Smörjmedel för ihopbäckade glidlager.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Smörjmedel för ihopbäckade glidlager.

Inlägg av Elman »

Hade tidigare en tysk sinterlager ÖL, olja för bla. För Kapstan till kassetter och video mm. ..kanon för smålager/bussningar

varnar för använda wd40 bräkleen 5-56 som smörjmedel dessa löser visserligen oljan, och vatten men drar till sig fukt så efter en tid rostar det och kärvar värre om man inte oljar /tvättar med riktig mineralolja ..
Vill man limma fast saker(skämt!) Rekomenderar jag motorsågs oljan av BIO typ. Som torkar och oxiderar extra snabbt, personligen tycker jag den passar
Bäst som trallolja..om man inte använder motorsågen dagligen.

Många kallar även bromsvätska för bromsolja som även den innehåller sprit och drar till sig fukt så därav att man skall byta den på bilen var 24 mån.
På service.

Symaskinsolja eller riktig siliconeolja brukar jag köra . Siliconeolja har man i bla. ,300bars dykregulatorer då vanlig mineralolja gör att
Det det exploderar pga syret och tryck.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Smörjmedel för ihopbäckade glidlager.

Inlägg av hummel »

Framgick det om TS har sintrade lager som går att koka in olja i?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Smörjmedel för ihopbäckade glidlager.

Inlägg av Glenn »

Elman skrev: Många kallar även bromsvätska för bromsolja som även den innehåller sprit och drar till sig fukt så därav att man skall byta den på bilen var 24 mån.
På service.
Ja många kallar det bromsolja, men det är ju inte olja, den smörjer väldigt dåligt och är glykolbaserad (förutom DOT5 som är silikonbaserad), men 24mån
är väl att ta i, 3-5 år brukar det vara beroende på tillverkare, och det kan man kanske tycka är lite i överkant.
Symaskinsolja eller riktig siliconeolja brukar jag köra . Siliconeolja har man i bla. ,300bars dykregulatorer då vanlig mineralolja gör att
Det det exploderar pga syret och tryck.
Fast just syre+olja är ju ett specialfall, man får aldrig använda mineralolja på syrgasflaskor eller regulatorer, det kan gå riktigt illa.

Jag upprepar mej och säger ATF, det är en olja som fungerar ypperligt till sånt där. (ja inte syrgas förstås..)
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Smörjmedel för ihopbäckade glidlager.

Inlägg av Elman »

Gött.. tackar själv för tipset om ATF olja och smörja med . Måste testa det som smörjolja
:D
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Smörjmedel för ihopbäckade glidlager.

Inlägg av gkar »

hummel skrev:Framgick det om TS har sintrade lager som går att koka in olja i?
Lagerna är av gulfärgad metall, vad vet jag inte!
Men frågan är väl också av mer generell natur också, vad brukar det sitta för lager i små fläktmotorer till t.ex. kylaggregat, spisfläktar mm?
Hur ser man skillnad mellan sintrade och inte?
Vad skall man använda för de båda typerna?
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Smörjmedel för ihopbäckade glidlager.

Inlägg av hummel »

Här är en bra bild på ett sintrat lager, https://www.lagermetall.se/produkt/oljebrons/

Sintring innebär att fasta partiklar sammanfogas till ett större objekt vid höga temperaturer, dock under smältpunkten. Enkelt förklarat.

Har du om vi ber snällt möjlighet att lägga upp en bild på lagret i fråga?
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Smörjmedel för ihopbäckade glidlager.

Inlägg av gkar »

Just det lagret är tillbakamonterat nu så det får sitta kvar!
Men om den beckar ihop igen så tar jag en bild av det.
Skriv svar