Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Luftlagrad slipfixtur, Krille fixade biffen
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=97772

Författare:  X-IL [ 11.40 2020-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Luftlagrad slipfixtur, Krille fixade biffen

Med min verktygsslip jag köpte i helgen så följde det med en luftlagrad slipfixtur. Tyvärr satt en låskrage fast på den efter 5 år i en lada. Den är lös nu med hjälp av mycket milt våld med gummiklubba och en del olja. Efter detta så rengjordes allt flera gånger och lagren kollades efter skador.
Det finns märken i lagren men inga repor eller så, och röret som skall snurra i det ser väldigt fint ut i mina ögon.

Nu till mitt problem, när jag slår på luften så snurrar röret mycket trögre än utan :humm: Jag tror att detta innebär att röret trycks mer åt ett håll och därmed går tungt. Jag har försökt torka ur lager och ytan på röret med papper och förtunning, eftersom det ju inte ska finnas olja där alls. Men jag tänker att oljan borde inte påverka spindelns läge, utan mer allmänt friktionen både med och utan luft. Utan luften på snurrar röret väldigt fint, men så fort jag slår på luften går det sämre. Jag har provat längs med hela rörets längd och det verkar gå jämntrögt, alltså får jag för mig att det beror på lagren och inte röret? Det finns nåt ställe i extremläget på röret som man hör att det läcker ut luft, men i övrigt kan man bara känna en svag luftström ut ur lagringen.

Någon som har några tankar? Min första åtgärd blir nog bättre filtrering av tryckluften och att få fixturen lite varmare, det står att man inte ska använda den under 20 grader C. Sen ska jag torka ur lagren och torka av röret flera gånger.

Författare:  säter [ 11.47 2020-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Det här förstod man inte mycket av.
Du måste posta bilder.

Författare:  X-IL [ 11.58 2020-02-10 ]

Nej jag förstår det. En bild från säljaren, där fixturen syns tydligast.

EDIT: Och en bild från en broschyr

EDIT2: Ett klipp där en liknande visas, länk till rätt tid i klippet: https://youtu.be/XP2jORaUQFs?t=265

Författare:  tecno [ 12.58 2020-02-10 ]

För högt tryck?

Författare:  X-IL [ 13.05 2020-02-10 ]

Jag hade funderingar på det, men jag tror snarare det var för lågt så jag provade att ställa upp det. Ska testa med lägre också så får vi se.

Författare:  Krille Krokodil [ 14.24 2020-02-10 ]

Har du rengjort de fina luftstrypningarna i den?

Där borde gissningsvis vara några sådan med som bara är några 0.1 mm i diameter,
lätt för skit att fastna i.

Totalavfettat är antagligen bäst när man felsöker luftlager, spelet i dem är bara någon 0.01 mm
och klibbig olja kan nog störa funktionen.

Författare:  X-IL [ 14.25 2020-02-10 ]

Jag har försökt kolla att det kommer luft ur alla de små hålen men jag ska dubbelkolla och köra in en kardel eller nåt för att rensa alla.

Författare:  tecno [ 14.49 2020-02-10 ]

Dags för en omgång i UL tvätt kanske?

Författare:  X-IL [ 14.50 2020-02-10 ]

Tror inte den får plats i min tyvärr. Och jag skulle nog vara rädd att göra det värre med vätskebad.

Författare:  Krille Krokodil [ 15.52 2020-02-10 ]

Det tror jag inte du behöver vara rädd för, jag har inte sett någon konstruktion av luftlager
som har sett ut att vara känslig för rengöring.

Det första jag hade gjort vid en sådan här felsökning hade varit att plocka isär allt och få
bort varenda atom smuts, fett, fukt och grad. Allt det stör principen för hur ett luftlager
fungerar.

Författare:  Krille Krokodil [ 16.16 2020-02-10 ]

Vill du inte plocka isär och rengöra den den så kan du skicka den till mitt jobb så
gör jag det där och mäter upp delarna i CMM. :)

Jag vill tillverka en sådan luftlagrad spindel och gör gärna reverse engineering på ett
kommersiellt exemplar.

