Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

"Innebär detta att du inte behöver skicka tillbaka nåt och får alla slantarna tillbaka?"
Yep, det verkar så. :D

"Du fick alltså svarven gratis?"
Helt gratis blir den ju inte, reservdelarna för att få den i användbart skick kommer att kosta en del. Men klart mycket billigare!

"Som om det är inte tillräckligt pill med den som den är :D"
Haha, ja, "hur många år vill jag lägga på att få den i användbart skick?", typ. :)

swesysmgr: Digitala skalor vore najs. :) Men det känns som att det är rätt mycket annat som måste ordnas först, så det får bli en senare fundering.

Lite uppgraderingar som landat de senaste dagarna:
SAM_2698_kugghjul_lager.jpg
Kineskvalitet på kugghjulen såklart:
SAM_2702_kugg_närbild.jpg
Det blir väl till att sätta sig ner med nålfil och en stor portion tålamod. :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Vad är detta, som sitter bredvid verktygshållaren?
SAM_2696_konstig_sak.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

Inget som finns på min i alla fall.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Ett mysterium - spännande! :D

En annan spännande sak är att motorstyrkortet har en "horsepower resistor" på 0,1 Ω, som ställer in kortet för en 180 VDC-motor på 1/4-1/3 HP enligt databladet - alltså 186-249 W. Lite udda med tanke på att svarven är märkt 550 W...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Elektroniken urplockad ur den trasiga lådan. Det är bara indikatorlampan och säkringshållaren som monteras från utsidan och alltså kräver lödning för att få bort.
SAM_2714_lös_elektronik.jpg
Det lilla kortet, som jag trodde var något slags filter, har flera funktioner (men inte filtrering):
* 5 VDC till, och sammankopplingspunkt för, hastighetsenkodern och displayen. Dessa verkar inte vara inblandade i drivningen i övrigt på något sätt (ingen feedback till motordrivaren via dessa).
* Motorbroms! Reläet kopplar in en effektresistor över motorlindningarna när det inte är draget (och kopplar bort drivkortet).
* Hållare för en resistor som jag inte riktigt har fattat var den är till för.
Jag tyckte avståndet var lite snålt mellan nätspänningen och 5 V...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Jordningen hängde på en skör tråd, kan man väl säga:
SAM_2710_jordning.jpg
SAM_2713_jordning.jpg
Detta är inte på grund av att lådan fått en smäll utan på grund av att den som skruvat fast skruvarna inte har brytt sig om att kabelskorna har snurrat med när skruven dragits åt. Så ett tips är att kontrollera detta, ni som har likadana svarvar. Särskilt med tanke på den halvöppna lådan med oisolerade lödpunkter med nätspänning precis där det produceras en massa metallspån!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Jag tyckte avståndet var lite snålt mellan nätspänningen och 5 V...
Ja det var inte så bra. Fungerar elektroniken? Om så får du väl löda om kablarna till undersidan och skrapa bort pads/ledare.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Jag vet inte än om elektroniken funkar. Just det där kortet måste ha fått sig en rejäl knäck när elektronikboxen krossades. Det ser OK ut men det kan ju finnas små sprickor i banor/lödningar till exempel.

Mja det är ju en idé faktiskt, att skrapa bort kopparbanan. Får se hur jag gör...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Kulla skrev:Som om det är inte tillräckligt pill med den som den är :D
Klokt talat. Efter lite fundering så tror jag att ombyggnad av styrbox får vänta. Så nu har jag beställt sidokåpa och ny plastbox till styrboxen. Det blir intressant sen att se om elektroniken har överlevt. :)

Det var inget större problem att fila bort de invikta metallflärparna från kugghjulen; de är garanterat inte härdade. Använde en nålfil ur det här setet.
SAM_2728_filade_kuggar.jpg
Sen fick jag för mig att försöka polera upp kuggarnas kontaktytor lite. :wacko: Så jag satte ihop ett litet slipstift genom att rulla 400-slippapper runt stången från en tops:
SAM_2725_polerverktyg.jpg
Det ser snyggare ut i alla fall. :)
SAM_2727_polerat_hjul.jpg
Antagligen helt onödigt (och kanske till och med skadligt eftersom det eventuellt ändrar geometrin lite) - men nu är det gjort i alla fall...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Jag mätte lite på spindeln igår innan jag demonterade den:
SAM_2733_radiellt.jpg
SAM_2732_axiellt.jpg
Radiellt får den mycket väl godkänt med bara någon enstaka mikrometer i runout och glapp (och då bände jag ändå med en planka mot bädden!). Såpass att jag undrade om det var mätfel. :) Men jag flyttade vippindikatorn och gjorde om mätningen och fick samma resultat.

Axiellt får den icke godkänt dock, med en tiondels millimeter i glapp/flex bara genom att klämma ihop fläns-spindelhuvud med handkraft.

Det vill säga ungefär som förväntat kanske med vanliga rullager spårkullager? Det var intressant att se att de faktiskt flexar så mycket trots att de är hårt förspända. Dock finns det ju en plasthylsa med i bilden också som kanske påverkar? Det blir spännande att se hur det blir med vinkelkontaktlager sen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av arvidb 26 september 2019, 18:49:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Oavsett arvidb, så gör du ett gott jobb som lönar sig i längden Att mäta är att veta. Så gillar jag att du behandlade kuggarna på detta sättet. Ökar livslängden med sekler ;-)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

Är du säker på att de är förspända? Det finns ju två möjliga bovar i sammanhanget som kan döda förspänningen. Dels kan det vara presspassning mellan lager och axel, så att det man tycker är hård åtdragning inte rubbar lagret. Dels kan stacken med kugghjul och distanser inne i huset vara för tjock, så att åtdragningen sker mot denna.

Det är inte rullager utan vanliga spårkullager, men det gissar jag var felskrivning bara.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Tack Lasp, alltid kul med uppmuntran! :)

jihe: Nej det har du rätt i, det enda jag är säker på är att "hakmuttrarna"(?) var rejält åtdragna. Vad bra att du sa det, för det är ju något som jag vill/behöver få koll på när jag plockar isär spindeldockan. Jag måste ju se till så att vinkelkontaktlagren blir förspända!

Tack, rullager var felskrivning som sagt, rättat nu!

Spindeldockan av:
SAM_2741_spindel_loss.jpg
Några av plastmuggarna med bortskruvade delar:
SAM_2743_skruvburkar.jpg
Det är visserligen inte raketforskning detta - det skulle säkert gå att få ihop den även om alla delar låg huller om buller - men det underlättar väl lite att ha det sorterat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Bonehead »

Du har inte funderat på en liten projekttråd på den där? Kan vara kul att följa! :D
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Vi är ju ett helt gäng som har CJ18(A) tillverkad av "Real Bull" (fantastiskt firmanamn det där! :lol: ) och för min del känns det bra att ha en gemensam tråd - just nu är det jag som skriver mycket, men om nåt år är det väl någon annan. CJ18A nämns redan på andra sidan i denna tråd... så kanske idé att be Mickecarlsson byta namn på den? (Nåt i stil med "Tråden om CJ18(A) och liknande minisvarvar" kanske?) Och be moderator flytta till Allmän mekatronik? Edit: fick för mig att den låg under allmän elektronik av någon anledning.

Alternativt skulle man förstås kunna be en moderator bryta ut alla inlägg från
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 0#p1478108
till en egen projekttråd - om många tycker att det stör att jag skriver så mycket om min svarv i denna tråd? :)
Skriv svar