Perklas CNC3020

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av jihe »

Kör usb om du har en bärbar, då har det externa kortet hand om rörelserna och datorn spelar ingen större roll.

En bärbar har så mycket hyss med strömspar, resursdelning och annat skit för sig, så det blir i regel problem att köra realtidsapplikationer, som t ex cnc-styrning via parallellport.

Det finns undantag, men de är nog rätt få.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

Ja jag kör ju bärbar till min stora Raw 1.5 också, har inte varit några större problem dock men jag har läst här på forumet i andra trådar folk som haft sånna problem, ska jag köra Mach 3 blir det ju troligen att testa USB, blir det LinuxCNC blir det troligen inte USB... har ingen lust att formatera bort Windows Vista i den här datorn eftersom den fungerat klockrent i många år för tidigare ägare som använt den enbart till CNC... osäker på om han kört USB överhuvudtaget dock...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av tecno »

Vista :doh:

Kolla att pluginen fungerar med Vista/Mach3
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av jihe »

Skall du köra linuxcnc med parallellport (och alltså inte ett kort från t ex mesa som avlastar burken) så skall du ha en välkomponerad stationär dator. Välkomponerad betyder inte nödvändigtvis snabb eller modern utan att det skall vara komponenter som visat sig funka bra med linuxcnc. Det finns listor på nätet där folk listat upp vad som funkar och inte.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

tecno skrev:Vista :doh:

Kolla att pluginen fungerar med Vista/Mach3
Den här fräsen är körd en gång med denna datorn utan några större problem som det verkar... föresten jag tror han körde fräsen två gånger totalt.. troligen USB eftersom BOB är just USB..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av tecno »

Jamen då så lär ju plugin vara installerad = tuta och kör.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

jihe skrev:Skall du köra linuxcnc med parallellport (och alltså inte ett kort från t ex mesa som avlastar burken) så skall du ha en välkomponerad stationär dator. Välkomponerad betyder inte nödvändigtvis snabb eller modern utan att det skall vara komponenter som visat sig funka bra med linuxcnc. Det finns listor på nätet där folk listat upp vad som funkar och inte.
Jo det har du rätt i men jag envisades att köra bärbar dator till min stora Raw 1.5 och jag hittade en som funkade klockrent och ligger inom ramen för vilka siffror som rekommenderas i LinuxCNC testet jag körde på den innan jag installerade LinuxCNC på den.. har använt den ganska mycket nu med den datorn utan några problem alls, fungerar helt klockrent skulle jag säga.. Även om stationär är mer optimalt så vill jag påstå att det känns som just den datorn fungerar optimalt till just den fräsen i alla fall. :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

tecno skrev:Jamen då så lär ju plugin vara installerad = tuta och kör.


Jag skulle nästan tro det jag också nämligen.. :tumupp: Hade tänkt använda denna till att fräsa PCB i huvudsak...aldrig gjort det tidigare så lär väl visa sig vilka problem som kommer uppstå...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

Om man skulle vilja testa att köra Arduino så kan det ju vara så att dom här skulle duga för att driva motorerna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av säter »

Är det någon mening med de där, när du redan har fungerande drivare?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Glattnos »

Kör med riktiga stegmotor-drivare istället(du har ju sånna I blå lådan redan). För att kunna använda den där behöver du I princip två Arduino, en med GRBL eller liknande motion-controller och en som agerar stegmotor-controller, då den där I princip enbart är som ett slutsteg. Dom där används ibland för att driva stegmotorer men jag har nog aldrig sett det I kombination med en motioncontroller på samma Arduino, jag tror att man kommer få problem antingen med prestanda eller antal användbara I/O(ev. båda).

Som jag skrivit tidigare så är DDCSV en billig och bra controller som ersätter PC, skärm, mus, tangentbord, motioncontroller, breakoutboard osv. Den kopplas direkt till drivsteg, MPG, START/STOP-knappar mm och programmet körs från en USB-sticka.

Annars om du vill lösa det på billigast sätt så kopplar du in en Arduino med GRBL direkt på stegen(om signal-nivåerna är okej) och kör UGS, Candle, GRBL-control eller liknande på valfri dator med USB(finns Inga särskilda prestandakrav på en sån dator, den skickar I princip bara text seriellt via USB-kabeln).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Glenn »

Bra kanske, men billig ? dom ligger väl på flera tusenlappar iaf ?

En gammal dator är ju gratis typ.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Glattnos »

Jag gav ett bra och billigt alternativ samt ett billigt alternativ :)
Jag har kört många maskiner från PC och det har aldrig varit ett bra alternativ. DDCSV tål damm, kylvatten, störningar, metallspån mm Den kostar inte så mycket mer än motioncontrollers till Mach3 och liknande samt att den inte kräver någon särskilld mjukvara för att köras. Tar betydligt mindre plats också :)
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av larky »

Kan bara hålla med om att en DDCSV är värd att överväga, kör en till min borisfräs
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

Ser ut som DDCSV är stabilt att använda och går att köpa kit så jag från kina för en 2200:- ungefär..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar