AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Hej
Har idag en suhner spindle med pot för justering av varvtal men är ute efter en spindel med 0-10v och enklare verktygsbyten. Har inte råd med en spindle med verktygsväxlare.

Hittade denna, någon som har någon erfarenhet eller tankar kring den?

https://www.sorotec.de/shop/Spindle-Mot ... -9425.html

.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Spontant så känns det som att spännhylsan sitter långt in så man måste ha längre utstick på fräsen(instabilare) och även att diametern nertill är väldigt stor så man i vissa fall kanske måste dra ut fräsen ännu längre för att komma åt(ännu instabilare). Om man bara kör platta skivor i mjukare material så kan det nog funka bra, men inget jag skulle satsat på själv.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Tack för feedback! Exakt sånt en annan har dålig koll på


Har du något tips på något liknande jag borde kolla närmare på istället?


.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Tyvärr så har jag inget bra förslag på alternativ. Jag hade själv liknande dilemma förut med min fräs. Det slutade med att jag tillverkade en egen spindelaxel(remdriven) och i princip kopierade Tormachs system så jag kör med deras hållare nu. Det har fungerat bra men är ju lite svårt att rekommendera eftersom det krävs en del jobb och även kostar en slant.

Längst ner här kan du se hur jag gjorde: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 2&start=45
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Någon som vet något om tex denna?

#Aliexpress SEK 3,808.88 9%OFF | Professional Metal working spindle 2.2kw spindle motor for iron,copper,steel 800Hz Pole=4 & Fuling VFD & 85mm holder & 75w pump
https://a.aliexpress.com/_eMA6iT

Är dom OK eller är allt skit på Aliexpress?

.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glenn »

Man måste ju bara älska namnet på VFD'n iaf.. "Fuling" :D

Men det är väl en "vanlig" vattenkyld kinesspindel, don funkar väl rätt ok.

En stor fördel med 2.2kW som i länken istället för min 1.5kW är att 2.2kW har ER20.

Pumpen av dränktyp som medföljde min 1.5kW-spindel och ser ganska lik ut som den i länken känns däremot inte speciellt bra, och när man har 230V-kabel nere i vätskan så.. nää, den tänkte jag byta, men funkar gör den ju.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av tecno »

Clip Knife diameter: 13mm,12mm...........
Ovan är väl ännu bättre :rofl

Tänk efter vad det är du ska ha den till, 12K till 24K varvtalsområde.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Sen är mer coolt än smidigt med vattenkylning tycker jag. Jag köpte luftkyld spindel och är väldigt nöjd med det eftersom det är färre saker som tar upp plats och kan krångla. Att en luftkyld låter mer kan vara sant men beroende på vad man fräser så behöver ju inte det spela så stor roll. Vissa kör t.ex. vattenkyld spindel och sen en dammsugare som suger bort spånen, det låter lika mycket. Själva fräsningen låter också beroende på material.
Men det kanske finns fler fördelar än ljudnivån som jag har missat? :humm: Jag kommer inte på fler i alla fall :)

Denna har jag fast 400V-versionen https://www.jbcnc.se/sv/frasspindlar-oc ... nium-p-770
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Va är det för skillnad på Kina fräs och den du länkade på jbcnc? Tycker de ser ut som samma fräs, antagligen importerad av jbcnc?

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Tex denna verkar vara exakt samma som jbcnc tar 4700 + moms för.

#Aliexpress SEK 1,366.56 | HQD GDF80-24Z/2.2 2.2Kw 24000rpm air cooled Spindle motor AC220V/AC380V 80MM wood spindle motor
https://a.aliexpress.com/_d6d8utv
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Nästan allt är väl tillverkat i Kina så det är väl troligt att spindeln kommer därifrån men det finns ganska många spindlar som ser likadana ut fast i olika prisklasser. Kan vara massa skillnader eller inga alls.
Det var egentligen inte en rekommendation utan jag mest gav min åsikt om vatten-/luft-kylning :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

archen skrev:Tex denna verkar vara exakt samma som jbcnc tar 4700 + moms för.

#Aliexpress SEK 1,366.56 | HQD GDF80-24Z/2.2 2.2Kw 24000rpm air cooled Spindle motor AC220V/AC380V 80MM wood spindle motor
https://a.aliexpress.com/_d6d8utv
Varken bilden eller beskrivningen tyder på att det är samma spindel. ER16 vs ER20 betyder olika spännhylsa, axel och förmodligen lager. Kylkanalerna har enligt bilden tätare väggar på JB också, vilket borde göra den styvare. Dock är artikelnumret samma :D
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Det är sant. Men kolla tex denna jämfört med den som är länkad nedan till jbcnc.

#Aliexpress SEK 3,291.94 5%OFF | GDF46-18Z/2.2 Flange 2.2kw ER20 Air cooled spindle motor 18000RPM Woodworking spindle motor & 2.2Kw VFD Inverter 0-1000Hz
https://a.aliexpress.com/_dVEzt7D

En annan fråga, det står 220V 2.2kW men 7.8A? Hur går det ihop?

Är det säkert att köra en 2.2kw spindel på en-fas 10A?
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Glattnos skrev:Nästan allt är väl tillverkat i Kina så det är väl troligt att spindeln kommer därifrån men det finns ganska många spindlar som ser likadana ut fast i olika prisklasser. Kan vara massa skillnader eller inga alls.
Det var egentligen inte en rekommendation utan jag mest gav min åsikt om vatten-/luft-kylning :)
Tack! Jag kollade på vatten mest pga ljudet men det är som du säger att vakumpumpen och dammsugaren är nog mer högljudda än en luftkyld ändå så får kanske tänka om där, vore skönt o slippa vatten.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glenn »

Kan tillägga att i instruktionerna till min vattenkylda spindel så står det på fullt allvar att man ska koppla ena anslutningen till en kran, och den andra ner i avloppet, alltså färskvattenkyla.

Dock medföljde en dränkpump (som verkar vara till fontäner egentligen) så man kan köra genom en hink med kylvätska.

Jag hade en ide om att bygga ett helt slutet system och köpte på mej en 12V-pump, tempsensor och en liten kylare med tillhörande fläkt men har aldrig fått tummen ur..
Skriv svar