan finns det en trådsnutt vid kondingen rakt ovanför nedersta regulatorn som går rakt ut i luften som ev kanske inte har någon funktion.

Utöver detta har jag inget dock inget mer att anmärka på även om det kunnat tas bort någon mer bygling, men jag tror du är på bristningsgränsen med det nu så vi hoppar kanske över det. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

1:a anmärkningen, glasklart utan problem när jag kollar brd i Eagle, skiter i den men tack ändå :)

2:a anmäkningen, riktig men gör inget (hoppas jag)

3:e kommentaren :D

MVH/Roger
PS
Märklig skillnad faktiskt mellan hur det ser ut i Eagle och blir som png, varför kommer jag liksom in mellan benen på nedre regulatorn men inte där uppe? Speciellt intressant ty jag har 1,27mm snap-grid (tror jag) inkopplad. Men jag antar det är Murphy som spökar som vanligt :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt fortsätta den här tråden genom att planera och visa hela bygget av min funktionsgenerator (KFG) som jag nu har fått levererat ett gäng PCB från Kina av.

Först måste dock lådan planeras, nåväl det är i alla lämpligt att ha den klar innan man bygger kortet.

Nu behövs mest borr-planering.

Jag har nu tagit reda på exakt vilka håldimensioner jag behöver sen har jag grovplanerat borrningen, först tänkte jag nyttja ekvidistanta hål men det gick inte ty "4P" är för bred så jag måste reservera särskilt utrymme för 4P.

Jag har just nu inte riktigt alla mekaniska data, de LED som jag vill ha vet jag inte riktigt vart jag kan få tag i men jag vill ha sådana jag sett nån gång som man bara borrar ett hål för och bankar in med hammare.

När jag hittat dom kommer jag göra resten på millimeterpapper för det är bäst ur min synvinkel (som inte har nåt mer "avancerat" mekaniskt CAD-program än Paint :D ).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för bygga denna enhet och alla de andra enheter som ingår i mitt racksystem (KPS) som modell prototyper.

Först ville jag ha tag i LED med hållare och kabel som man bara kan banka in i ett hål med hammare, hittade till slut dessa hos Digikey men de kostar ungeför 21 spänn/st och det är oacceptabelt.

Jag har nu kikat i min lilla raaco-ask där jag förvarar gamla LED-hållare, hittade en som passar för 3mm-LED, sen sökte jag på det hos Electrokit och hittade fler och då till det fascila priset om 2:55, detta ska sedan adderas med de gröna 3mm LED (25st) jag råkade köpa lite småfelaktigt hos Kjell för typ nåt år sedan dvs LED blir gratis och jag betalar nästan en tiondel så mycket för denna lösning, en lösning jag vill ha minst 20st av ty 2 LED/enhet.

Alla enheter får alltså gröna LED (tycker grön indikerar okej funktion bäst) ihop med en mycket enkel LED-hållare beståendes av två delar dvs en som håller fast och fixerar LED och en ring som klämmer åt, borrhålet bör förresten var minst 4mm medans paneltjocklek tycks kunna vara 2mm i alla fall.

Sen har jag också tänkt lite prototypmässigt vad gäller RCA, jag hade tittat ut en isolererbar RCA-variant på Electrokit som kostade hela 30 spänn men såg mycket bra ut, jag vill gärna ha så nära stjärnjord det går i mina byggen så jag hade tänkt köra dessa varianter isolerade MEN dom kostar för mycket speciellt i denna fasen av testande/utvärdering så jag har tänkt om, jag kommer köra utan isolation för dessa kostar bara 9:-.

Att inte isolera RCA från varandra kommer förmodligen innebära onödigt mycket överhörning och jordströmmar men då mina byggen sällan sysslar med speciellt små nivåer eller höga frekvenser så kan det kanske hända att en enda jordning av en RCA mot chassi duger (kommer skaffa M10 taggbrickor för detta och när jag ändå håller på är M10 lödöra också bra att ha), jag är lite tveksam vad gäller riktigt låga nivåer men detta är det närmsta stjärnjord jag kan komma med oisolerade RCA.

Jag tror det här kan bli "Good Enough"

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om borrmallen för min KFG något, ville att den skulle se ut som de andra med all relevant information som gäller både den och alla andra såsom exempelvis tillgängliga mekaniska mått hos låda.

Jag sätter inte ut borr-diameter just nu, jag tar det sen när projektet har vart i millimeter-papper och vänt (måste ju ändå sätta ut en massa pilar).

MVH/Roger
PS
Nästa får nog bli KTD, en enhet som egentligen bara behövs om KSU är ställd på 3A som strömgräns.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

KFG uppgraderad med min kära DIN.

Det är dock inte så smidigt med en TTL-signal i DIN 3P ty TTL-signalen ska alltid till skåpet som extern trigger, jag kommer nyttja en nätkabel med tre ledare där ledarna kommer vara av kanske 1dm längd bortanför manteln och då har man således Funk+TTL+GND nära varandra trots att TTL måste gå till skåp om det ska vara nån mening med den signalen, dvs jag kommer behöva ytterligare ett kablage som består av en BNC-hane för kabel och en kabel med ett par krokodil för att dra nytta av TTL, som är en mycket bra signal när man mäter på varierad och speciellt liten amplitud.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

I KFG har jag bara bytt ut DIN 3P.

