Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Metallsvarv - CJ18A-tråden
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=91902

Författare:  Mickecarlsson [ 20.21 2018-07-24 ]
Inläggsrubrik:  Metallsvarv - CJ18A-tråden

Som rubriken säger, jag är på jakt efter en liten svarv, och en Unimat SL verkar klara de små prylar jag vill skapa.
Eller ska man satsa på en större?
Jag hittade en Toyo ML-210 ganska komplett för 5000, vet dock inte om det är “rätt” pris eller om det är en bättre svarv än en Unimat SL.

EDIT: La till PDF med sammanställning

Författare:  GeekJoan [ 21.03 2018-07-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Jag söker också en liten svarv mest för att utrymmet är begränsat. Så hittar du nått så länka här så jag också få se.

Författare:  hummel [ 21.04 2018-07-24 ]

SL är en ganska vek konstruktion. Jag har en ombyggd för kollektorsvarvning och där funkar den utmärkt efter modifiering (glidlager för glappfri gång på kollektorsidan och automatisk längdmatning med variabel hastighet åt vänster och snabbmatning åt höger).
Toyo är en kopia på Emco Unimat 3. Unimat 3 är helt ok och har även frästillsats. Är du ute efter högre precision så blir priset därefter, Schablin är mycket trevlig.

Författare:  tecno [ 21.30 2018-07-24 ]

Säger som Hummel, skippa SL och leta efter en 3:a eller bättre dvs så stor som bara går att klämma in.

Författare:  Mickecarlsson [ 21.38 2018-07-24 ]

Har sökt efter info ett tag nu, denna verkar vettig, Proxxon FD 150/E https://www.conrad.se/Svarv-Proxxon-Micromot-FD-150%2FE.htm?websale8=conrad-swe&pi=816143
Denna kostar 5500:- och Toyon jag har nys på kostar detsamma, men har en massa tillbehör (inklusive frästillbehöret) och nästan allt från Unimat 3 ska passa.
Unimat SL’en jag fick erbjudande om skulle kosta 2600:-, och hade alla tillbehör. Av någon idiotisk anledning hoppade jag, vilket jag ångrar idag.

Jag letar vidare, och uppdaterar tråden med relevant info.

Författare:  wiklis [ 08.12 2018-07-25 ]

https://www.tradera.com/item/301891/316 ... etallsvarv

Författare:  Mickecarlsson [ 12.46 2018-07-25 ]

Den kan inte räknas som ”mini” 8)

Författare:  2fast4u [ 21.23 2018-07-25 ]

Mickecarlsson skrev:
Den kan inte räknas som ”mini” 8)

Jo!

Författare:  Mickecarlsson [ 07.44 2018-07-26 ]

Citera:
Overall dimensions (LxWxH) 1250x570x560mm
Net weight / Gross weight 130 / 160 kgs

Mer en ”normal” svarv

Författare:  tecno [ 07.53 2018-07-26 ]

Bara att konstatera att vi har olika uppfattning om vad som kallas vad i våra ögon.

Författare:  Lasp [ 08.09 2018-07-26 ]

Det är klart att det är skillnad på 130 kg och 5 kg.
Men priset kan förhandlas och har man plats är det rätt.
Speciellt nu när jag har sett vad Micke kan renovera.

Författare:  GFEF [ 10.51 2018-07-26 ]

Ett till alternativ är Sieg C0 eller C1 Micro Lathe

https://www.axminster.co.uk/axminster-m ... the-505101

Är maskiner som tillverkas fortfarande finns reservdelar och tillbehör till någotsånär rimliga priser.
Inte några antikvitets pris.......

Författare:  Mickecarlsson [ 19.30 2018-07-26 ]

Jag tog mig friheten att göra en sammanställning på de olika mini/micro-svarvar som jag tittat på.
Som det ser ut nu är det en Sieg C2-300 som passar mina ändamål.
Bifogat hittar ni min sammanställning, hittar ni fel i den hojta till så rättar jag till det.

EDIT: Såg precis att Axminster har Free Shipping in EU på ordrar över €99 :D
EDIT 2: Ny svarvsammanställning

Författare:  Lasp [ 19.43 2018-07-26 ]

22 Kg ser väldigt rätt ut!

Författare:  Mickecarlsson [ 20.04 2018-07-26 ]

@Lasp, 22 Kg väger C1, men C2 som är mer kapabel väger 37 Kg.

Författare:  Lasp [ 20.20 2018-07-26 ]

Kör du på den. Ville bara visa att jag läst ;-)
Tyckte också att byta drev vid gängskärning är en del av tjusningen.

Författare:  GFEF [ 22.00 2018-07-26 ]

En till sak att tänka på är spindel lagningen.

Sieg C2 har spåkullager medan Sieg C1 har koniskarullager.

Ett standard spåkullager har ett glapp som är olämpligt stort för metallsvarar.
Medan 2 motvända koniskarullager tål att förspänd mot varandra för lågt glapp.

Att förspann 2 spåkullager mot varandra är mycket vanskligt......

Därför är vanligt uppgradering är att byta till koniska rullager eller till dyrare vinkelkontakt lager.

https://www.google.com/search?client=fi ... d1DQostIY8

C1 är remdriven medan C2.....C? har en mekanisk hög-låg växel med plastkugghjul som ofta går sönder.
Byte fodrar nästan helt demontering av svarven..........

https://www.google.com/search?client=fi ... 7QuRIr32Lc

Författare:  Henry [ 22.14 2018-07-26 ]

Jag har en C3 av första varianten som körts rätt hårt under många år så även motorn stannat och dessa kugghjul har aldrig gått sönder, de för gängmatningen har dock slitits upp då det är hyfsad belastning på dessa så där rek jag några av stål efter att org slitits upp, låter dock en hel del mer på höga varv. Jag vet inte vad kugghjulen för hög och låg växeln är gjorda av för plast men de är väldigt hårda så jag tror risken för att dessa går är rätt liten.

Enligt många forum och tom försäljaren av svarven så var de rek att byta spårkullagren mot koniska rullager vilket jag gjorde, var inte sååå mycket jobb med det, och även om org kullagren var förspända och jag inte kände några glapp så blev de bytta ändå. Lagren kostade inte alls mycket på ebay som nog var några standard för bil gissar jag och med rätt dimension som klarade av många ton i belastning så kraftigt overkill förstås men det var den storleken som passade och de har fungerat perfekt sedan dess. Vinkelkontakt är lite onödigt tycker jag och kan nog kosta en slant för den storlek som behövs.

Kunde med tillhörande 3-back chuck och ca 4 cm ut på en cylindrisk pinne få ett kast inom 0.008 mm, helt ok för mig då det var inom detta område jag arbetade mest inom.

Författare:  Mickecarlsson [ 08.28 2018-07-27 ]

Tack för verdefull info.
Vad jag förstått så är motorn på en Sieg numera av bortstlös typ med belastningsmätnig. Dvs, den stannar vid för hög belastning. Det gjorde inte de gamla varianterna, det var då plastkugghjulen gick å h-e.
Jag läste ett antal inlägg om detta och rekommendationen att byta till stålkugghjul.
Varningen var då, ”something else will break if you get stuck, but not the gears”.

Det bär mig emot att köpa en helt ny svarv för att riva ner den och byta lager. Visserligen inget jag bangar för 8) men känns rätt onödigt IMHO.

Får jag tag på en begagnad C2 är valet redan gjort, där byter jag lager direkt.

Svarven ska bara vara för hobbybruk, det finns vissa saker jag inte kan göra i min 6040-fräs därav intresset.

Författare:  Henry [ 15.15 2018-07-27 ]

Den C3 jag har är den äldre borstade typen och köpt för ca 7 år sedan men systemet stänger av motorn om det blir för stor belastning vilket är nästan så den står still vid lägre varv men jag har ändå inte varit med om att dessa kugghjul gått sönder i alla fall på min svarv, är kanske andra inställningar i min eller nåt men om inte detta system fungerar eller är felinställt så kan kanske dessa kugghjul gå.

Författare:  GFEF [ 16.09 2018-07-27 ]

Mickecarlsson

>motorn på en Sieg numera av bortstlös typ

Inte alla det är SC2 Mini Lathe som har "New technology high torque brushless DC 500W motor" pris Skr‌10,300.00.

https://www.axminster.co.uk/axminster-m ... the-505102

Inte C2-300 Mini Lathe pris Skr‌8,450.00

250W reversible motor with variable speed and a 2-speed gearbox.

Författare:  Mickecarlsson [ 17.03 2018-07-27 ]

Tack GFEF, det hade jag missat att det bara är SC2 som har borstlös motor.

Författare:  Henry [ 17.54 2018-07-27 ]

Beror visst på var man köper dom för här har du samma men bra billigare och med borstlös motor:

SC2-300 HiTorque Mini-Lathe - Belt Drive - Brushless Metric

https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... less-Motor

Ja den är röd men ser exakt likadan ut och jag kan nog sätta en tusenlapp på att de båda kommer från samma kines, same shit different color, och eftersom dessa finns i England så slipper du momsen.

Det var hos dessa jag köpte min C3 men då var min en dryg tusenlapp dyrare och ingen borstlös motor. Frakt fick jag då snacka med de om om då det är utanför England men den blev överraskande billig kommer jag ihåg med tanke på hur mycket en C3 väger, typ bara några få 100-lappar eller så.

Författare:  Mickecarlsson [ 21.20 2018-07-27 ]

Jämförde priserna mellan arceurotrade och axminster
Arceurotrade
SC2-300 - £675.00 - ca 7 800 kr
Frakt tillkommer

Samma från axminster
SC2-300 - 10 300kr
Fri frakt

Lägger man till starter kitet från arceurotrade kostar det £234 - ca 2 700 kr
Vilket ger totalt 10 500 kr
Frakt tillkommer

Hmm, det ser ut som om SC2-300 är vinnaren, och då från arceurotrade.

StarterKitet innehåller följande
MT2 Revolving Centre
Tailstock Key Type Drill Chuck 1-10mm - JT2 Taper
Drill Chuck Arbor MT2/JT2 (M10 Thread)
80mm 4 Jaw Independent Lathe Chuck
8mm Parting-Off Tool
8mm High Speed Steel 8pc Lathe Tool Set comprising:
Right Hand Knife Tool
Left Hand Knife Tool
Chamfer Tool
60° Thread Cutting Tool
55° Thread Cutting Tool
Parting-Off Tool
60° Internal Thread Cutting Tool
Boring Tool
160mm Face Plate
Face Plate Clamping Set
Fixed Steady
Travelling Steady

Författare:  Bonehead [ 00.37 2018-07-28 ]

Inte EXAKT samma maskin men ser väldigt snarlik ut:
https://www.ebay.com/itm/Mini-Lathe-Bra ... xyA4ZRVdWB

Jag köpte den maskinen från den säljaren för ca 2 år sen. Väldigt nöjd med den än så länge.
Kanske kan vara ett alternativ.

Författare:  Mickecarlsson [ 08.19 2018-07-28 ]

Tack för tipset Bonehead.
Här är en review på CJ18A http://www.mini-lathe.com/Mini_lathe/Reviews/Big_dog/bigdog2.htm
Denna har måtten 77 x 32 x 29cm och väger 42 Kg.

Jag uppdaterar sammanställningen under dagen och tar med denna.

Författare:  Mickecarlsson [ 10.00 2018-07-28 ]

Tråden uppdaterad med ny sammanställning. Ligger i inlägg #1

Författare:  Glenn [ 02.06 2018-07-31 ]

CJ18A känns ju väldigt rätt storleksmässigt, synd att den inte ahr bättre motor. (starkare och borstlös)

Författare:  Henry [ 15.48 2018-07-31 ]

Vet jag sett någon som uppgraderade sin C3 med hobbykings då största borstlösa motor (säljs inte längre har jag för mig bara en lite mindre) som man knappt kan få plast med i sin hand och tror den var på en 4KW eller så. Han sade att den stannade inte oavsett hur lågt varv den hade eller belastning.

Tänkte göra något liknande själv men med svagare motor då det är onödigt starkt men har inte haft tid, ork eller lust.

Författare:  Glenn [ 23.41 2018-07-31 ]

Hade varit kul om nån hade haft en CJ18A och kunde komma med en recension, den skulle nog toppa min lista just nu iaf :)

Författare:  Bonehead [ 11.21 2018-08-01 ]

Glenn, vad är du intresserad av att veta?
Jag har kört min ganska aktivt i cirka ett år, haft den i 2, men mest jobbat med mindre prylar.

Författare:  lond [ 12.27 2018-08-01 ]

Annars finns SC2-350 att köpa hos GlobalTools + att dom har en hel djungel till med svarvar :)

/// Marcus

Författare:  Glenn [ 02.22 2018-08-02 ]

Bonehead skrev:
Glenn, vad är du intresserad av att veta?
Jag har kört min ganska aktivt i cirka ett år, haft den i 2, men mest jobbat med mindre prylar.

Mest huruvida motorn orkar med, och om det finns uppenbara nackdelar med den.

Drevsatsen för att skära gängor verkar ju lite skum om man läser recensionen där med, eller ja skum och skum, men inte riktigt anpassad för metriska gängor ?

Författare:  Glenn [ 03.09 2018-08-27 ]

Just nu kostar den f.ö 5687:- skeppat och klart.. är bra sugen men.. man skulle ju kunna vänta in att pundet går ner också, för ett år sen var pundet en krona billigare.

(Edit: rättade prisfelet, en sexa blev en nia)

Författare:  Bonehead [ 15.57 2018-08-27 ]

Glenn skrev:

Mest huruvida motorn orkar med, och om det finns uppenbara nackdelar med den.

Drevsatsen för att skära gängor verkar ju lite skum om man läser recensionen där med, eller ja skum och skum, men inte riktigt anpassad för metriska gängor ?

Allt jag kan om svarvning har jag läst på i engelska så ber om ursäkt för lite blandade språk på termerna..

Jag upplever det som att motorn har bra tryck i sig, såvida man inte kör större saker i stål, då tappar den lite varv.
Nyligen håller jag på med en Iso40 kona så max diameter på ~45mm(utan flänsen), då kunde jag ta ca 0.5mm radiellt med ett "carbide insert" vad det nu är på svenska, märktes att den fick kämpa men den höll sitt varvtal. Detta var då genom varmvalsat stål samt lite pålagd svetsning som jag städade upp.
Får dock ha i åtanke att maskinen är ganska liten och troligtvis inte gjord för den sortens arbete.. :D
Slipar man snabbstål så skär den säkert lättare också.

Det största negativa med maskinen i mitt tycke är att den är lite pillig, kan vara svårt att justera in gibsen helt rätt och maskinen behöver generellt lite kärlek och omvårdnad.
Funkar OK ur lådan efter man justerat gibsen men går att få ur mycket mer prestanda om man byter spindellager och passar in sadel/cross slide och compound.
Ytterligare är det inte en dum idé att se till så matningsskruven sitter helt rakt och snurrar lätt(min kärvade innan jag justerade).
Man kan borra in extra "låsskruvar(gärna i mässing)" i cross slide och compound som kan användas när man inte använder dom, ska tydligen stabilisera en hel del.
Compounden är lite dryg att justera vinkeln på, man får nästan skruva ur den helt och lossa bultar för att justera. Går dock att bygga om ganska lätt till en bättre lösning.
"Quick swap tool holder" är jättenice till maskinen men visar ganska fort att släden/sadeln är liten så man lätt får dåliga skär med det extra utsticket.

