Tips på pelarborr/fräs - blev en ZX 45

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av tecno »

Större och tyngre är stabilare och det är det du bör eftersträva.

Tänk igenom hur stort objekt du ev ska bearbeta och köp maskin därefter.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av cahlfors »

tecno skrev:Tänk igenom hur stort objekt du ev ska bearbeta och köp maskin därefter.
Ja, eller som någon skrev: ...och köp ett nummer större.

ZX ger dig nästan tredubbla vikten för pengarna jämfört med en Optimum. Det verkar vara tredubbel kapacitet också. Enda fördelen med Optimum då är väl att den är "lätt" att CNC-konvertera när du kommit dit. :lol: Men det kanske ZX är också? Och det kanske du inte är ett smack intresserad av?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

ZX45, eller snarare RF45 som ju bara är ett annat namn, är beskrivet t ex här https://www.cnczone.com/forums/rf-45-cl ... ering.html. Om man tar sej igenom tråden hittar man 3d-modeller för Fusion 360 till och med.

Du hade väl en tråd om en traktormotor? Jag skulle kunna tänka mej att borra cylindrarna i en ZX45.
Eller plana toppen.

En ZX45 är nog två storlekar upp, minst, mot en julafräs eller nåt i den storleken.
Med storlek kommer stabilitet och styrka. Tyvärr även dyrare verktyg, men det beror även på var man handlar som vanligt.

Jag sitter här med en ZX45 och tycker den passar mej bra i storlek. Tillräckligt stabil för att fräsa stål utan vidare.
För borrning är inte maskinen begränsande, det är väl vad borrarna klarar av. Tillräckligt stark och stabil är den,
och bra med slaglängd. Känner inte jag behöver gå upp i storlek, och ser ingen anledning att gå ner i storlek heller.

Men det är lätt att det drar iväg i storlek. Ta gärna och känna på de olika storlekarna på maskiner.
Det är lätt att säga mer mer mer men du får själv avgöra vad du vill göra och vad det får kosta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Glenn »

ZX45 är ju absolut mycket större och stabilare än en julafräs, men den kostar ju 3-4ggr mer också.

Jag var lite sugen på en ZX45, men tyckte inte jag hade råd att lägga ut så mycket pengar, och sen när jag fick köpa en beg julafräs för 1500:- så var det ju givet.

..Börjar ju dock störa mej på flera grejer på julafräsen..
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Japp, bestämde mig precis för en ZX45a hos verktygsstallet. Ska lägga på lite maskinstycke, hållare och annat.
Men tysken jag pratade med på Top-Machinen var i alla fall väldigt trevlig. Dagens Euro-kurs är ju inte riktigt fördelaktig heller.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av cahlfors »

Inte illa för en borrmaskin! :lol:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Nej, det blev lite dyrt :sick:
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av cahlfors »

Skadan i plånboken läker ganska fort. Skadan av att ha köpt en för dålig/liten maskin, tar betydligt längre att läka.
Jag tror du har köpt en kanonmaskin som kommer göra dig glad varje gång du använder den. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Jag tror dig fullt ut.
Personligen har jag en förkärlek för äldre maskiner men för en gångs skull bestämde jag mig nu för att köpa något nytt och det som mest rekommenderades.

Ringde ner och pratade med Rickard på Verktygstallet och det kändes bra. Satte ihop ett paket med musikmaskinstycke, ursvarvningskit, hylsor, chuckar, fräsar och annat smått och gott.
Garaget kom jag knappt in i tidigare, men efter idag är golvet rent och en plats ordnad för maskinen.
Det blir tydligen leverans i slutet av nästa vecka så ska bara hinna dra dit ett 3-fas uttag också, sen är saken biff.

Har börjat kolla på skalor och annat för CNC-konvertering men det kommer senare. Har ett uppdrag för fräsen jag måste lösa först. Sen blir det leka av :wink:
Senast redigerad av Magnus_K 13 oktober 2018, 08:23:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av arvidb »

Det låter jättetrevligt faktiskt att få med ett musikstycke till fräsen. :vissla:

Skämt åsido så ska det bli jättespännande att följa hur det går och höra vad du tycker om fräsen!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av säter »

Hojta till om du behöver lite pinnfräsar.
Hur stora fräsar klarar spännchucken?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

@arvidb: hehe, fixade till det där :wink:

Jag beställde med en sån där väska med hylsor 3-20mm. Samt en låda med pinnar i olika storlek. Misstänker 20mm är max.
Värt att nämna är att jag inte minns när jag fräste i metall senast (skoltiden?), så jag vet inte riktigt när man ska använda vad.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av säter »

Jag ska plocka ihop lite pinnfräsar åt dig.
Jag har sådana som är lätt begagnade.

Vilken kona är det i spindeln?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Oj vad snällt säter! Tack!
Det är ISO30.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Bonehead »

Ett random tips om det var länge sen du fräste, här är du en enkel kalkylator för att få fram "rätt" hastigheter för dom olika fräsarna
https://littlemachineshop.com/mobile/speeds_feeds.php

Räddade en del fräsar för min del där "köra på känsla" hade en tendens att förstöra dom rätt fort :lol:
Färre vingar/skär på fräsen gör att dom borrar lite lättare(t.ex fräsa spår mitt i en bit) men flera vingar/skär gör dom styvare och därmed bättre om man gör något större ingrepp "från sidan" så att säga.
Fler vingar/skär gör att du kan mata på snabbare men ändå behålla samma belastning eftersom du delar ut det på fler skär.
Se till att få bort spånen runt fräsen fort så dom inte hamnar runt fräspinnen igen.
Samma med att se till så delarna sitter styvt och bra så det inte börjar vibrera för mycket, det kan äta upp fräspinnar rätt fort.
Skriv svar