Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av ToPNoTCH »

Prova byta parallell kabeln med om du har extra. Man vet ju aldrig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Glenn »

primerone skrev: Har också laddat hem LinuxCNC, men det lär ju ta en stund att lära sig och konfigurera rätt.
Det finns en funktion att importera en mach3-config in i linuxcnc faktiskt, dock fick jag den inte att fungera med den medföljande configen till min 6040, men andra har fått det att fungera.


Men förstår jag dej rätt att det fungerar med pennan när spindeln inte är igång ?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Borre »

LinuxCNC är lätt att konfigurera och du behöver inte ens göra en installation utan kan köra direkt från USB-minne.
Skriv ner alla inställningar du har i mach för paralellport osv så är det enkelt sen.

De flesta CAM fungerar med LinuxCNC. Vad använder du nu?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Glenn »

Ja, wizarden är bra och enkel, det enda som kan strula till det är ju pinconfigen och inverterat(inte inbverterat, men allt sådant kan man ju testa fram på ett enkelt sätt i wizarden.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

ToPNoTCH>>
Ska se om jag har en annan parallellportskabel.

Glenn>>
Nja, när jag kör med pennan skiter det sig också. Att jag kör med penna var mest för att det blir mindre oljud och så är det enklare att byta papper än träbitarna.

Borre>>
Ja, jag har suttit med LinuxCNC hela förmiddagen. Kan inte säga att jag är imponerad.
Enkelt att ladda ner, men ett rent h-vete att göra DVD'n/USB bootbar. Tidigare när jag provat vanliga Linux distro har det bara varit att ladda ner en .ISO och bränna ut. Men med LinuxCNC var det väldigt krångligt. Såg på deras forum att det var fler som hade problem.

Jag har ialla fall en USB sticka med det på nu. Som jag skrev tidigare kommer det ta lång tid att lära sig även om jag kan få till konfigurationen rätt snabbt. Jag gillar helt enkelt inte det medföljande GUI't. Jag saknar massa funktioner som finns i Mach3. Det finns säkert andra GUI att ladda ner, men som det känns just nu får det bli senare.

För det mesta kör jag CamBam som CAM verktyg. Just för de här graveringarna kör jag en väldigt gammal version av Vectors CUT2D.
Jag var inte så orolig över att inte hitta postprocessorer till LinuxCNC. Mitt dilemma är att jag vill ha både LinuxCNC och CAM verktyget installerat på samma dator och kunna växla mellan dem. Ritar gör jag på en helt annan dator, så den biten klarar sig, men CAM och körning sker med samma dator. Jag vet bara inte vilka CAM verktyg som kan köras i Linux och har motsvarande funktionalitet som CamBam/CUT2D.

Just nu försöker jag installera en ny (bättre begagnad) dator med WinXP och sedan Mach3. Detta för att se om problemen beror på WindowsXP, min Mach3 installation eller datorns hårdvara. Jag hoppas vara klar med det imorgon, så jag kan provköra.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av H.O »

Har du NÅGON programvara på Mach3 datorn som använder (eller "borde använda") någon form av hårdvarulås?
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

En liten uppdateing igen.

H.O.>>
Nej, jag har ingen mjukvara som mig veterligen använder sig av hårdvarulås. Det som finns på maskinen är WinXP, Mach3, CamBam, Cut2D och diverse gratisverktyg som 7-zip mm.

Har nu gjort en fräsh installation på en annan dator och testat den. Gick inget bättre. Fräsen beter sig ungefär som tidigare.

Om nu logiken stämmer i mitt huvud borde felet ligga i maskinen (mekanik/elektronik).
- Parallellporten (osannolikt eftersom jag körde en annan dator idag). Kanske ska testa en extern parallellport (en som inte är integrerad på moderkortet).
- Parallellportskabeln har jag inte bytt än, men felet flyttar ju sig. Ibalnd X ibland Y.
- BOB kortet. Skulle det kunna vara optokopplarna på BOB'en som är dåliga? Har jag för korta pulstider (satt till 4 i Mach3)?
- Drivstegen. Jag har med stor tilltro uteslutit dessa eftersom jag växlade Z och X utan att felet flyttade.
- Stegmotorerna. Kan de vara 'intermittent' trasiga?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av arvidb »

primerone skrev:Provade som hastigast precis innan jag gick hem idag. Gick ner från 2.0A till 1.5A på alla 3 drivstegen. Körde en torrsimm i luften i automatiskt läge och då verkade den gå rätt, den drog ialla fall inte iväg åt fel håll som tidigare. Helt otroligt.
Hur ser strömförsörjningen ut? Separat nätdel till motorerna? Optoisolering mellan lågnivådelarna och motordrivare? Vad strömförsörjer elektroniken? Jag tänker att någon nätdel kanske börjar bli dålig (dåliga kondensatorer?) vilket gör att du får störningar när motorerna tar steg, störningar som återmatas till lågnivådelen och gör att motorerna tar extra steg, vilket återmatas igen och så vidare. Eller har du flyttat runt kablar på maskinen så att motorkablar kommit närmare signalkablar?
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

arvidb>>
Ja det är inte en dum tanke. Jag kanske borde riva ner all elektronik och gå igenom den igen.

