köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

hehe du tänker så ;)

haha jaha det är på den sniknivån XD, ah okej, ja tappat minne är nog inte omöjligt att den kan ha gjort under alla åren då den har stått oanvänt fantastikst länge vad jag vet...
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Nu så har jag äntligen fått ström påmaskien. fick åka dit och fixa det själv under dagen idag, men nu är den iallafall strömsatt och refkörd och inte ett enda larm :tumupp: hela maskinen är tydligen matad av 3x220V istället för 3x400 så det sitter en grotesk stor trafo och lite grejjer bakom den som jag inte hade koll på :D
Jag bifogar bilder på 900parametrerna om du hade koll på vad de betydde persa.
Jag kollade även på parameter 127 och det var som sagt en bit som växlade när man slog på DNC vippan på panelen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Det var ju fantastiskt att den inte larmade något. Inte då heller "BAT" som indikerar dags att byta batterier för minnesbackup. Då kan den kanske klara en flytt utan att byta batterier men jag skulle nog ändå byta innan flytt. Det rekommenderas att byta dom med 12 månaders mellanrum även om inget larm dyker upp. Vanliga ficklampsbatterier så ingen kostnad att bäva för direkt :)

Finns det parameterbackup ?. Bara på papper eller också på annat media ?

Matchen med optionsparametrarna vinner jag med handbollssiffror. Jag har 34 1:or mot dina 15 :D

Lite förklaring till dina 1:or

0900.0 Canned cycle - Fasta cykler G73-G74, G76, G80-G89 för borrning, gängning och ursvarvning
0900.3 Manual One Pulse Generator Control - Handpulsratt på panel
0900.4 S4/S5 Digit Control - Direkt angivning av varvtal efter S
0900.5 Inch / Metric Conversion - Valbar tum- eller mm-programmering via G20, G21
0901.3 Tape Memory Addition 40M - Utökat programminne till totalt motsv. 40 m remsa = 16 kB
0901.6 Reader / Puncher Interface Control - Interface för remsläsare / remsstans
0902.5 Stored Pitch Error Compensation - Lagringsbar stigningsfelskompensering för kulskruvar
0903.7 Soft Keys Below CRT - Mjukvaruknappar under bildskärm
0905.1 PMC Model M 3000 Step - ?
0907.2 Simultaneous 3 Axis Control - Simultan 3-axlig bearbetning möjlig
0907.4 Hour Run / Parts Count Display - Simpel drifttidmätare tidigare beskriven
0907.6 Cutter Compensation C G41/G42 - Fräsradiekompensering typ C G41, G42
0909.1 Graphics Display - Verktygsvägar kan visas på bildskärm
0910.1 Work Offsets G54-G59 - Nollpunkter G54-G59
0915.3 ?

Bra optioner enligt mitt tycke som saknas är:

G10 Program Input Of Offset - Möjlighet att ändra nollpunkt eller verktygskompensering med G10 i programmet. Bra om man t.ex. vill ha mer än 6 nollpunkter

Extra antal verktygskompenseringar (32 st. är standard)

Förenklad återstart i program

Helixfunktion - Cykel för gängfräsning

Rigid Tap - Synkroniserad gängning

User Macro B - Macroprogrammering

G68 vridning av koordinatsystem - Lägg t.ex. X-axeln på diagonalen på maskinbordet för att enkelt programmera detaljer som är lite längre än tillgänglig X-axel

Vissa optioner kan aktiveras bara genom att ändra till en 1:a på rätt ställe. Andra optioner kräver mer som t.ex. Rigid Tap som ju kräver en pulsgivare monterad på spindeln med allt vad det innebär. Kan även bli problem om man vill aktivera större programminne och fysiskt minneskort saknas i maskinen
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Ja lite så tänkte jag också :P
Angående backupbatteri så hade han som har den nu bytt batterier i den innan han ställde av den när de fick ordning på verktygsväxlaren osv 6månader ish...
Ja är det bara vanliga såna i dessa också så är det väll inget att bäva om direkt XD

Vad gäller parameter backup är jag osäker faktiskt... har för mig att han fick parametrerna skickade till sig när de krånglade med verktygsväxlaren, men det går ju å fråga.

Haha ja jävlar den vann du rätt rejält :P
Rent krast känner väl jag att finge jag möjligtvis helixfunktionen, G68 vridningen att funka och om det går att köra dripfeeden på den så bör jag klara mig ganska bra för rent hobby/garage bruk? Ämnar väl stordel köra CAMprogramering på den så en DNC är väl inte helt omöjligt det kan bli på den.

Rigid taping, G10 och Macroprogrammering känner jag lite att det kanske är mer värt att ha om man skall köra lite mer serie/palettköring i maskinen när man byter mellan olika fixturer osv, eller är jag ute och cyklar här?

Tycker du att avsaknaden av dessa funktioner är något som skall göra att man skall backa på köpet?

