Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 16.40 2019-11-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 265 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 07.03 2019-10-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22885
Ort: Norr om Sthlm
Jag undrar vad man skulle få för en helt ny CJ18A på tradera.. kanske läge att köpa två från UK för ~5500 och sälja den ena :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.47 2019-10-04 

Blev medlem: 10.06 2010-01-07
Inlägg: 951
Ort: Sandared
5500:- får du lätt :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.03 2019-10-05 

Blev medlem: 19.16 2009-04-24
Inlägg: 927
arvidb skrev:
Det där med aluhylsa lät spännande. Har du någon länk till någon som beskriver tekniken?
Steve Summers på youtube har precis läppat sin med just den metod jag tänkte:

Länk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.05 2019-10-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 3576
Ort: Stockholm
Intressant länk jihe! :tumupp:


Idag fick jag hem en passande mikrometer och nu har jag mätt bakre lagersätet. Jag får det till 3-5 µm över 30 mm beroende på var jag mäter. Lite förvånad faktiskt att det var så lite över med tanke på hur hårt lagret satt (bra lärdom!). Om jag nu har lyckats mäta rätt; det är min första "skarpa" mikrometermätning. :news: Jag kalibrerade med passbiten först i alla fall - och dubbelkollade passbiten mot min mindre Mitutoyo-mikrometer dessutom.

I vart fall: jag kommer väl att sikta på att reducera sätet med 10 µm då ungefär. När smärgelduken behagar dyka upp... För övrigt är det ju inte alls lika hård presspassning i de yttre lagersätena i spindelhuset.


Jag har även fått hem lageravdragaren och den verkar funka:
Bilaga:
SAM_2777_avdragare.jpg

Dock var den ena av de mindre "stödplattorna" (de som är silvriga och sitter bakom lagret) som också följde med snedgängad så de går inte att använda, då drar den väldigt snett. Tur att de stora funkade i alla fall!

Lagret rör på sig men får sitta kvar tills jag har slipat ner bakre sätet.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.14 2019-10-08 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 303
3-5 tusendelar av en millimeter inte illa pinkat. Vad mäter du då med för instrument?
Menar du även det invändiga lagersätet?
Du måste mena 3-5 hundradelar?
Fina micrometer brukar ha tolerans på 5 micrometer, normalt är 10 mikrometer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikromete ... A4tverktyg)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.24 2019-10-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 3576
Ort: Stockholm
Hehe, tack för tankeställaren. Jag mätte alltså axeldiametern med en vanlig mikrometer. Jag har varken tillgång till officiella måttstandarder eller temperaturkontrollerat mätutrymme, och har inte kompetensen att utföra "officiella" mätningar på den nivån, så det stämmer ju att man nog inte ska lägga så stor vikt vid absolutvärdet.

Intressantare då kanske att jag även mätte lagrets innerdiameter med samma mikrometer som referens (nollade hålindikatorn mot mikrometern inställd så den visade prick 30 mm). Hålindikatorn visade då -4 µm (klocka med 1 µm mellan skalstrecken) i lagret. Knappt en hundradel i skillnad alltså mot axeln.

Edit: Denna mikrometer är det. Noggrannhet enligt DIN863. I den standarden står "Accuracy limit 4 µm", vad nu det innebär.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.14 2019-10-08 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 303
Ok, bra att du funderar på mätvärdet och tänker igenom om det är sannolikt.
Med en mikrometer kan man enkelt mäta en axel med rätt bra precision.
Ett tips är att sätta fast axeln och försiktigt dra åt mikrometern med friktionskruven samtidigt som du vickar en aning på mikrometern, då får du ett bra mått på axeln, sen kan du låsa mikrometern och flytta runt den på axeln så hittar du ev ojämnheter som kan vara i närheten av några mikrometer.

Du känner det som om mikrometern suger fast på de högre måtten och går lite lättare på de mindre måtten.
Om du mot förmodan ger dig på med smärgelduk så kan du garanterat känna ojämnheterna du förorsakar på axeln.

Se upp så att du inte repar axeln med kanterna på mikrometerns mätytor dom är riktigt skarpa.

Du kan slå upp på nätet vad toleransen på axeln får vara vid "presspassning".

http://www.dione.se/wp-content/uploads/ ... tformn.pdf


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.48 2019-10-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 3576
Ort: Stockholm
Intressant PDF! Inte minst detta med roterande och punktformig belastning. Det stämmer ju bra då att svarven har presspassning på innerringarna och lösare passning på ytterringarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.22 2019-10-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24114
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'

Länk

Ovan video kanske ger lite tips, strunta i ryskan utan glo på videon som sådan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.46 2019-10-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.57 2006-03-15
Inlägg: 7910
Ort: Gävle/Valbo
Fråga; i renoveringsvideon som jihe länkade till tidigare i tråden monterade killen "smörjnipplar" som består av små kulor, vad kallas dessa och hur används dom, jag fattar ju att man trycker "smörjkannan" mot kulan men hur ser en lämplig "kanna" ut? Jag har ju såna smörjnipplar på min svarv också och jag tror det kan vara läge att smörja lite... :vissla:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.10 2019-10-10 

Blev medlem: 19.16 2009-04-24
Inlägg: 927
Man kan ha vad för kanna eller flaska som helst, bara spetsen är så liten att man pressa in kulan.

Tror de kallas islagsnipplar på svenska. Ball oiler på engelska.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.36 2019-10-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.57 2006-03-15
Inlägg: 7910
Ort: Gävle/Valbo
Man behöver alltså inte få det helt tätt för att kunna pressa in olja? Vilken typ av olja är lämpligt att smörja med?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.00 2019-10-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 3576
Ort: Stockholm
Det finns särskild gejdolja. Jag beställde en sån här (men har inte fått hem den ännu - borde ha varit framme för några dagar sedan). Även jag har för övrigt undrat hur man använder de där små ventilerna. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.16 2019-10-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 3576
Ort: Stockholm
tecno skrev:
Ovan video kanske ger lite tips, strunta i ryskan utan glo på videon som sådan.

Ja där fanns det ju mycket att inspireras av! Skavning och axiallager = :tumupp: :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.23 2019-10-11 

Blev medlem: 19.16 2009-04-24
Inlägg: 927
PeterH skrev:
Man behöver alltså inte få det helt tätt för att kunna pressa in olja?
Sitter den upp och ner kan det nog behövas lite passform. Men har du en vertikal yta kan du trycka ner kulan med en mejsel och droppa in olja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 265 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: YaCy [Bot] och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010