Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Mickecarlsson »

Tråden omdöpt
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

:tumupp:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Spindeln kommer inte ut av sig själv om man säger så. Jag fick gå ut och leta reda på en betongmur för att få ett stabilt underlag (och inte riskera att reta upp grannarna under alltför mycket) och drämma i rejält med hammaren för att få ut spindeln ur bakre lagret, en liten bit per slag. Så visst var det presspassat precis som du sa jihe!

Plastdrevet sitter fast det också om än inte lika mycket. Jag stoppade i två träbitar som stöd för att inte slå sönder det:
SAM_2748_träbitar_plastdrev.jpg
Läget just nu - behöver palla upp mer för att få ut spindeln resten av vägen:
SAM_2749.jpg
De har uppenbarligen målat svarven efter montering. :roll: Snäppringen var inmålad och trots att jag skrapade bort färgen innan jag försökte ta bort den så blev det så här:
SAM_2744_målad_snäppring.jpg
Jag fick bort den, men kommer att behöva köpa en ny. Var hittar man sådana?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

* Låsring (och nya lager till lilla axeln - 6001-2RS) köpta från https://www.kullager.se/.
* "Gleitbahnöl / Bettbahnöl" (gejderolja) köpt på Ebay. (Verktygsstallet vars gejderolja länkades till tidigare hade nån otrevlig betallösning med tredjepart som ville skicka reklam.)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Jag funderar på hur jag ska få loss främre lagret. Vad tror ni om en "Trennmesser"?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Nu är spindeln ute. Lite tajt lagerpassning?
SAM_2760_spindel_ute.jpg
Spårkilen är fastkilad ordentligt. Den är böjd (syns på bilden ovan); det verkar som att de har pressat ner en spåna i ena änden kanske?
SAM_2761_kil_skruvstycke.jpg
Den lossnar inte med handkraft. Och det är för sent nu att hamra med tanke på grannarna. Får försöka mer imorgon. (Kom gärna med tips...)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av anrhm »

Jag vet inte om det har länkats till den tidigare, men det finns en steg för steg-beskrivning för hur man plockar isär och sätter ihop sin mini-svarv. Den kanske inte är identisk med din, men kan kanske vara till hjälp ändå.

https://www.arceurotrade.co.uk/machineg ... -Guide.pdf
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Jag minns att kilen satt som tusan i min också. Tror jag tog ur den genom att sätta den i ett maskinskruvstycke och knacka på axeln. Ser ut som om du är inne på samma spår, skall nog funka.

Främre lagret drog jag nog med en vanlig trearmad avdragare.

För ihopsättningen köpte jag lite tallriksfjädrar från Lesjöfors så att jag fick kugghjulspaketet tajt axiellt men med möjlighet till lagerförspänning. Jag har rullager i min, så jag fick svarva till ett par distanser också. Och jag polerade ner axeln för en tajt glidpassning för bakre lagret.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

anrhm: Trevlig PDF!

jihe: Ja jag har börjat fundera på hur jag ska kunna rigga upp den för att polera lagersätena. Man skulle ha haft en svarv... Det verkar gå att hitta MK3->MK1-hylsa och B12->cylindrisk pinne för typ 150:-, och sen kan man kanske montera det hela i pelarborr, kanske låta bakänden (med hakmutter) vila mot innerringen på ett lager på nåt sätt för att ta upp sidokrafterna? Sen tänkte jag skaffa en passande mikrometer så jag kan mäta vad jag sysslar med. :)

Var hittar man remsor av smärgelduk för polering? Jag har hållit ögonen öppna efter såna ett tag men inte sett att det säljs någonstans.

Bra idé med tallriksfjädrarna! (Såna har jag köpt tidigare från Lesjöfors till andra projekt - användbara saker!) Det blir till att beställa några i rätt dimension.

Kul att du har gått igenom samma procedur tidigare! :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Henry »

Har jag också gjort med min som är exakt den som är i pdfen. Det är nu en del år sedan så kommer inte helt ihåg hur jag gjorde men har för mig jag bara gjorde det hela på enklaste vis. Spårkilen satt hyfsat på min med men har för mig jag fick ut den med en tång och en tunn platt skruvmejsel då det ju finns utrymme i ena änden.

Kommer inte ihåg hur jag fick av de eller på men har med stor sannolikhet dragit av lagren med en sådan dylik avdragare i länken för det tror jag att jag hade då. För rullagren sedan har jag för mig att jag antingen använde en hemmagjord mindre hydraulpress eller om jag hamrade de på plats med ett långt metallrör eller drog fast en av de vid monteringen, oavsett så gick det gick fint och då ju koniska rullager är delbara så är det bara innerdelen som skall på och således minst risk för att något går sönder.

De skall sedan sitta bra fast då ju allt som har och göra med precision sitter här så jag gjorde inget alls med axeln som slipning eller dylikt vilket jag nog inte heller hade rekommenderat utan tryckte bara på lagren as is.

Smörjde sedan upp de ordentligt med något fett har jag för mig för jag tror inte det var olja och satte ihop skiten och drog muttern så jag inte kände något direkt motstånd när jag snurrade på chucken. Allt var till belåtenhet med noll glapp i någon ledd men den lät mer efter det även om kugghjulen var mesta orsaken vid högre varv.

Efter att kört med den under någon vecka lite då och då så en gång när det var en lite längre stund med högt varv och lite damm så märkte jag att den arbetade med belastning utan något på och kände på ena lageränden och den var bra varm och tom chucken var lite varm.

Fint damm hade säkert kommit in så jag smörjde med tunn spray olja och backade av den manuella förspänningen lite (inga fjädrar och dylikt bara rakt på) och efter lite inkörning någon vecka och uppsmörjning med sprayoljan så var allt frid och fröjd och ingen värme alls eller glapp.

Har under åren lite då och då även sprayat in lite tunn oljespray i ändarna och en hel del kommer garanterat in i lagren då de ju är så öppna i motsats till ett kullager och det är även så lite som behövs med. Senaste gången var dock minst några år sedan sist men fungerar fint ändå.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Så här gjorde Tony när han lekte med hans
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Tony: "You could do this like an animal and just use a dead blow hammer, some wooden blocks, but it's a lot less effort to break stuff with an hydraulic press." :D

Det ser så enkelt ut med en rejäl verkstadspress. :roll:
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Bonehead »

Ska du byta till koniska lager hade jag absolut polerat upp iaf bakre "lagerfästet" på spindelns axel till tight glidpassning. Min nöp så innåt helsike vilket gjorde att det inte gick att släppa förspänningen. Jag släppte muttrarna helt men axeln satt så tight i lagret att det inte spelade någon roll. :lol:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Det är ju dock inte helt lätt att veta när man ska sluta polera, det blir lätt för glappt istället.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Ja, det gäller att mäta och lita på det och inte hålla på och försöka testpassa. När något känns som en glidpassning vid montering så är man nästan alltid långt förbi den punkten.
Skriv svar