Mina projekt

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina projekt

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Roligt att jag kan bringa lite glädje och hopp till dig!

Jag ser att du har stora möjligheter att kunna lyckas!

Föresten hur blev det med spisblinkaren? Den kan kanske vara något?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av Glenn »

Är ditt mål att kunna sälja konstruktionerna då ? eller är målet att ha kul och lära sej ?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev: 24 november 2020, 02:09:07 Hej, Roger!

Roligt att jag kan bringa lite glädje och hopp till dig!

Jag ser att du har stora möjligheter att kunna lyckas!

Föresten hur blev det med spisblinkaren? Den kan kanske vara något?
Tack, du bringar mig glädje hela tiden!

Spisblinkaren är ganska patetisk som idë dock inte patetisk som lösning, det är två korskopplade transistorer och kopplingen är plankad från Philips Experimetlådor (PE) förutom att jag trimmat in en mycket liten duty-cycle, men MadModder är expert på det här samtidigt som jag ändå med denna superenkla koppling lyckades få en LED att blinka synligt i ett halvår med bara ett 9V-batteri som supply.

Kul ändå att du tar upp det och jag drar till med en liten anektdot, när jag gick på högstadiet typ i mitten på 80-talet så kommenderade fröken oss till att komma på nåt projekt att stå framför klassen och hålla föredrag om.

Jag var livrädd för att göra det redan då, gillar sedan som 52-åring fortfarande inte att stå inför grupp och prata, men då var jag alltså livrädd :)

Jag hittade i alla fall på att jag skulle bygga en korskopplad oscillator modell PE och hålla föredrag om den.

Jag byggde då en med 50% d-c dvs en LED i varje kollektorkrets samtidigt som jag nyttjade 100uF Tantaler och fick ner frekvensen till runt 1Hz.

Så det blinkade alltså växelvis med runt 1Hz.

Samtidigt som det blinkade stod jag och hade mitt föredrag, vet inte om klassen gillade det men jag fick beröm av fröken :)

MVH/Roger
PS
Har lagt till en till kolumn i mitt excelark. Jag kallar kolumnen "Kommersiell potential". Jag hittar 27 projekt som har kommersiell potential enligt mig. Tror att dom du nämnde finns med. Att de har kommersiell potential skall ses på lite sikt, en del projekt är i slutstadiet, andra är i idéstadiet men jag förkastar inte projekt som bara ligger i idéstadiet för det kan ändå bli nåt av dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev: 24 november 2020, 07:39:20 Är ditt mål att kunna sälja konstruktionerna då ? eller är målet att ha kul och lära sej ?
Tack för din trevliga kommentar, Glenn!

Det är faktiskt nästan lite för mycket både-och

Vilket kan vara anledningen till att jag inte kommer nånstans :)

Inte för att nedvärdera mig själv men jag är en sopa på elektroteknik, detta samtidigt som jag tycker det är jätteintressant och vill gärna lära mig (fast helst av egna misstag, inte genom att läsa länkar i flera dar).

Min dröm är ju att kunna leva på mina projekt, men nu skrattar nog TomasL ihjäl sig :D

Summerat ser jag min hobby som sådan (i prioritetsordning):
1) Ha så kul som möjligt
2) Passa på och lär dig (tom ödlor kan lära sig medels trial-and-error :D )
2) Försök realisera dina galna idéer, spåna inte bara
3) Försök att göra dom kommersiella

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av TomasL »

2) Passa på och lär dig
Där missar du tyvärr kraftigt, eftersom du är ointresserad av andras råd.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av AndLi »

rogerk8 skrev: 22 november 2020, 21:04:23 Vore ju inte kul att såhär 10 år efter allt "slit" känna att allt varit förjäves.
Nu har jag lyxen att jag inte måste tjäna pengar på mina grejer men det är ett kul kvitto på att man konstruerar nåt som duger till nåt och som nån vill ha.
Men visst jag är lite av en naiv drömmare också :)
PS
Knappat in en mapp-färg till, en halv färg kvar vilket jag tar i morgon. Just nu ser det ut som om jag kommer ta fram minst 20 PCB till, frågan är bara hur för jag vill minnas att min kära kines tog 500:- per konstruktion a' 10 kort och då får jag spara i ett halvår innan jag kan köpa 10 konstruktioner :( Siktar på det.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker att det ska kunna bli kommersiella lösningar med den budgeten?
Jag tänkte ofta förr på roliga prylar man skulle kunna ta fram och sälja i liten skala, men med rådande lagstiftning går det inte när mätlabbesöken för EMC/Ce/FCC lätt hamnar på över 100 000:-
De tankarna har rätt mycket försvunnit nu, och när jag bygger något är det för att lösa något riktigt eller påhittat eget problem, för mig i alla fall skänker det lika mycket possitiv energie när allt funkar..
Produktutveckling av riktiga produkter sker på arbetstid, med någon annan som betalar mätlabbs besöken :D
(Så det kanske är där jag får min kommersiella produkt kick, men den avtar lite med tiden, och det är svårt att greppa att min kod för bara en produkt snurrar i 18 000 enheter...)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack AndLi för din kommentar som jag faktiskt ändå anser är upplyftande!

Fast det är klart att det där med 100k för mätande av EMC inte är nån höjdare och dödar ju tom minsta ambition hos en "fattig" skapardåre :)

Jag har 5st rätt schyssta Williamson rörslutsteg till försäljning men har inte lyckats sälja nån, mest ruinerat mig själv.

Jag har försökt på Blocket inte bara en gång utan två gånger.

Total död på lusten tog dock EF när Teknikern påpekade att mina rörförstärkare inte hade nån elsäkerhet.

Det är inte så mycket jag kan göra åt det nu för dom är färdigbyggda sedan minst 25 år tillbaka, men jag har börjat tänka mer kring elsäkerhet så nästa generation kommer det inte sitta ojordad "C7" på utan jordad "C13" istället.

På det sättet kanske jag kommer undan det problemet i alla fall.

Jag fattar att det är mycket att tänka på när man skall sälja egenbyggda saker, titta bara på alla papper man får från ELFA när man köper typ epoxy.

Allt är lite hopplöst för en småföretagarwannabe men skam den som ger sig.

Man kan trilla in i nåt hål där nån håller ens huvud ovan vattenytan typ attt man får hjälp av nån som redan har ett företag, kanske mot en del i profiten modell det som händer i programmet "Dragon's Den" vilket är ett av dom mycket få TV-programmen, som inte har med nån slags vetenskap eller lärande att göra, som jag ids titta på.

Då försvinner genast en del av problematiken.

Så det gäller helt enkelt att stå på sig och inte ge upp :)

MVH/Roger
PS
Häftigt att din kod snurrar i 18000 enheter, imponerande!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina projekt

Inlägg av opampen »

Vet dom som driver företag och tycker just det vi pratar om att byrokratin är det värsta! Detta eländiga pappersarbete!

Det tar döden av kretiviteten! Men som du säger Roger tanken är ju att hitta någon som kan hålla en under armarna som inte är rädd att investera och ser ens möjligheter.

Vi får hitta dessa!

Precis! Ge upp får man aldrig göra!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av TomasL »

Det är fasiken så mycket enklare och betydligt billigare, nu, än på "den gamla goda tiden"
För 30 år sedan kostade en S-märkning från runt 100k och uppåt, räkna om detta i dagens penningvärde, du var dessutom tvingad att göra det i vartenda land du skulle sälja i.

I dag klarar du det för typ 0:-, om du gör det på rätt sätt, och då gäller det hela EU, samt en del andra länder också.

Den som påstår att det tar död på kreativiteten, har inte en blekaste aning om han/hon pratar om.

Byråkrati, vilken byråkrati, gnällspikar.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina projekt

Inlägg av opampen »

TomasL:

Alla som driver förtag vet att det är mycket pappersarbete!

Vill gärna se hur du gör för att komma lindrigare undan eller hur du menade? T.ex. CE märkning som trots allt ändå är dyr? Hur går det med dina eventuella produkter i detta sammanhang?

Tycker du kan förklara för oss andra "gnällspikar" hur det konkret går att lösa?

