Mina projekt

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av TomasL »

Mitt svar blir: "Men dom låter ju så bra ju" :)

Och det har jag oberoende utttalanden om.
Subjektiva tyckanden, har inget med verkligheten att göra.
Williamson byggde det bästa rörslutsteget som världen nånsin skådat
På 30-talet var det nog så, men nu, nja, knappast, de distorderar ju av bare den.

Edit, andra citatet blev lite fel.
Senast redigerad av TomasL 8 december 2020, 21:32:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill mest visa swesysmgr mina Williamson rörslutsteg från 1947.

Tycker dom klär hyllan fint, eller vad tycker du? :)

Jag har alltså 5 svarta och 2 i lackad Fura, kan tänka mig sälja 4 svarta och en i Fura.

Efter din analys, och tips från vän, har jag kommit på att jag vill ha 7000:- för dom.

Frågan är nu hur det skall gå till.

Man kan köra tradera med utropspris på 7k men hela idén med tradera är så billigt som möjligt...

Borde kanske hellre annonsera i HiFi & Musik eller dylikt?

EN fördel med det är att typ alla i alla fall är intresserade av ljud.

MVH/Roger
PS
Jag har ikväll spånat på nästa generation rörslutsteg där jag nog lägger ner senaste för den ser ut som alla andra och jag har aldrig riktigt gillat den. Borrmall ligger sen hos plåtslageri sen tre månader tillbaks där han ville ha två på sig men jag känner för att avboka om han inte är klar för jag vill ha det på andra vis (se svarta stärkarna plus lite till).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mina projekt

Inlägg av swesysmgr »

Tack för bilderna. Tradera är en god idé för at se vad de faktiskt är värda, att ha en stor mängd dyra rörprylar ståendes på hyllan som inte kommer att öka i värde är svårt att förstå. Du har väl massor av andra projekt att investera i? Och varför köpa plåt till ännu fler om de 5 första inte sålde? :)

Svårt att bedöma ytfinish och klass på utseendet på de något suddiga bilderna men torka bort allt damm och presentera dem i en neutral miljö, Akkeli verkar presentera sina som små konstverk.

Sätt 4500:- som startpris för att testa efterfrågan är mitt förslag och lägg ut en i taget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Kort svar.

Jag tycker du lägger träffsäkra smileys på precis rätt ställen.

När du liksom börjar bli lite väl rak och "tyken" kommer alltid en smiley upp.

Vilken känsla du har med de moderna sättet att kommunicera i skrift, det värmer kan jag skriva under på!

Vet inte riktigt vad 4500 i utropspris innebär, gissar att det kan bli lägre och att man kan bli tvungen att sälja för säg 2k :(

Vägrar sälja för under 7k för jag bara ska ha tillbaks mer än bara dom pengar jag plöjt ner i projektet.

Så jag tror inte tradera passar mig men tack ändå :)

MVH/Roger
PS
Allt planeringsarbete, allt montagearbete, allt lödningsarbete och allt målningsarbete SKA löna sig :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mina projekt

Inlägg av swesysmgr »

Nej det innebär startpris 4500:-, då ser du om intresse finns och din risk är bara 500:-. Om den första säljer då vet du ungefär vad du kan få ut och lägga ett högre startpris när du säljer resten.

Och nej, tyvärr, det finns inget som säger att pengar eller arbete investerat på spekulation utan att ha beställningar som täcker allt skall löna sig, ibland måste man våga för att komma vidare, ibland kanske man chansar lite väl hårt men lär sig till nästa gång.

Är produkterna/varulagret inne i en återvändsgränd tycker jag det är bättre att ta förlusten och satsa det man får in på något nytt med bättre potential.
Senast redigerad av MadModder 9 december 2020, 06:45:15, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tog bort en felaktighet om annan medlem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av Glenn »

Testa att sätt ut med 7000 i startpris då, troligen kommer ingen att buda men det kostar inget om den blir osåld.

Startpriset är det lägsta priset som någon kan lägga ett bud på, och lägger ingen ett bud så blir inte varan såld.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av TomasL »

100:- i startpris, 4500 i reservationspris.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av Glenn »

Reservationspris är ett stort no-no på tradera, det gör bara folk förbannade och gör så man får färre bud.

Det står till och med en varning om det om man försöker sätta ett reservationspris.

Det är mycket bättre att sätta utropspriset till det lägsta man kan tänka sej att sälja för.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mina projekt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När det gäller produktion, i liten eller stor skala.
Då är det bra att kunna TB1, TB2 SAMT TB3 kanske också TTB.
https://biz4you.se/html/kalkylering/bidragskalkyl.html
Men idag är det marknaden som styr.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev: 8 december 2020, 23:01:07 Nej det innebär startpris 4500:-, då ser du om intresse finns och din risk är bara 500:-. Om den första säljer då vet du ungefär vad du kan få ut och lägga ett högre startpris när du säljer resten.

Och nej, tyvärr, det finns inget som säger att pengar eller arbete investerat på spekulation utan att ha beställningar som täcker allt skall löna sig, ibland måste man våga för att komma vidare, ibland kanske man chansar lite väl hårt men lär sig till nästa gång.

Är produkterna/varulagret inne i en återvändsgränd tycker jag det är bättre att ta förlusten och satsa det man får in på något nytt med bättre potential.
Startpris alltså, men då är jag med dig.

För om jag sätter 4500:- som starpris och ingen budar (över) då har jag inte förlorat nåt utan kan prova att sälja apparaten nån annanstans?

I klartext: Jag är inte tvungen att sälja för 2000 om budandet stoppar vid 2000.

Är detta riktigt uppfattat?

MVH/Roger
PS
Jag fattar nästan ingenting om nånting, sorry :) Idag kom jag dock på att jag faktiskt kan sälja mina stärkare obestyckade. Bara rörbestyckningen kostar nämligen nästan 2500 vilket är surt investerade pengar, resten av komponenterna kostar således också runt 2500 MEN dom är tillklippta och monterade och inte lika enkla att bara köpa nya och montera. Kan tom kanske vara en fördel för rörfolk att dom kan nyttja sina egna favoriter då nästa alla mer kända slutrör passar i min förstärkare, plug-and-play alltså :) Förutom att dom bör, men inte måste, balanseras mha en potentiometer men sätter man potten på mitten och kör matchade par så är det inga problem, faktum är att det inte är några problem ändå för trafon har en kärna av "HiFi-plåt" som tål obalansströmmar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev: 9 december 2020, 07:45:11 Testa att sätt ut med 7000 i startpris då, troligen kommer ingen att buda men det kostar inget om den blir osåld.

Startpriset är det lägsta priset som någon kan lägga ett bud på, och lägger ingen ett bud så blir inte varan såld.
Det här var en tydlig och bra förklaring, jag tackar för det!

Lurar alltså nu på att sätta ett startpris på 3500 för en obestyckad förstärkare.

Mig har den kostat ungefär 2500.

På det sättet blir jag inte av med mina (snygga men kassa) lyxrör från JJ Electronic för över 500:-/st.

Jag köpte 32st JJ slutrör (KT88) för typ 20 år sedan när jag hade pengar, hade då en rörslutstegspark på i alla fall 8 säljbara stärkare, och köpte till dom.

Idag har 7st slutrör gått sönder på 2 år samtidigt som jag konfigurerat dom enligt vedertagen standard.

En elgitarrgalen bästis hävdar samtidigt att han fått byta ut JJ-rör i hans gitarrförstärkare.

JJ's rör SER extremt fina ut och har ett mekansikt sett helt suveränt utseende samt är mycket sexiga, dom är helt enkelt assnygga.

Men som jag sagt tidigare här i detta trevliga forum, det är vad som är under huven som räknas!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har korrigerat lite och lagt till ett par projekt.

Det ena projektet (KSS_R, Sampling System RAM/PROM memory programmer and Reader) fanns sen förut men jag hade missat det för det delade hängmapp med KSS_D (Sampling System Discrete), projektet är tom Eagle-caddat men inte producerat.

KSS_R avses användas ihop med mitt minnesoscilloskop (KOS) och det var även avsett att användas ihop med KSS_D vilket dock UTGÅR.

Det andra projektet är ett underprojekt till min rörtestare (KVT) som innebär ett bygge av en vridtrafo som BÅDE är Full och Auto via ett reglage, Full klarar inte så hög ström men Auto klarar 3A (Full kan klara 3A beroende på hur vridisen står men mer generellt klarar den bara 0,5A).

Bifogar excelark som innehåller 10st A4 som jag skall sätta upp på toadörren endera dan :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag missade att visa en kul bild.

Toa-dörren var den enda yta jag hade kvar att sätta upp alla projekt-blad på :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av TomasL »

Jag förstår inte varför du postar sådant här, det är ju av totalt ointresse, vad du klistrar upp på din toa-dörr.
Detsamma gäller dina Excel-filer.
Skriv svar