Generellt får man såklart anpassa arbetsmetoden till maskinens förmåga och den går troligtvis inte riktigt att jämföra mot en större pjäs som är betydligt styvare och starkare.
Maskinen har som sagt sina brister men allt går att åtgärda för att få en riktigt trevlig maskin.

Drevsatsen har funkat fint för mig med metriska gängor, som jag förstått det så felar det så extremt lite att det är försumligt. Dock lite dryg att hålla på med eftersom allt är smått och trångt men det blir lite så med en liten svarv.

Författare:  Glenn [ 12.46 2018-08-28 ]

Som nybörjare har jag lite svårt att hänga med i termerna där men tjuvkikade på wikipedia :)

Gibs är alltså justeringen på laxstjärtsspåret, precis som jag har i koordinatbordet på fräsen, upplever dom ganska svåra att justera bra men det gick ju att få till det hyfsat tillslut. (mitt problem bestod kanske iofs mest i att koordinatbordet var av dålig kvalitet ? för ställde man in så det var bra i ena ändan så nöp det i andra osv.)

Detta är ju en svarv som är ett nummer större än vad jag hade tänkt egentligen så det borde väl vara bra, den kostar ju ungefär samma som en Sieg C0, som är en mycket mindre maskin.

Motsvarande Sieg är ju C2, och den kostar ju mycket mer.

Hur less blir man på trebackschucken ? ska man satsa på en där dom skickar med en fyrbacks direkt ? (Tror iofs jag har en fyrbacks på mitt rundmatningsbord, om den nu passar)

Författare:  tecno [ 12.58 2018-08-28 ]

tre eller fyrback = ja det är frågan :vissla:

3-back är ju det vanligaste och fungerar utmärkt.

4-back finns i tre varianter

1. med separat justerbara backar = mycket vanligt och ställer krav på dig att mäta in centrering på arbetsstycket förutsatt runt och du vill ha den centrerad.
2. backar lika som på vanliga 3-backs dvs du justerar alla backarna samtidigt ( scroll )

3. en kombination av 1 och 2

Författare:  Bonehead [ 18.21 2018-08-28 ]

Jag alternerar mellan 3 och "manuell" 4 backs, tar bara några minuter att byta på en sån här liten maskin.
Ska du göra något som kräver vändning och precision så måste du i princip ha 4 back och mäta in det ordentligt.
Men ska du göra enklare/snabba jobb och så vidare så blir det rätt drygt att tvingas mäta in, då är det perfekt med 3'an.

Får jag bara ha en chuck så hade jag absolut valt en helt "manuell" 4 back men i 80% av fallen så använder jag 3 backen ... Så ja. :lol:

Författare:  Mickecarlsson [ 18.56 2018-08-28 ]

@Bonehead
Hur mycket kan man ”veva” fram tailstock? På Sieg är det 22 mm, men det ser ut att vara mycket längre på CJ18A enligt bildrna. Men jag hittar inte hur långt den går.
Går det att sätta en chuck i tailstock?

Författare:  Bonehead [ 19.11 2018-08-28 ]

Min tailstock är graderad till 40mm men går att mata ut till 55mm, vid ca 62mm så släpper den.
Det skall vad jag vet vara morse kona 2 i den så allt du kan få på den kan du montera.
Borrchucken jag fick med var till kona 2 men svarvchucken är kona 3 såvitt jag vet, går ju dock att svarva eget också ... :D

Författare:  Glenn [ 07.15 2018-08-29 ]

Kollade rundmatningsbordet, den chucken var 120mm fyrbacks med individuellt justerbara backar.

..Om man nu mäter storleken rakt över då.

Författare:  Glenn [ 07.24 2018-08-29 ]

Glenn skrev:
Just nu kostar den f.ö 5687:- skeppat och klart.. är bra sugen men.. man skulle ju kunna vänta in att pundet går ner också, för ett år sen var pundet en krona billigare.

För övrigt finns maskinen på ebay från tyskland för 5442:- inkl frakt.. ingen jätteskillnad men..

https://www.ebay.com/itm/7-x14-Mini-Lat ... 2901481483

Säljaren "solar.jean" verkar lite udda dock, prylarna finns på olika ställen, vet inte om man ska tolka det som nåt bra (stor firma) eller dåligt (låter andra skicka).

Författare:  Glenn [ 08.53 2018-08-29 ]

..Eller något billigare ändå om man tar modellen utan A på slutet, TROR A betyder att den har varvtalsdisplay ?

https://www.ebay.com/itm/7-x-14-Precisi ... 3522057537

5218:- skeppat och klart.

Googlar man finns det även en med B på slutet, ingen aning om vad skillnaden är.

Författare:  Glenn [ 11.29 2018-09-03 ]

Nu kostar den £444 från solar.jean inklusive frakt, det är just nu 5257,58.

Författare:  pita [ 20.26 2018-09-11 ]

Hej.

Jag hittade denna länk via google..

Jag har en emco unimat 3 svarv enligt bilderna från ett dödsbo, kontakta gärna mig om den verkar vara intressant. Gärna via mail, rehnstrom@gmail.com då jag kanske missar om det skrivs i denna tråd.. :)

Den finns i Norrköping/Finspång.

Författare:  GFEF [ 21.25 2018-09-11 ]

"emco unimat 3 svarv " är vad jag känner till en bra maskin för lätt svarvning.

MEN det är en maskin som inte tillverkas på många år sedan.

Delar som endast passar till den är svårt att hitta och väldigt dyra........

Går definitivt att känna pengar på att köpa en komplett maskin och sälja den i delar som reservdelar.
Är enda sättet att få taga på reservdel som är helt specifika för "emco unimat".

Är enda negativa som jag känner till om denna svarv.

Författare:  Mickecarlsson [ 05.52 2018-09-12 ]

Jag har också kommit fram till den slutsatsen så jag har slutat leta begagnade småsvarvar. Just nu lutar det åt en CJ18a, landat i Sverige med massa tillbehör för ca 8000kr.
Fick höra av en bekant igår att han köpt en Emco Compact 5 för 500kr, det var ett dödsbo som skulle rensas. Jag bjöd honom 1000 kr, men han accepterade inte budet :lol:

Författare:  Glenn [ 09.30 2018-09-12 ]

mickecarlsson: vad är det för tillbehör du vill ha till då ?, för det är ju nästan 3000:- dyrare än svarven utan tillbehör ?

Man vill väl iofs gärna ha snabbfäste kanske.

Författare:  tecno [ 10.15 2018-09-12 ]

Får jag oförskämt bra bud så kan jag tänka mig sälja detta paketet.

Bilaga:
DSC_2027.jpg

Författare:  Mickecarlsson [ 13.57 2018-09-12 ]

@Glenn: denna här https://www.ebay.com/itm/253240132380 med frakt ca 8 400 kr
Dock, jag har inte bestämt mig än, jag la ett skambud som offer, men dom nappade inte :D
Utan tillbehören kostar den ca 5 300 kr (ink frakt) https://www.ebay.com/itm/273202588699
Det jag vill ha är snabbfäste (ca 300-400 kr + frakt) och borrchuck (några hundra + frakt).
Sen är resten i kitet "nice to have", men inte värt priset IMHO

Författare:  Glenn [ 14.08 2018-09-12 ]

Nä, jag har också sett dom där men tyckte inte tillbehören var värda priset, är ju som sagt snabbfästet som är mest intressant.

Är bra sugen, undrar om kronan kommer att stärkas eller lämplig valuta sjunka inom det närmaste, för jag har inte så bråttom.

Författare:  Glenn [ 11.02 2018-09-13 ]

Nån som vet mer om denna svarv ?

https://www.warco.co.uk/metal-lathes-me ... lathe.html

Något dyrare än CJ18A, men billigare än Sieg SC2.

Författare:  Kulla [ 13.42 2018-09-13 ]

Vad är materialbegränsning för dessa svarvar?

Trä, aluminum, mässing, plast typ borde vara ok, allt annat hårdare är no-go antar jag?

Författare:  Glenn [ 13.45 2018-09-13 ]

Stål ska ju funka, men man får väl anpassa skärhastigheten efter materialet.

Författare:  Mickecarlsson [ 05.54 2018-09-21 ]

Med all den info jag samlat på mig så kommer jag inte köpa en Emco Unimat SL (om jag inte snubblar över en för en spotstyver).
Det är därför med stor förvåning jag ser en Emco Unimat av äldre sort, med 110v motor budas upp till 7600kr :roll: på Tradera https://www.tradera.com/item/322062254, auktionen avslutas kvälllen den 23/9.

Författare:  X-IL [ 06.47 2018-09-21 ]

Jag har en motsvarande den på tradera, 220V men utan delningsapparaten. I övrigt ungefär samma utrustning. Inte annat än att man blir sugen på att sälja när man ser vad det barkar mot. Men för att göra något större än delar till små modeller och pennor skulle jag helt klart välja nåt annat.

Jag betalade nog 1600kr med frakt för min eller nåt sånt.

Författare:  Mickecarlsson [ 14.48 2018-09-24 ]

Den gick för otroliga 9100 kr :shock: :shock:
Man får en ny svarv med mycket bättre prestanda, med gängtillbehör, landad i Sverige för ca 5500 kr 8)

Författare:  Glenn [ 11.23 2018-09-25 ]

Det är inte utan att man undrar vad en CJ18A för 5 papp skulle gå för på tradera ny i kartong med rätt säljtext..

Eller är det "emco" som drar bud ?

Författare:  4kTRB [ 21.15 2018-09-27 ]

GlobalTools har nedsatta priser på Sieg. Vet inte om de stämmer med önskemålen men de har olika.
https://www.globaltools.se/sieg-0

Författare:  Mickecarlsson [ 07.28 2018-10-05 ]

Det blev en Sieg C2, om jag tolkat bilden rätt. Den dök upp på Blocket för 3500kr och hämtades i morse.
Bilaga:
5EB03F1D-AB15-462D-8752-8AD4D5FA88FE.jpeg

Författare:  Mickecarlsson [ 20.11 2018-10-05 ]

Ännu en Emco Unimat SL på Tradera, utrop 1kr, budet ligger nu på 5 100kr https://www.tradera.com/item/323773845

Författare:  Glenn [ 04.00 2019-01-09 ]

Man kan notera att det varit ett antal dyra svarvar på tradera på sistonde, såväl emco unimat 3 som flera unimat SL, alla blev mycket dyrare än vad jag vill ge.

Jag tycker priser på runt 4000 för en unimat SL utan speciell utrustning är rent löjligt.

Det kom dessutom ut en Myford, är det en myford 7 ? med otroligt dålig beskrivning..

https://www.tradera.com/item/301891/335 ... -item-main

Där säljaren plötsligt lade till ett "köp nu" på 4900 varvid nån klippte den direkt..

Denna verkar ju fin ? även om jag inte känner till märket.. dock över min budget..

https://www.tradera.com/item/301891/335 ... makarsvarv

Man kan också notera att flera ebaysäljare har flyttat verksamheten från UK till Tjeckien - troligen eftersom UK är på väg att gå ur EU.

Priserna är dock något högre än sist, man får ändå en CJ18A för ca 5400-5500 fraktat och klart.

Exempel: https://www.ebay.com/itm/Procesamiento- ... 3559611242

Författare:  Glenn [ 14.38 2019-03-15 ]

Kan notera två saker på svarvfronten, priserna är stigande - vilket troligen beror på sjunkande krona ?

Men mer märkligt är att CJ18A nästan verkar ha försvunnit, de flesta verkar ha slutat sälja den och dom som har den kvar är dyra.

Däremot finns det en del CJ18, alltså utan DRO till salu för liknand epengar som CJ18A kostade innan, men ofta står det att det finns ett fåtal kvar.

Så jag undrar vad det beror på ? ..är det så att det är på gång med en ny modell ?

Författare:  Glenn [ 11.55 2019-05-08 ]

CJ18A är tillbaka, men till ett mycket högre pris, ca 8000.

Jag ångrar att jag inte köpte när jag tänkte innan, när dom kostade 5000..

Författare:  Vortex [ 10.08 2019-07-25 ]

Jag har en Toyo ML-210 till salu men det är kanske inte intressant längre?

https://byring.se/annonser/

Författare:  Kulla [ 13.41 2019-07-25 ]

Har den gängmatningen? Kan vara eventuellt intressant att leka med på bordet tills jag ordnar plats för något större :)

Författare:  Vortex [ 00.12 2019-07-28 ]

Längdmatning har alla Toyo ML-210.
Men svarven såldes inom några få timmar. Lycka till med jakten på svarv.

Författare:  Glenn [ 02.25 2019-07-28 ]

Glenn skrev:
CJ18A är tillbaka, men till ett mycket högre pris, ca 8000.

Nu kan man köpa CJ18 (utan DRO) för ca 5400 inkl frakt från tjeckien..

Eller så kan man igen köpa CJ18A (med DRO) för knappt 6000 (med frakt) från UK..

https://www.ebay.com/itm/Mini-Lathe-Bra ... 2065611072

..Lite sugen blir man ju men..

Författare:  DennisCA [ 07.09 2019-07-28 ]

Ser ut som en kinessvarv jag såg någon på youtube demonstrera, från videon så såg den ut att vara 100% dynga tyckte jag. 500 dollar + frakt åt skogen för något som inte gick att använda.

Författare:  hawkan [ 07.37 2019-07-28 ]

Å så dålig lär den knappast vara. En review som som är totalt negativ har oftast dålig verklighetsförankring, Har sett många som trycker ner prylar bara för de kommer från Kina. Allmän skepticism är bra i såna lägen.

Tony skaffade väl en sån, eller en liknande. Vad tycker han? Han är dessutom kul att se på.

Länk

Författare:  DennisCA [ 07.42 2019-07-28 ]

Recensionen var inte negativ. Köparen verkade tro det han hade köpt var ett användbart verktyg. Jag drog den motsatta slutsatsen från videon.

Författare:  Mickecarlsson [ 08.37 2019-07-28 ]

Jag startade tråden då jag var på jakt efter en billig liten svarv, jag gjorde sammanställningen och köpte till sist, i Malmö, en svarv liknande Sieg C2. https://radiosyd.se/index.php/2018/10/05/kopte-en-sieg-c2-minisvarv/
Jag är extremt nöjd med den
Den fyller alla mina behöv, jag har svarvat en hel del saker på den och har köpt en extra 4-backs chuck, ett kullagrat mothåll (vad det nu än heter) och en hel del svarsvstål.

Jag har tagit reda på en massa info om alla dessa svarvar och baserat på detta kan jag inte rekommendera någon att köpa en gammal Unimat SL eller en billig svarv som använder remmar att byta hastighet med.
Det är ytterst tveksamt om jag skulle lägga pengar på en begagnad Emco överhuvudtaget då priserna för dom ligger på eller över vad en ny CJ18 ligger på (fraktad till Sverige).
Alla recensioner jag sett på Youtube tycks jämföra potatis mot sockerbetor.
Dvs, dom jämför med en stor stöddig svarv och tycker den lilla är skit, en video kräker en massa svordomar över att det är kugghjul i plast för gängtillsatsen. So what?
Ska du göra gängor i rostfritt stål, köp inte denna

Slutsats, ska du köpa en (ny) svarv, köp den från England (innan Brexit) eller från Tyskland, skit i att leta begagnat i Sverige om det inte dyker upp en Sieg C2 eller den större Sieg SC4.
Just my two cents worth.

Författare:  hawkan [ 10.09 2019-07-28 ]

Jag tror det är DennisCAs förväntningar som inte matchar. Är man ute efter något mycket större så är en mini-svarv inte rätt.
Jag håller med om att remmar går bort. Och glidlager i spindeln går bort. Hårdmetall och ligga kring 2500 rpm, det är grejer det.

