Hetluftsstation

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja... Vanliga avlödningsspetsar är inte gjorda för att överföra värme till luften. Man lägger ju spetsen mot lödtennet precis som när man löder.
Sen är det bara 4,5mm-spetsar till min, så de där spetsarna som är till för att sätta på en vanlig lödpenna funkar tyvärr inte heller.

Hmm... är 40W för lite tro? :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

En riktig hetluftstation använder ju värmetråd som mer eller mindre glöder och som luft får passera igenom för att få ut en temp som är acceptabel. En lödkolvsspets skapar en lång väg för värmen att gå. För att ev kunna kompensera för detta så måste luftflödet vara riktigt lågt eller att helt enkelt kanske skaffa en kraftigare lödkolv.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja jag vet att det är en glödtråd i riktiga såna. Jag ska köra ett par trix till, sen får jag nog bygga mig en egen värmemojäng om det inte går så bra. :P
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Vad händer om man matar pennan med mer effekt? Den borde ändå inte bli för varm med tanke på all blåst.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... ja det kanske vore en idé.

Nu har jag fått två CNC-svarvade spetsar i aluminium från lgrfbs. Många tack och bock. Han hade tyvärr inget 1mm-borr, och inget tillräckligt smalt stickstål, så det blev varken ett hål eller en gänga med djupt spår. Men formen i övrigt är helt perfekt.
spets01.jpg
Sen satte jag spetsen i min skruvdragare, och drog fast ett 1mm-borr i mitt lilla aluminiumskruvstäd. Det tog en bra stund att borra in 28mm. Det gick faktiskt riktigt bra! Över förväntan. Hade Biltemas X4 multispray som smörjning/skärvätska, hehe.

Här har jag riktat en laserpekare mot spetsen, så man ser hålet i sidan tydligt.
spets02.jpg
Nu fattas bara en urfräsning av spåret i "gängan" så luften lätt kan ta sig runt där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sådär. Satte spetsen i skruvdragaren, skruvdragaren i skruvstädet, satte ett buntband på knappen så det snurrade på lägsta hastigheten, och sen kapskiva på dremelkopian. Voila! Ett fördjupat spår. :)
spets03.jpg
Nu till lite putsning så spetsen går in i lödkolven. Det är precis så jag inte kan pressa in den sista centimetern... :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jahaja... luften blev ändå inte särskilt varm.
Det går dock jättebra att krympa krympslang :lol:

Nåja. Vad ska man hitta på nu?
Ett keramiskt rör med en kanthaltråd i lindad som en fjäder?

Har glott lite på den här sidan:
http://www.dansworkshop.com/SMT%20Hot%2 ... ncil.shtml

men jag vill nog inte ha glödtråden utanför på det där viset.
Vad för material skulle man kunna ha som rör runt om?
Kan ett kolfiberrör funka att bygga ett värmeelementhus av?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

ta och leta rätt på en skrotad hårtork eller varmluftspistol..

dom brukar innehålla rätt fina värmespiraler som du kanske skulle kunna använda dig av...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

jo jag vet, men jag måste ha nånting för isolering.
Har monterat isär den gamla lödpennan i molekyler nu, och längst in var det ett metallrör. Runt det var det lindat lager av vad som ser ut som glimmer. På det var värmetråden lindad, och sen var det fler lager glimmer, och sen var det istoppat i ytterröret.
Har lindat ut värmetråden och gjort en smalare spiral som går in inuti det innersta röret, men glimmerbitarna tål inte att lindas ihop med en sån liten diamater. De spricker. Det vore perfekt med ett litet tunt keramiskt rör eller nåt annat som tål glödande tråd...

hur hög effekt tål förresten kanthaltråd?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Woohoo!

plockade ut de allra tunnaste glimmerbitarna och bakade in spiralen och pressade in det hela i innerröret. 14V och 2A: det glöööööder :D
nytt_element01.jpg
Tryckte luftslangen mot framsidan av röret (det som sitter nere i skruvstädet) och höll en bit tjock lödtenn ovanför röret. PFT! så smälte tennet :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har för mig det är runt 1370 grader.

Ett kolfiberrör tror jag inte att du kan använda då dom enskilda fibrerna är limmade mot varandra. Är det en glödande tråd runt omkring eller inuti röret så är risken mycket stor att limmet brinner upp och då har du inget stabilt rör längre utan bara en hög av tunna kolfibrer.


Ett keramiskt rör med en kanthaltråd i lindad som en fjäder?

Det hade varit det första som jag hade testat med. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Pennan hopmonterad igen. Helt tätad går det alldeles för mycket luft förbi glödtråden för att den ska kunna glöda med originaltrafon. Här krävs kraftigare doningar. Med litet luftflöde blir luften fruktansvärt varm. Utan luft alls blir tråden väldigt varm istället. Får hitta på nåt slags reglering där: luft på - högre ström, luft av - lägre ström.

Kapade spetsen så den precis når till skruven, och så svarvade jag till den med borrmaskinen, och polerade den. :)
ny_spets01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det skall ju hyfsat litet flöde så att luften inte sprids på ett stort område istället och påverkar lödningar vid sidan om tex + att det inte är så kraftigt så att den kyler ner temperaturen på glödtråden för mycket.

Du kan kanske strypa luftflödet lite om du använder någon slang på något lämpligt sätt och på så sätt få ner det lite så att det kanske blir lagom.


Men det ser ialf väldigt bra ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tråden på sin originalplats hade ca 5 Ohm i motstånd. Efter att jag dragit ut tråden och lindat upp den runt en smal mejsel så är det 6,3 Ohm. Detta för att det blev mer spiral och kortare anslutningstrådar. Behöver 13,5V för att få ut samma effekt, men 15V är nog bra att kunna dra upp till. ca 35W. Kanske kan det vara kul med mer...
Elektroniken som sitter i stationen nu är någon form av PWM-styrning med MYCKET långsam periodtid. 1s ungefär. Jag får bygga en egen lösning.
Vad kan en lämplig frekvens vara? Eftersom det är en spiral, så kanske man inte ska ha någon hög frekvens alls, med tanke på induktans. 10Hz lär väl funka.

[edit]
2010-05-23: Kan väl flika in att eftersom jag till slut köpte en riktig hetluftstation via MrMister så har det här projektet inte bara som tidigare lagts på is, utan är troligen helt infruset i permafrost. :D
Skriv svar