Simulering av Ystad fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Fortran skrev: 6 januari 2021, 14:14:07
rogerk8 skrev: 5 januari 2021, 22:34:01Just nu vet jag inte hur jag vill göra. Men ytisar (1206 dvs stooora ytisar) kommer det att bli tack vare Er :)
Om du tänkte lämna de två resistorerna du "programmerar" med obestyckade från fabrik så finns det ju ingen som helst anledning att just dom måste vara ytade.
Gör kortet kompakt med typ 0603 och låt dom du programmerar med vara vanliga hålmonterade. Enklare för dig att löda dit och enklare att byta om man skulle vilja göra det. :)
Underbar kommentar, tack!

Blir det inte krångel med själva pcb-processen då om man blandar hålisar och ytisar?

Tycker mycket om den här lösningen!

MVH/Roger
PS
Idag kör jag stiftlist för de två motstånd som jag programmerar med, rätt smidigt faktiskt att bara klippa bort tre pinnar mellan dom fem och typ löda de två motstånden i luften. Jag gillar det konceptet när man är osäker.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag lött på lite, det som saknas är luftbygget kring IC.

Jag printar ut en bild på KHF som jag "smart" nog tagit, det är alltid tacksamt att ha bilder/mallar när bygget är lite annorlunda.

Bifogar en bild.

MVH/Roger
PS
Tack vare mall-bilden ser jag nu att den översta kondingen inte skall sitta där, den åker bort medels avlödningsfläta i morgon :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Fortran »

rogerk8 skrev: 6 januari 2021, 22:20:56 Blir det inte krångel med själva pcb-processen då om man blandar hålisar och ytisar?
Nej. Ska du ha både hålisar och ytisar på samma kort så kommer det såklart bli dyrare än bara ytisar.
Men komponenter som inte ska monteras kostar inget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Då är ju ditt förslag helt jävla klockrent!

Stort tack!

MVH/Roger
PS
Eftersom vi bara snackar två motstånd så tror jag inte att den högre summan blir astronomisk :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av AndLi »

Men att byta en hålmonterad komponent är mycket jobbigare än att byta en ytmonterad dito.. och sen måste man få rent hålen med...

Men visst ska man bara montera en gång så blir det kanske lättare... men enklare att få det snyggt med ytmonterat..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Men du har lite fel här för du är nog lite för modern :)

Såg du inte att jag snackade stiftlist förut och att raster för hålis-motstånd typ är fem pinnar (400mil) som gör att man kan klippa bort tre (både över och under) så att de går ner i standard hål-raster.

Gör man det med "osäkra" värden så kan man byta motstånd hur många gånger som helst :)

Det har jag kommit på helt själv :D

Tack för din kommentar.

MVH/Roger
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Palle500 »

Om det nu är osäkra värden för samma fyrkaraktär så låter det fortfarande lite problematiskt att behöva testa genom att löda fast olika motstånd. Bättre med en mångvarvig potentiometer som ställs in för rätt fyrkaraktär vid leverans, alt låter kunden göra jobbet själv.
Hur har du löst omställningen för ett, två eller tre blinkningar?
Sen har du fyrar som lyser konstant m.m.
Det finns minst 15 olika grundkaraktärer som sen oftast kombineras med olika blinkintervaller och periodtider.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrkarakt%C3%A4r
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Palle500 skrev: 7 januari 2021, 05:33:02 Om det nu är osäkra värden för samma fyrkaraktär så låter det fortfarande lite problematiskt att behöva testa genom att löda fast olika motstånd. Bättre med en mångvarvig potentiometer som ställs in för rätt fyrkaraktär vid leverans, alt låter kunden göra jobbet själv.
Hur har du löst omställningen för ett, två eller tre blinkningar?
Sen har du fyrar som lyser konstant m.m.
Det finns minst 15 olika grundkaraktärer som sen oftast kombineras med olika blinkintervaller och periodtider.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrkarakt%C3%A4r
Bättre med en mångvarvig potentiometer som ställs in för rätt fyrkaraktär vid leverans
Njae här är vi nog inte på samma våglängd :)

