CNC plasma

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Pedda2
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 maj 2020, 20:37:53

CNC plasma

Inlägg av Pedda2 »

Har kört fast i mitt bygge av plasmaskärbord, egentligen har jag noll erfarenhet av detta men försöker lära efterhand...
Maskinen är klar, har fått allt att snurra utom a-slave motorn till y-motorn. Nu snott styrningen till båda från samma utgång så länge men känns ju inte så proffsigt
Har gjort alla inställningar som jag kan hitta i mach3 som jag kan hitta men inget händer
Använder NVCM3v2.1 som styrkort så att jag kan köra USB från en laptop. Kortet har ju a,b och c slave utgångar men ingen funkar.
Har även testat ett program som heter drufelcnc, verkar betydligt enklare för en novis som mig men problemet är samma där.
Känns rätt frustrerande, man vill ju kunna kunna kalibrera båda y axlarna separat
Hoppas nån klurig kommer med svaret
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC plasma

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej
Tack för ett tips på en programvara som jag inte kände till!
Nu är ju Mach3 inte känt för att kunna köra över USB.
Hur har du tänkt och har du kollat med en parallellutgångsmaskin?
Välkommen till forumet, men jag har en känsla att du vet om det sedan tidigare ;-)
Pedda2
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 maj 2020, 20:37:53

Re: CNC plasma

Inlägg av Pedda2 »

Novusun Controller funkar klockrent via USB förutom slaveaxis... till mach3. Drufelcnc ör ju gjort för USB men felet uppstår ju även där så nått stämmer ju inte med Controllern. Kör väl på så här så länge. Vill ju gärna köra med en smidig laptop. Tanken med mitt bygge är att även kanske montera en fräs. Är ju rätt kul teknik. Har paralellkort liggande men vill ju ha USB
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CNC plasma

Inlägg av Uttis »

Funkar a motorn utan att slava och utan att sno signaler från y motorn?
Pedda2
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 maj 2020, 20:37:53

Re: CNC plasma

Inlägg av Pedda2 »

Ja, byter jag plats på anslutningarna på controllern så funkar den. Kommer alltså inte ut någon signal till drivaren. Finns ju även b och c utgång, men lika dött där
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CNC plasma

Inlägg av Uttis »

Då är ju felet inte hur du slavar utan snarare kontrollerkortet. Kortet du har är det för 4 axlar ? samma kort verkar säljas för 3-6 axlar kan ju vara därför det är dött på a/b/c.
Pedda2
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 maj 2020, 20:37:53

Re: CNC plasma

Inlägg av Pedda2 »

Den har ju en trea i beteckningen, men slav axel räknas väl inte som en fjärde axel?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC plasma

Inlägg av säter »

Det tror jag nog att det gör.
Pedda2
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 maj 2020, 20:37:53

Re: CNC plasma

Inlägg av Pedda2 »

Grrr
Skriv svar