Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Då missar du ju det här med att kunna pilla in toleranserna. :humm:
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Ja, det gör jag ju såklart. Men det går ju att göra genom fusion också. Jag lutar åt att det kanske är enklast att göra på det sättet ändå ? Har som sagt inte provat så mycket ute vid fräsen än, men känns rätt lurigt att bara leta på rätt block att starta för att köra en vända till ? Eller så kan jag ju iofs bara söka efter rätt verktyg i textfilen och starta från det blocket... hmm... Mycket att ta in det här. :)
?

Iallafall så hittade jag på raden i post processorn som skriver ut "Tool Def", där ser man ju att L0 alltid blir just L0. Ska kolla om jag kan använda mig av en kommentarsruta som sagt, de används ju ändå inte i TNC 155, iallafall inte i heidenhein burken.
tnc post tool def.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Den där kommentarsrutan:
tnc post tool comment.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:känns rätt lurigt att bara leta på rätt block att starta för att köra en vända till ?
Jag som programmerar ISO för hand, jag "gödslar" rejält med startblock och återstartningspunkter.
Allt för att kunna köra om en liten del av programmet om det behövs.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Ja, det går ju att göra från Fusion också såklart, där blir ju verkligen alla kommandon separata. Gäller bara att notera vilket block man var på och sedan lägga till "M03" på den raden så spindeln startar.

Hur är den där Iso-programmeringen egentligen? Jag har ju bara kört heidenhain. Där använder man mycket "Labels", upprepningar som går att loopa, eller hämta senare i programmet om man vill. Kan bli drygt om man måste avbryta mitt i och sedan starta om... Finns samma label-funktioner i iso eller måste man knacka in precis allt manuellt?

.
Senast redigerad av Stefan_Berglund 27 december 2018, 12:39:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:Iallafall så har jag fått igång alltihopa med blockvis överföring från Fusion 360.
Varför kör du blockvis överföring?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:Hur är den där Iso-programmeringen egentligen? Jag har ju bara kört heidenhain. Där använder man mycket "Labels", upprepningar som går att loopa, eller hämta senare i programmet om man vill. Kan bli drygt om man måste avbryta mitt i och sedan starta om... Finns samma label-funktioner i iso eller måste man knacka in precis allt manuellt?
Jag använder inte underprogram eller macron.
Jag skriver alla rörelser i en enda fil.
Bortsett enkla borrcykler och liknande.

Detta bara för att det ska vara enklare att återstarta.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Angående blockvis överföring, drip feed, så är det ju för att jag vill kunna köra längre program än de ~3000 block som TNC 155 klarar av att ha i minnet. :)

Annars försöker jag skriva exakt så korta program jag bara kan på Heidenhainburken. Blir lite som en tävling med sig själv det där. Bild Ser givetvis fördelen att skriva ut hela programmet om man jobbar med större bitar.

.
fräsarn
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 januari 2010, 23:49:52
Ort: sorunda
Kontakt:

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av fräsarn »

Jag brukade göra ett program för varje verktyg när jag körde dripfeed.
Sen ett program med allt 2d, borrningar, konturer med kompensering osv i maskinminnet.
Tyckte det var enklare att söka/starta om
och på min var jag tvungen att stå i manuell för att få igång högfarten på spindeln
men det går säkert att komma runt på nåt sätt.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Ja, det där med spindeln har jag ju också märkt. Tror det beror på hur parametrarna är inställda i maskinen. Nu skriver ju fusion ut varvtalet man anger, t.ex 1500, när varvtalet inte anges på det sättet i TNC. Varvtal 1500 kan ju anges som 2.8 i heidenhainburken beroende på vad som är inställt i parametrarna. Kanske blir det så att varvtalet hamnar på lågvarv när blocket är "felskrivet". Ja, eller så är det nått annat fel, hehe. :)

Har du kvar dina parametrar för Combi Millen? Är intresserad av de där för att jämföra hur min är inställd. :)
fräsarn
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 januari 2010, 23:49:52
Ort: sorunda
Kontakt:

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av fräsarn »

Tror inte det är någon parameter som avgör men kul om du kommer på varför den alltid startar på lågvarv med M3.
Kan skicka parametrarna sen.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Tvungen att gå ut och kika på det där nu. Iallafall så är lågfart 0V, högfart +24V. Det sitter två trådar på "ut" sidan varav den ena går ner till elskåpet och den andra går till heidenhainburken.

När maskinen står i "körläget" finns ingen 24V in till vredet. Det innebär alltså att tråden från heidenhainburken som sitter på samma anslutning som den tråden som går ner till elskåpet inte blir antiverad. Felaktig parameter eller m-kod som vi inte vet om anser jag. :)

Hur det ska justeras det får jag läsa mig till. På den gamla fräsen (TNC 145) ändrade jag hög/låg med m80/m81. Här är det säkert nån annan kod som används. Får kika i plc-parametrarna.

.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Sladden som går från heidenhainburken direkt till styrskåpet via hög/låg vredet. Sitter på J2-7, det är alltså nått med M-S-T code bit 6 som inte aktiveras/skickar ut +24V. Bild

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

lågfart/högfart, är det växellådan ni talar om då?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

...och då får man kika i den här tabellen för att se när bit 6 är aktiverad. Lämpligt är att ställa in varvtalsområdet så att låg får 10 hastigheter, hög får 10 hastigheter. Jag väljer S50-S69. Ändrar då parameter 63 till 50691. Tänker jag rätt?!?

Ja, sen kommer jag inte längre. Ungarna klättrar på väggarna här i garaget. Bild
BildBild
Bild
Senast redigerad av Stefan_Berglund 27 december 2018, 15:45:24, redigerad totalt 7 gånger.
Skriv svar