Dremellådebygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

"Inloggade ser högupplösta bilder"-tramsigt!

Men tack ändå för din trevliga kommentar.

Jag lurar på att figursåga ett par krokar ur 2mm Aluminium, det är skaparglädje i detta.

Jag har kommit på att jag behöver två krokar/haspar för locket har slagit sig lite men om jag sätter krokarna i kant så spelar det ingen roll, allt jag sen behöver är ett par märlor.

Jag har dock fått tipset om Specialbeslag (SB) och kommer ta mig dit nån dag men när plånboken är tunn så är det inte så roligt att gå in i en sån intressant affär.

Jag har dock adressen till SB och vet ungefär vart den ligger.

Kanske går dit nästa vecka.

MVH/Roger
PS
Jag är alltså inte riktigt nöjd med nuvarande lås, det funkar men locket glipar ojämt och plåtbiten tar i handen när man fläker upp lådan på ett bord. Det går att flytta in plåten (eller klippa bort överskottet) för det funkar att ta i gavlarna på locket och lyfta/öppna också. Men jag gillar inte magnet-lås:lösningen.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Dremellådebygge

Inlägg av hsd »

Kostar inget att skapa ett användarkonto, så loggar Du in och kan se bättre bilder....
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag flyttat över den Dremel universalsats jag köpte av Proffsmagasinet för typ ett år sedan till min fina låda.

Innan dess köpte jag 4 Dremel-axlar på Clas igår som verkar räcka ganska bra i antal även om jag har ett fett putsverktyg och två stycken olika stora mellan-sågklinga (med tänder faktiskt, köpt på ELFA) att också¨montera på axel.

Jag har axel-monterat två sågklingor (den största och den minsta) så jag behöver nog inte de andra två men om jag känner mig rik nån dag så kan 4 Dremel-axlar till för 100 spänn funka.

Apropå det, sågklingor lär ju bara funka för trä/plast så mina vanliga kapskivor som jag nu nog har typ 60st av, lär ju vara mer allround.

Tittade lite på mina kapskivor där jag har tre små burkar om typ 20st i varje, för det första har dom samma diameter (24mm) för det andra har dom olika tjocklek där jag nu har typ 40st 0,5mm och 20st 1mm.

Den kapklinga som nästan är permanentad på min Dremel är på 0,5/18mm så när jag spräcker den kan jag inte fixa samma men det gör inget.

Det som lite gör något är att alla kapklingor har samma diameter för varför det?

Jag blev till exempel nyligen tvungen att figursåga ett fyrkanthål på 10X50mm i 2mm Aluminium där 50mm hade gått att fixa med Dremel men 10 gick inte.

Varför det?

Varför ÖVERHUVUDTAGET muppa sig med olika TJOCKLEK på klingorna när det är diametrarna som är det viktiga?

Lika korkat som att dammsuga en dators luftintag med datorn på :)

MVH/Roger
PS
hsd, det handlar inte om att det inte kostar nåt, det handlar om mecket att överhuvudtaget behöva registrera sig, istället för att ha den här irriterande bannern mitt i bilden tycker jag man borde göra som jag tror EF gör dvs helt enkelt bara skriva att om Ni vill se bilden så får ni logga in. Jag avskyr att behöva registrera mig överallt, mest för att det blir ännu ett jävla lösenord att komma ihåg samtidigt som jag tidigt upptäckte att det inte gick att köra samma käcka lösenord jag kom på för typ 10 år sedan överallt för NEJ, ibland krävs det 8 siffror... Så många gånger hatar jag internet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu jag dels flyttat in plåten så att den inte sticker ut dels har jag märkt upp mina borr som inte är i nån perfekt serie men vem bryr sig :)

MVH/Roger
PS
Jag har 5 & 6 också men de borren har exakt samma diameter som jag borrat (3,2mm) så de går knappt i hålen. Jag skulle borrat 3,3mm istället för jag visste att 3,2mm var max axeldiameter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev:"Inloggade ser högupplösta bilder"-tramsigt!
Man kan kolla på bilderna genom att ha musen över "suddbilden" och välja "visa bild" eller nåt sånt, så ser man bilden högupplöst utan att logga in.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant!

Fast jag var mest irriterad över att det låg en "banner" om detta mitt i bilden som tjatade om samma sak dvs "Logga in för högupplösta bilder".

Jag har förstått att tom mitt favoritforum EF sysslar lite med det här dvs man kan överhuvudtaget inte se några bilder om man inte reggar sig.

Jag tycker det är bättre än en banner mitt i bilden.

Dock tycker jag tom EF gör fel för om folk är intresserad av det som skrivs på forumet ja då reggar man sig ju, man behöver inte "flörta" med folk om att man får se alla bilder om man reggar sig, folk reggar sig ändå om dom gillar forumet menar jag.

För mig handlar det aldrig om bilder för jag skiter i bilder då jag mer är intresserad av vad som skrivs och sägs ty det är där kunskapen egentligen finns.

Nej, forum som dummar sig med bilder ger jag inte mycket för (EF undantaget då förstås :) ).

MVH/Roger
Skriv svar