Strömförsörjningen består av ett enda 24V/5V switchat aggregat på maskin sidan. Den försörjer alla stegmotorerna, drivstegen och maskinsidan av BOB kortet (5V).
Till datorsidan av BOB kortet har jag stulit 5V från datorn.
BOB kortet är optoisolerat.

Råkade ut för ett annat fenomen idag. När jag startade den nya datorn testade jag att allt fungerade, limitswitchar mm., allt verkade OK. Då gjorde jag touch off och laddade in en fil för att testa. I filen ska den lyfta Z till 3mm (säker förflyttningshöjd), men istället lyfte den till ca 20mm. DRO'n i Mach3 sa dock 3mm, så jag stoppade och startade om Mach3. När jag körde igång igen gick allt i verklig slow motion. Z axeln lyfte med feedrate 6mm/min, X och Y var lika slöa. På diagnos sidan i Mach3 noterade jag att 'Pulses' var på ca 300, normalt brukar den vara i närheten av 25000. Startade om allt inklusive drog strömmen till datorn. Efteråt var allt normalt igen. Någon som stött på något liknade?

En annan fundering som ni som kör Mach3 kanske kan svara på. Hur ser interrupt inställningen i Windows ut på era maskiner. Min var initialt satt till 'Never use an intrrupt' (Device Manager > LPT1 Properties > Port settings), men jag har också provat 'Use any interrupt assigned to the port'. Spelar det roll?
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

Har nu installerat LinuxCNC på en separat disk och konfigurerat. Inte helt klar med konfigurationen men det ät tillräckligt noggrannt för att testa med.

Problemen kvarstår och yttrar sig på ett lite annorlunda sätt. Det verkar som axlarna låser sig på olika ställen. Ibland händer det när den vänder riktning och ibland mitt i en linjär rörelse. När det händer låter det som om stegmotorn får signaler men att den mekaniskt hålls fast. När den sedan vänder riktning på den låsta axeln fungerar allt som vanligt till nästa 'låsning'.

Funderar på om jag har kopplat in stegmotorerna fel när jag byggde maskinen. Bifogar en bild på hur det är kopplat. Som ni ser är det 8 kablar ut från varje stegmotor. Jag har sedan parallellkopplat dem 2 och 2. Vad skulle hända om jag råkar vända en lindning elektriskt när jag parallellkopplar? Då borde de motverka varandra och därmed 'låsa' motorn, eller är jag helt ute och cyklar?

Hur vet jag i så fall hur de ska parallellkopplas? Färgerna på kablarna är de som angivits i bilden. Jag har inte lyckats hitta så mycket om dem på nätet, men så är de rätt gamla också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Hedning »

Koppla isär alla tidigare förbindningar och koppla in två lindningar och byt ut en av dom tills motorn
snurrar och tål lite bromsning. Koppla bort en av dom två och hitta en oanvänd som ger rotation
i samma riktning. De två senare hör ihop och polariteten är nu känd. Den enda återstående
lindningen hör ihop med den först inkopplade (som inte ändrats). Koppla bort den första och
fixa samma rotationsriktning med den sista (polvänd vid behov). Paren och polariteterna
är nu bestämda så att serie/parallel-koppling inte motverkas i något par.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av X-IL »

Fenomenet du beskriver från körningen med LinuxCNC låter som för hög acceleration.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av hawkan »

http://www.victorleung.info/post/identi ... per-motor/ fast det är nog samma som Hedning skriver.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

Hedning & hawkan>>
Tack för informationen. Jag har följt instruktionerna och verifierat att mina stegmotorer var korrekt kopplade.

X-IL>>
Ja jag håller med. Det känns som om maskinen körs för fort. Jag kan dock inte förklara varför den skulle låsa sig mitt i en 100mm lång rörelse i X-led. Att den låser sig i början för att accelerationen är för hög låter ju logiskt, men efter 50mm förstår jag inte.

Jag har ialla fall sänkt accelerationen ytterligare, ner till 50mm/s/s. Den går bättre men det händer fortfarande att den låser sig. Frågan är om jag kan behålla en 'hög' maxfart och sänka accelerationen ännu mer.

Det vore intressanrt att veta vad ni andra har för inställningar för motorerna i Mach3. Jag vet att det skiljer väldigt mycket beroende på hårdvara, men det kan ge en indikation om jag är helt fel ute.
Min hårdvara är enligt följande:
X-axel - 2A stegmotor, 200 steg/varv (jag kör helsteg), 25:48 (motor:kulskruv) remutväxling och kulskruven har 4mm stegning.
Y-axel - 2A stegmotor, 200 steg/varv (jag kör helsteg), 1:1 (motor:kulskruv) remutväxling och kulskruvarna har 4mm stegning.
Z-axel - 2A stegmotor, 200 steg/varv (1/4 steg), 1:1 (motor:kulskruv) remutväxling och kulskruven har ca 3mm stegning (inte exakt kontrollerad).
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av hawkan »

Vad har du för längd på step och dir pulserna? Ääh strunt i det, prova att öka de istället. Säg 10x längre.
Kör du med helpulser så finns det gott om tid att ha långa pulser.
Skriv svar