Sida 2 av 5

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 3 juli 2017, 00:16:38
av E Kafeman
Exempel på krets där man använder 555:an till lite mer än bara som timer: http://www.electro-tech-online.com/arti ... lator.306/
För att jämföra negativa tal kan det hjälpa att tänka på en hängande termometer.
Jag har själv en del sådana knep för att visualisera abstrakta samband.

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 3 juli 2017, 19:13:41
av Spisblinkaren
Mycket häftig länk, tänk att man kan göra en DAC av ett par NE555, fantastiskt!

Duger ju inte till audiophiler kanske men bandbredden duger egentligen för (fast) telefoni, dock förstår jag inte varför BW var så strikt begränsad till 200Hz-2kHz även om jag inte läst så jättenoga.

För övrigt kan jag inte annat än instämma i hans inledning (och har tom sagt nåt liknande själv).

Sen tyckte jag analogin med en termometer för att greppa negativa tal är mycket bra, fast lustigt nog så kom jag på nåt liknande tidigare idag för det är ju liksom bara att typ tänka sig en (liggande) x-axel och hur den går igenom origo samtidigt som x< och x> alltid refererar gentemot pilen på axeln dvs att mindre värden (oavsett tecken) finns till vänster och större värden (oavsett tecken) finns till höger.

Detta låter lite som sandlåda men jag tycker faktiskt ändå att det är intressant för det kul med basala diskussioner, jag skulle hellre jobba med grundforskning än att hålla på med dom senaste processorerna som spjutspetsindustrin spottar ur sig.

MVH/Roger

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 8 juli 2017, 21:37:14
av Spisblinkaren
Jag har nu mappat Måseskärs-schemat med mina Vinga-kort.

Visade sig att tillägget blir väldigt litet och låter sig göras tämligen enkelt.

Fast i detta stadiet har jag bara litat till konstruktören E Kafeman vad han sagt och ritat, jag har således inte klurat så mycket på själva konstruktionen även om jag lärt mig visa delar med tiden.

Så jag har alltså bara kalkylerat lite tidskonstanter på en höft och avser testbygga innan jag kan uttalas mig om detta funkar.

Jag ska även ta mig en funderare över hur kretsen fungerar.

Tills dess bifogar jag detta schema.

MVH/Roger

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 22 juli 2017, 18:34:32
av Spisblinkaren
Det här är nästan sagolikt.

Jag råkar bo i en stadsdel av Göteborg där nedskräpning knappt existerar, det mest destruktiva man kan få se är att busskurers glas har pangats (vilket gör mig förbannad och ledsen varje gång) samtidigt som det är fascinerande varför inte Västtrafik byter till okrossbar Lexan (Polykarbonat), annars är det rent tom vad beträffar fimpar.

MEN i förrgår råkade jag se ett gäng små tidskrifter ligga och skräpa vid trottoarkanten, tyckte det såg illa ut så jag böjde mig ner och plockade upp den första (och sen typ 5st till).

Kan Ni gissa vad den handlade om?

Just det, fyrar :D

Otroligt!

MVH/Roger
PS
Sodjan har ju tom nämnt Svenska Fyrsällskapet och här trillar dom ner från ovan :D

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 6 december 2017, 20:19:22
av Spisblinkaren
Jag har nu byggt ihop en modifierad variant av Vinga Fyr (KVF), denna variant kommer istället och förhoppningsvis simulera Måseskär Fyr (KMF).

Jag skall precis till att testa kortet men är mycket osäker på mina beräkningar, grunden har dock tacksamt nog E Kafeman gett mig så det gäller mest att pricka tidskonstanterna, KMF blir emellertid svårare än KVF att korrigera eftersom vissa komponenter är byggda i luften.

MVH/Roger
PS
Har jag tur hinner jag få klart denna tingest innan Jul och då kommer jag skicka den som julklapp till en vän på Käringön som driver en "järnhandel" där ute (och dessutom har hjälpt mig kapa lister till alla mina 10st Williamson rörförstärkare).

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 6 december 2017, 23:12:54
av Spisblinkaren
Jag har nu fått trimmat in apparaten lite samt lite smått börjat förstå den (vilket är en fördel i sammanhanget :D ).

Timingen är inte perfekt men jag är samtidigt osäker på vad som är exakt för den gamla (obs) fyren för jag hittar ingen bra information på nätet, funderar på att kontakta svenska fyrsällskapet vars tidskrift jag ju råkade springa på för några månader sedan.

