AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Om pris-jämförelsen antyder att JB CNC är dyra på samma grejer som man kan köpa billigare från Kina så kan jag säga att det är möjligt i vissa fall...men:
Jag kollade mycket på Ali och eBay när jag skulle bygga min fräs, men efter att ha ledsnat på att försöka komma på vad som var lämpligt och av bra kvalitet och inte så bestämde jag mig för att köpa allt från JBcnc där han fick rekommendera prylar utifrån mina specifikationer. Om JB nu råkat lyckats hitta prylar i Kina till billigt pris som är så bra att han väljer att importera, sälja vidare, stå bakom och supporta så tycker jag faktiskt att han borde få en slant för det också. Han har sparat in mycket pengar och tid åt mig på annat i alla fall och framförallt så har jag en maskin som är mycket kapabel för att vara en DIY :)

Dessutom har han ett väldigt generöst rabatt-system som innebar att man får viss % rabatt beroende på hur mycket man handlat för senaste 12 månaderna, vilket för mig innebar 15% på allt eftersom jag handlade för över 10 000:- :)

Inte så att jag är emot att köpa spindlar och VFD från Ali, eBay m.fl. det kan såklart vara ett mycket bra och billigt alternativ :)
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Tackar för feedback! Ifrågasätter inte hans priser, självklart kostar support etc. Tänkte mest på om ali spindlarna bara var skit eller om det var samma - supporten då. Är man på en tajt budget så kan ju Ali isåfall vara ett bra alternativ om man kan hoppa support men vill inte köpa ali om det skulle vara rena dyngan jämfört med jb.

Finns det någon speciell anledning till att du kör 400v varianten? Jag har både 3-fas och 1-fas att tillgå men 3-fas uttaget sitter i andra sidan garaget så skulle behöva dra en ganska lång kabel till frekvensomriktaren. Funkar 1-fas 10A ok med en 2.2kw spindel eller borde man satsa på 3-fas o dra en längre kabel?

.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag kör en 2200W Kina spindel enl. ovan sedan många år tillbaka.

Är väl i grunden rätt nöjd och den hänger med ännu.

Det man behöver tänka på är att den går med rätt höga varv, vilket är en fördel i vissa fall (fräsa kretskort etc.) men i många fall är minimum varvtalet lite högt.
Man behöver ha en fräs som klarar lite matningshastighet för att hänga på varvtalet, och man får hålla ner antalet flutes på fräsarna ofta.

Den luftkylda låter tydligen en hel del (jag har vattenkyld).
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Ok, kör du den på 1-fas 10A?

Varvtalet är jag van vid, min nuvarande kör jag oftast runt 20k varv i de saker jag fräser. Kör alltid med single flute fräsar från cnc-Sweden. Min fräs ska kunna mata med 17m/min enligt tillverkaren men så snabbt har jag aldrig provat ens jogga

.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Jag tycker 3-fas är att föredra på det mesta för att sprida belastningen på säkringarna. Har man många maskiner och el-verktyg så vill man ju inte behöva fundera på vilka uttag man kan använda. Nu kan jag ju utan problem köra svarven samtidigt som fräsen går, även om kompressorn råkar starta :)
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Jo det är sant. Kanske får se till o få en utanpåliggande kabel dragen så jag får två 3-fas uttag i garaget.

.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av ToPNoTCH »

archen skrev:Ok, kör du den på 1-fas 10A?

Varvtalet är jag van vid, min nuvarande kör jag oftast runt 20k varv i de saker jag fräser. Kör alltid med single flute fräsar från cnc-Sweden. Min fräs ska kunna mata med 17m/min enligt tillverkaren men så snabbt har jag aldrig provat ens jogga Bild

.
Motorn är ju trefas, men invertern jag kör är enfas 10A.

Sen är det är ju sällan den hinkar i sig 2200W.
Har för mig man kan se "load" på min inverter och den är normalt betydligt lägre.

Troligen svårt (och farligt) att köra med så hög belastning på en spindel med så pass höga varv.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Jag kör min på 18 000rpm(max på min) nästan jämt när jag kör aluminium. Jag har ju en nerväxling så varvtalet blir 6 750rpm på verktyget och om jag kör med 12mm 3-skärig pinnfräs "kan" jag ganska lätt maxa effekten även om jag sällan gör det för att maskinen inte är riktigt så stadig. Kör maximalt ungefär 30mm djup och 1mm i sida.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Jag kommer nog köra på 3-fas ändå. Känns bäst o fördela belastningen så. Kostnaden är ju inte nån vidare skillnad ändå och jag har tillgång till 3fas. Tur jag skrev här Bild

Tycker denna känns vettig. Frågan är om man borde köpa spindeln lös och VFD lös, eller duger den som ingår?

https://a.aliexpress.com/_dVEzt7D

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

En elfråga,

Om man sätter in en sån sunfar 2.2kw 3-fas I ett skåp och även en 3-pol säkring (har separata gängsäkring i elskåpet). Vad är då lämplig storlek på säkringen? Antar att trög är att föredra.

Hur räknar man ut effektfördelningen på alla faser?

.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av H.O »

På en 10A säkring kan du dra ca 7kW (400Vx10Ax1.73=6920W).

(Siffran 1.73 ovan kommer från roten ur 3).
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Ok. Nu har jag 16A så då blir det 11kw?

Om jag då ska ha en 3-pol säkring för 2.2kw Inverter så blir det ca 2A per fas? Är det rätt? Borde isåfall räcka gott o säkra av med 4A?

.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av H.O »

Ja, 400x16x1,73=11kW. Men nej, 2A räcker inte eftersom 2x400x1.73=1384W och din belastning är 2.2kW.
Strömmen per fas, vid 2.2kW belastning blir 2200/400/1,73=3,17A.

4A räcker i teorin men i praktiken beror det lite på hur hög verkningsgrad det är på invertern och motorn (om den GER 2.2kW mekanisk effekt så DRAR den ju mer från nätet).
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Ah, misstänkte att det inte var så enkelt!
Stort tack! Då siktar jag på 6A

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Nu dök en till fundering upp kring ditt sista inlägg, du pratar om elektrisk effekt och mekanisk effekt. Vad är det som anges på en spindel? Antar det är elektrisk effekt 2.2kw? Annars känns det klent med en Inverter på 2.2kw för en spindel med mekanisk effekt på 2.2? Kan man utgå från att effekten som anges är elektrisk effekt och att en Inverter på 2.2 som dom skickar med duger?



.
Skriv svar