Pickupbygge (Moving Coil)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Pickupbygge (Moving Coil)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har bestämt mig för att försöka bygga en MC-pickup.

Har ju fått rätt schysst "teoretisk" ordning på min hemmabyggda skivspelare (KSP).

Det senaste tvungna och rätt jobbiga bytet av pickup lärde mig trots allt om en brist hos min KSP som jag pga detta fixat till.

Bytte alltså från en rätt fin japansk pu (Matsushita EPC-P33) till Ortofon OM10.

Ett snålt byte som fick sitt pris, basen fullständigt försvann och den låter inte alls bra i mellanregister.

Jag sitter sedan väldigt länge på en MC20 Super men kan inte riktigt köra den i nuvarande hemmabyggda RIAA (KRA), samtidigt har jag planer på ny KRA.

Dock hade varit roligare att bygga själv, det är alltid roligare att bygga själv om det går.

Och en MC-pu är faktiskt inte jättesvår att bygga, gäller mest att få tag i stiftet (vilket jag vet går, frågan är bara var).

Jag bifogar en artikel på en tjej faktiskt som gjorde nåt slags examensarbete genom att bygga en MC-pu, när man ser hur hon gjort verkar det faktiskt inte speciellt svår, bara en permanetmagnet, en ortogonal bobin och ett stift som bobinen/rna är monterade på.

Det största problem jag ser är "bygget" av den vinkelräta bobinen (som kommer ligga som ett V mot skivan), tjejen hade hjälp av nån som kunde 3D-printa.

Observera dock att vi snackar bobin-diameter om kanske 3mm.

Kanske går att tälja i trä :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 6 oktober 2020, 19:17:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Pickupbygge (MC)

Inlägg av säter »

Ha ha, jag trodde det var en bil du skulle bygga.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Pickupbygge (MC)

Inlägg av jihe »

Jag trodde det skulle vara en sån här.
ape.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Pickupbygge (MC)

Inlägg av Noxin »

Och jag trodde att det rörde sig om en pickup till tändsystem på MC...
Bild
Måste erkänna att jag blev liiiite besviken.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Pickupbygge (MC)

Inlägg av hsd »

Ser fram emot många bilder
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Pickupbygge (MC)

Inlägg av opampen »

Roger: Ett intressant projekt! Blev mer övertygad när jag tittade på länken! Hon verkar kunnig!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Pickupbygge (MC)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Tack för din kommentar!

Jag får i alla fall en något naivt intryck om att det kanske ändå inte är så svårt.

Fast tillverkningen av dessa jättesmå bobiner blir svårt, för att inte tala om lindningen av bobinerna med säkert <0,1mm Cu-tråd där diametern inte är problemet utan min skakighet (fast efter 3-4 bärs är jag rätt stabil igen :) ) och förmågan att kunna räkna till ett par hundra varv med hyfsad precision som alltså skall upprepas en gång till (med hyfsad, men bara hyfsad, precision).

Resten tycker jag tjejen visar att det inte är så svårt, mest basalt dvs ett par ortogonala spolar som vibrerar i ett magnetfält från en permanentmagnet där jag eventuellt kommer köra den superkraftiga magnet jag köpt på Granit även om den är rätt stor (och tung).

En sak i taget :)

MVH/Roger
PS
Fast det lär ju vara ett problem att få tag i ett naket stift med bara "diamantpyramiden" på också.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Pickupbygge (MC)

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev: 6 oktober 2020, 08:28:48 Ser fram emot många bilder
Trevlig kommentar, tack för det!

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Pickupbygge (MC)

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev: 6 oktober 2020, 19:13:08 Hej opampen!

Tack för din kommentar!

Jag får i alla fall en något naivt intryck om att det kanske ändå inte är så svårt.

Fast tillverkningen av dessa jättesmå bobiner blir svårt, för att inte tala om lindningen av bobinerna med säkert <0,1mm Cu-tråd där diametern inte är problemet utan min skakighet (fast efter 3-4 bärs är jag rätt stabil igen :) ) och förmågan att kunna räkna till ett par hundra varv med hyfsad precision som alltså skall upprepas en gång till (med hyfsad, men bara hyfsad, precision).

Resten tycker jag tjejen visar att det inte är så svårt, mest basalt dvs ett par ortogonala spolar som vibrerar i ett magnetfält från en permanentmagnet där jag eventuellt kommer köra den superkraftiga magnet jag köpt på Granit även om den är rätt stor (och tung).

En sak i taget :)

MVH/Roger
PS
Fast det lär ju vara ett problem att få tag i ett naket stift med bara "diamantpyramiden" på också.
Hejsan!

Jo, det blir en utmaning förståss! Swalander sålde väl stift förr? Men det kanske inte är så vanligt längre?
Skriv svar