Författare:  Lasp [ 11.08 2019-07-28 ]

Det är ju sådana här inlägg mickecarlsson som gör Sef så värdefullt som forum. En fråga många svar och en riktig återkoppling som är verklighetsförankrad. Lite mera slik feedback är inte fel. Tack.

Författare:  Glenn [ 14.39 2019-07-28 ]

DennisCA skrev:
Ser ut som en kinessvarv jag såg någon på youtube demonstrera, från videon så såg den ut att vara 100% dynga tyckte jag. 500 dollar + frakt åt skogen för något som inte gick att använda.

Den ska ju jämföras med en annan svarv i samma storlek, typ små emcos och liknande, och dom recensionerna som gör den verkar snarare säga att denna är bättre.

Framförallt mycket prisvärdare.

Prismässigt ligger ju en ny CJ18A betydligt lägre än en begagnad Unimat SL som är en mycket mindre och klenare svarv.

Författare:  Glenn [ 14.49 2019-07-28 ]

För övrigt så finns CJ18A både med plastdrev och metalldrev, amadeal tar £60 extra om man vill ha metalldreven istället.

Själv tänker jag typ, jag köper väl till metalldrev om plastdreven rasar..

Författare:  DennisCA [ 16.17 2019-07-28 ]

Glenn skrev:
DennisCA skrev:

Den ska ju jämföras med en annan svarv i samma storlek, typ små emcos och liknande, och dom recensionerna som gör den verkar snarare säga att denna är bättre.

Framförallt mycket prisvärdare.

Prismässigt ligger ju en ny CJ18A betydligt lägre än en begagnad Unimat SL som är en mycket mindre och klenare svarv.

Nu var det inte storleken jag kommenterade på, som flera verkar tro. Men kvalitén i överlag på maskinen som jag såg på. Jag är medveten om att små svarvar är bra till små saker.

T.ex. Clickspring gör bra saker på små svarvar, Sieg om jag kommer ihåg rätt, väl också Kina tillverkat.

Författare:  hawkan [ 16.46 2019-07-28 ]

Det finns ju väldigt många som har en och använder den så jag vet inte. Nåt är det som inte stämmer.

Författare:  Glenn [ 17.45 2019-07-28 ]

DennisCA skrev:
Nu var det inte storleken jag kommenterade på, som flera verkar tro. Men kvalitén i överlag på maskinen som jag såg på. Jag är medveten om att små svarvar är bra till små saker.

T.ex. Clickspring gör bra saker på små svarvar, Sieg om jag kommer ihåg rätt, väl också Kina tillverkat.

Sägs väl vara ungefär samma kvalitet på denna som Sieg om man ska tro folk som jämfört, men jag har inte jämfört själv.

Författare:  hawkan [ 18.24 2019-07-28 ]

Undrar om inte Sieg är schweiziskt, så här ser det ut på ingången.

Bild

Författare:  Kulla [ 08.14 2019-07-29 ]

Nu är en CJ18A beställt från UK, så det kommer bli intressant att leka med den och lära sig nya saker.

Antagligen kommer byta alla plastdrev mot metall samt lager i spindeln, men inte på en gång, vill se tydlig skillnad när jag gör det :)

Författare:  Bonehead [ 10.04 2019-07-29 ]

Plastdreven tycker jag funkar bra, även om man kör stål.
Har till slut lyckats knäcka några kuggar och då var det dom kuggarna som sitter "i" spindeln där man kan välja hög/lågväxel. Anledningen till att dom gick sönder? Jag lät inte spindeln stanna helt innan jag slog om från hög till låg växel. :D
Helt klart mitt fel och inte maskinens.

Kan definitivt rekommendera att byta lager till koniska, har man ändå plockat av spindelhuset kan man lika gärna byta dreven så man slipper riva igen i framtiden.

Författare:  Kulla [ 10.40 2019-07-29 ]

Tack för feedback! Jag kommer antagligen göra det direkt, tänkte plocka ner den och sätta ihop bara för att se hur den ser ut från insidan ut och i samband med det byta lager på den.

Det här blir nästa köp när det är dags, https://www.ebay.com/itm/263502869589 och https://www.ebay.com/itm/273092159148.

Författare:  jihe [ 11.07 2019-07-29 ]

Värt att tänka på är att det kommer låta mycket mer med metallkugghjul. De är ju rakskurna och går inte i oljebad. Plast har en fördel där.

Det kan ju trots det vara värt att byta i spindeln för att slippa oroa sig för att det skall paja vid helt fel tillfälle, om man accepterar det högre ljudet. Men matningskugghjulen skulle jag absolut behålla plasthjulen, där ser jag inga fördelar med metall.

Kugghjulen till spindeln finns i två varianter, dels lösa kuggjul med distansring och dels hela enheter i gjutjärn. Med de lösa kugghjulen tror jag det vore bra med tallriksfjädrar eller dylikt så de inte rasslar omkring fritt på axeln. Men skulle jag byta skulle jag försöka få tag i de kompletta enheterna istället. De du länkar till ser ju ut att vara sådana.

Författare:  Henry [ 19.29 2019-07-29 ]

Har en C3 som vad jag förstått har samma grunduppbyggnad som den där. Har haft den en 8 år eller vad nu är och den har gått hårt emellanåt. Kugghjulen för gängskärningen är dock inte ens slitna, de kugghjul som tog mest skit var de för fram och back, de blev helt utslitna efter en 2 - 3 år. Kugghjul i metall införskaffades och de har hållit sedan dess men låter förstås en hel del så nästan hörselskydd på vid högre varv.

Författare:  Kulla [ 07.50 2019-07-30 ]

Bonehead skrev:
Plastdreven tycker jag funkar bra, även om man kör stål.
Har till slut lyckats knäcka några kuggar och då var det dom kuggarna som sitter "i" spindeln där man kan välja hög/lågväxel. Anledningen till att dom gick sönder? Jag lät inte spindeln stanna helt innan jag slog om från hög till låg växel. :D
Helt klart mitt fel och inte maskinens.

Kan definitivt rekommendera att byta lager till koniska, har man ändå plockat av spindelhuset kan man lika gärna byta dreven så man slipper riva igen i framtiden.

Har du byt lager på din? Vart köpte du dem och vad gick kalaset på? Beställde 2st 30206 från https://www.kullagret.com/en/product/30 ... t-rullager, de hade 20% rabatt med under sommar.

Författare:  arvidb [ 12.50 2019-07-30 ]

Om man vill ha tätade lager så borde även vinkelkontaktlager typ 7206-2RS funka (vet inte vad ISB är för tillverkare dock). Dessa har dessutom exakt samma dimensioner som originallagren.

Författare:  hawkan [ 12.59 2019-07-30 ]

Var försiktig med gummitätade lager, de har oftast en lägre varvtalsgräns pga högre friktion i tätningen.
Det kan gå bra, men kolla upp det.

Författare:  arvidb [ 13.49 2019-07-30 ]

Originalen är gummitätade (den enda egentliga tätning som finns in till lagren på denna maskin verkar det som) så det borde funka tycker jag. Gränsvarvtalet för spårkullager av samma dimension med gummitätning ligger på 7500 varv/min. Men visst, det är väl ingen dum idé att kolla upp det!

Lagren är grovskyddade av ett slags plastlock som sitter över dem, men det finns en rätt rejäl glipa runt axeln om jag fattat rätt (har kollat på diverse YouTube-filmer om dessa).

Författare:  hawkan [ 14.59 2019-07-30 ]

Schaeffler listar gränsvarvtal till 6500 rpm, men så högt ska man inte köra.
Kanske 4000 rpm är okej i långa loppet utan för mycket värmeuppbyggnad. Så det är ju safe då.

Författare:  arvidb [ 16.05 2019-07-30 ]

hawkan skrev:
Schaeffler listar gränsvarvtal till 6500 rpm, men så högt ska man inte köra.
Kanske 4000 rpm är okej i långa loppet utan för mycket värmeuppbyggnad. Så det är ju safe då.

:tumupp:

Författare:  Kulla [ 21.17 2019-08-07 ]

Fick min CJ18A igår, lekte lite med den. Allt i allt är jag nöjd, fast den simmar i olja, så jag får plocka ner den och sätta ihop så allt glider som det ska.

Vad ska man använda för olja att smörja den sen?

Författare:  arvidb [ 10.56 2019-08-08 ]

Kan nåt sånt här funka kanske? Universal smörjolja/symaskinsolja

Författare:  tecno [ 11.09 2019-08-08 ]

Kulla skrev:
Fick min CJ18A igår, lekte lite med den. Allt i allt är jag nöjd, fast den simmar i olja, så jag får plocka ner den och sätta ihop så allt glider som det ska.

Vad ska man använda för olja att smörja den sen?

Står det inget matnyttigt i den fantastiska manualen?

Författare:  Kulla [ 00.48 2019-08-09 ]

Absolut inget

https://www.amadeal.co.uk/acatalog/CJ18%20Manual.pdf

Författare:  DennisCA [ 05.56 2019-08-09 ]

Gejderolja ska du smörja alla glidande ytor med. ISO 68 gejderolja (viskositet) är förmodligen det som det ska vara. På min maskin använder jag ISO 220 som är den tjockaste viskositeten eftersom det rekommenderas till min fräs så jag kör det också på svarven. Men 68an brukar vara den som universalt rekommenderas.

Mobil Vactra #2 är ett exempel på ISO 68 gejderolja, jag kör på Vactra #4. Men tycker du ska ta tvåan eller motsvarande.

Författare:  tecno [ 07.14 2019-08-09 ]

Kulla skrev:

Blir man förvånad eller ?

Kör på med gejderolja typ 68 så blir det nog så bra. Om det inte finns smörj punkter och avskrapare så tycker jag att du bör fixa till detta, lite extra pyssel men klart värt besväret för att minimera slitage.

Författare:  arvidb [ 15.17 2019-08-09 ]

Vad "behöver" man skaffa för tillbehör till en sån här maskin för att den ska bli användbar?

Borrchuck till dubbdockan? (Lite osäker på terminologin här, tail stock = dubbdocka?)
Roterande dubb?
Fyrbackschuck?
"Quick change tool post"? (Verktygshållare/snabbfäste?)
Svarvstål?
Mätinstrument (mätklocka + stativ, mikrometrar, cylinder-/hålindikatorer)?
Gejderolja och skärolja?
Annat?

Vad är rimlig prisklass på dessa saker för att få något som är prisvärt men inte frustrerande att använda? Är dessa vettiga till exempel:
Snabbchuck 549:-
Roterande dubb 549:-

Förslag på bra & prisvärd fyrbackschuck och verktygshållare?

Helt rudis på detta men sugen på att ge mig in på det...

Författare:  tecno [ 15.33 2019-08-09 ]

https://www.amadeal.co.uk/acatalog/Mini ... kages.html

Där har du ett *paket* med det du önskar.

Författare:  arvidb [ 17.39 2019-08-09 ]

Intressant, men om man tänker sig att man kan gå upp ett snäpp i kvalitet från det billigaste billiga - kanske till och med så att man vill använda grejerna till nästa svarv också? Det vore alltså intressant med tips på specifika tillbehör som är "erkänt" okej och har bra prestanda/pris, om det nu finns sådana.

Jag har alltså ingen aning om vad som är värt att lägga lite mer på, och i så fall hur mycket det är meningsfullt att betala. Är så ny på detta att jag inte ens vet vad som är en rimlig budget, men jag tänker kanske ungefär lika mycket som svarven i sig kostar? Mätinstrument har jag redan en del och där kommer jag nog att försöka komplettera med bra grejer (eventuellt begagnat).

Författare:  tecno [ 17.48 2019-08-09 ]

Börja då *baklänges* dvs vad är det du vill kunna göra och vad du ställer för krav på det.

Välj svarv + tbh och verktyg efter ditt uppsatta mål.

Författare:  arvidb [ 18.33 2019-08-09 ]

* Jag vill kunna svarva koncentriska lagersäten i "mindre dimensioner", säg upp till 60 mm dia, till hyfsad tolerans (vet ej vad som är rimligt att sikta på här, H6 är väl drömmen). Därav bra mätverktyg och individuellt ställbar fyrbackschuck. Material: aluminium.
* Svarva (eller borra + brotscha?) upp axelhål på till exempel remhjul med god koncentricitet. Därav borrchuck till dubbdockan. Material: aluminium.
* Antagligen en massa andra småsaker som jag bara inte kommit på ännu. Borra & gänga hål i änden på axlar/distanser till exempel. Material: aluminium, kanske testa i något snällt stål bara för att se hur det går.

Jag tror att en sån här minisvarv kan funka bra för detta, eller åtminstone ge en bra introduktion till det hela, givet lite service och hyfsade tillbehör. Dessutom har jag inte plats för & möjlighet att hantera något större.

Räcker det eller bör jag speca mer exakt vad jag vill kunna göra? I så fall, vad behöver specas?

Edit: Kanske det viktigaste syftet med att skaffa svarv skulle vara att lära mig att svarva! Därav att jag gärna vill ha "hyfsade" tillbehör och verktyg, så att det inte blir en onödigt frustrerande process. Att ha kul är alltså en inte oviktig komponent. :)

Författare:  tecno [ 18.46 2019-08-09 ]

Uppfattar jag det rätt att max material Ø60mm eller är materialet större och du vill kunna svarva Ø60mm lagersäten?

Författare:  arvidb [ 19.05 2019-08-09 ]

Man får ju kompromissa efter vad som är möjligt givet att jag nu inte har möjlighet att skaffa en större svarv, men säte för 7204-lager (47 mm ytterdia) i 60 mm material vore trevligt, ja. Chucken på dessa maskiner verkar vara 100 mm dia - hur stort material kan en sån greppa?

Författare:  Glenn [ 19.07 2019-08-09 ]

Får väl dock plats en större chuck, har för mej att jag sett säljare som skickar med en större.

Författare:  arvidb [ 19.19 2019-08-09 ]

Kulla skrev:
Fick min CJ18A igår, lekte lite med den.

Har dubbdockan snabblåsning med spak eller måste man lossa en mutter för att kunna skjuta den fram och tillbaka på bädden?

Författare:  arvidb [ 20.58 2019-08-09 ]

arvidb skrev:
Chucken på dessa maskiner verkar vara 100 mm dia - hur stort material kan en sån greppa?

Glenn skrev:
Får väl dock plats en större chuck, har för mej att jag sett säljare som skickar med en större.

Den billigaste chuck jag har hittat hittills som faktiskt publicerar data på sånt här (Zentra till det facila priset av 269€ :shock: ) specar 83 mm som största greppdiameter för 100 mm-chuck. Så det borde ju räcka då. Men kanske idé att titta på större om man ändå ska köpa en till? Edit: Fast då behövs det kanske adapterplatta?

Författare:  Kulla [ 21.38 2019-08-09 ]

arvidb skrev:
Kulla skrev:
Fick min CJ18A igår, lekte lite med den.

Har dubbdockan snabblåsning med spak eller måste man lossa en mutter för att kunna skjuta den fram och tillbaka på bädden?

Ja, den har snabblåsning.

När det gäller tillbehör till den, jag köpte verktygshållare för att kunna lättare byta verktyg på den, beställde roterande dubb och borrchuck.