Men håller med dig att det var dyrare innan vi var med i EU och att S-märkningen kunde dra ivag som en väldigt stor kostnad!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av TomasL »

Det är inte mer pappersarbete än det alltid varit, dvs bokföring i princip, inte så mycket mer.
Import/export kräver ju lite till, men inte speciellt mycket.
Har man anställda, så blir det naturligtvis något mer pappersarbete.

Så jag förstår inte riktigt var detta med "mycket pappersarbete" kommer ifrån. (jag har drivit företag sedan 1982).

CE-märkning.
Tja det handlar ju om att uppfylla direktiven, kräver i princip enbart en checklista samt dokumentation, inte så mycket mer.
Så CE-märkningen behöver faktiskt inte kosta några pengar överhuvudtaget.
Tillverkar man produkter som kräver 3dje-parts certifiering så kostar det naturligtvis lite mer. Dock, så har det alltid varit, även innan CE, och är inga nyheter.

När det gäller våra egna produkter, gick vi igenom en checklista, identifierade vilka direktiv som gäller, identifierade och kontrollerade vilka standarder vi bör följa, och vilka av dessa som är harmoniserade.
Därefter gjorde vi en egenkontroll av produkterna mot relevanta standarder för att kontrollera att produkterna är konstruerade i enlighet med dessa standarder.
Dock har vi enligt PED krav på 3dje-part, så det blev naturligtvis en kostnad, men de kraven fanns ju med i gamla tryck-kärls föreskrifterna också, så det var inget nytt.

Den enda kostnaden i detta var 3dje-parts certifieringen.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina projekt

Inlägg av opampen »

TomasL:

Ja, där ser man! Det verkar trots allt hoppfullt!

Bra att det kan bi lite lättare ändå!
Senast redigerad av opampen 26 november 2020, 22:36:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mina projekt

Inlägg av Klas-Kenny »

EMC-direktivet är så gott som omöjligt att uppfylla (eller rättare sagt, veta att man uppfyller) utan provning.

Men sen är ju CE-märkningen helt på tillverkarens eget ansvar, så i praktiken kan man göra hur fel som helst utan att någon kommer att säga något om saken, så länge produkten inte är livsfarlig eller stör ut något viktigt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mina projekt

Inlägg av svanted »

tycker att skivspelaren borde kunna säljas på Svalanders :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mina projekt

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: 25 november 2020, 20:03:58 Jag har 5st rätt schyssta Williamson rörslutsteg till försäljning men har inte lyckats sälja nån, mest ruinerat mig själv.

Jag har försökt på Blocket inte bara en gång utan två gånger.

Total död på lusten tog dock EF när Teknikern påpekade att mina rörförstärkare inte hade nån elsäkerhet.

Det är inte så mycket jag kan göra åt det nu för dom är färdigbyggda sedan minst 25 år tillbaka, men jag har börjat tänka mer kring elsäkerhet så nästa generation kommer det inte sitta ojordad "C7" på utan jordad "C13" istället.
Lärdomen av detta blir då att inte binda kapital i lager av en produkt förrän du ser att den verkligen säljer. Opampens råd ovan var jättebra, välj ut tre produkter och bygg 1-3 demoex av varje och börja marknadsföra dem eller låna ut dem till potentiella kunde för test och utvärdering. Kanske vill ingen köpa dem som de ser ut idag men ger dig återkoppling om vad de kan vara villiga att betala och vad som behöver förbättras. Vill dina kunder köpa färdigmonterade produkter eller kort/byggsatser modell Elektor?

Om du skall visa upp demoex av korten och publicera bilder på dem, se till att både montage och layout ser snygga ut, good enough duger inte även om funktionaliteten är samma :)

Slutstegen kanske du kan rädda genom att skaffa nya lådor av metall, hålta dem snyggt och sätta i nya uttag med jord anslutet till en skruv i lådan? Kolla vad andra tar för motsvarande produkt och lägg dig 10% under, bättre att bli av med hyllvärmarna med lite förlust än att de blir liggandes för evigt och binder pengar.
Skriv svar