Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Ja, får det plats 12mm så väljer jag nog hellre det, ska leta vidare.. frågan om 55 eller 80 grader är knivigare.

Det värsta med sånt här är att när man väl köpt en maskin så köper man snabbt tillbehör för lika mycket, så var det med fräsen också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Vilken höjd på stålhållare rekommenderas av tillverkaren?
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Jag har för mig att det inte går att få 12 mm att gå ner till centrumlinjen med originalhållaren, kolla upp det. Om det går, eller om du skall byta fästet, tycker jag att 12 mm är givet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

tecno skrev:Vilken höjd på stålhållare rekommenderas av tillverkaren?
Jag hittade ingenting om det i manualen, antingen letar jag dåligt eller så är manualen värdelös på kinesvis :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

jihe skrev:Jag har för mig att det inte går att få 12 mm att gå ner till centrumlinjen med originalhållaren, kolla upp det. Om det går, eller om du skall byta fästet, tycker jag att 12 mm är givet.
Det vore ju trevligt om nån kunde kolla det, jag sitter nästan med pekfingret på "buy now" :D

Sen avvaktar jag nog lite med snabbfäste, men kom vi fram till nån vettigt prissatt bra modell i tråden ?
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Det kan nog variera mellan årsmodeller osv beroende på hur hög de valt att göra toppsliden och hur mycket kött de lämnat i hållaren.

Den här varianten skulle jag välja:
https://littlemachineshop.com/products/ ... uctID=3112

Finns säkert billigare hos kineserna och på ebay.

0XA/000 är en bra storleksmatch. Det bör vara den där modellen med kil och inte modellen med kolv. Jag har sett att det finns i aluminium också, det är inte ett lämpligt material.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Jag rotade fram min toppslid och revolverfästet. Åtminstone på den är det max 10 mm, plus kanske ett par tiondelar shims.

Fästet är härdat men inte jättehårt, förmodligen svarvbart med hårdmetall. Men om man tar av 2 mm från undersidan blir det bara 6 mm gods kvar vilket är lite klent. Toppsliden i sig har dock mycket gods, den tror jag vore oproblematiskt att minska höjden på lite.

Eller så köper du 10 mm. Det är bara på innerbommarna det spelar roll och där vill man ju ändå ha mindre för små hål också, så inget är bortkastat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev:Nu beställde även jag en CJ18A, iaf tror jag det var en sådan då beskrivningen klart och tydligt sa att den har DRO för spindelvarvet, men bilden visade en CJ18 utan A..

Vi får väl se när den kommer hem.. om den kommer, säljaren befinner sej i kina, men svarven ska enligt auktionen skickas från tjeckien..
Nu fick jag meddelande från säljaren som påstår att fraktbolaget vägrar ta emot min adress, han undrade om det beror på "foregin chars".

Ja, jag har ett Ö i min postort, dessutom har ortnamnet bytts för nåt år sedan så man vet aldrig om man ska ange den nya eller gamla postorten,
anger man den nya brukar företagen som matchar med mastercard-infon sparka bakut, anger man den gamla skiter det sej med dom som matchar mot postnummerregistret.

Sen kan man ju översätta Ö till sålväl OE som O..

Suck..
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Glenn skrev:Det vore ju trevligt om nån kunde kolla det, jag sitter nästan med pekfingret på "buy now" :D
Min svarv är fortfarande nerplockad i smådelar i väntan på att jag ska bli klar med slipning och målning av bädden.
SAM_2910_slipning.jpg
Ett jäkla jobb att slipa och måla. Fast klart värt det i slutänden ändå känns det som när jag kollar på bilderna av hur den såg ut från början. Alla små blanka fläckar var piggar som agerade rivjärn om jag försökte torka av med papper eller trasa.

Silvertejp funkar förresten ypperligt för att dra bort originalfärgen från lite mer svåråtkomliga platser. Bara att trycka dit och dra bort. (Edit: Här håller jag på och efterdrar sånt som inte följde med första gången.)
SAM_2905_silvertejp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev:
Glenn skrev:Nu beställde även jag en CJ18A, iaf tror jag det var en sådan då beskrivningen klart och tydligt sa att den har DRO för spindelvarvet, men bilden visade en CJ18 utan A..

Vi får väl se när den kommer hem.. om den kommer, säljaren befinner sej i kina, men svarven ska enligt auktionen skickas från tjeckien..
Nu fick jag meddelande från säljaren som påstår att fraktbolaget vägrar ta emot min adress, han undrade om det beror på "foregin chars".
Svarade ju igår och fick svar på det idag, citat: "my friend,it is ok,i am asking our warehouse to try again,no worry please.".. vi får väl se..

Inte beställt några vektyg än, men råkade visst beställa en hel del aluminium, mässing och POM i runt format hrrmm..


Tråkigt att färgen sitter så kasst dock, man lär väl få riva allt tids nog ocjh måla med min favoritfärg som jag brukar måla skruvstycken och liknande med, grön hammarlack :)
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Jag köpte ny snabbfäste så ska sälja gamla så fort jag installerar den, om du är intresserad :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Glenn skrev:Inte beställt några vektyg än, men råkade visst beställa en hel del aluminium, mässing och POM i runt format hrrmm..
Hittade du någon bra källa för detta? Länk?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

jihe skrev:De här stickstålen med vändbart svärd för GTN2 är det bästa jag testat:
https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... -Off-Blade
Har du hittat nåt system med wedge-snabbfäste och passande hållare för dessa GTN2-svärd? Svårt att se på Arceurotrade vilket slags snabbfäste hållarna är till för tycker jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

arvidb skrev:
Glenn skrev:Inte beställt några vektyg än, men råkade visst beställa en hel del aluminium, mässing och POM i runt format hrrmm..
Hittade du någon bra källa för detta? Länk?
Njae, bara "dom vanliga" där jag handlat material förr, http://www.materialexperten.se och http://www.maskindelen.se materialexpertens fyndhörna: https://materialexperten.se/fynd är bra, men man får kolla ofta då det hör till sakens natur att det finns enstaka bitar bara.

Nu har jag fått trackingnummer av kinesen, hos DHL, där stpr det förhandsinformation mottagen.

MEN, det lustiga är att säljaren befinner sej i kina, men lovar att svarnev ska skeppas från Tjeckien, perfekt tyckte jag, det är ju inom EU.

Nu när jag fick trackingen står det att den ska skickas från "LUTON - DUNSTABLE - UK " ..jahaa ?

Jaja, bara jag slipper tull, moms och ocker så är jag nöjd.
Senast redigerad av Glenn 17 december 2019, 13:10:50, redigerad totalt 1 gång.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

arvidb skrev:
Glenn skrev:Inte beställt några vektyg än, men råkade visst beställa en hel del aluminium, mässing och POM i runt format hrrmm..
Hittade du någon bra källa för detta? Länk?
Jag brukar beställa från metallbiten.se och montano.se och lite från tradera när det finns något att ha.
Skriv svar