Borrchuck kostade mig 190:- från bangood
Roterande dubb kostade 256:- inkl frakt
Svarvstål kostade mig 570:-
Verktygshållare var 630:- inkl 3 st hållare för verktyg

Nästa köp kommer bli metal hi/lo drev och fyrbackschuck.

https://www.ebay.com/itm/4-JAW-INDEPEND ... 0811500451

Författare:  jihe [ 21.55 2019-08-09 ]

För övrigt kan jag varmt rekommendera hårdmetallhållare av typ CCMT storlek 06 för den här maskinen, det är en perfekt match. Köper man dessutom slipade CCGT-skär till dem får man grymma skär för alu och lättare precisions-skär i stål.

Angående chuckar och diametrar så greppar trebackschuckar i den här klassen ofta knappt halva diametern med vanliga backarna och hela diametern med ytterbackarna. Med fyrbackschuckar (eller -skivor som de väl mer korrekt heter) så kan man greppa en del mer. Min 100 mm-chuck klarar kring 130 mm med vända backar.

Kulla, behöver du fler hållare till det där snabbfästet misstänker jag att jag har ett par som jag inte svetsat sönder.

Författare:  Kulla [ 22.07 2019-08-09 ]

Absolut, jag skickar PM till dig. Har redan 4st i ebay korgen redö för köpet :D

Författare:  arvidb [ 22.51 2019-08-09 ]

jihe: Tack, såna där tips är guld värda för en nybörjare som mig. :) Jag hade överhuvudtaget ingen aning om vad jag skulle börja titta på vad gällde skärverktyg.

Kulla: Du går verkligen all in på budgetvarianter! :tumupp: :) Intressant, du får gärna dela med dig av erfarenheter sen om hur pass bra de olika tillbehören funkar, när du har hunnit använda dem lite. Är du lika mycket nybörjare som mig eller har du tidigare erfarenhet av svarvning? Vad tänkte du använda svarven till för slags projekt?

Författare:  Kulla [ 22.57 2019-08-09 ]

Jag är lika nybörjare som du. Jag vet vad vill jag göra med den, förväntar mig inte något speciellt precision från den, därför budget varianter. Denna kommer vara inlärningssvarv för min del, så när jag köper riktiga grejer, då jag kommer veta vad jag behöver och varför. Det är tanken iaf :)

Så första steget kommer vara att plocka isär den och sätta ihop, inte kanske allt, men mest av den, speciellt med tanken att den simmar i oljan och rör sig inte så bra som den borde vara, ska byta lager på den, osv.

Tanken är svarva mest aluminium delar för båten, fiske kanske, några hållare, osv. Kanske någon rolig projekt med, vi får se, berör också på hur mycket tid jag har att leka med den, har lite väl för mycket projekt i mitt liv.

Författare:  arvidb [ 23.10 2019-08-09 ]

Det låter klokt. För mig handlar det också om att det inte finns utrymme för nåt större, så jag får göra det bästa av denna tror jag. Sen vore det lite kul och intressant att se skillnad på budget (till exempel medföljande chuck) och vad man får om man lägger lite mer.

Jag tänkte också börja med att montera isär allt. :) Sen har jag en 750 W servomotor liggandes som det vore trevligt att montera dit, men det får bli ett senare projekt (krångligt för den är för stor för att passa där originalmotorn sitter). Och som sagt, sen gäller det ju att hitta tillfälle att syssla med projekten också... :roll:

Författare:  jihe [ 23.14 2019-08-09 ]

Maskinen funkar att svarva med om man har tid att gå runt dess klenhet. Grunden är sund, om än kanske bitvis lite rå i utförandet. Jag har fått skava in undersidan av bädden en del för att släden inte skall lyfta under hårt tryck t ex.

Jag har cnc-konverterat min vilket har gjort att klenheten blivit mindre tålamodskrävande, det är bara att ta flera små skär. Mitt största problem med maskinen nu är motoreffekten. 99% av mina missöden handlar om att motorn inte orkar med. Men det skall jag åtgärda, snart blir det en 1500 W-motor istället.

Angående skären är jag osäker på om 06 är fullständig storleksbeteckning förresten. De jag använder heter 0602xx där de sista siffrorna är nosradien, där jag i regel har 02 eller 04. Med de skären gör jag sen jag upptäckte dem 100 % av all yttre och inre svarvning som inte är special. Och med special tänker jag då typ spår och gängor. CCMT är grymma till små maskiner.

Författare:  arvidb [ 17.01 2019-08-13 ]

Vad är lagom arbetshöjd för en svarv? Vill man ha chucken i armbågshöjd ungefär kanske?

Författare:  Bonehead [ 13.02 2019-08-14 ]

Jag satte min lite ovanför armbågshöjd, risken är annars att man får stå framåtlutad för att se vad man gör vid känsliga operationer, men det är nog en smaksak.

Författare:  arvidb [ 17.30 2019-08-15 ]

Det låter ju som en bra idé ja. Vad innebär det för höjd på monteringsytan ungefär? Jag behöver ordna något slags lagom stort (80-100 cm brett, 55-60 cm djupt) & högt bord om jag nu ska köpa en sån här. Det vore trevligt om det går att hitta något färdigt så man slapp bygga. Men annars lär väl en köksbänksskiva som man snickrar till ben till passa bra antar jag.

Författare:  Bonehead [ 19.12 2019-08-15 ]

För mig motsvarade det en bordshöjd på 105cm och då är jag 194cm lång.
Min svarv är dock lite ytterligare höjd då jag tog bort gummiafötterna på svarven, skruvade fast den i en stor ekskiva som är 32mm samt gummifötter under denna.

Författare:  arvidb [ 20.31 2019-08-15 ]

Ok, det blir väl runt 95-100 cm höjd för mig då. :) Tack för infon!

Författare:  arvidb [ 17.18 2019-08-27 ]

Kulla skrev:
Nu är en CJ18A beställt från UK, ...

Nu har jag följt ditt exempel och beställt en jag också. :mrgreen:

Lite udda att köpet leder till två olika kortdragningar: en till Amadeal LTD för själva svarven, och en till "Pitneybowes" för transporten! Det har jag aldrig sett förut. Var det samma för dig?

För svarvpaketen som säljs av amadeal888 på Ebay betalar man £21.69 i frakt. För de lite mer konfigurerbara paketen som säljs av harryuk123 (också Amadeal om jag fattat rätt) så betalar man £65! Undrar om de första går direkt från nåt importlager så att Amadeal aldrig behöver se dem, medan de senare behöver hanteras av Amadeal och därför blir dyrare? :humm: Jag började fundera på det där efter att ha frågat amadeal888 om pris på svarv + lösa metalldrev ("Hi-Lo") men inte fått något svar på ett par dagar. Jag antar att det blir billigare då att köpa kugghjulen separat (46:- frakt på kugghjulen är ju inte så farligt).

Betalar man med Paypal så gäller det att komma ihåg att ställa om så att man växlar valuta med sin bank istället för med Paypal. Paypal ville ha 6279:-, men efter att ha ställt om så att köpet görs i GBP så blev det -6107:- på kontot istället.

Författare:  mrfrenzy [ 19.25 2019-08-27 ]

Pitneybowes brukar debitera Engelsk moms. Helt värdelöst om man har företag eftersom den inte är avdragsgill.

Rätta sättet är att kontakta säljaren och uppge sitt VAT-nummer för att få en faktura utan moms.

Författare:  Glenn [ 07.06 2019-08-28 ]

arvidb skrev:
För svarvpaketen som säljs av amadeal888 på Ebay betalar man £21.69 i frakt. För de lite mer konfigurerbara paketen som säljs av harryuk123 (också Amadeal om jag fattat rätt) så betalar man £65! Undrar om de första går direkt från nåt importlager så att Amadeal aldrig behöver se dem, medan de senare behöver hanteras av Amadeal och därför blir dyrare? :humm: Jag började fundera på det där efter att ha frågat amadeal888 om pris på svarv + lösa metalldrev ("Hi-Lo") men inte fått något svar på ett par dagar. Jag antar att det blir billigare då att köpa kugghjulen separat (46:- frakt på kugghjulen är ju inte så farligt).

Ännu lustigare är ju att köper man via amadeals websida kostar frakten på en CJ18A £50 (till Sverige), jag mailade dock och frågade om man kunde få med fler grejer på samma frakt och det var inga problem fick jag till svar via ett blixtsnabbt svarsmail.

Citera:
Betalar man med Paypal så gäller det att komma ihåg att ställa om så att man växlar valuta med sin bank istället för med Paypal. Paypal ville ha 6279:-, men efter att ha ställt om så att köpet görs i GBP så blev det -6107:- på kontot istället.

Själv har jag det inställt så permanent, det lönar sej alltid, men förstås mere ju dyrare saker man köper.

Författare:  Kulla [ 07.36 2019-08-28 ]

arvidb skrev:
Kulla skrev:
Nu är en CJ18A beställt från UK, ...

Nu har jag följt ditt exempel och beställt en jag också. :mrgreen:

Lite udda att köpet leder till två olika kortdragningar: en till Amadeal LTD för själva svarven, och en till "Pitneybowes" för transporten! Det har jag aldrig sett förut. Var det samma för dig?

Ja, det var samma för mig, de skickade den först till London och sen hit.

Författare:  arvidb [ 16.15 2019-08-28 ]

Glenn skrev:
Ännu lustigare är ju att köper man via amadeals websida kostar frakten på en CJ18A £50 (till Sverige), jag mailade dock och frågade om man kunde få med fler grejer på samma frakt och det var inga problem fick jag till svar via ett blixtsnabbt svarsmail.

Ja man undrar ju varför samma säljare har flera olika alias, alla med olika kostnader för att leverera samma sak.

Kulla skrev:
Ja, det var samma för mig, de skickade den först till London och sen hit.

Ja det där var ju också lustigt, jag fick ett mail idag: "Good news. Your shipment will be delivered on August 29, 2019" (enligt Ebays beräkning skulle den levereras i mitten av september någongång). Läser man det finstilta i mailet så ser man mycket riktigt att det gäller något slags leverans inom UK. Varför överhuvudtaget skicka ut det till slutkund? :doh:

Författare:  arvidb [ 15.38 2019-09-03 ]

Jag tittar lite på verktygshållning och hittade detta som jag tyckte var en intressant lösning. Istället för att köpa ett dyrt snabbfäste har han alltså egna "fästen" för varje verktyg - fästen som dessutom går att tillverka enkelt på plats i svarven! Det verkar väl smart?
Bilaga:
Peter-Fairbrother-toolholder1.png

Författare:  Kulla [ 15.57 2019-09-03 ]

Allt beror på. Snabbfäste kostar runt 200kr. Vad skulle kosta dig i tid att tillverka denna, blir det snabbare, osv.

Hur ska du justera höjden för varje verktyg?

Författare:  arvidb [ 16.05 2019-09-03 ]

Höjden justerar han genom att shimsa in respektive verktyg i sin hållare. Det lär inte bli snabbare än att köpa ett snabbfäste, men däremot betydligt stabilare! (Särskilt jämfört med ett fäste för 200:-...)

Sen tänker jag att det bör vara bra nybörjarprojekt att tillverka några såna här. :)

Författare:  tecno [ 16.06 2019-09-03 ]

Citera:
Det verkar väl smart?

Nej Arvid, den vägen är inte smart = bortkastad tid och pengar!

Författare:  arvidb [ 16.09 2019-09-03 ]

Varför?

Författare:  tecno [ 16.18 2019-09-03 ]

Att hålla på och shimsa är inte så roligt ej heller bra. Du gör dig själv en otjänst.

Bite the bullet och köp riktiga grejer.

Författare:  arvidb [ 16.25 2019-09-03 ]

Okej. Fast tanken med denna lösning är ju att man gör det en gång per verktyg bara. Inte som med "standardfästet" där man måste shimsa om varje gång man byter verktyg. Fast att shimsa en gång kanske är en gång för mycket? :)

Författare:  lgrfbs [ 16.36 2019-09-03 ]

Denna är lite gullig :)
https://www.ebay.com/itm/Tooling-Packag ... 0005.m1851

Författare:  tecno [ 16.39 2019-09-03 ]

Bild

Nåt liknande den är sååå mycket enklare att handskas med, ställ in 1 gång/verktyg = tuta och kör

Här gäller det ju att välja rätt så att den passar svarven så man får bra ljuster mån.

Författare:  arvidb [ 16.57 2019-09-03 ]

"ställ in 1 gång/verktyg = tuta och kör" - men det är ju det man gör med lösningen jag länkade till också.

Citera:
I am totally convinced that a solid lump of mild steel is by far the best toolholder for the minilathe.

Each tool has one permanently fitted, the tools are shimmed to height (only need to be shimmed once), and changing tools is really easy - unlike the AET types you do not have to find a tool, just unscrew the levered nut and replace the tool with a new toolholder and tool.

It's at least as quick as changing a tool on the HBM, and quite a bit faster than changing one on the AET type (assuming you can find a suitable hex key).

I get a lump of 25mm by 50 mm mild steel, about 40 mm or 50 mm long depending on the tool. First I drill a 10mm hole for the threaded post, then I fit it on the threaded post with a 3/16 plate under it and mill a 12mm slot. Take it off, remove the plate (which is just used to give the slot the correct height) drill and tap 2 or 3 holes for holding screws, replace, fit the tool and shim to height.

I don't bother to finish the bottom surface, but some people might. I occasionally use an accurate steel pin which fits into a hole in the post bottom for repeatable location, though not always. Use two holes and pins if you want really accurate location repeatability - much more accurate than a HBM/AET type.

This is first of all rigid, far far more so than any of the other types of tool holder I have seen, and most important it means you can get the tool right next to the threaded post, no overhang.

It's repeatability is far more accurate, both in horizontal position and height [1]. Plus it's cheaper.

länk

Man byter alltså hela hållaren inklusive verktyg vid verktygsbyte.

Edit: stabiliteten är väl det som främst lockar med den här lösningen, och repeterbarhet. Inte främst priset.

Författare:  tecno [ 17.11 2019-09-03 ]

Nej Arvid, vad du måste göra varenda gång är att ställa in verktyget rätt dvs rätt vinkel mot arbetsstycket.

Visst funkar det och du har ställt in dig för att knöla med detta så tuta och kör.

Mitt snabbfäste är alltid fast = stiftad i rätt vinkel så det är bara att byta stålfäste och den hamnar alltid på samma ställe.
Tro mig i all välmening att du kommer få tuppjuck med allt strul. Visst det kostar lite mera helt klart.

Författare:  arvidb [ 17.31 2019-09-03 ]

"I occasionally use an accurate steel pin which fits into a hole in the post bottom for repeatable location, though not always. Use two holes and pins if you want really accurate location repeatability"

Men visst, det blir ju genast bökigare att tillverka om man ska ha två "reamade" hål på exakt avstånd från varandra i varje hållare.

Jaja, jag får fundera på hur jag vill göra. Jag kanske testar att tillverka en sån här hållare bara för att se hur mycket jobb det är, och för att lära mig att använda svarven. Först ska den levereras och jag måste ordna någonstans att ha den med mera. :vissla:

Författare:  tecno [ 17.35 2019-09-03 ]

Ja övning ger färdighet.

Författare:  jihe [ 19.39 2019-09-03 ]

arvidb skrev:
Jag kanske testar att tillverka en sån här hållare bara för att se hur mycket jobb det är, och för att lära mig att använda svarven.
Om du har tänkt fräsa spåret i svarven misstänker jag att du ledsnar rätt fort. Annars tycker jag i motsats till tecno att principen är rätt bra. Repeterbarhet kommer du inte få, men det tycker jag inte är hela världen på en manuell maskin. Men att tillverka dem blir ingen höjdare om du inte har någon fräs.

