Byta motor på en liten svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Arclight
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 oktober 2013, 09:49:10

Byta motor på en liten svarv

Inlägg av Arclight »

Jag har en liten svarv med en DC motor på 150w och det är lite väl klent tycker jag. jag har fått tag på en DC motor från ett löpband som är på 500w.
Det finns inte så mycket information på den större motorn mer än DC 220~240V 500W.

Då till frågan som jag egentligen redan tror mig veta svaret på för det hade varit för enkelt men kan jag använda den motorn med det befintliga kontrollkortet, alltså bara plugga in den stora i samma kontakt som den lilla sitter i nu? antar att motorn klarar det men bränner jag kontrollkortet kanske?

Kommer använda den stora oavsett men det hade bara varit så enkelt att byta om det hade funkat då det även är samma diameter på de båda men den stora är bara lite längre så behöver en liten fästplatta och ett nytt remhjul.
Jag har ju såklart kontrollen som var med till löpbandet men skulle ju gärna vilja använda befintliga knappar till nya motorn.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Byta motor på en liten svarv

Inlägg av grym »

klarar sannolikt inte det

men för att veta så får du kolla hur kontrollerkortet är uppbygt, ex är det triacstyrning kanske det räcker med att byta triacen mot en kraftigare
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byta motor på en liten svarv

Inlägg av arvidb »

Du kan sannolikt testa att driva den nya motorn obelastad med den gamla motorstyrningen. Men belastar du motorn och befintlig motorstyrning inte har strömbegränsning så kommer styrningen att gå upp i rök.

Det finns inget som säger att de två motorerna har samma varvtal vid samma spänning (samma spänningskonstant). Du kan behöva anpassa utväxlingen till den nya motorn.
Arclight
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 oktober 2013, 09:49:10

Re: Byta motor på en liten svarv

Inlägg av Arclight »

Tack för hjälp. Har dock stött på ett litet problem jag inte tänkte på först. det är ju en kombinerad svarv/fräs och det sitter alltså dubbla motorer, dessa går ju till samma kontrollerkort, så antingen måste jag byta båda motorerna eller så får jag ju helt enkelt köra svarvmotorn med kontroller kortet som kom med löpbandet, måste bara komma på någon snygg lösning till det hela.
Skriv svar