Författare:  X-IL [ 16.26 2020-02-10 ]

Krille, hur fattig blir jag? Ska försöka rengöra och testa med annan luftlösning men annars kan det nog bli så att jag tar upp ditt erbjudande.

Författare:  Krille Krokodil [ 17.02 2020-02-10 ]

Frakten ena vägen fattigare.

Jag har försökt konstruera & tillverka luftlagrade spindlar och inte fått till det, därför skulle
jag vilja plocka isär, rengöra, kika på, mäta upp, rita av, sätta ihop och drifta ett kommersiellt
exemplar.

Författare:  X-IL [ 17.05 2020-02-10 ]

Klart intressant! Men jag ska kolla lite mer på det först!

Författare:  X-IL [ 22.21 2020-02-11 ]

Hittade åtminstone tre igensatta hål när jag undersökte närmare. Har försökt lösa upp smutsen med sprit och thinner, petat med tandläkarverktyg och grejer. Inte fått hålen att flöda ännu, men just nu ligger det i UL-tvätten.
Det jag grävde ut ur hålen var vitt, endera oxid eller gängtejpsrester. Men jag tror huset är alu så antagligen oxid.

Författare:  Krille Krokodil [ 09.51 2020-02-12 ]

:pics:

Jag behöver lite stoff för min kines-FoU. :D

Författare:  säter [ 10.00 2020-02-12 ]

Vad är det som är luftlagrat?
Själva slipspindeln?

Författare:  X-IL [ 10.03 2020-02-12 ]

Krille>>> det kommer, UL-tvätten hjälpte inte tyvärr.

Säter>>> Nej fixturen för att hålla pinnfräsar vid slipning.

Författare:  X-IL [ 11.34 2020-02-12 ]

Krille Krokodil>>> Du ska få bilder senast i helgen, men det är kortfattat bara två mässingsbussningar med ca 12 borrade <1mm hål i vardera, dessa förses med luft genom kanaler i huset de är inpressade i. Mina hål verkar inte borrade längs normalen utan lite från sidan, funderar på om det är produktionstekniskt eller om de vill skapa lite turbulens, inte så mycket utrymme för turbulens dock. Min stora farhåga nu är att det redan är kört med denna, men innan jag fått luftvägarna fria vet jag inte. Läser man på nätet så ska spel mellan hårdkromad axel och lager vara ca 1/100.

Författare:  Krille Krokodil [ 13.34 2020-02-12 ]

Vi har rätt starka grejor i UL-tvätten när vi rengör trådgnistade detaljer, kittlar dödsskönt i fingrarna när man har småsår.

Korta UL-dopp i citronsyra, kalklösare el. dyl. elakt kan du testa om du vågar.

Författare:  X-IL [ 19.50 2020-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Luftlagring, större friktion med luften på?

Ett par bilder, fortfarande helt stopp i två hål :(
Börjar få slut på idéer och undrar om den kommer snurra ens efter att hålen blivit fria. Tror ni man kan trycka ut bussningarna, göra rent och sen trycka in dem igen, kanske läppa dem igen sen med fin diamantpasta så man inte avverkar för mycket. Som syns på nån av bilderna så finns det märken i lagren men inga direkta repor som jag tycker skulle påverka.

BildBild
Bild

Författare:  jihe [ 20.36 2020-02-13 ]

Tror du inte de är läppade på plats tillsammans? Får du inte dit dem _exakt_ lika efteråt riskerar du nog att få avverka för att få in axeln och då lär det vara kört. Jag skulle inte trycka ut dem i alla fall.

Sen är jag ingen expert på läppning, men på mjuka metaller tror jag man bör ha ett slipmedel som förbrukas. Bäddar du in diamant i det där så kör du ner axeln på nolltid.

Ultraljud låter ju som en bra idé. Om några hål på fel plats inte är fria är det ju logiskt att den låser.

Författare:  tecno [ 20.51 2020-02-13 ]

Inte pilla !!!!