Jag har ju en sån där maskin, fast cnc-konverterad. På den kör jag med AXA-fäste.

Författare:  arvidb [ 22.28 2019-09-03 ]

Mjo jag hade väl hoppats att både kunna plana och fräsa spåret i svarven. Men det kanske blir uppenbart när jag har den framför mig att det inte funkar bra.

Det vore kul att se lite bilder på din maskin jihe! Och på andras också för den delen.

Författare:  tecno [ 12.04 2019-09-04 ]

Detta kanske kan vara ett alternativ?

Bild

https://www.jebergstrom.se/snabbvaxelfaste/

Denna storleken 0 dyker upp ibland på begagnat marknaden.

Författare:  arvidb [ 12.22 2019-09-04 ]

Trevligt med svensktillverkat! Men jag fattar inte hur de tänkt med hållarna för inre svarvning, det måste ju bli otroligt instabilt?
Bilaga:
hobby0_2.jpg

Författare:  tecno [ 12.51 2019-09-04 ]

Jo jag håller med, då är de *gamla* Bergström 0 bättre i det avseendet.

https://www.jebergstrom.se/bergstromsfastet/

Men du kan ju vrida det enklare hobby fästet 90°

Författare:  jihe [ 12.52 2019-09-04 ]

Ja, och speciellt i kombination med låsprincipen med kolv som trycker ut hållaren i laxstjärtspåret. Då finns det ju inget som håller mot kraften att böja hållaren inåt när man belastar den i fel riktning så där.

Nu tror jag att det där är en storlek för stor för den där maskinen om man skall ha toppsliden kvar. Skall man ha i den där storleksklassen tror jag nog ett AXA-fäste med killåsning är ett bättre val. Och definitivt billigare. Jag har minst 15 hållare, det hade jag inte haft om jag hade det där.

Författare:  tecno [ 12.56 2019-09-04 ]

AXA eller klon typ 250 eller vad de nu kallas är i stora drag lika stora stålhållare. Har modifierat ett par till 70° laxfäste för att passa Bergtröm 0.

Nu vet jag inget om de mått som styr måtten på snabbväxelfästet till svarven ifråga.

Författare:  Bonehead [ 20.44 2019-09-04 ]

Här är annars en trevlig modell i lagom storlek för dessa svarvar.
Kvalitén kändes helt okej men inte svarvat med den eftersom jag nyligen köpte en större svarv.

https://www.banggood.com/Machifit-DMC-2 ... rehouse=CN

Författare:  arvidb [ 17.20 2019-09-05 ]

jihe skrev:
För övrigt kan jag varmt rekommendera hårdmetallhållare av typ CCMT storlek 06 för den här maskinen, det är en perfekt match. Köper man dessutom slipade CCGT-skär till dem får man grymma skär för alu och lättare precisions-skär i stål.

Apropå CCMT/CCGT-skär: vad behöver man för hållare? Det är SCLC som gäller om jag fattat rätt? En yttre, så stor som möjligt, en liten inre och en stor inre? Jag antar att det är "höger" som gäller för normal avverkning för både inre och yttre? Är märket "Glanze" okej eller bör man gå upp i pris?

Vad behöver man mer för verktyg som minimum? En "parting tool" antar jag (vad heter det på svenska)? Något mer som ofta kommer till användning?

Författare:  arvidb [ 21.08 2019-09-05 ]

Den här videon var bra tycker jag:

Länk
Man kanske borde köra med DCGT istället (och hållare SDJC)? De verkar lite mer mångsidiga?

Författare:  jihe [ 21.26 2019-09-05 ]

Jag tycker du har valt vettiga varianter. Jag har ett par glanze och tycker de är riktigt fina. Men jag har flera direktköpta från kina. De har lite sämre finish än Glanze, men brukar levereras med bra skruv och fullt tillräcklig kvalitet i fickan, och de är mycket billigare.
Mina huvudsakliga verktyg är två såna där uppsättningar, en laddad med CCMT och en med CCGT.

Sen finns det en variant på hållare som låter en använda de två eggar som inte går att använda i vanliga hållare. Det kan ju vara vettigt.

En yttervänsterhållare är bra att ha om man t ex behöver göra en lagerpassning från "fel håll".

De här stickstålen med vändbart svärd för GTN2 är det bästa jag testat:
https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... NZEALw_wcB
Men avstickning kommer nog alltid vara ett äventyr. Maskinen har både för svag motor och för mycket flex för att det skall vara helt tryggt.
Jag har testat en hel del andra varianter, snabbstål, snabbstål med "spånskåra", 1,5 mm-hårdmetallhållare, mm. Men återvänder alltid till GTN2.

Något att gänga med är ju kul förstås, jag kör med IR16- och ER16-skär.

Ett par 45-gradersvarianter för att grada kanter med är smidigt. Typiskt bra användningsområde för hemslipat snabbstål tycker jag. Lite snabbstål är alltid bra att ha för övrigt när man behöver göra något special.

Men pratar vi minimum så kommer du väldigt, väldigt långt med de där tre du länkat.

Författare:  jihe [ 21.34 2019-09-05 ]

Min maskin vinner inga skönhetspris, så det blir nog inga längre fotoreportage med den :-) Men det har varit en arbetshäst, och jag ångrar definitivt inte konverteringen. Jag skulle nog inte ha tålamod att köra en så liten maskin manuellt. Snubblar jag över en lite större maskin så kommer jag nog att skaffa en, men jag letar inte aktivt.

Bilaga:
svarven.jpg

Författare:  arvidb [ 23.02 2019-09-05 ]

Wow, jag tyckte att den var cool jag. Funktionell! :) Rejäl enkoderskiva. :D Det syns att du har lagt ner en del jobb på den där.

Vad kul att du har testat Glanzehållare! Jag såg förresten just en video som sågar OTDTools "premiummärke" ZCC-CT. :) Tack igen för bra info!

Har du testat DCGT? De verkar ju vara ungefär som CCGT men med 60° 55° spetsvinkel. Så man kan köra dem "tillbaka" också, göra "undercuts" och "reliefs". Och folk verkar till och med använda dem för att gänga?

Författare:  jihe [ 06.52 2019-09-06 ]

DCGT är nog inte fel, de lär väl bli lite känsligare om man kör hårda avbrutna skär kan jag tro. Jag har en rak sån hållare som jag tänkt mig om jag t ex behöver göra innerradier, men den har inte kommit till användning än.

Författare:  DennisCA [ 07.00 2019-09-06 ]

Det lär finnas väldigt vassa skär nuförtiden, finns fejk-Korly vändskär på ebay och aliexpress för aluminum, dom funkar även på stål om man inte tar mycket i gången. Väldigt användbara och kan tro det funkar på en liten svarv. Använd inte på mässing och brons dock, det är helt fel geometri och går åt skogen, jag har testat.

Författare:  jihe [ 07.07 2019-09-06 ]

Du menar att det hugger? Det har jag faktiskt inte märkt. Faktum är att på bilden av min svarv för ett par inlägg sen så hålller den på att svarva mässing med aluskär. Men det kanske är för att man tar så små skär med de här maskinerna som det funkar?

Borr med positiv eggvinkel däremot hugger nästan alltid om man inte är extremt försiktig. Är det ett viktigt hål brynar jag alltid om borret neutralt och lägger det i "mässingsborrburken" sen.

Författare:  DennisCA [ 07.09 2019-09-06 ]

För mig har det alltid huggit förr eller senare hur försiktig jag än var, och dålig kvalité blev det på finishen.

Författare:  arvidb [ 13.57 2019-09-09 ]

Idag kom min. Transportskadad tyvärr. :(
Bilaga:
SAM_2657.jpg

Skadan måste ha uppstått innan den ens packades för leverans till mig, för den var extremt välförpackad: kartongen fastspänd på en liten pall ovanpå två europallar, och en stor oskadad yttre kartong över alltsammans.

Jag var först rädd att den hade blivit tappad på sidan så att dubbdockan (som inte var fastlåst) hade tjongat in i släden eller spindeln, men vid en snabb första koll så ser jag inga spår efter en sån smäll. Så antagligen har den fått sig en smäll från sidan bara.

DHL-föraren var supertrevlig för övrigt, erbjöd sig att ta med pallarna och ytterkartongen tillbaka och till och med att hjälpa till att bära upp! :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Författare:  Glenn [ 14.49 2019-09-09 ]

Fan vad trist.. när man väl får grejerna så är det trasigt :(

Författare:  Kulla [ 15.44 2019-09-09 ]

Fan va tråkigt :cry:

Författare:  Lasp [ 15.51 2019-09-09 ]

Jag skulle vara väldigt försiktig med att ta emot denna.
Hur kan du mäta upp att allt är rätt!
Klar reklamation, det är värt att vänta, eller ett kraftigt nedsatt pris.

Författare:  arvidb [ 17.18 2019-09-09 ]

Ja det där är en väldigt bra fråga Lasp! Risken är ju att bädden blivit skadad (böjd eller sprucken). Jag har ett maskinvattenpass så jag ska försöka mäta upp den. Och så får vi se vad Amadeal säger - är de bara beredda att skicka alla reservdelar som behövs så är det väl lugnt egentligen. Återkommer med bilder på isärplockningen framöver.

Som tur är hade jag ju förberett mig på att den levererades som ett "kit" som behöver plockas isär och snyggas till i vart fall, så det känns inte jättehemskt ändå.

Författare:  arvidb [ 13.46 2019-09-10 ]

Lite fler bilder:
Bilaga:
SAM_2670_headstock_geartrain_control.jpg

Bilaga:
SAM_2676_control_box.jpg

Bilaga:
SAM_2674_end_cover.jpg

Jag har skickat dessa plus några fler till Amadeal och begärt ny styrbox + sidokåpa (samt reserverat mig för att jag inte kan vara helt säker på att inget mer är skadat). Alla kugghjul samt gängorna i spindelhuset verkar ha klarat sig faktiskt, trots de böjda monteringsskruvarna.

Det är olja överallt: i styrboxen, på alla kablar, på (och säkert inne i!) elmotorn... Dessutom blandat med smuts! Den behöver verkligen plockas isär helt och göras ren innan den går att använda. Ingen överraskning dock efter att ha kollat på lite YouTubevideor om den.
Bilaga:
SAM_2666_dirty_bed.jpg

Författare:  tecno [ 13.51 2019-09-10 ]

Ja det var tråkiga nyheter. Hoppas att allt reder ut sig.

Författare:  arvidb [ 16.40 2019-09-11 ]

Jag kontaktade amadeal888 via "contact the seller"-funktionen igår, alltså utan att starta ett "return & refund"-case (som tydligen är vad som gäller om man vill klaga officiellt, via Ebay, på trasig vara). Fick svar idag från Luke på Amadeal:
amadeal888 skrev:
Sorry about this there was definitely no damaged before we sent it out as we check these machines before sending especially the end panel & control box as these are the most vulnerable parts.

We have spoken to eBay about this & they recommend that you open a eBay case as they should deal with it seen as it was shipped with the Global shipping program.

Suck. Nåja, har startat ett Ebay-case nu då. Jag hoppas att det sista betyder att Ebay "kommer att ta hand om det", snarare än att han menar att han inte tycker att det är Amadeals ansvar. Vi får se...

Ny styrbox + ny kåpa går på £160 + frakt. Då byter jag hellre till servomotor direkt. :)

Författare:  arvidb [ 16.53 2019-09-11 ]

För övrigt vet jag inte om jag tror på att den inspekterades innan den skickades. Kontrollboxen måste väl ha legat i spänn ett tag för att bli såhär deformerad? Och som den var förpackad när jag fick den, fastspänd mitt på en europall med en stor oskadad yttre kartong överalltsammans med flera decimeter luft in till den inre kartongen, så kan det knappast ha hänt under frakten till mig.
Bilaga:
SAM_2685_deformed_control_box.jpg

Författare:  Lasp [ 17.03 2019-09-11 ]

Du skall absolut inte acceptera och ta emot denna vara! Det är lång tid till Jul och det blir en vacker höst som du kan använda för promenader medans du inväntar nästa leverans. Så är det!

Författare:  mrfrenzy [ 19.06 2019-09-11 ]

Om det skickas med Global Shipping Program är det alltså Pitney Bowes eller liknande som paketerar om det för internationell frakt och lägger på en icke avdragsgill utlandsmoms.

Dom kan mycket väl ha tappat paketet under hanteringen. Vi får hoppas att ebay rättar till det, annars är det bara att gå vidare med reklamation hos kreditkortsföretaget.

Författare:  arvidb [ 15.48 2019-09-12 ]

Från Amadeal idag: "Apologies this has happened we will get this all resolved as soon as we can." Så det låter ju bra.

Jag funderar på rengörning och smörjning... detta med olika sorters fett och oljor känns verkligen som en jungel. Det verkar finnas oändligt många typer som dessutom kallas olika saker i olika delar av världen, så rätt svårt att googla på!

För rengörning: lampolja (inspirerad av DennisCA) för metalldelarna och varmvatten + yes för plastdetaljer? Små mängder då så att man kan suga upp det och slänga i soporna (resterna ska ju inte ner i avloppet). Och jag bor ju i lägenhet så att hantera diesel och liknande funkar inte. "Gripen kemiskt ren bensin" stinker så att jag inte kan hantera det.

Ytterligare rostskydd kanske inte behövs om man sedan bara torkar av lampoljan? :?:

Smörjning: Gulfway 68-M för gejdrarna. Är litiumbaserat universalfett "KP 2 K-30 DIN 51502" rätt för kugghjulen (spindelväxellåda samt längsmatningen, båda med både plast- och metallkugghjul)? Funkar det även till ledskruvarna?

Det finns en oändlig mängd foruminlägg på nätet med folks erfarenheter av olika sorters fetter i olika tillämpningar - jag är dock intresserad av om någon här faktiskt vet vad som bör funka bra. Alltså att man har kunskap om hur olika fetter fungerar teoretiskt och varför ett visst fett bör funka bra i detta fall. Inte meningen att låta gnällig men ett par sidor "åsikter" om detta är inte till hjälp. ;)

Författare:  tecno [ 17.01 2019-09-12 ]

Jag använder vanlig diesel till rengöring av metalldelar, även i UL tvätten.

Gejderolja = OK
Vanligt universal fett fungerar bra.

Långtids skydd för metall använder jag spray CRC SP350

Författare:  jihe [ 17.52 2019-09-12 ]

WD-40/5-56 och motsvarande gillar jag att rengöra med, parfymeringen gör det lite trevligare. Det är väl i princip fotogen, parfym och olja ungefär i den ordningen.

Författare:  stenD [ 19.03 2019-09-12 ]

Vid rengöring av gokartram så satt kedjeoljan på ram delarna runt om fast som tusan, körde med bensin först och det var lite gnidande för att få bort gucket. En person rekommenderade wd40 och det var bara spruta på räkna till fem och torka bort och så luktar det ju bättre än bensin :)

Författare:  arvidb [ 21.54 2019-09-15 ]

I förrgår monterade jag isär chucken, avgradade den med våtslippapper och gjorde rent med hushållspapper, tops och 5-56 (mycket svart blev det!). Öppnad ser man att den är helt torr och att det är en millimeterstor glipa längs periferin av det stora kugghjulet som spånor kan komma in genom. :-/
Bilaga:
SAM_2691_inuti.jpg

Igår blev det en vända till Clas Ohlson och inköp av lampolja, fett och en plastlåda som borde funka att tvätta delar i.
Bilaga:
SAM_2692_delar_fett.jpg

Idag kletade jag på lite fett med en tandborste och skruvade ihop.
Bilaga:
SAM_2693_infettad.jpg

Pyttelite fett på backarnas glidytor också:
Bilaga:
SAM_2694_backfett.jpg

Innan var den besvärande trög att använda och papper, trasor, handskar med mera fastnade i den på grund av de vassa kanterna. Nu kan man dra runt chucknyckeln med pekfingret och inget fastnar. Klar förbättring. :)

Författare:  Kulla [ 21.59 2019-09-15 ]

Vilken fett körde du, universal lithium eller?

Författare:  arvidb [ 22.05 2019-09-15 ]

Japp, CRC Multi Grease/Universalfett, samma som länkades tidigare i tråden. Ur tekniska databladet:

"CRC Universalfett är ett EP (tål extremt höga tryck)-litium, tvålbaserat fett för rullager och glid(kontakts)lager inom alla vanliga hastighetsområden. De kemiskt aktiva EP tillsatserna gör fettet lämpligt för tillämpningar med stora stötlaster och vibrationer."

Jag mailade faktiskt CRC och frågade om det var lämpligt. De har ingen aning verkar det som, men skickade i alla fall databladet som svar. :roll:

Författare:  Glenn [ 09.24 2019-09-16 ]

Är det så bra att göra jobb på maskinen ifall det blir så att amadeal vill ha tillbaka den och skicka en ny ?

Författare:  arvidb [ 13.07 2019-09-16 ]

Nej. Men jag har svårt att se hur en sån återsändning skulle gå till. Jag bor ju i lägenhet, så de skulle behöva få till något slags kombinerad leverans och upphämtning där vi lastar av nya svarven från pallarna, lastar på den gamla, och det hela tas med direkt igen av speditören. Det verkar så väldigt mycket krångligare än att bara skicka ett tvåkilos paket med reservdelar med normal post...

Men vill de verkligen lösa det på det sättet så får de väl plocka loss chucken från den nya svarven innan de skickar den då.

Författare:  arvidb [ 17.17 2019-09-17 ]

Lite off topic kanske men nu har jag beställt profiler till en bänk att ha svarven på också. Det blir en lite udda storlek: 550 djup, 900 hög, 1000 bred, och så tänkte jag en 600 mm djup träskiva ovanpå. I princip samma konstruktion som denna, men med 60x30-profiler och lite stabilare "sammanbindningselement":

Länk
Beställt från DOLD Mechatronik.

Författare:  arvidb [ 14.08 2019-09-18 ]

Det blev en komplett återbetalning ("full courtesy refund") via Ebays Global Shipping Program. :shock: Lite overkill kan man tycka, men jag klagar inte. :mrgreen:

Så nu funderar jag på om jag kanske borde köpa en riktig, sluten elektronikbox åt kretskorten istället för att köpa en helt ny styrbox. Styrboxen verkar innehålla tre kretskort: ett "filterkort", ett motorstyrningskort och ett litet kort för displayen. Filterkortet och displaykortet mår nog inte så bra efter smällen, men den dyra motorstyrningen sitter monterad på en aluminiumvinkel och har eventuellt klarat sig. I så fall kan jag ju köpa nytt filterkort + displaykort bara. Det blir dock en del jobb med att löda loss och flytta alla knappar och sånt, och bygga en ny låda. Hmm...

Författare:  Kulla [ 14.13 2019-09-18 ]

Som om det är inte tillräckligt pill med den som den är :D

Författare:  Glenn [ 14.53 2019-09-18 ]

arvidb: du fick alltså svarven gratis ? ..även om dne var transportskadad ?

Jackpot isåfall :)

Författare:  tecno [ 14.55 2019-09-18 ]

Citera:
"full courtesy refund"

Innebär detta att du inte behöver skicka tillbaka nåt och får alla slantarna tillbaka?

Författare:  swesysmgr [ 15.12 2019-09-18 ]

arvidb skrev:
Det blev en komplett återbetalning ("full courtesy refund") via Ebays Global Shipping Program. :shock: Lite overkill kan man tycka, men jag klagar inte. :mrgreen:
Ibland ler lyckan, vilken vändning från trasig elektronik till att få en helt ny, nästan hel svarv hemkörd för 0:-!

arvidb skrev:
Så nu funderar jag på om jag kanske borde köpa en riktig, sluten elektronikbox åt kretskorten istället för att köpa en helt ny styrbox. Styrboxen verkar innehålla tre kretskort: ett "filterkort", ett motorstyrningskort och ett litet kort för displayen. Filterkortet och displaykortet mår nog inte så bra efter smällen, men den dyra motorstyrningen sitter monterad på en aluminiumvinkel och har eventuellt klarat sig. I så fall kan jag ju köpa nytt filterkort + displaykort bara. Det blir dock en del jobb med att löda loss och flytta alla knappar och sånt, och bygga en ny låda. Hmm...
Investera besparingen i digitala skalor?

Författare:  arvidb [ 15.51 2019-09-18 ]

"Innebär detta att du inte behöver skicka tillbaka nåt och får alla slantarna tillbaka?"
Yep, det verkar så. :D

"Du fick alltså svarven gratis?"
Helt gratis blir den ju inte, reservdelarna för att få den i användbart skick kommer att kosta en del. Men klart mycket billigare!

"Som om det är inte tillräckligt pill med den som den är :D"
Haha, ja, "hur många år vill jag lägga på att få den i användbart skick?", typ. :)

swesysmgr: Digitala skalor vore najs. :) Men det känns som att det är rätt mycket annat som måste ordnas först, så det får bli en senare fundering.

Lite uppgraderingar som landat de senaste dagarna:
Bilaga:
SAM_2698_kugghjul_lager.jpg

Kineskvalitet på kugghjulen såklart:
Bilaga:
SAM_2702_kugg_närbild.jpg

Det blir väl till att sätta sig ner med nålfil och en stor portion tålamod. :roll:

Författare:  arvidb [ 15.54 2019-09-18 ]

Vad är detta, som sitter bredvid verktygshållaren?
Bilaga:
SAM_2696_konstig_sak.jpg

Författare:  jihe [ 20.16 2019-09-18 ]

Inget som finns på min i alla fall.

Författare:  arvidb [ 20.49 2019-09-18 ]

Ett mysterium - spännande! :D

En annan spännande sak är att motorstyrkortet har en "horsepower resistor" på 0,1 Ω, som ställer in kortet för en 180 VDC-motor på 1/4-1/3 HP enligt databladet - alltså 186-249 W. Lite udda med tanke på att svarven är märkt 550 W...

Författare:  arvidb [ 21.21 2019-09-18 ]

Elektroniken urplockad ur den trasiga lådan. Det är bara indikatorlampan och säkringshållaren som monteras från utsidan och alltså kräver lödning för att få bort.
Bilaga:
SAM_2714_lös_elektronik.jpg

Det lilla kortet, som jag trodde var något slags filter, har flera funktioner (men inte filtrering):
* 5 VDC till, och sammankopplingspunkt för, hastighetsenkodern och displayen. Dessa verkar inte vara inblandade i drivningen i övrigt på något sätt (ingen feedback till motordrivaren via dessa).
* Motorbroms! Reläet kopplar in en effektresistor över motorlindningarna när det inte är draget (och kopplar bort drivkortet).
* Hållare för en resistor som jag inte riktigt har fattat var den är till för.
Jag tyckte avståndet var lite snålt mellan nätspänningen och 5 V...

Författare:  arvidb [ 21.25 2019-09-18 ]

Jordningen hängde på en skör tråd, kan man väl säga:
Bilaga:
SAM_2710_jordning.jpg

Bilaga:
SAM_2713_jordning.jpg

Detta är inte på grund av att lådan fått en smäll utan på grund av att den som skruvat fast skruvarna inte har brytt sig om att kabelskorna har snurrat med när skruven dragits åt. Så ett tips är att kontrollera detta, ni som har likadana svarvar. Särskilt med tanke på den halvöppna lådan med oisolerade lödpunkter med nätspänning precis där det produceras en massa metallspån!

Författare:  tecno [ 06.34 2019-09-19 ]

Citera:
Jag tyckte avståndet var lite snålt mellan nätspänningen och 5 V...

Ja det var inte så bra. Fungerar elektroniken? Om så får du väl löda om kablarna till undersidan och skrapa bort pads/ledare.

Författare:  arvidb [ 11.55 2019-09-19 ]

Jag vet inte än om elektroniken funkar. Just det där kortet måste ha fått sig en rejäl knäck när elektronikboxen krossades. Det ser OK ut men det kan ju finnas små sprickor i banor/lödningar till exempel.

Mja det är ju en idé faktiskt, att skrapa bort kopparbanan. Får se hur jag gör...

Författare:  arvidb [ 23.36 2019-09-20 ]

Kulla skrev:
Som om det är inte tillräckligt pill med den som den är :D

Klokt talat. Efter lite fundering så tror jag att ombyggnad av styrbox får vänta. Så nu har jag beställt sidokåpa och ny plastbox till styrboxen. Det blir intressant sen att se om elektroniken har överlevt. :)

Det var inget större problem att fila bort de invikta metallflärparna från kugghjulen; de är garanterat inte härdade. Använde en nålfil ur det här setet.
Bilaga:
SAM_2728_filade_kuggar.jpg

Sen fick jag för mig att försöka polera upp kuggarnas kontaktytor lite. :wacko: Så jag satte ihop ett litet slipstift genom att rulla 400-slippapper runt stången från en tops:
Bilaga:
SAM_2725_polerverktyg.jpg

Det ser snyggare ut i alla fall. :)
Bilaga:
SAM_2727_polerat_hjul.jpg

Antagligen helt onödigt (och kanske till och med skadligt eftersom det eventuellt ändrar geometrin lite) - men nu är det gjort i alla fall...

Författare:  arvidb [ 11.57 2019-09-22 ]

Jag mätte lite på spindeln igår innan jag demonterade den:
Bilaga:
SAM_2733_radiellt.jpg

Bilaga:
SAM_2732_axiellt.jpg

Radiellt får den mycket väl godkänt med bara någon enstaka mikrometer i runout och glapp (och då bände jag ändå med en planka mot bädden!). Såpass att jag undrade om det var mätfel. :) Men jag flyttade vippindikatorn och gjorde om mätningen och fick samma resultat.

Axiellt får den icke godkänt dock, med en tiondels millimeter i glapp/flex bara genom att klämma ihop fläns-spindelhuvud med handkraft.

Det vill säga ungefär som förväntat kanske med vanliga rullager spårkullager? Det var intressant att se att de faktiskt flexar så mycket trots att de är hårt förspända. Dock finns det ju en plasthylsa med i bilden också som kanske påverkar? Det blir spännande att se hur det blir med vinkelkontaktlager sen!

Författare:  Lasp [ 12.35 2019-09-22 ]

Oavsett arvidb, så gör du ett gott jobb som lönar sig i längden Att mäta är att veta. Så gillar jag att du behandlade kuggarna på detta sättet. Ökar livslängden med sekler ;-)

Författare:  jihe [ 12.41 2019-09-22 ]

Är du säker på att de är förspända? Det finns ju två möjliga bovar i sammanhanget som kan döda förspänningen. Dels kan det vara presspassning mellan lager och axel, så att det man tycker är hård åtdragning inte rubbar lagret. Dels kan stacken med kugghjul och distanser inne i huset vara för tjock, så att åtdragningen sker mot denna.

Det är inte rullager utan vanliga spårkullager, men det gissar jag var felskrivning bara.

Författare:  arvidb [ 12.59 2019-09-22 ]

Tack Lasp, alltid kul med uppmuntran! :)

jihe: Nej det har du rätt i, det enda jag är säker på är att "hakmuttrarna"(?) var rejält åtdragna. Vad bra att du sa det, för det är ju något som jag vill/behöver få koll på när jag plockar isär spindeldockan. Jag måste ju se till så att vinkelkontaktlagren blir förspända!

Tack, rullager var felskrivning som sagt, rättat nu!

Spindeldockan av:
Bilaga:
SAM_2741_spindel_loss.jpg

Några av plastmuggarna med bortskruvade delar:
Bilaga:
SAM_2743_skruvburkar.jpg

Det är visserligen inte raketforskning detta - det skulle säkert gå att få ihop den även om alla delar låg huller om buller - men det underlättar väl lite att ha det sorterat.

Författare:  Bonehead [ 15.48 2019-09-22 ]

Du har inte funderat på en liten projekttråd på den där? Kan vara kul att följa! :D

Författare:  arvidb [ 17.05 2019-09-22 ]

Vi är ju ett helt gäng som har CJ18(A) tillverkad av "Real Bull" (fantastiskt firmanamn det där! :lol: ) och för min del känns det bra att ha en gemensam tråd - just nu är det jag som skriver mycket, men om nåt år är det väl någon annan. CJ18A nämns redan på andra sidan i denna tråd... så kanske idé att be Mickecarlsson byta namn på den? (Nåt i stil med "Tråden om CJ18(A) och liknande minisvarvar" kanske?) Och be moderator flytta till Allmän mekatronik? Edit: fick för mig att den låg under allmän elektronik av någon anledning.

Alternativt skulle man förstås kunna be en moderator bryta ut alla inlägg från
viewtopic.php?f=5&t=91902&start=150#p1478108
till en egen projekttråd - om många tycker att det stör att jag skriver så mycket om min svarv i denna tråd? :)

Författare:  Mickecarlsson [ 17.21 2019-09-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Tråden omdöpt

Författare:  arvidb [ 17.53 2019-09-22 ]

Författare:  arvidb [ 18.15 2019-09-22 ]

Spindeln kommer inte ut av sig själv om man säger så. Jag fick gå ut och leta reda på en betongmur för att få ett stabilt underlag (och inte riskera att reta upp grannarna under alltför mycket) och drämma i rejält med hammaren för att få ut spindeln ur bakre lagret, en liten bit per slag. Så visst var det presspassat precis som du sa jihe!

Plastdrevet sitter fast det också om än inte lika mycket. Jag stoppade i två träbitar som stöd för att inte slå sönder det:
Bilaga:
SAM_2748_träbitar_plastdrev.jpg

Läget just nu - behöver palla upp mer för att få ut spindeln resten av vägen:
Bilaga:
SAM_2749.jpg

De har uppenbarligen målat svarven efter montering. :roll: Snäppringen var inmålad och trots att jag skrapade bort färgen innan jag försökte ta bort den så blev det så här:
Bilaga:
SAM_2744_målad_snäppring.jpg

Jag fick bort den, men kommer att behöva köpa en ny. Var hittar man sådana?

Författare:  arvidb [ 20.44 2019-09-22 ]

* Låsring (och nya lager till lilla axeln - 6001-2RS) köpta från https://www.kullager.se/.
* "Gleitbahnöl / Bettbahnöl" (gejderolja) köpt på Ebay. (Verktygsstallet vars gejderolja länkades till tidigare hade nån otrevlig betallösning med tredjepart som ville skicka reklam.)

Författare:  arvidb [ 21.23 2019-09-22 ]

Jag funderar på hur jag ska få loss främre lagret. Vad tror ni om en "Trennmesser"?

Författare:  arvidb [ 21.22 2019-09-23 ]

Nu är spindeln ute. Lite tajt lagerpassning?
Bilaga:
SAM_2760_spindel_ute.jpg

Spårkilen är fastkilad ordentligt. Den är böjd (syns på bilden ovan); det verkar som att de har pressat ner en spåna i ena änden kanske?
Bilaga:
SAM_2761_kil_skruvstycke.jpg

Den lossnar inte med handkraft. Och det är för sent nu att hamra med tanke på grannarna. Får försöka mer imorgon. (Kom gärna med tips...)

Författare:  anrhm [ 22.07 2019-09-23 ]

Jag vet inte om det har länkats till den tidigare, men det finns en steg för steg-beskrivning för hur man plockar isär och sätter ihop sin mini-svarv. Den kanske inte är identisk med din, men kan kanske vara till hjälp ändå.

https://www.arceurotrade.co.uk/machineguides/C3-Mini-Lathe-Dismantling-and-Reassembly-Guide.pdf

Författare:  jihe [ 22.17 2019-09-23 ]

Jag minns att kilen satt som tusan i min också. Tror jag tog ur den genom att sätta den i ett maskinskruvstycke och knacka på axeln. Ser ut som om du är inne på samma spår, skall nog funka.

Främre lagret drog jag nog med en vanlig trearmad avdragare.

För ihopsättningen köpte jag lite tallriksfjädrar från Lesjöfors så att jag fick kugghjulspaketet tajt axiellt men med möjlighet till lagerförspänning. Jag har rullager i min, så jag fick svarva till ett par distanser också. Och jag polerade ner axeln för en tajt glidpassning för bakre lagret.

Författare:  arvidb [ 22.46 2019-09-23 ]

anrhm: Trevlig PDF!

jihe: Ja jag har börjat fundera på hur jag ska kunna rigga upp den för att polera lagersätena. Man skulle ha haft en svarv... Det verkar gå att hitta MK3->MK1-hylsa och B12->cylindrisk pinne för typ 150:-, och sen kan man kanske montera det hela i pelarborr, kanske låta bakänden (med hakmutter) vila mot innerringen på ett lager på nåt sätt för att ta upp sidokrafterna? Sen tänkte jag skaffa en passande mikrometer så jag kan mäta vad jag sysslar med. :)

Var hittar man remsor av smärgelduk för polering? Jag har hållit ögonen öppna efter såna ett tag men inte sett att det säljs någonstans.

Bra idé med tallriksfjädrarna! (Såna har jag köpt tidigare från Lesjöfors till andra projekt - användbara saker!) Det blir till att beställa några i rätt dimension.

Kul att du har gått igenom samma procedur tidigare! :)

Författare:  Henry [ 01.38 2019-09-24 ]

Har jag också gjort med min som är exakt den som är i pdfen. Det är nu en del år sedan så kommer inte helt ihåg hur jag gjorde men har för mig jag bara gjorde det hela på enklaste vis. Spårkilen satt hyfsat på min med men har för mig jag fick ut den med en tång och en tunn platt skruvmejsel då det ju finns utrymme i ena änden.

Kommer inte ihåg hur jag fick av de eller på men har med stor sannolikhet dragit av lagren med en sådan dylik avdragare i länken för det tror jag att jag hade då. För rullagren sedan har jag för mig att jag antingen använde en hemmagjord mindre hydraulpress eller om jag hamrade de på plats med ett långt metallrör eller drog fast en av de vid monteringen, oavsett så gick det gick fint och då ju koniska rullager är delbara så är det bara innerdelen som skall på och således minst risk för att något går sönder.

De skall sedan sitta bra fast då ju allt som har och göra med precision sitter här så jag gjorde inget alls med axeln som slipning eller dylikt vilket jag nog inte heller hade rekommenderat utan tryckte bara på lagren as is.

Smörjde sedan upp de ordentligt med något fett har jag för mig för jag tror inte det var olja och satte ihop skiten och drog muttern så jag inte kände något direkt motstånd när jag snurrade på chucken. Allt var till belåtenhet med noll glapp i någon ledd men den lät mer efter det även om kugghjulen var mesta orsaken vid högre varv.

Efter att kört med den under någon vecka lite då och då så en gång när det var en lite längre stund med högt varv och lite damm så märkte jag att den arbetade med belastning utan något på och kände på ena lageränden och den var bra varm och tom chucken var lite varm.

Fint damm hade säkert kommit in så jag smörjde med tunn spray olja och backade av den manuella förspänningen lite (inga fjädrar och dylikt bara rakt på) och efter lite inkörning någon vecka och uppsmörjning med sprayoljan så var allt frid och fröjd och ingen värme alls eller glapp.

Har under åren lite då och då även sprayat in lite tunn oljespray i ändarna och en hel del kommer garanterat in i lagren då de ju är så öppna i motsats till ett kullager och det är även så lite som behövs med. Senaste gången var dock minst några år sedan sist men fungerar fint ändå.

Författare:  Kulla [ 08.32 2019-09-24 ]

Så här gjorde Tony när han lekte med hans

Länk

Författare:  arvidb [ 11.26 2019-09-24 ]

Tony: "You could do this like an animal and just use a dead blow hammer, some wooden blocks, but it's a lot less effort to break stuff with an hydraulic press." :D

Det ser så enkelt ut med en rejäl verkstadspress. :roll:

Författare:  Bonehead [ 11.39 2019-09-24 ]

Ska du byta till koniska lager hade jag absolut polerat upp iaf bakre "lagerfästet" på spindelns axel till tight glidpassning. Min nöp så innåt helsike vilket gjorde att det inte gick att släppa förspänningen. Jag släppte muttrarna helt men axeln satt så tight i lagret att det inte spelade någon roll. :lol:

Författare:  Glenn [ 12.07 2019-09-24 ]

Det är ju dock inte helt lätt att veta när man ska sluta polera, det blir lätt för glappt istället.

Författare:  jihe [ 12.23 2019-09-24 ]

Ja, det gäller att mäta och lita på det och inte hålla på och försöka testpassa. När något känns som en glidpassning vid montering så är man nästan alltid långt förbi den punkten.

Författare:  arvidb [ 12.50 2019-09-24 ]

Nu är kilen ute. Bra tips att bända med skruvmejsel! När den änden var ute så gick det att greppa ordentligt i skruvstycket och vicka/dra ut andra änden.
Bilaga:
SAM_2766_kil_halvvägs.jpg

Bilaga:
SAM_2768_kil_ute.jpg

Författare:  arvidb [ 12.54 2019-09-24 ]

Bonehead skrev:
Ska du byta till koniska lager hade jag absolut polerat upp iaf bakre "lagerfästet" på spindelns axel till tight glidpassning. Min nöp så innåt helsike vilket gjorde att det inte gick att släppa förspänningen. Jag släppte muttrarna helt men axeln satt så tight i lagret att det inte spelade någon roll. :lol:

Ja det blir polering av båda sätena. Med tillhörande mätning med mikrometer efter avsvalning. Det har jag aldrig gjort förut så det ska bli spännande. :)

Vad bör man sikta på för passning? Och vilka/vilken grovlek på slippapper/smärgelduk bör man satsa på? Funkar 400?

Författare:  PeterH [ 13.05 2019-09-24 ]

Fin sammanställning men jag såg inget om genomgångshål? Kanske missade eller är det inte intressant? :humm:

Författare:  jihe [ 13.10 2019-09-24 ]

Den har ca 20 mm spindelgenomgång.

Arvid, varför polera båda? Jag skulle absolut inte röra annat än det bakre. På det främre är det presspassning du vill ha.

Jag strävade efter 30,00. I det läget får man princip inte dit lagret på axeln, men väl på plats är det justerbart. Lite kona på vägen in underlättar monteringen. Jag skulle hellre ha en lätt presspassning än en slapp gliddito.

Tänk på att om du måste provmontera lagret är det bra att ha en plan för hur du skall knacka/pressa loss det igen.

Författare:  arvidb [ 13.26 2019-09-24 ]

För att underlätta monteringen och för att övning ger färdighet? :) Jag byggde en spindel för ett gäng år sedan och läste på en massa om högprecisions vinkelkontaktlager då. I de fallen var det viktigt med rätt passning för att få rätt förspänning när lagren monteras intill varandra, eftersom lagret deformeras av för tajt passning. Inte för att det är relevant här, men jag blev kanske lite skadad av all läsning om det där. :lol:

Wikipedia har som exempel H7/k6 för det slags passning som jag är ute efter ("Similar fit - Negligible clearance or interference fit which can be assembled or disassembled with a rubber mallet"). Om jag har lyckats läsa tabellerna rätt är, för 30 mm diameter, H7 0/+21 µm och k6 +2/+15 µm. Det ger passning -15/+19 µm.

Lagren har tolerans -12/0 µm enligt ISBs datablad. Då får jag att axeln bör ligga inom -15/+7 µm. Tänker jag rätt?

Edit: Om jag lyckas med passningen är jag också intresserad av att se om det ger upphov till mätbart flex ute vid chucken. Jag vill se hur bra det funkar helt enkelt, även om det kanske ger något mer flex än en presspassning. Som sagt, lite skadad. :)

Edit 2: Nä, -19/+3 blir det väl förresten. 15 µm press och 19 µm glid som mest. Fast det ger ju faktiskt upp till två hundradelar radiellt glapp i fronten, vilket inte känns bra. Jag får kanske tänka om där...

Författare:  arvidb [ 18.24 2019-09-24 ]

Nu blir det paus med spindeln ett tag i väntan på avdragare, mikrometer med mera.

Vad använder man smidigast för att slipa ner en sån här stålaxel till rätt tolerans? Är 400-korns smärgelduk lämpligt? För grovt/för fint?

Författare:  jihe [ 18.51 2019-09-24 ]

Skulle jag göra det idag skulle nog testa att läppa den med aluhylsa och diamantpasta.

400 kanske tar lite tid. Jag undrar om jag inte körde grovpassen med 150.

Författare:  arvidb [ 19.37 2019-09-24 ]

Fint, då vet jag ungefär vilka grovlekar som är vettiga. :)

Det där med aluhylsa lät spännande. Har du någon länk till någon som beskriver tekniken?

Författare:  jihe [ 19.43 2019-09-24 ]

Den här filmen från Suburban tools är hyfsad vill jag minnas:
https://www.youtube.com/watch?v=H2SeLcbcYkE

Författare:  arvidb [ 20.12 2019-09-24 ]

Författare:  Palle500 [ 22.03 2019-09-24 ]

När ni ger er på med smärgelduk så får ni aldrig axeln rund igen.
Mät noga med en riktig mikrometer på olika ställen på axelns lagersäte och notera måtten sen polera lite försiktigt med fin smärgel och mät igen, då kommer ni att märka att axeln är som en fläckig leopard i diametern.
Detta är helt ok men som någon skrev tidigare, det blir nästa alltid för mycket slipat. Så se upp. Leta i första hand grader och repor på axeln som tas bort.

Man kan även lägga axeln i frysen så den krymper samt värma lagerbanan i ugnen till typ 80 grader. Har man då tur så glider lagerbanan på plats utan våld. Men vid otur så nyper den fast på axeln innan den kommit på plats. Börja med att mäta axeln i rumstemperatur sedan när den kommer ut från frysen.

Författare:  Kulla [ 08.52 2019-09-25 ]

Här är också en pdf hur man byter just lager på den

https://www.arceurotrade.co.uk/machineg ... -Guide.pdf

Författare:  arvidb [ 19.00 2019-09-26 ]

Tre avtorkningar under kanten på bädden, de 20 cm som syns till höger i bild. Är det gjutsand tro? Konsistens som lera.
Bilaga:
SAM_2774_skit.jpg

Den här killen är skön för övrigt (och har en bra videoserie om sin minisvarv av samma sort):

Länk

Jag gillar hans ommålning. Färgen som sitter på som original flagar bara man tittar på den...

Författare:  Glenn [ 11.54 2019-10-03 ]

Det såldes f.ö nyligen en CJ18A på tradera.. med en del tillbehör förvisso, men begagnad.

https://www.tradera.com/item/301891/365 ... -item-main

7700:- !

Författare:  Kulla [ 14.51 2019-10-03 ]

Jag såg det. Tänker sälja min och köpa Blomqvist för samma pengar :D

Författare:  Glenn [ 07.03 2019-10-04 ]

Jag undrar vad man skulle få för en helt ny CJ18A på tradera.. kanske läge att köpa två från UK för ~5500 och sälja den ena :D

Författare:  Kulla [ 11.47 2019-10-04 ]

5500:- får du lätt :)

Författare:  jihe [ 13.03 2019-10-05 ]

arvidb skrev:
Det där med aluhylsa lät spännande. Har du någon länk till någon som beskriver tekniken?
Steve Summers på youtube har precis läppat sin med just den metod jag tänkte:

Länk

Författare:  arvidb [ 17.05 2019-10-08 ]

Intressant länk jihe! :tumupp:

Idag fick jag hem en passande mikrometer och nu har jag mätt bakre lagersätet. Jag får det till 3-5 µm över 30 mm beroende på var jag mäter. Lite förvånad faktiskt att det var så lite över med tanke på hur hårt lagret satt (bra lärdom!). Om jag nu har lyckats mäta rätt; det är min första "skarpa" mikrometermätning. :news: Jag kalibrerade med passbiten först i alla fall - och dubbelkollade passbiten mot min mindre Mitutoyo-mikrometer dessutom.

I vart fall: jag kommer väl att sikta på att reducera sätet med 10 µm då ungefär. När smärgelduken behagar dyka upp... För övrigt är det ju inte alls lika hård presspassning i de yttre lagersätena i spindelhuset.

Jag har även fått hem lageravdragaren och den verkar funka:
Bilaga:
SAM_2777_avdragare.jpg

Dock var den ena av de mindre "stödplattorna" (de som är silvriga och sitter bakom lagret) som också följde med snedgängad så de går inte att använda, då drar den väldigt snett. Tur att de stora funkade i alla fall!

Lagret rör på sig men får sitta kvar tills jag har slipat ner bakre sätet.

Författare:  Palle500 [ 20.14 2019-10-08 ]

3-5 tusendelar av en millimeter inte illa pinkat. Vad mäter du då med för instrument?
Menar du även det invändiga lagersätet?
Du måste mena 3-5 hundradelar?
Fina micrometer brukar ha tolerans på 5 micrometer, normalt är 10 mikrometer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikromete ... A4tverktyg)

Författare:  arvidb [ 21.24 2019-10-08 ]

Hehe, tack för tankeställaren. Jag mätte alltså axeldiametern med en vanlig mikrometer. Jag har varken tillgång till officiella måttstandarder eller temperaturkontrollerat mätutrymme, och har inte kompetensen att utföra "officiella" mätningar på den nivån, så det stämmer ju att man nog inte ska lägga så stor vikt vid absolutvärdet.

Intressantare då kanske att jag även mätte lagrets innerdiameter med samma mikrometer som referens (nollade hålindikatorn mot mikrometern inställd så den visade prick 30 mm). Hålindikatorn visade då -4 µm (klocka med 1 µm mellan skalstrecken) i lagret. Knappt en hundradel i skillnad alltså mot axeln.

Edit: Denna mikrometer är det. Noggrannhet enligt DIN863. I den standarden står "Accuracy limit 4 µm", vad nu det innebär.

Författare:  Palle500 [ 23.14 2019-10-08 ]

Ok, bra att du funderar på mätvärdet och tänker igenom om det är sannolikt.
Med en mikrometer kan man enkelt mäta en axel med rätt bra precision.
Ett tips är att sätta fast axeln och försiktigt dra åt mikrometern med friktionskruven samtidigt som du vickar en aning på mikrometern, då får du ett bra mått på axeln, sen kan du låsa mikrometern och flytta runt den på axeln så hittar du ev ojämnheter som kan vara i närheten av några mikrometer.