De båda programmeringsmotstånden ställs bara in en enda gång dvs när man bygger specifik fyrsimulator, efter det behöver dom aldrig ändras för man har liksom testat sig fram till vad dom behöver vara dvs bara att löda dit nästa gång man bygger för samma fyr, liksom :)
Hur har du löst omställningen för ett, två eller tre blinkningar?
Piece of kaka som nån sa :)

E Kafeman var så snillrik att när han tog fram kretslösningen för Måseskär fyr (fl(3)) så möjliggjorde han att man mycket enkelt kan sätta hur många fl som helst, allt man behöver göra är att mha ena motståndet strypa tiden för den självsvängande oscillatorn som styr varje blänkperiod, blänken har jag för övrigt fått lära mig har alltid samma tid (0,7s tänd + 0,7s släckt om jag inte minns fel).
Det finns minst 15 olika grundkaraktärer som sen oftast kombineras med olika blinkintervaller och periodtider.
Det andra motståndet styr detta dvs hur länge det skall vara släkt som tillsammans med antal fl, om man säger, ger periodtiden.

Tack för din kommentar!

Mycket roligt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Klickmans »

Det där med "mjukvarustyrning" som flera har skrivit är inte så dumt, tar dessutom mindre plats totalt.
Bra även för dom som dessutom ser lite dåligt och inte kan göra Proffsiga lödningar, skärmen löser det.
Nu är ju inte jag en Ingenjör som du, men en kombination av Analogt och Digitalt kanske kan Optimera?

20210110_115136.gif
I min värld låter kombon lockande, :humm: men jag kan för lite om båda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av opampen »

Roger:

Vad du kan göra om du inte vill använda mjukvara för att styra är att sätta dit ett antal små typ DIL-omkopplare för att få fram önskad funktion! Slipper du/kunden löda. Med en tydlig anvisning om hur respektive omkopplare ska ställas.

Vad tror du om det?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Låter trevligt men jag förstår inte riktigt.

Det finns säkert fler än 500 olika fyrar i världen, hur ska jag då kunna justera in alla dom med några DIP-brytare?

Jag har förmodligen uppfattat fullständigt fel så du får gärna förtydliga.

MVH/Roger
PS
Alla kan jag naturligtvis inte justera in men alla som är multipelblixtrande (fl) kan jag faktiskt simulera (och då programmera medels endast två motstånd).
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av opampen »

Ja, men jag menade inte all världen fyrar utan som jag förstår har du ju bara tre fyrar du jobar med nu? Eller hur?

Det är ju dessa motstånd du kan ha någon form av omkopplare till iställer för att behöva löda loss!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Palle500 »

Man måste tänka stort om affärena skall lyckas. Tänk att sälja en fyrblinkare till var tredje kines.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev: 10 januari 2021, 20:39:54 Ja, men jag menade inte all världen fyrar utan som jag förstår har du ju bara tre fyrar du jobar med nu? Eller hur?

Det är ju dessa motstånd du kan ha någon form av omkopplare till iställer för att behöva löda loss!
Hej opampen!

Du verkar tyvärr inte riktigt ha förstått vad det handlar om (ta det inte så hårt) :)

Det finns ingen anledning för mig att bara simulera 3 fyrar när det finns hundratals i bara Sverige.

Alla dessa fyrar har sedan olika blinkkaraktäristik som jag faktiskt tror mig kunna fixa för oftast handlar det faktiskt bara om periodtid och antal blänk där, vad jag har förstått, blänken typ alltid har samma tid (vilket iofs är oviktigt för jag kan simulera vilka blänktider som helst, två motstånd till behöver dock då nyttjas).

Så du har bara missförstått lite, åtminstone vad gäller mina tafatta ambitioner :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Ja, det är lugnt!

Men då är jag med! Det var enklare än jag först tänkte! Men du är ju fyr expert vid det här laget nu!

Så det borde räcka som du säger med några motstånd! Hoppas det blir en bra lösning!
Skriv svar