Jag har gjort det för jag anser att TTL ska, när så önskas, alltid på smidigt sätt kunna kopplas till skåpet för det är verkligen smidigt att ha en sync-signal som extern trigger när man pendlar mellan höga och låga signalnivåer hos signalen man mäter på.

Detta innebär att man inte riktigt kan gröta ihop både OUT och TTL i samma kabel, det går naturligtvis men är inte så smidigt.

Så jag nyttjar nu min nyfunna trevliga Stereo RCA som både OUT och TTL.

MVH/Roger
PS
Ser nu att ELFA slutat sälja mina fina Stereo-RCA, hoppas dom går att få tag i nån annanstans.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat spåna på digital svepning av min KFG.

KFG styrs av en potentiometer i en återkopplingsslinga modell fyrkant+trekant, så mycket har jag (nästan) förstått.

Input till potentiometern är en fyrkantvåg som begränsas av var sin Veb-sträcka som Zener-dioder (sägs vara snabbare än Zener-dioder), Veb är runt 10V för småsignaltransistorer.

För att kunna svepa ändlägena (20Hz-20kHz) behöver jag alltså kunna nyttja en digital potentiometer som klarar typiskt +/-10VDC.

Jag har, efter rudimentär sökning, hittat den här: https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... ng_tds.pdf

Den verkar bra men den klarar korkat nog bara signaler som ligger mellan jord och Vcc, vad är det för potentiometer :D

MVH/Roger
PS
Med andra ord måste jag leta vidare, siktar på nån som till att börja med klarar +/-10V dvs den bör ha tre pinnar för matning och då Vcc, GND och Vss, alternativt får man DC-lyfta ingångssignalen men kretsen behöver fortfarande klara 20Vpp.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu hittat den här efter en del letande (tre andra fabrikat hade strikt DC-signal för potentiometern, suck :) )

https://www.elfa.se/sv/potentiometerkre ... simi=97.27

Det visar sig att max spänning på terminalerna är +/-8V men vad som är ännu roligare är att mina Zener-kopplade trissor ger just +/-7,5V.

Nu är +/-8V AMR så det är tufft att ligga på +/-7,5V (+/-5V rekommenderas) men jag kör på och köper två för säkerhets skull för skulle det skita sig kan jag eventuellt nyttja Zener istället, kan var kul att prova i alla fall även om jag hört att Zener är kapacitiva och därmed långsamma.

Kul att jag fått löst denna biten.

Antal nivåer är sedan 100 vilket gör det lite struligt med kontrollen för jag vill ha tre moder:
1) Manual (vanlig pot kopplas in)
2) Auto (vanlig pot kopplas ur, den digitala kopplas in och en "ringräknare" räknar runt 100 tillstånd om och om igen)
3) External (extern uC eller dylikt styr frekvenssvepet dvs den digitala potentiometerns värden).

Jag hade hellre sett 256 nivåer för då kan man bara låta en 1-byte räknare räkna runt, nu blir det lite struligare men vad fasen man kan ju inte få allt :)

MVH/Roger
PS
Schemat är f.ö lite fel, R22 skall inte gå till backe utan till triangelvågens utgång (TP17). Hade jag fått bestämma över potentiometerkretsen hade jag velat ha 256 nivåer OCH parallell (asynkron) styrning, får väl bygga mig en sån :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kommit på och skissat bifogat.

Jag är ganska, men inte riktigt, nöjd för jag hade velat haft med datorstyrning också men iom att kretsen styrs på ett mycket enkelt och bra sätt med U/D+INC så känner jag för att använda denna.

Jag kommer dock fortsätta mitt sökande efter en digital potentiometer som först och främst klarar +/-8V över den elektroniska poten men också kan laddas med ett digitalt pot-värde, hittar jag en sådan kan jag nämligen ha full koll på potvärdena och därmed frekvenserna (det enda man behöver göra är att inventera vilka frekvenser det blir av dom olika potvärdena, kan bli så många som 256 men just nu använder jag bara 100).

Om man bara hade kunnat göra reset på kretsen så hade man haft koll på var man är och hur många steg man då ska skicka på men det finns inte hos denna enkla krets dvs man vet aldrig vart man är på poten, det enda man vet är att man kan lagra senaste värdet mha CS men det värdet känner man som sagt inte till.

Kretsen verkar vara gjord för enklare musikspelare.

MVH/Roger
PS
Jämför med senast uppladdat Eagle-schema så förstår Ni bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu hittat den här fina kretsen från Analog Devices: https://www.mouser.se/productdetail/ana ... uxnDSb8%3D

Den klarar +/-7V (AMR).

Jag har +/-7,5V vilket är ett litet problem (jag kan dock eventuellt lösa det genom att krympa spänningen lite med vanliga Zener).

Kretsen har sedan 256 steg vilket är mycket smidigt om man bara vill köra runt allting.

Den har SPI (MISO, MOSI, SS).

Den är log vilket kanske inte är så bra för just min applikation men rent allmänt är ju log bra för volympottar.

Den finns dock tyvärr bara som SO16-kapsel vilket jag hatar, jag hatar allt vad ytmonterat innebär :D

Får väl skaffa SO16-DIL16 adaptrar också nu när jag ändå har SO8-DIL8 adaptrar (upptäckte dock precis att stiftlist inte går ner i IC-sockel modell ekonomi i alla fall, det är för tjocka ben, man måste alltså löda dit nåt klenare som ben).

MVH/Roger
Skriv svar