Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av mrfrenzy »

Pitneybowes brukar debitera Engelsk moms. Helt värdelöst om man har företag eftersom den inte är avdragsgill.

Rätta sättet är att kontakta säljaren och uppge sitt VAT-nummer för att få en faktura utan moms.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

arvidb skrev: För svarvpaketen som säljs av amadeal888 på Ebay betalar man £21.69 i frakt. För de lite mer konfigurerbara paketen som säljs av harryuk123 (också Amadeal om jag fattat rätt) så betalar man £65! Undrar om de första går direkt från nåt importlager så att Amadeal aldrig behöver se dem, medan de senare behöver hanteras av Amadeal och därför blir dyrare? :humm: Jag började fundera på det där efter att ha frågat amadeal888 om pris på svarv + lösa metalldrev ("Hi-Lo") men inte fått något svar på ett par dagar. Jag antar att det blir billigare då att köpa kugghjulen separat (46:- frakt på kugghjulen är ju inte så farligt).
Ännu lustigare är ju att köper man via amadeals websida kostar frakten på en CJ18A £50 (till Sverige), jag mailade dock och frågade om man kunde få med fler grejer på samma frakt och det var inga problem fick jag till svar via ett blixtsnabbt svarsmail.
Betalar man med Paypal så gäller det att komma ihåg att ställa om så att man växlar valuta med sin bank istället för med Paypal. Paypal ville ha 6279:-, men efter att ha ställt om så att köpet görs i GBP så blev det -6107:- på kontot istället.
Själv har jag det inställt så permanent, det lönar sej alltid, men förstås mere ju dyrare saker man köper.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

arvidb skrev:
Kulla skrev:Nu är en CJ18A beställt från UK, ...
Nu har jag följt ditt exempel och beställt en jag också. :mrgreen:

Lite udda att köpet leder till två olika kortdragningar: en till Amadeal LTD för själva svarven, och en till "Pitneybowes" för transporten! Det har jag aldrig sett förut. Var det samma för dig?

För svarvpaketen som säljs av amadeal888 på Ebay betalar man £21.69 i frakt. För de lite mer konfigurerbara paketen som säljs av harryuk123 (också Amadeal om jag fattat rätt) så betalar man £65! Undrar om de första går direkt från nåt importlager så att Amadeal aldrig behöver se dem, medan de senare behöver hanteras av Amadeal och därför blir dyrare? :humm: Jag började fundera på det där efter att ha frågat amadeal888 om pris på svarv + lösa metalldrev ("Hi-Lo") men inte fått något svar på ett par dagar. Jag antar att det blir billigare då att köpa kugghjulen separat (46:- frakt på kugghjulen är ju inte så farligt).

Betalar man med Paypal så gäller det att komma ihåg att ställa om så att man växlar valuta med sin bank istället för med Paypal. Paypal ville ha 6279:-, men efter att ha ställt om så att köpet görs i GBP så blev det -6107:- på kontot istället.
Ja, det var samma för mig, de skickade den först till London och sen hit.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Glenn skrev:Ännu lustigare är ju att köper man via amadeals websida kostar frakten på en CJ18A £50 (till Sverige), jag mailade dock och frågade om man kunde få med fler grejer på samma frakt och det var inga problem fick jag till svar via ett blixtsnabbt svarsmail.
Ja man undrar ju varför samma säljare har flera olika alias, alla med olika kostnader för att leverera samma sak.
Kulla skrev:Ja, det var samma för mig, de skickade den först till London och sen hit.
Ja det där var ju också lustigt, jag fick ett mail idag: "Good news. Your shipment will be delivered on August 29, 2019" (enligt Ebays beräkning skulle den levereras i mitten av september någongång). Läser man det finstilta i mailet så ser man mycket riktigt att det gäller något slags leverans inom UK. Varför överhuvudtaget skicka ut det till slutkund? :doh:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Jag tittar lite på verktygshållning och hittade detta som jag tyckte var en intressant lösning. Istället för att köpa ett dyrt snabbfäste har han alltså egna "fästen" för varje verktyg - fästen som dessutom går att tillverka enkelt på plats i svarven! Det verkar väl smart?
Peter-Fairbrother-toolholder1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

Allt beror på. Snabbfäste kostar runt 200kr. Vad skulle kosta dig i tid att tillverka denna, blir det snabbare, osv.

Hur ska du justera höjden för varje verktyg?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Höjden justerar han genom att shimsa in respektive verktyg i sin hållare. Det lär inte bli snabbare än att köpa ett snabbfäste, men däremot betydligt stabilare! (Särskilt jämfört med ett fäste för 200:-...)

Sen tänker jag att det bör vara bra nybörjarprojekt att tillverka några såna här. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Det verkar väl smart?
Nej Arvid, den vägen är inte smart = bortkastad tid och pengar!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Varför?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Att hålla på och shimsa är inte så roligt ej heller bra. Du gör dig själv en otjänst.

Bite the bullet och köp riktiga grejer.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Okej. Fast tanken med denna lösning är ju att man gör det en gång per verktyg bara. Inte som med "standardfästet" där man måste shimsa om varje gång man byter verktyg. Fast att shimsa en gång kanske är en gång för mycket? :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Bild

Nåt liknande den är sååå mycket enklare att handskas med, ställ in 1 gång/verktyg = tuta och kör

Här gäller det ju att välja rätt så att den passar svarven så man får bra ljuster mån.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

"ställ in 1 gång/verktyg = tuta och kör" - men det är ju det man gör med lösningen jag länkade till också.
I am totally convinced that a solid lump of mild steel is by far the best toolholder for the minilathe.

Each tool has one permanently fitted, the tools are shimmed to height (only need to be shimmed once), and changing tools is really easy - unlike the AET types you do not have to find a tool, just unscrew the levered nut and replace the tool with a new toolholder and tool.

It's at least as quick as changing a tool on the HBM, and quite a bit faster than changing one on the AET type (assuming you can find a suitable hex key).

I get a lump of 25mm by 50 mm mild steel, about 40 mm or 50 mm long depending on the tool. First I drill a 10mm hole for the threaded post, then I fit it on the threaded post with a 3/16 plate under it and mill a 12mm slot. Take it off, remove the plate (which is just used to give the slot the correct height) drill and tap 2 or 3 holes for holding screws, replace, fit the tool and shim to height.

I don't bother to finish the bottom surface, but some people might. I occasionally use an accurate steel pin which fits into a hole in the post bottom for repeatable location, though not always. Use two holes and pins if you want really accurate location repeatability - much more accurate than a HBM/AET type.

This is first of all rigid, far far more so than any of the other types of tool holder I have seen, and most important it means you can get the tool right next to the threaded post, no overhang.

It's repeatability is far more accurate, both in horizontal position and height [1]. Plus it's cheaper.
länk

Man byter alltså hela hållaren inklusive verktyg vid verktygsbyte.

Edit: stabiliteten är väl det som främst lockar med den här lösningen, och repeterbarhet. Inte främst priset.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Nej Arvid, vad du måste göra varenda gång är att ställa in verktyget rätt dvs rätt vinkel mot arbetsstycket.

Visst funkar det och du har ställt in dig för att knöla med detta så tuta och kör.

Mitt snabbfäste är alltid fast = stiftad i rätt vinkel så det är bara att byta stålfäste och den hamnar alltid på samma ställe.
Tro mig i all välmening att du kommer få tuppjuck med allt strul. Visst det kostar lite mera helt klart.
Skriv svar