Rörtestare med godtycklig UL taps

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörtestare med godtycklig UL taps

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen vad häftigt att höra, tack!

Jag har själv lurat lite på nödvändigheten av en trafo men jag kan så lite om elektronik.

Fast går det ström, som det kan göra in till screen på ett UL-kopplat rör, så funkar inte riktigt potentiometrar.

Men snackar vi smårör som EF86 så kan det nog funka med pot.

Intressant att du tom hävdar det!

MVH/Roger
PS
En annan sak jag i sammanhanget lurar på, har ju hittat denna vridtransformator https://www.elfa.se/sv/vridtransformato ... track=true som jag kommer köpa när ekonomin repat sig, är hur jag skall kunna driva systemet/vridtrafon med 350VAC när den tål 230VAC@50Hz. Detta tror jag kan göras på två sätt, antingen höjer man frekvensen mha en frekvensriktare (går nog att pilla till lite högre frekvens) ELLER så har man en induktans under vridtransformatorn där spänningen delas enligt XL, för jag behöver inte UL-plots från Usc=0V ändå, 100V nånstans som nedre gräns funkar. Mina OPT är för övrigt på runt 50H och jag tror att vridisens induktans inte ändrar sig nämnvärt med uttagen ström (mer känslig för drivande spänning , tror jag) varför jag tror att min OPT under vridisen kanske kan fungera, vad tror du?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörtestare med godtycklig UL taps

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt om.

Min tanke nu är att pressa in effekt utifrån in på utgångstransformatorns sekundär och mäta över ena push-pull:röret som alltså blir "DUT" medans det pullande röret, som förhindrar DC i kärnan, blir "Kompis".

Ineffekten behöver vara över 60W så det det fixas inte så lätt med halvledare MEN man kan faktiskt sätta en vridtransformator på sekundären också.

Dock tror jag att den vridis jag tänker på bara kan leverera 0,8A och eftersom spänningen önskas vara 20V så krävs 3A...

Ett annat alternativ är växelriktare, speciellt för att vridisarna bara tål 350Vp typ när jag vill köra dom på 350Ve.

Detta går faktiskt MEN man måste höja frekvensen och det görs typ bara mha växelriktare.

Mycket osäker på denna koppling och önskar kommentarer.

MVH/Roger
PS
Alltihop blev till slut en effektförstärkare baklänges :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar