Luftmojäng (vakuumpincett + bromsluftare)

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför ta bort en säkerhets ventil som finns?

Jag har fyllt en heldel sådana här släckare till ett övningsfält. Man fyller inte alls gas via manometer anslutningen. Man fyller via slang anslutningen. Pulvret fyller man direkt i behållaren. Man använder våg för att få rätt fyllnadsgrad. Släckare som inte var helt tomma vände vi upp och ner och tömde på gas.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ventilen är en kopparbricka innanför pluggen med tunn blå plåt på, och den sprack när jag skruvade upp och tittade vad det var där i. :D
Slangen kommer ändå brista vid lägre tryck än vad den där brickan skulle göra, så jag är inte det minsta orolig.

Har knåpat ihop två gavlar till ramverket. Överdelarna är inte där än, för annars går det inte att skjuta ner fästvinklar i profilen. :)
ramgavlar.jpg
Gummifötterna från Clas Ohlson luktar av någon anledning väldigt mycket rök. Undrar vad det är för slags gummi...
Det gick inte bort fast jag kokade dem i 10 minuter, med en skvätt Ajax i. :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då förstår jag. Jag skulle dock inte räkna med att slangen brister.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Där ska trycktanken spännas fast mha några plåtband sen.
flaska_i_ram.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

riktigt snyggt det här :wink:
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Ojoj, vilket seriöst projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sådär. Nu har jag sågat till lite fler profilbitar, och monterat pumpen. Trycktank och vakuumtank ligger bara där för tillfället. Återstår bl.a lite funderingar över hur jag ska montera tryckströmbrytaren, regulatorn och det där. Kanske gör nånting med såna där tjocka spikplåtar från ÖB. Det lär hålla. Sen har jag inte riktigt kommit på hur jag ska göra med vakuumdelen. Troligtvis behövs en till backventil, kulventil, magnetventil, och lite grejs...
tankar_och_pump.jpg
Det går ju att montera någon slags panel på det där väldigt lätt, ifall jag får för mig att ljudisolera. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Du skall använda samma kompressor både för vakumet och tryckluften gissar jag - gäller att hålla tungar rätt i munnen mao. när det gäller inkopplingen av tryckbrytare och elektroniska styrda tryckuftsventiler - inte helt bra om du hittar något läge så att all tryckluft kopplas direkt till vakumtuben.. - inte lyckat att hålla 500:- kretsen med vakumpincetten just då... ;-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Haha nej... Poff! så flyger allt åt skogen. :D
Nä, det ska inte sitta ihop på det viset. Ett uttag för vakuum, och ett för tryck. Men det går inte att pumpa båda samtidigt. När det inte går att få mer vakuum, så kommer det ju heller ingen luft ut från utblåset. Det är det jag ska ha kulventilen till: att öppna ledningen mellan pump och vakuumtank. Därför behövs en backventil, så inte vakuumet försvinner ur tanken. Eller hmm... Att inte luft kommer in i tanken menar jag. :D

Vakuumpincett förresten... Det har jag inte tänkt på. Måste fixas. :)

[edit]
Puuuu! Experimenterade lite och glömde bort att pumpen inte orkar starta vid högt mottryck, så jag stängde av med strömbrytaren på grenuttaget, och släppte ut trycket. Sen gick inte pumpen. "Mmm" sa det och sen helt tyst. Vafaaan då! Bränt pumpen? Men den har ju en automatisk värmesäkring i sig ju :?
Drog ur kontakten och av en händelse kollade jag på grenuttaget, och lampan i bryteren lös inte. Jahaaaa... Satte i pumpen i väggkontakten, och pumpen gick igång. Det var grenuttaget som packat ihop. Max 3500W står det. Jo jo! Jäkla ÖB-skit...

[edit igen]
Nu funkar brytaren igen. Det var ett lager med sot på kontaktytorna. Kanske inte så bra att slå av och på en pump sådär. Undrar hur tryckströmbrytaren ska klara sig. Den har ju likadana kontaktytor.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sådärja! Fick 4 plåtbitar efter ett mail med ritning till min personlige plåtslagare. :D
Har inte borrat hål för skruvar mot profilen, för ett styck batteri ligger på laddning...
Det passar ruskigt bra måste jag säga. :)
spännband.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

AVUNDSJUK!!!!

grymt snyggt!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Undrar hur tryckströmbrytaren ska klara sig. Den har ju likadana kontaktytor.

Rek att ta det lilla lugna med dessa och hålla koll för jag hade en liknande själv med strömbrytare som jag använt till ett 1000W värmelement och den kontakten började smälta så det blev kortis vilket gjorde att halva lägenheten slocknade..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ok. Min pump är bara på 180W, så jag tror det ska klara sig. Visserligen är det en induktiv last... Jag kanske monterar ett litet fönster på kåpan så jag slipper skruva bort den för att kolla. :D
Fönstermodd! :D

Farsan är på jobb i Åmål, och åker förbi Karlstad. Mailade en lista på lite mer prylar från Biltema. 435kr går det på. Lite kopplingar och grejer. Hehe. Jag har vid det här laget överstigit priset för en duglig kompressor direkt från butik totalt. Dock är ju den här lite tystare, och har dessutom vakuum. :)

Hmm... det är vid såna här tillfällen man vill ha sin fräs i funktionsdugligt skick. Jag vill ha en 2,5mm fläns fräst runt plexit. :P

[edit] Jaha, det hade man ju kunnat räkna ut. Plexi mår inte så bra av kontaktlim. :P
fönstermodd.jpg
Inte så snyggt. Limmet har gått in i plexit på vissa ställen så plasten har skiktat sig. Får väl göra nånting bättre sen när jag kan fräsa ordentligt, så det inte behövs nåt kladdigt lim...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag den svarta bränsletrycksmätaren från Biltema.
Den stod på -300mmHg i vila! Var tvungen att öppna och kugga över visaraxelns kugghjul tills visaren stod på noll. Det var lite dåligt.
Sen vet jag inte hur exakt den är. Men men... Den ger iaf en indikation på att det finns vakuum. :D
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Aj då, det är sådan man måste kolla redan vid inköp då folk tappar saker på golvet när de rotar runt (och inte bara biltemaanställdas fel) - det här är känsliga mekaniska prylar så jag är inte helt förvånad att det kan kugga över...

dock skulle jag köpa nr 2 av mätaren för att kolla den första (det är inga stora pengar) alternativt om du har en AC-kyl/julavakumpump i närheten i bekantskapskretsen så bör visaren stanna vid -100 kpa (30 in-Hg).

Sedan fins ju alltid slang, kokt vatten och +10 meters höjdskillnad för rimlighetsscheck - 1 meter höjdskillnad på vattnet per 100 mBar (10kpa) ungefär - dock du kommer ha svårigheter med de sista metrarna till 10 meter höjdskillnad då vatten börja dunsta/koka samt massa restgaser i manometern börja vara ganska volymiös nu. - 1 ml luft i manometern uppta 1 liter volym vid 1 mBar - och det är sista metern allt sådant händer...

stämmer visaren med dom första 5 metrarna nivåskillnad på vattnet (10-50 kpa) så kan du nog anta att resten av skalan stämmer hyffsat.
Skriv svar