Det satt förövrigt flerfärgsskärm på maskinen som funkade sådär sen var även höjdoffseten helt åt skogen på den, förstått att det skall finnas pottar bak på skärmen som man skall kunna justera positionen av bilden med, alternativt skaffar man väl bara en LCD från Ebay.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

G10 kan också vara bra att ha om du t.ex. upptäcker att du vill ta lite mer material i något du fräst ut. Då kan du bara lägga till ett G10 block innan operationen och köra om programmet med tillfälligt ändrad fräsradiekompensering. Gäller bara att komma ihåg att ändra tillbaka med G10 efter operationen :)

Helixfunktionen är bra att ha. Skillnad på ett fåtal programrader mot kanske 1000 rader om CAM ska göra en gängfräsning utan stöd för denna cykel. Gäller att hålla nere programlängd med det lilla minnet så man inte behöver köra drip feed mer än nödvändigt

Men både G10, G68 och helixfunktion ska vad jag fattar bara vara att ändra i parameter. Du kan ju höra av dig om/när du köpt maskinen

Drip Feed har du ju konstaterat på maskinen nu

Rigid tapping klarar man sig givetvis utan om man inte har bråttom vid gängning och man är beredd att lägga pengar på flytande hållare som kostar en hel del

Macroprogrammering kan man nog också klara sig bra utan om man lätt svänger ihop ett program på CAM med tidigare beredning på liknande detalj sparad

Så egentligen ingen anledning avstå p.g.a. saknade optioner i dagläget

Däremot skulle jag vara mycket tveksam till att köpa en maskin utan riktig parameterbackup åtminstone på papper. Man läser ju hela tiden på olika forum om dom som får problem utan riktig backup. En del löser problemet efter mycket jobb och lång tid. En del får köra maskinen på skroten till slut

Maskintillverkaren bör ha med en parameterlista i sin dokumentation. Min Leadwell har en trevlig "Electric Manual" som innehåller alla G- och M-koder, elscheman, parameterlista, alarmlista och ladderdiagram
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av säter »

stefanden skrev:hela maskinen är tydligen matad av 3x220V istället för 3x400
Det är nog troligen 3x208V.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Ah du tänker så ;)

Ja helixfunktionen kändes som den kunde vara bra att ha, satt och testade lite i cam i fusion360 igår med och utan helix aktiverad och det blev ju ganska markant skillnad på blockrader...

Ja det vore ju fantastiska om det vore så lätt :tumupp:

Hur är detta igentligen har man switchande 127.5 via vred alt vippa har man helt enkelt möjlighet till dripfeed då? eller är det som på mitt gamla TNC150 det går att föra över program men inte dripfeeda. Vilket gör frågetecknen ännu fler :shock: :lol:

Rigid tap och macro känns som sagt att det bör ma kunna klara sig bra utan (hemma i garaget iallafall)

Det har du mycket rätt i!, tror bestämt att det saknas endel dokumentation till maskinen då det inte finns någon programmeringsmanual heller till maskinen med det aktuella styrsystemet, men backup bör inte vara helt omöjligt att ta på maskinen nu när den har ström och allt väl.
Som du säger har man hört på skräckhistorier om maskiner som får skrotas bara för att de saknar parametrerna :?

Elschema finns det på maskinen men det som har med Fanuc att göra larm/ladderdiagram osv tror jag bestämt har blivit borta i hanteringen vid något tillfälle, kan hända jag kan kontakta skolan som maskinen stog på förut och höra ifall det skulle finnas något i gömmorna där, tveksam dock...


Som du säger säter kan det nog mycket möjligt vara 3x208V inkommande till maskinen, reflekterade bara på att den satt kopplad på 220V utgångarna som var på trafon, fanns 200V och 220V.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Baserat på tråden jag länkade till och att parameter 127.5 ändrar sig till en 1:a när du aktiverar med vippan så tycker jag det verkar rätt klart att du har drip feed (DNC). Men utan att veta så kan man bara tro det ena eller det andra med mer eller mindre säkerhet. Vad tror du själv ?

Man kan inte jämföra med Heidenhain TNC150 som aldrig haft den funktionen oavsett vilka parametrar man ändrat på

Du kan givetvis ta ut en parameterbackup när du har ström på maskinen. Men du måste ju ha en PC, en kabel som är rätt för ändamålet och rätt inställningar både på PC och maskin
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Så sant, det märks när det kommer en dator på den...

Tänkte nog mer att det finns olika varianter av 0-M systemet också, A,B,C..... och att det är olika funktioner mellan dem.

spörs om jag hinner få tag i grejjer innan den blir urkopplad igen.

Idag blev det iallafall beslutat om ett köp av maskinen då jag skulle få med en hel hög verktygshållare BT40 till mk-kona, spännhylshållare, flytande gängchuckar, weldonhållare och diverse annat i verktygsväg som jag inte riktigt kunde motstå :D
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Då får man väl gratulera :tumupp:

Vad är det för tillverkningsår på maskinen ?
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Man får tacka :lol:

Jag har för mig att det var -90
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Då är det mest troligt ett tidigt Fanuc 0MC
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av säter »

stefanden skrev:Rigid taping
Det är ju alltid en fördel att ha.
Man har mycket bättre koll på gängdjupet då, även om man kör med flytande hållare.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

persa skrev:Då är det mest troligt ett tidigt Fanuc 0MC
Är det något du har koll på hur man kommer åt att kolla? Parameter? Serienummer?
säter skrev:
stefanden skrev:Rigid taping
Det är ju alltid en fördel att ha.
Man har mycket bättre koll på gängdjupet då, även om man kör med flytande hållare.
Det har du rätt i säter, men men jag får satsa på det till nästa maskin :D Känner jag mig själv så lär väl inte det ta för lång tid :vissla:
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Hur man gör det på maskinen vet jag inte. På Leadwellen har jag läst mig till det i dokumentationen på ett antal ställen bl.a. i "Electric Manual"
Skriv svar