Modig MD500/ TNC155 krångeltråd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Otroligt nog har jag fått kontakt med en kille i Rumänien som har en exakt likadan maskin, med rätt version av TNC. Han mailade mig sitt plcprogrammet. Jag ska jämföra med det jag har, och så snart jag installerat nya batterihållaren göra ett försök att knappa in det hela. Spännande detta! Tack för all bra hjälp grabbar, det är Mycket uppskattat!
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

persa skrev:Om rätt PLC-program finns på eprom är det ju bara att ställa om parameter MP77 till 1 och köra från eprom. Då kan du även kopiera PLC-program till RAM genom några tryckningar (kolla exakt hur man gör i manualen) och köra därifrån med MP77 = 0

Men vad jag förstått är ju så inte fallet. Eller har jag fattat fel ?

Kan också vara så att det är Heidenhain std. PLC-program som ligger på eprom eller ett PLC-program för en helt annan maskin (rätt troligt att bytet gjordes till ett redan begagnat system). Men det märker du ju om du kopierar över det till RAM och sedan jämför med din papperskopia

Är det fel PLC-program så delete och knappa in från papperskopian
Du har fattat rätt, Per. Jag ska hämta ut och installera den nya batterihållaren imorrn och knappa en vända till..! To be continued som man säger!
/Lasse
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av verkstaden »

Väntar med spänning på fortsättningen!
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Ja, det känns lite samma här, haha! :shock:
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Fick hem ett par olika batterihållare igår från Elda. En av dom visade sig vara exakt likadan som originalet..! den andra i samma stuk fast en 3xC-storlek. Började kika på hur jag ska placera en av dom för att ersätta den gamla dåliga, men det tål att tänkas på. För skojs skull satte jag i batterier i den gamla igen och mätte strömmen. 4.85V, och hur jag än provocerade så våt det helt omöjligt att få något sämre värde än så..? Så vad är det egentligen som gjort styrningen strömlös???

Funderar på att plocka ur hela Heidenhainburken ur panelen och gå igenom den noga, känns som att det har ärgat på ett kort snarare än i själva batterihållaren.

Vill också gärna se om det finns ett eprom på plc-platsen på moderkortet. Dessutom är vissa av anslutningarna i bak på burken illa uppmärkta och slarvigt gjorda, kanske lika bra att åtgärda när man ändå håller på.
Senast redigerad av L.Svedberg 14 mars 2020, 11:18:49, redigerad totalt 1 gång.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

Det verkar ju lite mysko om batterihållaren är OK

Det finns säkerligen ett eprom på PLC-platsen. Frågan är vad som finns på epromet
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av säter »

Du fick alltså batteribortfall lika förbaskat?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Men om det finns ett eprom måste det väl vara "tankat" med något som går att läsa för styrningen? Eller kan ett eprom gå sönder?

Jag har inte kommit så långt som att montera nya hållaren, tänkte sätta den på originalplatsen nu när jag ändå lite av en slump fick exakt rätt modell. Men jag lyckas inte för allt i världen få den gamla att glappa eller leverera låg spänning nu när jag mäter vid kontakten. Därav tanken att det kanske är nåt på själva kortet som ej är funkis.
Senast redigerad av L.Svedberg 14 mars 2020, 12:33:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av säter »

Innehållet i Epromet försvinner inte i första taget.
Däremot tror jag att Epromet är tomt från början.
Man har kört PLCn från RAM-minne istället.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Knäppt att inte bränna minnet i så fall.

Har jämfört plcprogrammet från den rumänska Modigen med mitt program. Det stämmer till 100%, så då kan jag ju i alla fall lugna mig angående det. Hans är likadan, och har 155p den med.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

säter skrev:Däremot tror jag att Epromet är tomt från början.
Jag tror inte att epromet är tomt. Det bör som allra minst finnas ett Heidenhain std. PLC-program på det

Lasse: Har du testat att kopiera över det som finns på eprom till RAM ännu ?

När det inte finns PLC på RAM så räcker det inte att bara ändra parameter MP77 fram och tillbaka

http://igor.chudov.com/manuals/Bridgepo ... iption.pdf

Först sid 69 för att välja Mode. Välj mode PCE
Sedan sid 75 för att kopiera från eprom till RAM

Finns rätt PLC-program på eprom så slipper du ju träningsvärk i pekfingret :D
Senast redigerad av persa 14 mars 2020, 13:23:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av säter »

Du menar att PLC-programet finns på Eprom, men man har ändå kört från RAM?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

Det är ju inte säkert att det är rätt PLC-program på eprom. Om ingen (Modig) begärde att ett specifikt PLC-program skulle brännas in på eprom innan leverans från Heidenhain så levererades det med ett std. Heidenhain PLC-program (vilket inte duger till en Modig med verktygsväxlare m.m.). Kan också vara så att det byttes till ett redan begagnat TNC155 och då kan det ju ligga ett PLC för en helt annan maskin på eprom om man inte valde att bränna in rätt PLC på eprom i samband med bytet

Även om rätt PLC brändes in på eprom så kan det ju hända att man efteråt ville göra någon ändring och då bara kopierade över till RAM, ändrade där och sedan valde att köra från RAM utan att ändra på eprom

Många möjligheter. Enda chansen att reda ut det är att Lasse kopierar över det som finns på eprom till RAM och jämför med sina listor som ju verkar vara rätt
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Jahapp!

Idag har jag bytt ut den ruttna batterihållaren mot en ny av samma modell. Fick fiska upp de flesta korten ur HH-burken för att kunna komma åt. Det var egentligen inte ärg på kontaktblecken som var problemet, utan att den bakre lilla kabeln var nästan helt bortärgad, bara en eller två gröngråa ledsna små trådar kvar. Klippte bort ändarna och lödde fast frisk kabel på lödblecken. Monterade ihop alltsammans igen (efter att ha kollat att det satt ett eprom på plc-platsen).

Imorron ska jag montera allt kablaget igen på burken, men det krävs en uppsnyggning av märkning, monteras en och annan ändhylsa, samt justera lite längder på kablarna för att få det fint. Fixat lite partex och skrämt liv i min märkapparat, så det ska nog bli OK.

Ska bli spännande att se om jag klarar att få liv i maskinen!

/Lasse
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Okej...bytte batterihållaren, märkte upp kablarna i manöverpanelen, kopplade in hela rasket igen. Startade upp, matade in MP-listan. Satte MP77 på 1 för att läsa från eprom. Kopierade PLC-programmet till RAM (tror jag).

Stängde av, startade, ändrade MP77 till 0. Kunde sedan jämföra PLC-programmet med det jag har dokumenterat, och det ser ut att stämma bra.

Då jag sedan släpper nödstoppet kommer omedelbart "noedstopp PC" blinkande felmeddelnade. Går ej att resetta.

Idéer?

Lasse
Skriv svar