Tips på pelarborr/fräs - blev en ZX 45

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Krille Krokodil »

Mina 5 ören efter 15 år som verktygsmakare och finmekaniker: Ju mindre storlek, desto intressantare!

Ju mindre detaljer desto billigare är det med maskiner och bearbetning, den som inte har gott om pengar så skulle jag råda att försöka flytta över sina intressen mot finmekanik, instrumentmakeri, urmakeri etc smått. Samma eller intressantare utmaningar, betydligt mindre kostnader.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Jo, kan nog hålla med om det, men lite pyssel för sig själv måste man ju ha med :wink:

Skickade en förfrågan om köp av https://www.top-maschinen.de/maschinen-und-werkzeuge-fuer-die-metallbearbeitung/fraesmaschinen/bohr-fraesmaschinen/optimum-bohr-fraesmaschine-bf-20-l-vario-plus.html nu.
Dom borde vara vana att handla med andra EU-länder och till företag. Får se vad dom återkommer med nästa vecka.
Arhoolie
Inlägg: 173
Blev medlem: 13 juli 2016, 15:01:27
Ort: Stockholm

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Arhoolie »

https://www.blocket.se/stockholm/Perlar ... .htm?ca=11

Har kollat på en likadan maskin förut. Verkar vara stabila grejor. Fick för mig att det var nån special kona dock. Vet inte hur de löste dragstången.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

Ska försöka få upp en video jag precis gjorde. Den innehåller några minuter med fräsning och borrning i min ZX45. Även om den råkat bli cnc-konverterad så är det mesta av mekaniken samma.
Jag tittade också efter 20-storleken, finns en mängd säljare och lika många varianter minst. Sieg sx3 tyckte många var populär. Har svårt att förklara varför jag gick upp en storlek till 45-storlek, tror jag blev påverkad av att läsa på en massa forum och så. Har väl inställningen att större är bättre när det gäller maskiner. Den jag köpte kostade väl 24k och sen har jag lagt till minst lika mycket i verktyg och cnc-delar (usch vill inte tänka på det). Eftermontera en DRO kan man göra själv. En sökning på ebay på "DRO milling" ger nästan 3000 träffar så mycket vanligt tillbehör.
Jag har förresten gjort två videoar om att montera skalorna, vilket är det egentliga bekymret.





Detta var inget jag kunde redan utan spelades in samtidigt som jag gjorde det.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

Såhär kan det alltså se ut i en ZX45.
Här finns saker den klarar lätt och nån grej som är för mycket för den.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

X-IL skrev:Kolla blocket, många som säljer nya kinesiska digitaler där, vill man komma billigt undan köper man den variant som funkar som digitala skjutmått, dessa kan du sen enkelt koppla till t ex en padda eller mobiltelefon och köra YuriyDRO.

EDIT: TouchDRO hette det: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9#p1412119
Tack för tipset! Är det någon som kan hjälpa till att få länken att fungera? Kommer bara tillbaka till X-IL's inlägg när jag trycker.

@Arhoolie: Tack för tipset. Ser ut som en gedigen maskin men det är lite för mycket pengar i nuläget. Hmm, ska fundera lite på det samt höra med honom om den säljs som privatperson eller företag. :tumupp:

@hawkan: Tack för videoklippen!! Verkligen super! Min kommer nog bli konverterad med tiden. Tanken är att första köpa ett kit med skalor och DRO och montera. Därefter vidare till motorer och annat.

Fick offert på Optimum BF20L Vario med PLUS-paket, dvs maskinskruvstycke och annat mys. Verkar landa på ~1800 Euro ex tysk moms. Tycker det låter som ett bra pris. Synd bara att SEK står svagt mot EUR just nu. Ska maila lite mer med dom och lägga på ett bord och lite vettiga fötter då garagegolvet är lite ojämnt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av X-IL »

Jag vet inte hur jag lyckades länka till det egna inlägget, men här är länken till TouchDRO, där finns om man letar lite också genomgång av olika skalor osv. Jag kör(de) med modell IGaging fast från nåt annat Kina-företag. Borde verkligen montera det på Acieran.

http://www.yuriystoys.com/p/android-dro.html
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

Var inne på verktygsboden i Borås idag och köpte svarvfästen - man kan aldrig ha för många.
Kollade storleken på den BF20 de har. Verkligen liten och smidig. Den tar inte mycket utrymme.
Men den är inte mycket större än en julafräs eller?
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av malman »

X-IL skrev:Jag vet inte hur jag lyckades länka till det egna inlägget, men här är länken till TouchDRO, där finns om man letar lite också genomgång av olika skalor osv. Jag kör(de) med modell IGaging fast från nåt annat Kina-företag. Borde verkligen montera det på Acieran.

http://www.yuriystoys.com/p/android-dro.html
Om man vill ha ett litet projekt så bygger man skalorna själv....eller iaf läshuvudena och sen köper lös magnetremsa, så sparar man lite pengar... men kvittar in lite tid istället...
Men. Så är vi ju på elektronikforumet... :)

Håller på att sätta skalor på svarven... dock har projektet vilat ett tag nu pga annat som haft högre prio... men snart så... Gjorde små kretskort för sensor kretsarna, 3d-printat hus till dessa, och kastade ihop ett minimalt controllerkort som är inspirerat av yuriys prylar.. återstår att mekaniskt fåtill placeringen av skalorna på svarven...
Har annars varianten med kina-skjutmåttsskalor på Jula fräsen... med just yuriys touchdro controller och app på en androidplatta. Kan rekomenderas.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Sån där DRO ser perfekt ut. Får beställa lite grejer när jag fått hem fräsen.

Funderar lite på bord. Är inte rikigt förjust i deras bord https://www.top-maschinen.de/optimum-maschinenunterbau-bf-16-bf-20-set.html.
Har något bra budgetförslag? Typ något IKEA bord som man kan förstärka eller rent utav snickra en robust bord med bänkskiva?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

malman, intressant! De förtjänar en egen projekttråd egentligen, hursomhelst så är det intressant.

Fräsen väger 115 kg. Vikten plus utrymmet i sidled för bordet plus att det kommer spånor i hela rummet är väl det som avgör hur ett bord ska se ut. Och hur du står eller sitter framför fräsen när du jobbar. Du kanske är väldigt lång och vill stå upp när du fräser. Det kan vara bra med justerbara fötter men det hade du redan med.
Själv så har jag det bordet som följde med och jag sitter mest framför fräsen på en stol och får spånorna på mej. Plus att jag har en Jansjö klämlampa riktad mot arbetsmorådet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Fy vad jag velar! Vilken skulle ni välja?

ZX45 från verktygsstallet för 23400:- utan tillbehör.
HMB BF30 L Vario från jetshop.se för 19900:- utan tillbehör. Kan dock hämta denna maskinen själv.
Optimum BF 20 L Vario för 24000:- (inkl frakt från Tyskland) med lite maskinstycke och annat.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av X-IL »

OM du nu ska köpa nytt så tycker jag nog ändå ZX45 om du har platsen. Den här Modigen är fin annars: https://www.blocket.se/stockholm/Komple ... 8.htm?aw=1 (om än med specialnos för att dra fast fräschuck)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av tecno »

Som att välja mellan äpplen och päron :D

Håller med X-IL att en ZX45 + kanske lite lullull till
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Ringde på annonsen men allt var sålt :cry:
Plats har jag för en ZX45a men vad är motiveringen till att ni väljer den före dom andra?
Undrar bara.
Skriv svar