Det som är klart är att att det är en FL(3)-fyr och sen är det ganska klart, men inte glasklart, att det är en FL(3)30s-fyr men hur långa dom små blixtrarna ska vara och vilket exakt tidsavstånd dom ska ha, den informationen hittar inte jag.

En video på alstret:

MVH/Roger
PS
FL(3) står för att den är tre-blixtrande per period
30s står för att periodtiden är 30s

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 7 december 2017, 09:02:30
av tecno
https://www.fyr.org/wiki/index.php/Fyrkarakt%C3%A4r

Se bara till att dina blänk är lika, som det är nu så blir blänket kortare för varje blänk.

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 7 december 2017, 09:43:43
av rvl
1968 Optisk karaktär: Bx(3) W 30 s 17 M. (1,5 + 2,5 + 1,5 + 2,5 + 1,5 + 18,5).
Står det här https://www.fyr.org/wiki/index.php/M%C3%A5sesk%C3%A4r, men det avslutande mörkret på 18,5 borde väl vara 20,5 (=2,5+18), för att det hela ska bli 30 tillsammans?
Edit: från v i d e o n borde det gå att se förhållandet mellan "blixt" och mörker.

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 7 december 2017, 10:05:28
av tecno
Frågan är då, blänk eller blink(blixt)? Grafiken säger en sak om karaktären och texten nåt helt annat i dessa Wiki länkarna.

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 7 december 2017, 17:13:33
av Spisblinkaren
tecno skrev:https://www.fyr.org/wiki/index.php/Fyrkarakt%C3%A4r

Se bara till att dina blänk är lika, som det är nu så blir blänket kortare för varje blänk.
Bra iaktagande!

Dock tycker att det bara är trean som är lite kort (och jag tror mig veta varför).

MVH/Roger

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 7 december 2017, 17:17:15
av Spisblinkaren
rvl skrev:
1968 Optisk karaktär: Bx(3) W 30 s 17 M. (1,5 + 2,5 + 1,5 + 2,5 + 1,5 + 18,5).
Står det här https://www.fyr.org/wiki/index.php/M%C3%A5sesk%C3%A4r, men det avslutande mörkret på 18,5 borde väl vara 20,5 (=2,5+18), för att det hela ska bli 30 tillsammans?
Edit: från v i d e o n borde det gå att se förhållandet mellan "blixt" och mörker.
Tack rvl!

Fast jag tycker som du att det saknas 2s.

Sen är det också frågan om detta verkligen är den gamla fyrens mönster.

MVH/Roger

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 7 december 2017, 18:54:39
av rvl
Själva lampan blinkar väl inte, utan det är linsapparaten som roterar och resulterar i blinken i en riktning. Se på videon, så kan man misstänka att det kan blinka något fortare vid lågtryck. 8) (Bromspropellern i det mekaniska drivverket snurrar lättare då.)

Den nämnda grafiken var väl inte specifikt för den aktuella fyren, utan för själva mönstret allmänt. Typiskt blink 0,7 s men alltid < 2 s, och det stämer ju in på 1,5 s. Men det ska gå att mäta från videon om man vill.

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 7 december 2017, 19:57:29
av tecno
Kolla tidsaxeln i grafiken = snabb blink och inte blänk som i videon.

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 7 december 2017, 20:17:50
av Spisblinkaren
Jag kunde inte se rvl's video för jag får uppmaningen "aktivera quicktime" och jag vill inte installera nåt på min tacksamt superstabila dator.

Så vad pratar Ni om, rvl's video eller min?

MVH/Roger
PS
Jag är också rädd för att jag får strul med default-assosicieringen till VLC när det gäller videos, usch jag hatar nästan datorer för jag fattar inget och säger bara som Kjell & co: "Det ska bara funka" :D

Re: Simulering av Vinga Fyr

Postat: 7 december 2017, 21:11:25
av Spisblinkaren
Jag har nu trimmat simulatorn lite, hyfsat fixat till så att de tre korta blinken blinkar lika länge (har för dålig kännedom om kretsen för att kunna fixa det mer) sen har jag i alla fall lyckats få till periodtiden bra (om jag får säga det själv), detta är jag faktiskt nöjd med så det får duga som julklapp till min vän, återstår att fixa till Aluminium-lådan som jag dock har (samma som för Vinga Fyr).

I morgon kanske det blir lite mekaniskt arbete, här är i alla fall videon:

MVH/Roger