Du har inte råd att avverka nåt från lagerytorna. Om det nu är två hål som jävlas så testa att fylla på lättflytande olja och krama på allt du får ut och tryck ut oljan, då kan du se vad som kommer ut och var.

Är det synvilla men det ser ut som grader i några hål och det kan ju ställa till det.

!!!!! Var väldigt noga med diamantpasta för det sätter sig in i det mjuka på NOLLTID!

0000 stålull och försiktig läppning utan högt tryck kanske kan vara en väg att gå.

Författare:  X-IL [ 20.52 2020-02-13 ]

Hmm ja, nu när du säger det så kanske inte diamant är en jättebra idé. Och visst tror jag de är gjorda på plats. Hmm, kanske får lov att ta Krilles erbjudande eller kolla om man hittar nån med kraftig ultraljudstvätt i närheten.

Författare:  Nerre [ 20.54 2020-02-13 ]

En tanke kan väl vara att försöka blåsa rent hålen bakvägen? D.v.s täppa till ena änden och ett lock med luftanslutning på andra och alltså trycksätta utrymmet där axeln normalt är.

Författare:  X-IL [ 20.59 2020-02-13 ]

Det är små grader runt de två hål jag gräver i, det är tvärstopp i dem, jag testar med en bit papper framför hålen och luften på. Jag har försökt komma in med roterande tråd från tilluftssidan också men det går inte. Det är ju också helt omöjligt att se/känna hur det ser ut i de andra hålen, mer än att jag nog tror att jag kommit lika djupt i de två som är igensatta, men antagligen ligger det en kaka runt om... En variant är att borra sig in utifrån och sen plugga igen, men vill väl slippa det så klart.

Författare:  X-IL [ 21.00 2020-02-13 ]

Nerre skrev:
En tanke kan väl vara att försöka blåsa rent hålen bakvägen? D.v.s täppa till ena änden och ett lock med luftanslutning på andra och alltså trycksätta utrymmet där axeln normalt är.

Jag har tänkt på det också, men luften kommer ju att ta de 22(eller hur många det är ) fria hålen.

Författare:  Nerre [ 21.09 2020-02-13 ]

Ah, just ja... Men om du försöker sätta tejp över de som är öppna kanske? Risken finns ju dock att du trycker ner tejpen i hålen så de täpps till...

Författare:  Lasp [ 21.31 2020-02-13 ]

Lösning på problemet är att lösa en frakt till KK och Landskrona.
Bättre vård kan grejen inte få!
Har jag uttryckt mig klart?

Författare:  X-IL [ 21.49 2020-02-13 ]

Lasp>>> Japp, jag ska kontakta Krokodilen

Författare:  Krille Krokodil [ 11.39 2020-02-14 ]

Tillverkningsmetoden av huset och bussningarna var nog snarare ursvarvning eller/och hening.

Läppning är mer en metod för hårda material när man har krav ner mot 0.001 mm och under.

Författare:  X-IL [ 11.47 2020-02-14 ]

Ja, det är nog svarvat när jag tänker, ytan är inte sååå slät. Hmm, man blir ju sugen på att testa att bygga en egen om det inte blir ordning på denna.

Författare:  Krille Krokodil [ 13.53 2020-02-14 ]

Där ligger några videos på DIY luftlager av porös grafit på Tuben nu gjorda med enklare tillverkningsmetoder.

Svarvning av hus till luftlager i den högre skolan. Den är byggd på en Moores jiggslip, skruvarna dem är handläppade till stigningsfel
på max 0.0001 mm över hela längden (500+ mm). :D

Länk

Bilaga:
Capture.PNG

Författare:  X-IL [ 20.23 2020-02-14 ]

Ett paket packat till Krokodilen!

Bild

Författare:  X-IL [ 11.29 2020-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Luftlagrad slipfixtur, försöker fixa igensatta hål.

Idag anländer fixturen till Krille Krokodil som vänligt erbjudit sig att inspektera den lite och kanske komma med ett par idéer.

Författare:  Krille Krokodil [ 11.34 2020-02-19 ]

Några fina strypningar är där inte, det är fullt blås ut från de otäppta hålen.

Där syns inga blockeringar i hålen, problemet ligger nog i försörjningen runtom. Går det inte att lösa
upp skiten så kan problemet nog bara lösas genom att man drar ut bussningarna så man kommer åt att
rensa. Ska ge den ett litet kort bad i UL-tvätten nu och se om något släpper.

Otäppt hål:

Bilaga:
Capture1.PNG

Täppt 1:

Bilaga:
Clogged1.PNG

Täppt 2:

Bilaga:
Clogged2.PNG

Författare:  säter [ 11.42 2020-02-19 ]

Är det svarvränderna man ser på bilderna?

Författare:  X-IL [ 11.45 2020-02-19 ]

Säter>>> Ja det skulle jag tro. Vet inte om de funderat ut att det funkar bra, eller om det bara funkat tillräckligt bra.

Krille Krokodil>>> Stort tack för att du ville ta en titt. De igensatta hålen var helt fyllda när jag började tömma dem. Det som kommit ut har varit vitt mestadels, min tanke är att det är aluminiumoxid som tyvärr inte är lösligt i något som inte löser upp aluminiumet också.

EDIT: Undrar om man inte ser lite av det som täppt igen hålen på sista bilden nere till vänster. Lite mer homogent utan verktygsmärken där. Hoppas verkligen att en riktig UL-tvätt kan skaka loss det där, min orkade det inte alls i alla fall.

Författare:  X-IL [ 12.40 2020-02-19 ]

OM man nu blir tvungen att pressa ur bussningarna, då borde man klara sig på att bara pressa/dra ut dem så långt att diket kommer fram, sen pressa tillbaka när man rensat, då bör position och det mesta vara oförändrat? Beror väl givetvis på hur illa det satt sig osv.

Författare:  Krille Krokodil [ 12.58 2020-02-19 ]

Ja läppad är den garanterad inte. Svarvad med 0.05 mm per varv i matning ser det ut som.

UL-tvätten med både syra och vatten hjälpte inte, där kommer 0 atomer luft hur de två hålen.

Ja det kanske räcker att bara dra ut den så att spåret friläggs. Vill du så kan jag svarva en liten fixtur
till bussningen och testa att dra ut den. Förhoppningsvis är de bara pressade i och inte limmade med
otäck cylindrisk fastsättning eller dyl..

Författare:  säter [ 12.59 2020-02-19 ]

Varför kör man med luftlager?
Den verktygsslip jag har innehar, har vanlig lagring så vitt jag vet. :humm:

Författare:  X-IL [ 13.07 2020-02-19 ]

Det blir mycket lägre friktion när man följer skären för att slipa dem. Många säger att har man testat luftlagrat och märkt skillnaden vill man inte gå tillbaka. Jag har inte testat, men vill ha det fungerande när jag nu har en luftlagrad fixtur.

Krille>>> Ja vill du så får du såklart gärna prova. Sitter det för hårt får jag väl prova med lite värme först senare. Bussningarna känns verkligen inte magiska, det är bara bearbetningen in situ av dem som kan bli lite spännande om man gör nya.

Författare:  Krille Krokodil [ 13.11 2020-02-19 ]

Säter: Hade du 7.43 nm rundgång på den? :)

Den här spindeln kan man tillverka själv billigt i en halvsunkig verkstad. Ett ursvarvningshuvud, ett en enkel rundläpp och och
49,99:- Biltema-henare är typ vad man behöver. Samt mycket skicklighet & tålamod...

Författare:  säter [ 13.13 2020-02-19 ]

Jag vet faktiskt inte.
Jag har en Jungner verktygsslip.

Författare:  Krille Krokodil [ 20.38 2020-02-19 ]

Jag svarvade en fixtur och testade att dra lätt med avdragare, de kändes väldigt limmade och med den lilla
ytan där är på brickorna så ville jag inte lägga mycket kraft på. Istället satte jag dem i pressen för att få full
anläggningsyta på kanten och pressa in dem för att knäcka limmet. Det gick med ett pang. :)

Men de sitter forfarande rätt hårt och limresterna pressar ihop bussningen några 0.001 mm så att det nyper.
Så nu är det nog bara att dra ut dem helt och rengöra allt som gäller. Jobbar jag på fredag så ska jag
trådgnista största möjliga bricka som går att krångla igenom bussningen och göra ett nytt försök på att dra
ut dem.

Tidig taiwanesisk konstruktörsglädje i denna, 0 tanke har ägnats åt serviceaspekten.

Bilaga:
Screenshot 2020-02-19 at 19.55.20.png

Författare:  Lasp [ 20.44 2020-02-19 ]

Bra jobbat. Det blir nog en lösning på detta!
Så jag skall inte fresta dig med en Torsdagsöl för att sabba din Fredag.
Däremot är jag med på en AufGuss i favoritbastun (du vet vart den finns) kl 18:00 med musik av Ralph Lundsten!

Författare:  X-IL [ 21.33 2020-02-19 ]

Oj, att de satt så förbannat hårt. Tack för att du tar dig tid!

Författare:  X-IL [ 10.54 2020-02-25 ]

Har du hunnit kolla nåt mer på den Krille? Ingen panik alls, bara nyfiken.

Författare:  Krille Krokodil [ 12.28 2020-02-25 ]

Ja, jag fick precis trådgnistat brickan jag behövde och pressades ut bussningarna.

Vad märkligt att det inte kom ut någon luft ur de hålen. :D

Bilaga:
Stopp.PNG

Bilaga:
Stopp2.PNG

Efter lite blästring så blev de gladare:

Bilaga:
After.PNG

Jag är iväg ons och tors så forsättning följer på fredag eller nästa vecka...

Författare:  X-IL [ 12.31 2020-02-25 ]

Oj! Fantastiskt! Vilken fin yta det blev efter blästringen!

Författare:  X-IL [ 12.33 2020-02-25 ]

Och diket var alltså i bussningarna, inte i huset... Intressant, jag hade trott att det var tvärtom.

Författare:  Krille Krokodil [ 12.48 2020-02-25 ]

Jag hade gärna blästrat rent huset också men jag ser inte riktigt hur kanalerna går då är det
risk att man inte får ut alla blästerkorn. Det får bli lite honing där isället för att rensa upp från
limrester och småskador.

Tror de måste limmas för att luften inte ska smita ut undertill och trycka ihop bussningen, får
se om jag kan få till ett atomtunnt skikt av cylindrisk fastsättning som inte skrapas ner i spåret
och täpper till igen...

Författare:  X-IL [ 12.57 2020-02-25 ]

Har du nån uppfattning om vad det var för något som täppte igen? Ser inte riktigt ut som aluminiumoxid eller? Kan det vara lim från montage? Men känns som att någon funktionskoll måste de ju haft på grejerna på fabriken 1986?

Författare:  Krille Krokodil [ 13.08 2020-02-25 ]

Nä, jag har ingen gissning. Det var rätt stor volym så det känns som det borde ha kommit in med
tryckluften. Hårdvaxlika föroreningar i kompressoroljan?

Man får vad man betalar för... Tyska kontruktörer tänker igenom serviceaspekten och tätar
med o-ringar så att det går att plocka isär pch rengöra utan en 10 tons verkstadspress.

Bilaga:
Jäger.PNG

Författare:  bit96 [ 13.59 2020-02-25 ]

När man limmar ihop kan man väl kleta lim inuti cylindern bortanför spåret endast.
Och lim på kolven hitanför spåret endast.
När kolven trycks in i cylindern så kommer inget lim skrapas över spåret.
:humm:

Författare:  Krille Krokodil [ 19.32 2020-02-25 ]

Jag limmade dem så, får se på fredag hur det blev... På limresterna och smutsen ser det inte ut som
att den förra limningen var bättre gjord än så.

Testade först utan lim och då gick det trögare med luften på, som man ser ovan så behöver bussningarna
ha betydligt tjockare gods om de ska vara olimmade.

Författare:  X-IL [ 21.33 2020-02-25 ]

Det kan väl helt enkelt vara obalans(pga olika stora hål eller eller repor i bussningarna etc) i luften som gör att spindelröret kantrar och därmed går det tyngre, även om jag såklart hoppas att du har rätt Krille!

Författare:  Krille Krokodil [ 12.09 2020-02-27 ]

Fixat!
Bilaga:
IMG_2922.MOV

Efter lite hening så blev det mycket bättre men inte helt bra.

Jag förstod inte kinesernas idé med att ha utrymmet mellan bussningarna tätat, det är inte så luftlager
ska fungera, så jag borrade ett dräneringshål och Voila! då började det likna en luftlagrad spindel.

Lärorikt detta, nu vet jag vad jag absolut inte ska rita.

Författare:  tecno [ 12.11 2020-02-27 ]

Klart intressant :tumupp:

Författare:  Lasp [ 12.13 2020-02-27 ]

Ouff va smidigt den åker nu!
Bra jobbat! Värt en Öl! Närdådå! :yeahright:

Författare:  X-IL [ 12.34 2020-02-27 ]

OJOJOJOJ! Stoort tack! Vi får göra upp om retur och nån form av ersättning ska du få!

EDIT: förstod inte riktigt var du borrade ett evakueringshål.

Författare:  Krille Krokodil [ 12.56 2020-02-27 ]

Undertill mitt i. För att det inte skulle synas, hade det inte hjälpt så hade jag gängat det M5 och pluggat det
med en stoppskruv.

Författare:  X-IL [ 13.01 2020-02-27 ]

Ah nu förstod jag, jag trodde du borrat från diket in till "centrumkammaren", men det var alltså från fri luft till centrumkammaren. Ja jag har inte hunnit läsa på så mycket om luftlager men jag hade nog aldrig tänkt på att testa det om jag hade fått hålen fria själv.

Författare:  Krille Krokodil [ 13.54 2020-02-27 ]

Principen bygger på att där är ett flöde så att om spelet minskar på ena sidan så ska mer tryck byggas
upp där och på motstående sida så ska flödet öka och trycket minska så att där blir en nettokraft in mot
centrum.

Den här mekanismen fungerar bara inom väldigt snäva gränser och därför är det inte enkelt att konstruera och
tillverka luftlager.

I den här konstruktionen så var där inget flöde från lufthålen och in i kammaren, 1/3 av bussningarna
utnyttjades inte. Fungerade säkert fint när allt var sprillans nytt men nu med lite slitage och ojämnheter
så ser det ut att gå bättre med lite flöde också det hållet. Du kan experimentera med en strypventil där
om du vill minimera luftkonsumtionen, det behöver kanske inte vara atmosfärstryck i kammaren.

Författare:  X-IL [ 13.57 2020-02-27 ]

Ah, jag får sätta en liten kran där och se om man kan hitta nåt gyllene medelläge där det funkar som allra bäst. Tack för bra förklaring.

Författare:  Krille Krokodil [ 14.43 2020-02-27 ]

Rundgången mätt med tusendelsklocka. :rofl

Bilaga:
IMG_2925.MOV

Författare:  X-IL [ 14.46 2020-02-27 ]

Good enough for the girl I go out with!

Jävlar i min lilla låda, det där var bra. Hur stort är luftgapet? M a o, hur mycket faller röret när du stänger av luften x 2?

Författare:  Krille Krokodil [ 16.50 2020-02-27 ]

Jag kollade inte det så noga eftersom att jag bara hade den löst på planskivan. Lite lätt vickande
av axeln pekade mot ett luftgap på runt 20 um.

tecno skrev:
Klart intressant :tumupp:
Jag har funderat på metoder för garagetillverkning, något sådant här hade du kunnat testa:

1. Svarva hylsor med 10 mm gods.
O-ringsspår som tätar luftspåret och en nära ytterkanten för att skapa en gjutficka till expoxi.
Innerdiameter några -0.01 mm.
Ytterdiameter -0.2 mm mot huset.

2. Hona innerdiametern till 0-passning mot axeln.

3. Montera axel, bussningar och hus.

4. Gjut fast bussningarna i huset med epoxi.

5. Hona bussningarna till 0.01-0.02 mm spel.

Författare:  tecno [ 17.10 2020-02-27 ]

Har ett par kandidater för ev ombyggnad.

Bilaga:
kandidater.jpg

Författare:  X-IL [ 07.22 2020-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Luftlagrad slipfixtur, Krille fixade biffen

Krille Krokodil>>> Är det fler aspekter av fixturen du vill kika närmare på? Jag har ingen panik att få tillbaka den, så om du vill mäta/testa nåt mer så varsågod. Annars får vi höras via PM om lämplig lösning på återfrakt osv.

Författare:  Krille Krokodil [ 09.14 2020-03-02 ]

Jag är klar med den. Den borde väl rymmas i en Schenker 10 kg.

Jag har börjat fundera mer kring hydrostatiska lager nu istället, med masstillverkade komponenter till bromsystem
från fordonsindustrin så borde sådana gå att tillverka till rimlig kostnad. Det är ungefär lika mycket jobb att
tillverka aero- som hydrolager och med de senare kan man få 10 gånger högre bärighet och styvhet. Där är
mer pill med att konstruera retur till oljan och avstrykare men det är mindre pill med precisionen i tillverkningen
, hydrolagrerna ligger mer kring 0.1 mm i spel. Det finns t o m hydrostatiska trapetsskruvar som inte har de
vändklapp man har i kulskruvar.

Länk

I den här boken finns det kapitel både hydro- och aero- dynamiska och statiska lager och också mycket annat
intressant, bl a flexturer. Det är en av de absolut intressantaste böckerna jag har i min bokhylla.

Advanced engineering design - Lifetime performance and reliability
Anton van Beek
https://www.tribology-abc.com/book/default.htm

Författare:  X-IL [ 13.56 2020-03-10 ]

Idag ska jag hämta ut fixturen på Schenker, skall bli spännande att se hur den känns nu i jämförelse.

Författare:  Micke_71 [ 18.18 2020-03-10 ]

Plan och rundslipmaskiner har ofta hydrostatiska lager men de har jäkligt tajt tolerans. Vi har fått renovera ett par stycken på jobbet. Det ligger på under 0.01mm. Oljan är riktigt tunn.

Gubben som rundslipar får psykbryt bara det blir minsta vibration från slipskivan. Det syns på biten bara i en viss vinkel, en tusendelsklocka visar då inte ens minsta av vibrationen.

Jag brukar fråga om det verkligen är så jäkla noga på en 3tons vals... Vet ni hur den ser ut efter en månad i drift?

Författare:  tecno [ 18.31 2020-03-10 ]

Korkskruv?

Författare:  säter [ 18.34 2020-03-10 ]

Krille Krokodil skrev:
Jag har börjat fundera mer kring hydrostatiska lager nu istället
Jag startade ju en tråd om något liknande en gång i tiden. :humm:

Författare:  Krille Krokodil [ 20.54 2020-03-10 ]

Micke_71 skrev:
Plan och rundslipmaskiner har ofta hydrostatiska lager men de har jäkligt tajt tolerans. Vi har fått renovera ett par stycken på jobbet. Det ligger på under 0.01mm. Oljan är riktigt tunn.
I boken är där något större spel i exemplen, runt 0.03 mm. Oljan de är räknade på ser ut att vara som de tunnaste spindeloljorna i viskositet.

Bromsslangar till cykel fann jag skulle tåla 80 bar så sådana skulle man kunna använda, exemplen
i boken är räknade på 20-50 bar.

Själva lagren är inte så svåra att konstruera, det är mer returen av oljan och tätningar som är lite pilligt
att få till.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme