Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Jag undrar vad man skulle få för en helt ny CJ18A på tradera.. kanske läge att köpa två från UK för ~5500 och sälja den ena :D
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

5500:- får du lätt :)
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

arvidb skrev:Det där med aluhylsa lät spännande. Har du någon länk till någon som beskriver tekniken?
Steve Summers på youtube har precis läppat sin med just den metod jag tänkte:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Intressant länk jihe! :tumupp:


Idag fick jag hem en passande mikrometer och nu har jag mätt bakre lagersätet. Jag får det till 3-5 µm över 30 mm beroende på var jag mäter. Lite förvånad faktiskt att det var så lite över med tanke på hur hårt lagret satt (bra lärdom!). Om jag nu har lyckats mäta rätt; det är min första "skarpa" mikrometermätning. :news: Jag kalibrerade med passbiten först i alla fall - och dubbelkollade passbiten mot min mindre Mitutoyo-mikrometer dessutom.

I vart fall: jag kommer väl att sikta på att reducera sätet med 10 µm då ungefär. När smärgelduken behagar dyka upp... För övrigt är det ju inte alls lika hård presspassning i de yttre lagersätena i spindelhuset.


Jag har även fått hem lageravdragaren och den verkar funka:
SAM_2777_avdragare.jpg
Dock var den ena av de mindre "stödplattorna" (de som är silvriga och sitter bakom lagret) som också följde med snedgängad så de går inte att använda, då drar den väldigt snett. Tur att de stora funkade i alla fall!

Lagret rör på sig men får sitta kvar tills jag har slipat ner bakre sätet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

3-5 tusendelar av en millimeter inte illa pinkat. Vad mäter du då med för instrument?
Menar du även det invändiga lagersätet?
Du måste mena 3-5 hundradelar?
Fina micrometer brukar ha tolerans på 5 micrometer, normalt är 10 mikrometer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikromete ... 4tverktyg)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Hehe, tack för tankeställaren. Jag mätte alltså axeldiametern med en vanlig mikrometer. Jag har varken tillgång till officiella måttstandarder eller temperaturkontrollerat mätutrymme, och har inte kompetensen att utföra "officiella" mätningar på den nivån, så det stämmer ju att man nog inte ska lägga så stor vikt vid absolutvärdet.

Intressantare då kanske att jag även mätte lagrets innerdiameter med samma mikrometer som referens (nollade hålindikatorn mot mikrometern inställd så den visade prick 30 mm). Hålindikatorn visade då -4 µm (klocka med 1 µm mellan skalstrecken) i lagret. Knappt en hundradel i skillnad alltså mot axeln.

Edit: Denna mikrometer är det. Noggrannhet enligt DIN863. I den standarden står "Accuracy limit 4 µm", vad nu det innebär.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

Ok, bra att du funderar på mätvärdet och tänker igenom om det är sannolikt.
Med en mikrometer kan man enkelt mäta en axel med rätt bra precision.
Ett tips är att sätta fast axeln och försiktigt dra åt mikrometern med friktionskruven samtidigt som du vickar en aning på mikrometern, då får du ett bra mått på axeln, sen kan du låsa mikrometern och flytta runt den på axeln så hittar du ev ojämnheter som kan vara i närheten av några mikrometer.

Du känner det som om mikrometern suger fast på de högre måtten och går lite lättare på de mindre måtten.
Om du mot förmodan ger dig på med smärgelduk så kan du garanterat känna ojämnheterna du förorsakar på axeln.

Se upp så att du inte repar axeln med kanterna på mikrometerns mätytor dom är riktigt skarpa.

Du kan slå upp på nätet vad toleransen på axeln får vara vid "presspassning".

http://www.dione.se/wp-content/uploads/ ... tformn.pdf
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Intressant PDF! Inte minst detta med roterande och punktformig belastning. Det stämmer ju bra då att svarven har presspassning på innerringarna och lösare passning på ytterringarna.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »



Ovan video kanske ger lite tips, strunta i ryskan utan glo på videon som sådan.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av PeterH »

Fråga; i renoveringsvideon som jihe länkade till tidigare i tråden monterade killen "smörjnipplar" som består av små kulor, vad kallas dessa och hur används dom, jag fattar ju att man trycker "smörjkannan" mot kulan men hur ser en lämplig "kanna" ut? Jag har ju såna smörjnipplar på min svarv också och jag tror det kan vara läge att smörja lite... :vissla:
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Man kan ha vad för kanna eller flaska som helst, bara spetsen är så liten att man pressa in kulan.

Tror de kallas islagsnipplar på svenska. Ball oiler på engelska.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av PeterH »

Man behöver alltså inte få det helt tätt för att kunna pressa in olja? Vilken typ av olja är lämpligt att smörja med?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Det finns särskild gejdolja. Jag beställde en sån här (men har inte fått hem den ännu - borde ha varit framme för några dagar sedan). Även jag har för övrigt undrat hur man använder de där små ventilerna. :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

tecno skrev:Ovan video kanske ger lite tips, strunta i ryskan utan glo på videon som sådan.
Ja där fanns det ju mycket att inspireras av! Skavning och axiallager = :tumupp: :)
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

PeterH skrev:Man behöver alltså inte få det helt tätt för att kunna pressa in olja?
Sitter den upp och ner kan det nog behövas lite passform. Men har du en vertikal yta kan du trycka ner kulan med en mejsel och droppa in olja.
Skriv svar