MadModders hobbyrumsprojekt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Behövde mer hyllutrymme, så jag monterade först bort datormonitorn. Får se var jag ska ha den nånstans.
Tillverkade sen en bredare grund hylla längst ner istället för den lilla med bara lödstationerna på.
Sen byggde jag om varmlufts- och avlödningsstationen så hållarna sitter i nederkant istället för ovankant, tog bort bärhandtagen, och ställde sen lådorna på höjden.
De låga instrumenten hamnade på lilla hyllan, och då fick jag plats med det andra oscilloskopet.
Får se hur jag ska lösa det med frekvensanalysatorn som ligger och väntar i ett hörn. Den är 12cm djupare än hyllorna... :humm:
Lådorna med elinstallationsmaterial behöver ju inte stå där heller. De passar bättre i ett förråd.
ny_hylla.jpg
Man kan ana hur rörigt det är på bänken. :mrgreen:
Det är mycket som låg ovanpå alla instrument så det rev jag ner bara. Tar det en annan dag. :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MiaM »

Skenor skruvade i "dålig" vägg tål en hel del mer ifall skenan är extra lång uppåt, d.v.s. om den är fäst högt upp. Det funkar ju att fästa den så även om det inte är en hängskena.

Förresten, är det minus-skyddsjord-plus på anslutningarna på ditt labbagg, eller är det skyddsjord-minus-plus?

Om det är skyddsjord i mitten så är det kanske en liten smula bättre att förvara byglarna hängande på skyddsjordspolskruven istället för på minuspolskruven, eftersom du då minskar en beröringsfara om du nånsin matar en krets som har direkt förbindelse med elnätet (t.ex. matar styrelektronik i något som styr nätspänning direkt). Du kanske aldrig gör detta, men ändå.

Sidospår: Jag blir nästan lite avundsjuk på vita hylplan och vita väggar. Hade det för en massa år sen, nu bor jag i ett hus som har alla möjliga mörka färger och omoderna tapeter och många hyllor är Lundqvist Lundia Trä. Borde egentligen måla om både hyllplan och väggar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Om vi tänker oss en teoretisk skena som inte kan böja sig spelar det ingen roll om den är lång uppåt eller neråt. Det blir samma dragkraft i översta skruven.
Däremot om det är en stabil regel längst upp mot taket så är ju det bästa att skruva i den.
Nu ville jag maximera utnyttjandegraden på mina skenor och bedömde att vägg med reglar var tillräckligt bra för min placering.

Jordskruvarna sitter i mitten. Bananrören är nitade/utfläkta längst ut så muttrarna går inte att ta loss, och byglarna har bara en gaffel på ena sidan. Andra sidan har ett hål, så de är lite svåra att få bort.
Sen ville de kanske inte att man skulle kunna plusjorda.

Köp vit färg och börja slabba! :D
Det blir mycket bättre efter.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Beställde en uttagslist med av/på-knappar från thomann, först och främst för att jag då slipper krångla in handen bakom bänkmultimetern och på sidan av Hakko-lödstationen för att nå knapparna där.
Sen kan det ju vara bra att enkelt kunna slå av och på något experiment och så.
Skruvade loss senaste hyllan och plockade bort en av konsolerna så uttagslisten skulle få plats. Det är inga tunga grejer som står där så det lär hålla.
Sen monterade jag det hela med ett par vinklar och en bit montageband.
uttagslist_hylla_1.jpg
uttagslist_hylla_2.jpg
UNI-T-bänkmultimetern är bortplockad. Den började spraka inuti och displayen flimrade. Inte särskilt viktig då jag har en annan nu, så den har hamnat längst ned i listan med saker att ta en titt på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar