Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Inlägg av säter »

Får man fråga vad du ska använda spindelkonan till?
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Inlägg av sniffer »

Tänker att det är en gammal svarv och kanske svårt att få tag i någon som kan levererar delar till dessa idag. Eller har jag fel?
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Inlägg av sniffer »

säter skrev:Får man fråga vad du ska använda spindelkonan till?
Mest specialjobb där noggrann och repeterbar centeruppdubbning krävs. Slipa axeltappar och koner med hög precision. Kunna spänna upp ER verktyg som denna nedan och även kunna ha möjlighet att jigga upp maskinkoner som BT40 osv. Tillverkning av vevaxlar och dylikt i CNC-fräs och ibland kan visst för och efterjobb behöva göras med stockarna lite smidigt i svarven.
Att pyssla med trimning och motorkonstruktioner kräver ofta bearbetningar av olika slag och mycket special runtom.
Just nu håller jag på att slipa om axeltappen i en Siemens 1FT5-servo för att passa snyggt på ett Nikken-bord utan extra adaptrar. Vill att saker skall bli extremt välgjorda. Ställer då också lite kvar på utrustning..
Exempel på verktyg jag enkelt hade velat kunna skicka upp i konan är ju t.ex. en sådan här:
Bild
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Inlägg av persa »

sniffer skrev:Tänker att det är en gammal svarv och kanske svårt att få tag i någon som kan levererar delar till dessa idag. Eller har jag fel?
Varför inte. Colchesterfabriken lever ju i högsta grad och det är en vanlig maskinmodell. Har tillbehöret i fråga funnits att köpa någon gång så finns det ju inget som säger att det inte kan levereras även nu

Alternativt köpa adapter för Mk. 4 som ju garanterat verkar ha funnits och välja tillbehör för denna kona
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Inlägg av sniffer »

Jo absolut, får kolla på detta.. Tyckte bara det va lite märkligt då jag inte får mina mätningar till en vettig standard.
Men jag får som sagt forska lite på om de kan ha något. Sen läste jag även igenom manualen som bifogades här. Väldigt konstigt att man inte skriver ut något om konan när den till och med är med på genomskärningsbild i manualen.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Inlägg av malman »

Gick ut i garaget och letade på konan som fanns med till min D1:6 spindel...
Mätit och räknat en stund... inser nu att det inte är en mk6 a på min heller.
Men 1:20 included angle stämmer nog rätt bra... (1:40 räknat på ena sidan)
C25812BD-4BC9-4B09-B110-F0FF0A48892A.jpeg
269F76A5-0702-43A1-B8B4-4E4861526C91.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Inlägg av sniffer »

Stort tack "malman"! :D :tumupp:
Det där att mäta i konan är ju för mig redigt svårt. Borde även vara svårt för dig även fast du har konan. Men ändå lite smidigare förhoppningsvis..

Får ta och göra en testplugg i CNC-fräsen och se. Nog det närmaste verkligheten jag kommer. Och sedan slipa in resten med högvarvsslip och sten till det slutar spela.. Stort tack hur som. Och nu har jag även äntligen sett hur pluggen kan se ut. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Inlägg av säter »

Det går nog att fila till en tunn plåt och på det viset tillverka en "spadtolk".
Lättare att tillverka och lättare att mäta på sedan.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Inlägg av PeterH »

Vet att grabbarna på jobbet använder gjutmassa (nåt gummiliknande) för att "enkelt" mäta på inre öppningar där man inte enkelt kommer åt med mätverktyg...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken kona? Svarv Colchester Triumph 2000

Inlägg av säter »

Vart det någon mätning gjord?
Skriv svar