Fräsa kretskorts.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av frallzor »

Sedärja, tackar för tipset :)

Bild


Där ser det hela ok ut numera!
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av tingo »

En CNC3018 Pro med ER11 chuck er ikke så dyr: https://www.aliexpress.com/item/CNC-301 ... 21874.html
Den ene collet'en som fulgte med var ikke helt god, bortsett fra det så er vi fornøyde med CNC3018 Pro på vårt makerspace.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av frallzor »

Bild

Mitt första försök, ställde inte in verktyg rätt, visste inga mått etc.
Tejpade fast kortet på bädden med maskeringstejp, bädden är varken fastskruvad eller planfräst.

Och det var det absolut första maskinen skar ut, helt ojusterad, enda jag vet den gör rätt är att flytta 100mm = 100mm exakt. :)


Tror där finns potential med den med tanke på closed loop steppers etc.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av frallzor »

Bild


Framsteg, dock fortfarande med maskinen i samma skick, men skrev in rätt mått på verktyg denna gången och vilken skillnad.

Ser betydligt sämre ut på bilden än det är egentligen, men det är ingen kontakt mellan ytorna som ska vara isolerade som det är där nu, men borde
fräst bort metallen runt banorna där i mitten så det är riktigt isolerade :)

Skapade ett litet 30x20mm kort att testa mig fram med, onödigt slösa utrymme på ett större kort som bara testkörs på en bit gammalt laminat just nu.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av frallzor »

Beställt borr samt lite v-bits att offra från swech, då jag använder lite väl fina gravyrverktyg till mina tester, visserligen har det gått bra utan offer men offrar hellre 40-50 spänn än vad dessa kostat :)

Tror på maskinen fullt ut nu, riktig touch off etc så jäklar i det, men det kommer när jag fått fräst det riktiga kortet sen
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av GastonDeVille »

Det verkar kitsligt att få till det med att fräsa så finlemmade saker. Jag skulle vara överlycklig om jag kunde få min maskin (har inte bestämt vilken ännu) att borra alla hålen i ett kretskort. Oavsett hur litet kort så är det alltid jättemånga hål :humm:
Bara att bygga färdigt maskinen först :doh:
:edit: kul att se att det går framåt!
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av frallzor »

Gick förvånansvärt lätt med detta lilla, sen ska jag ge mig på isolationsfräsa ordentligt och borra som nästa test :)
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av lilluffe »

Hej!
Ser bra ut på dina första fräsningar.

Jag har provat att fräsa ut lite kretskort som skall sitta i en växellampa för C-spår.
Använt gerber-filer och Coppercam.
Jag har skrivit om det i julatråden. Kretskorts fräsning
Har även lagt in lite filmer.

Uffe
Shambler
Inlägg: 7
Blev medlem: 5 mars 2019, 23:39:07

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av Shambler »

Jag höll på och kludda med detta för ett par år sedan. Jag använde mig av Diptrace för att göra PCB layouten och flatcam för att generera G-code till maskinen.
Testade i början med V-fräs, men hade problem med att ställa in rätt Z. Ligger inte PCBn helt plant så får du olika tjocklek på spåren.

Jag hittade några 0.1 mm pinnfräs stål på Amazon/ebay som jag använde istället. Resultat med dessa blev mycket bättre. Köpte i ett tiopack, behövdes då man knäckte en del innan man fått ställt in hastigheten korrekt :).

Sen skruvade jag alltid fast PCBn i en plan träskiva och fräste ut kortet när spåren och hålen var klara. Efter du har fräst klart kortet bör du mäta så att där inte ligger några kopparspån i banorna som kan orsakar kortslutning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av SvenW »

Får jag haka på här?
Har just gjort ett första försök men mitt härke till hembygge: en minifräsmaskin byggd av skrotdelar.
Den styrs av en STM32F4discovery och en Raspberry Pi.
Resultatet blev över förväntan, men verktyget är ju nytt. Mycket förbättringsarbete återstår.

Frågorna som kommer upp är:
Hur länge håller verktyget? Var köper man dem? Kan man slipa dem själv med diamanttrissa?
Använder just nu ett i hårdmetall 0.3 mm (från Swech)
Bredden blir dock 0.4!
Vilket varvtal är lämpligt.
Bör man använda någon typ an skärvätska. I så fall vilken.
Duger sprit eller motorolja? Skärpasta? Eller torrt?
Hur stora blir skärkrafterna ungefär. Hur spänner man fast laminatet!
Just nu limmar jag fast det med paraffin, men det kanske inte är optimalt.
Bör man etsa efteråt för att få bort grader?

Bör jag lägga ner projektet??
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av metric »

Lite bilder hade varit kul!
Lägga ner???? Absolut inte!! :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av Krille Krokodil »

Vakuumbord borde väl vara det optimala för att fräsa PCB. Inte svårt att tillverka ett sådant själv och
dammsugarens undertryck på 0.2 kg per cm^2 kan nog räcka för att hålla ner och fast ett laminat
större än några 10-tal cm^2.

Borrningen där man inte har några större krav på planhet eller precision i Z skulle man kunna köra
efteråt med offerskiva under och några enkla spännjärn.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av tingo »

Mine erfaringer:
- verktøy: kjøpes på AliExpress eller eBay, bruk 0.1 mm v-bit (10 eller 20 grader)
- spindle speed: 10000 rpm funker, klarer spindle'n din høyere hastighet så kan du kjøre med høyere hastighet på fresing av baner
- skjærevæske: unødvendig, bare gjør prosessen dyrere og mer komplisert
- laminatet festes med dobbeltsidig tape, feks. Clas Ohlson sin 34-9787
- etterbehandling er vanligvis unødvendig; hvis du får grader eller "burrs" så børe du prøve å fikse det med å endre verktøy eller justere ned fresehastigheten. Hvis du må etterbandle, så funker fint slipepapir.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Re: Fräsa kretskorts.

Inlägg av Virr3 »

Fick syn på en video på youtube som fick mig att tänka på denna tråden, "The Ant PCB Maker": www.youtube.com/watch?v=nVkbG-CYaAA
Har ingen aning om den funkar bra eller inte. Men för en lekman ser de ju helt okej ut på videon. Ser inte svindyrt ut heller.

Kanske kan vara ett alternativ om man har en 3d-printer eller en vän med en. Vet inte hur klara dom är med projektet eller hur de funkar för annat än videon.
Hoppas de kan va inspiration till någon i alla fall.
Skriv svar