Du känner det som om mikrometern suger fast på de högre måtten och går lite lättare på de mindre måtten.
Om du mot förmodan ger dig på med smärgelduk så kan du garanterat känna ojämnheterna du förorsakar på axeln.

Se upp så att du inte repar axeln med kanterna på mikrometerns mätytor dom är riktigt skarpa.

Du kan slå upp på nätet vad toleransen på axeln får vara vid "presspassning".

http://www.dione.se/wp-content/uploads/ ... tformn.pdf

Författare:  arvidb [ 23.48 2019-10-08 ]

Intressant PDF! Inte minst detta med roterande och punktformig belastning. Det stämmer ju bra då att svarven har presspassning på innerringarna och lösare passning på ytterringarna.

Författare:  tecno [ 18.22 2019-10-10 ]

Länk

Ovan video kanske ger lite tips, strunta i ryskan utan glo på videon som sådan.

Författare:  PeterH [ 20.46 2019-10-10 ]

Fråga; i renoveringsvideon som jihe länkade till tidigare i tråden monterade killen "smörjnipplar" som består av små kulor, vad kallas dessa och hur används dom, jag fattar ju att man trycker "smörjkannan" mot kulan men hur ser en lämplig "kanna" ut? Jag har ju såna smörjnipplar på min svarv också och jag tror det kan vara läge att smörja lite... :vissla:

Författare:  jihe [ 21.10 2019-10-10 ]

Man kan ha vad för kanna eller flaska som helst, bara spetsen är så liten att man pressa in kulan.

Tror de kallas islagsnipplar på svenska. Ball oiler på engelska.

Författare:  PeterH [ 21.36 2019-10-10 ]

Man behöver alltså inte få det helt tätt för att kunna pressa in olja? Vilken typ av olja är lämpligt att smörja med?

Författare:  arvidb [ 22.00 2019-10-10 ]

Det finns särskild gejdolja. Jag beställde en sån här (men har inte fått hem den ännu - borde ha varit framme för några dagar sedan). Även jag har för övrigt undrat hur man använder de där små ventilerna. :)

Författare:  arvidb [ 23.16 2019-10-10 ]

tecno skrev:
Ovan video kanske ger lite tips, strunta i ryskan utan glo på videon som sådan.

Ja där fanns det ju mycket att inspireras av! Skavning och axiallager = :tumupp: :)

Författare:  jihe [ 07.23 2019-10-11 ]

PeterH skrev:
Man behöver alltså inte få det helt tätt för att kunna pressa in olja?
Sitter den upp och ner kan det nog behövas lite passform. Men har du en vertikal yta kan du trycka ner kulan med en mejsel och droppa in olja.

Författare:  arvidb [ 21.17 2019-10-27 ]

arvidb skrev:
Intressant PDF! Inte minst detta med roterande och punktformig belastning. Det stämmer ju bra då att svarven har presspassning på innerringarna och lösare passning på ytterringarna.

I PDF:en rekommenderas passning j6 för axeln när innerringen har roterande belastning (vilket är fallet för svarvspindeln). I tabellen på sida 102 syns att det betyder ett tillåtet spann på mellan 4 µm glapp och 19 µm grepp.

Jag mätte upp innerringen på de nya lagren och de mäter -4 resp -6 µm (allt enligt min mikrometer såklart; verkliga mått kan skilja sig, men nu är det relativa mått som är intressanta).

Jag vill ha minimal greppassning för främre lagret (några µm). För bakre lagret behövs som tidigare konstaterats lite glapp för att kunna förspänna, så där är det väl bra då att sikta på 4 µm glapp.

Med -4 µm-lagret bak och -6 µm-lagret fram bör jag alltså sikta på -8 µm bak och kanske -4 µm fram, om jag tänker rätt. Jag har redan slipat lite på bakre sätet och det verkar gå att mäta repeterbart inom ca 3 µm:
Bilaga:
SAM_2816_slipning_lagersäte.jpg

Jag började försiktigt med 600-duk, och med den försvann snabbt 3-5 µm - men sen tog det stopp när ytojämnheterna var borta. Bra läxa där, att man bör sikta ett antal mikrometer högre med det grövre slippapperet och sedan kan polera ner de sista mikrometrarna rätt snabbt och samtidigt få en fin yta.

Författare:  arvidb [ 22.38 2019-10-29 ]

Det ser ju bra ut. (Okej, bakre ligger kanske inte riktigt på -8, men lägre än lagrets -4 i alla fall.) Men kommer det att bli bra? :pray:
Bilaga:
SAM_2818_främre_mått.jpg

Bilaga:
SAM_2819_bakre_mått.jpg

Känslan på främre lagret blev i alla fall perfekt! :whoho: Originallagren "knakade" när jag drog av dem - avdragaren spändes tills lagret släppte med en liten smäll i taget. Nu var det istället en fast men "mjuk" påpressning.
Bilaga:
SAM_2822_främre_press.jpg

Jag använde förresten pappröret i bakgrunden, från ett paket alufolie, till att slipa insidan på kugghjulet lite (slitsade röret och vek en bit smärgelduk runt). Bara fåtal tag för att få bort de värsta ojämnheterna. Nu glider det nästan på om man trycker ordentligt med kroppstyngden. Lär underlätta rejält sen eftersom spindeln måste pressas in i kugghjuls-"hylsan" inuti spindeldockan.

Spindeln klar för montering. Undrar bara om man ska ge sig på att måla spindeldockan först? :humm:
Bilaga:
SAM_2823_spindel_klar.jpg

Jag lyckades för övrigt tappa spindeln i golvet precis innan sista bilden. Hoppas den inte blev sned. Bra med linoleumgolv i "verkstan" ibland. :)

Författare:  arvidb [ 22.02 2019-10-30 ]

Såhär ser färgen ut nu efter lite hantering (isärplockningen av spindeldockan). Inte så kul.
Bilaga:
SAM_2825_originalfärg.jpg

Så det får bli ommålning. Som "tur" är sitter färgen knappt fast så det är inte direkt svårt att få bort den. Bara att repa med skrapan:
Bilaga:
SAM_2824_skrapad.jpg

Jag hörde av mig till Teknos och bad om råd om vilken färg som kunde passa, givet målning i lägenhet utan tillgång till avancerad skyddsutrustning och med exponering för oljor och slitage från metallspånor. De tipsade om Futura Aqua 3 som grundfärg och Futura 90 (lösningsmedelsbaserad) eller Futura Aqua 80 (vattenburen) som täckfärg. Nån som testat dessa?

Författare:  arvidb [ 22.00 2019-10-31 ]

Så... på toppen och typ en tredjedel av baksidan så har de använt grundfärg också. Där satt färgen fast bättre, och spåren efter grovfräsningen lyste inte igenom så mycket.
Bilaga:
SAM_2826_mer_skrapat.jpg

Man undrar ju hur det går till i den där fabriken egentligen. :roll:

Jag tänker mig att jag grovslipar lite för att få bort de värsta ojämnheterna och rugga upp ytan. Sen tvätta och grunda. Borde funka va?

Författare:  arvidb [ 19.58 2019-11-01 ]

Sidorna är inte direkt plana. Det verkar som att spindeln på maskinen som de använt för att planfräsa inte har varit riktigt vinkelrät mot bordet, så fräsen har tagit djupare i mitten än på sidorna. (Såpass att man kan se att ytorna är konkava.)

Hur bär man sig åt för att maskera skruvhålen på ett vettigt sätt? Skruva i skruv lindad med teflontejp?
Bilaga:
SAM_2827_maskera.jpg

Författare:  jihe [ 20.28 2019-11-01 ]

Skita i maskering och köra i en tapp efter lack brukar jag göra. Man kan ju peta in en tuss med navelludd eller något så det inte samlas i hålet.

Är ovansidan plan? På min är det så tjockt med färg och spackel så det är svårt att sätta en magnetfot. Skulle jag måla skulle jag lägga lite energi på att den blir plan och har ett jämnt färglager. Jag skulle nog också gjort ett gängat hål för en indikatorarm.

Författare:  tecno [ 20.30 2019-11-01 ]

Grovfräst så sprutspacklet fäster.

Modellera är ett annat sätt.

Författare:  arvidb [ 22.42 2019-11-01 ]

Navelludd låter bra, det kör vi på. :D Tops passar i M5-hålen!

Ingen sida är plan, men ovansidan var nog den som var minst konkav. Efter att ha slipat en del syns det att det har tagit mest runt kanterna. Lägger jag en passbit över och lyser med ficklampa så syns det fortfarande att ytan är lite konkav, men det är inget som går att se utan hjälpmedel nu i alla fall.

Gängat hål för indikatorarm säger du? Ja det låter ju som en bra idé. Hmm, är det M8 som är standard då? Måste kolla hur mycket gods det finns i taket...

Författare:  arvidb [ 16.08 2019-11-02 ]

Taket är bara runt 3 mm tjockt. Det finns material i lagersätet dock, om man placerar hålet för indikatorarmen säg 25 mm in från baksidan (eller framsidan) och ca 17 mm in från chucksidan (högersidan). Men när jag måttar med en indikatorarm så känns det som att jag skulle vara orolig för att spindeldockan skulle kunna brytas sönder, om jag råkade knäcka till en låst arm som redan stod i bottenläge till exempel. Hmm.

Författare:  jihe [ 16.33 2019-11-02 ]

Förvånande att det är så lite gods i taket med tanke på hur rejält tjocka väggarna är, åtminstone i min.

Det är ju inte så stora krav på ett tillbehörsfäste, i princip kan man ju epoxilimma en liten gängad platta på huset utan att borra något alls. Eller så nöjer man sig med att ha en yta som är kombatibel med magnetfötter. Eller skruvar fast ett vinkeljärn på baksidan, där väl godset är tjockare.

Författare:  arvidb [ 18.51 2019-11-08 ]

Grundmålning pågår, en sida i taget:
Bilaga:
SAM_2829_grundmålning.jpg

Himla svårt att få det jämnt tycker jag. Ett nystruket exempel:
Bilaga:
SAM_2831_grundmålning.jpg

Nu när jag är inne på strykning åtta(?) så tror jag att jag börjar få in snitsen: rejält utspädd färg (+15-20 % nånting), flödig påstrykning och en snabb överdragning med varmluftpistol efteråt för att få bort småbubblor verkar göra susen. Men till och med då syns spåren efter grovfräsningen när det torkat. Det hade nog behövts något slags spackel innan för att bli av med dem.

Författare:  tecno [ 19.17 2019-11-08 ]

Grunda - sprutspackel - slipa - sprutspackel - slipa - sprutspackel osv tills man är nöjd.

Författare:  arvidb [ 19.50 2019-11-08 ]

Aha, man spacklar efter grundning? Sprutspackel, är det nåt sånt här?

Författare:  tecno [ 20.46 2019-11-08 ]

Du kanske behöver grovspackla först, lite svårt att se hur djupa *skadorna* är men flera lager sprutspackel lär behövas.

Författare:  jihe [ 21.31 2019-11-08 ]

Det är ju en maskin för att tillverka saker, det kan ju inte vara negativt att det syns att man använt en maskin för att tillverka saken?

Författare:  arvidb [ 21.38 2019-11-08 ]

Nä jag vet inte om jag orkar bry mig om spackel, men det är ju alltid intressant att veta vad som krävs om man vill "göra det ordentligt"!

Författare:  DennisCA [ 07.48 2019-11-09 ]

Biltemas finspackel använde jag då jag grundade. Provade även ett 1k spackel som var väldigt enkelt att sanda ut, men bara för de allra minsta imperfektionerna. Egentligen, enligt färgtillverkaren borde jag använt epoxispackel dock.

Författare:  arvidb [ 18.18 2019-11-14 ]

Spindeldockan målad. Jag struntade i spacklet. Inte supersnyggt kanske men om färgen sitter kvar så är det ju bättre än originalet i alla fall. :)
Bilaga:
SAM_2860_spindeldocka_målad.jpg

Himla lockande att montera ihop den nu, men det tar ca en månad för färgen att härda ordentligt och nå slutgiltig hårdhet och slitstyrka (vilket märks, sidor målade för bara en dag sedan är mycket ömtåligare än mer "mogna" sidor), så jag får väl låta den stå såhär nån vecka i alla fall...

Författare:  Bonehead [ 20.08 2019-11-14 ]

Trevlig färg och finish ändå!

Författare:  arvidb [ 21.03 2019-11-14 ]

Tackar! NCS S3020B10G heter kulören. Jag var sugen på nåt slags "maskingrön" också men det fick bli den här tillslut.

Författare:  Kulla [ 10.29 2019-11-15 ]

Den blev fin!

Min verkar ok när det gäller färgen, men jag måste justera dubbdockan, den drar iväg mot slutet.

Svarvade lite mässing, fick städa hela dagen igår :)

Författare:  arvidb [ 23.09 2019-11-15 ]

Bilder Kulla, bilder! :) Det vore kul att se vad du gör och vilken finish du får med vilka verktyg och så vidare, om du har möjlighet att fota.

Nu när spindeldockan vilar så började jag titta på bädden.
Bilaga:
SAM_2865_tråg_borta.jpg

Underifrån ser den ut såhär:
Bilaga:
SAM_2866_bädd_underifrån.jpg

Färgen sitter löst även på denna. Jag vill ändå måla om den i samma färg som spindeldockan så det är väl bara att börja skrapa:
Bilaga:
SAM_2871_börjat_skrapa.jpg

Det är oljigt slipdamm under färgen, så inte konstigt att den faller av när man petar på den!

Bra kvalitet på fötterna förstås. :lol:
Bilaga:
SAM_2864_fötter.jpg

Författare:  arvidb [ 23.21 2019-11-16 ]

Mycket olja under färgen i "oljespåret" på ovansidan av bädden (färgen satt i princip löst). Det blir intressant att se hur nya färgen klarar sig här sedan. Det svarta i botten på spåret är en tjock beläggning av oljigt slipdamm.
Bilaga:
SAM_2876_olja_i_spår.jpg

Jag har en 750 W servomotor som passar perfekt i "motorutrymmet", så en tanke är att byta till den någongång i framtiden när jag har fått svarven användbar. Jag tänker mig en ca 80 mm lång bit av alu-vinkeljärn (100x100x10) för att fästa motorn, fäst i spåren i bakväggen (där originalmotorn är fäst också). På så sätt kan man justera remspänningen.
Bilaga:
SAM_2872_servo.jpg

Men hur kommer man åt att snygga till här?
Bilaga:
SAM_2873_motorplats.jpg

Ytan är så sträv att den inte går att hålla ren, papper med mera rivs sönder och lämnar bara en massa fibrer efter sig. Ska man skaffa sig en deltaslipmaskin (nåt i stil med Bosch PDA 180 E), eller finns det bättre sätt? Nån som testat en sån där maskin; är de nåt att ha?

Författare:  Bonehead [ 12.01 2019-11-17 ]

Har du tryckluft så är såna här helt fantastiska.

Författare:  arvidb [ 23.32 2019-11-17 ]

Tack för tipset, men jag har ingen tryckluft tillgänglig tyvärr. Det är antagligen tillräckligt irriterande för grannarna när jag slipar och borrar och har mig utan att ha en kompressor gåendes dessutom...

Idag har jag gett mig på bädden med vanlig handfil för att få bort de värsta ojämnheterna inuti. Finns en del kvar att göra där.

Jag sitter och kollar på Aussie shed nu. Jag tror inte att den kanalen har nämnts här tidigare men han har en bra och underhållande serie om en sån här minisvarv. Fast jag skulle akta mig för att slipa/polera glidytorna som han gör.

Länk

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme