Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av kenneth1212 »

Glenn skrev: 8 september 2020, 12:48:24 Det är möjligt, men vad är skillnaden ? är det att backarna är individuellt justerbara ? ..Det är ju just den egenskapen jag vill åt :)
Enligt den här länken verkar det vara så att det kallas backskiva när de justeras individuellt.
https://shop.otdtools.se/category/svarvchuckar
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Jo det verkar vara så på svenska, men på engelska heter båda chuck ?

Jaja, det är ju individuellt jag vill åt så då borde denna passa bra.

Ska se om jag kan hitta nåt vettigt stativ med, ska man justera in nåt i en sådan så är det ju ett måste.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Stativ?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

@Säter Glenn behöver ett mätstativ för mätklocka alt vippindikator. Så han kan justera svarvämnet rätt i sin nyss beställda backskiva.
Alla kanske inte kan facktermerna, men vet vad dom vill och behöver och sedan lär sig på vägen.
Edit
Gissar att namnet backskiva kommer från att det sitter justerbara backar på en planskiva.
Senast redigerad av Palle500 9 september 2020, 08:00:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Ja ha, ja det är klart att det behövs.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Exakt, jag har ett gäng mätklockoroch ett uselt stativ till dessa som jag tror jag köpt på biltema en gång i tiden, det är rangligt och väldigt svårinställt.

Jag har vid flera tillfällen beställt stativ på ebay men aldrig fått nåt. (har fått tillbaka pengarna men det hjälper ju inte när man behöver ett stativ)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Ta något som är smidigt.
Inte så stora rattar och så.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Det jag beställt flera gånger är av denna modellen..

https://www.ebay.com/itm/Flexible-Magne ... 3635823133

..Vilket afaik är en kopia av nåt dyrt ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Ta ett sådant där.
Det är en kopia på ett Schweiziskt stativ.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

Detta är nog enklast att börja med 565kr men då är det ett svenskt företag som oftast har bra grejor. Ser lite kraftigt ut på första axeln på magnetfoten. Kan vara bildvinkeln som luras. Är bra med finjusteringen på ena armen. Modellerna med centrallåsningen måste man nog upp i pris för att det skall fungera bra.
https://smaskin.se/magnetstativ-vmi
IMG_1025.jpg
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

Bilder verkar inte fungera när jag editerar in dom
IMG_1025.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

palle500: Det är den typen jag har nu, upplever det svårt att ställa in och just mitt exemplar är väldigt instabilt.

Har beställt en såndär arm nu, eller två faktiskt för jag klantade mej :P
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Det är just de där stativen jag tycker är för klumpiga.
Dessutom är klämmorna gjorda av plast och spricker.
Senast redigerad av säter 9 september 2020, 11:37:26, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

Klämmorna är inte av plast på det jag länkade till men vingskruvarna är plast av den sämre sorten.
Just denna modell tillverkad med kvalité har inga problem att det ändrar sig . Men billiga kopior är bara skit, för att inte tala om de mätklockor som brukar ingå.
Man grovställer bara mätläget med stativet sen nollar man klockan och gör mätningen, ofta mäter man endast relativt hur mycket nålen rör sig, tex kastet på en axel som man centrerar i svarven.
Försöker man hitta nollläge genom att justera på stativet ja då är man fel ute. Själv har jag tre olika stativ som jag flyttar och kombinerar mätaxlarna mellan beroende på mätbehovet (som inte är så ofta nuförtiden).
Sen håller jag med Säter denna klassiska modell är klumpig och tung. Men de andra konstruktionerna kräver precision vid tillverkningen för att fungera bra att låsa. Kostar då därefter. Oftast hittar man gamla kvalitetsgrejer på Tradera blocket för rätt bra priser.
Edit
Min svarv och "fräs" är klart större än den svarven som Glenn kör med och då blir det ju lätt lite klumpigt. Jag har gott om plats för magnetfoten på toppsliden om jag vill vara där och mäta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Min är som sagt nån billig variant, jag tror den är köpt på biltema men den ser inte likadan ut som den dom säljer nu.

Nu råkade jag ju köpa två sådana där som jag länkade där av olika leverantörer, en i GB och en i tjeckien, får se om jag behåller båda eller
sätter ut det ena på tradera, erfarenheten säger att sånt går dyrt på tradera, dyrare än ebaypriser iaf.


Angående svarven så använder jag den tyvärr sällan, det beror mest på att jag egentligen skulle behöva flytta både svarven och fräsen till ett bättre ställe, det blir verkligen spån ÖVERALLT, och nu står den precis längs väggen i "gången" in till mitt "elektroniklabb", där man går i bara strumpor och sen drar man in spånen in i huset.
Skriv svar