Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

"I occasionally use an accurate steel pin which fits into a hole in the post bottom for repeatable location, though not always. Use two holes and pins if you want really accurate location repeatability"

Men visst, det blir ju genast bökigare att tillverka om man ska ha två "reamade" hål på exakt avstånd från varandra i varje hållare.

Jaja, jag får fundera på hur jag vill göra. Jag kanske testar att tillverka en sån här hållare bara för att se hur mycket jobb det är, och för att lära mig att använda svarven. Först ska den levereras och jag måste ordna någonstans att ha den med mera. :vissla:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Ja övning ger färdighet.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

arvidb skrev:Jag kanske testar att tillverka en sån här hållare bara för att se hur mycket jobb det är, och för att lära mig att använda svarven.
Om du har tänkt fräsa spåret i svarven misstänker jag att du ledsnar rätt fort. Annars tycker jag i motsats till tecno att principen är rätt bra. Repeterbarhet kommer du inte få, men det tycker jag inte är hela världen på en manuell maskin. Men att tillverka dem blir ingen höjdare om du inte har någon fräs.

Jag har ju en sån där maskin, fast cnc-konverterad. På den kör jag med AXA-fäste.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Mjo jag hade väl hoppats att både kunna plana och fräsa spåret i svarven. Men det kanske blir uppenbart när jag har den framför mig att det inte funkar bra.

Det vore kul att se lite bilder på din maskin jihe! Och på andras också för den delen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Detta kanske kan vara ett alternativ?

Bild

https://www.jebergstrom.se/snabbvaxelfaste/

Denna storleken 0 dyker upp ibland på begagnat marknaden.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Trevligt med svensktillverkat! Men jag fattar inte hur de tänkt med hållarna för inre svarvning, det måste ju bli otroligt instabilt?
hobby0_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Jo jag håller med, då är de *gamla* Bergström 0 bättre i det avseendet.

https://www.jebergstrom.se/bergstromsfastet/

Men du kan ju vrida det enklare hobby fästet 90°
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

Ja, och speciellt i kombination med låsprincipen med kolv som trycker ut hållaren i laxstjärtspåret. Då finns det ju inget som håller mot kraften att böja hållaren inåt när man belastar den i fel riktning så där.

Nu tror jag att det där är en storlek för stor för den där maskinen om man skall ha toppsliden kvar. Skall man ha i den där storleksklassen tror jag nog ett AXA-fäste med killåsning är ett bättre val. Och definitivt billigare. Jag har minst 15 hållare, det hade jag inte haft om jag hade det där.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

AXA eller klon typ 250 eller vad de nu kallas är i stora drag lika stora stålhållare. Har modifierat ett par till 70° laxfäste för att passa Bergtröm 0.

Nu vet jag inget om de mått som styr måtten på snabbväxelfästet till svarven ifråga.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Bonehead »

Här är annars en trevlig modell i lagom storlek för dessa svarvar.
Kvalitén kändes helt okej men inte svarvat med den eftersom jag nyligen köpte en större svarv.

https://www.banggood.com/Machifit-DMC-2 ... rehouse=CN
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

jihe skrev:För övrigt kan jag varmt rekommendera hårdmetallhållare av typ CCMT storlek 06 för den här maskinen, det är en perfekt match. Köper man dessutom slipade CCGT-skär till dem får man grymma skär för alu och lättare precisions-skär i stål.
Apropå CCMT/CCGT-skär: vad behöver man för hållare? Det är SCLC som gäller om jag fattat rätt? En yttre, så stor som möjligt, en liten inre och en stor inre? Jag antar att det är "höger" som gäller för normal avverkning för både inre och yttre? Är märket "Glanze" okej eller bör man gå upp i pris?

Vad behöver man mer för verktyg som minimum? En "parting tool" antar jag (vad heter det på svenska)? Något mer som ofta kommer till användning?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Den här videon var bra tycker jag:

Man kanske borde köra med DCGT istället (och hållare SDJC)? De verkar lite mer mångsidiga?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

Jag tycker du har valt vettiga varianter. Jag har ett par glanze och tycker de är riktigt fina. Men jag har flera direktköpta från kina. De har lite sämre finish än Glanze, men brukar levereras med bra skruv och fullt tillräcklig kvalitet i fickan, och de är mycket billigare.
Mina huvudsakliga verktyg är två såna där uppsättningar, en laddad med CCMT och en med CCGT.

Sen finns det en variant på hållare som låter en använda de två eggar som inte går att använda i vanliga hållare. Det kan ju vara vettigt.

En yttervänsterhållare är bra att ha om man t ex behöver göra en lagerpassning från "fel håll".

De här stickstålen med vändbart svärd för GTN2 är det bästa jag testat:
https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... NZEALw_wcB
Men avstickning kommer nog alltid vara ett äventyr. Maskinen har både för svag motor och för mycket flex för att det skall vara helt tryggt.
Jag har testat en hel del andra varianter, snabbstål, snabbstål med "spånskåra", 1,5 mm-hårdmetallhållare, mm. Men återvänder alltid till GTN2.

Något att gänga med är ju kul förstås, jag kör med IR16- och ER16-skär.

Ett par 45-gradersvarianter för att grada kanter med är smidigt. Typiskt bra användningsområde för hemslipat snabbstål tycker jag. Lite snabbstål är alltid bra att ha för övrigt när man behöver göra något special.

Men pratar vi minimum så kommer du väldigt, väldigt långt med de där tre du länkat.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

Min maskin vinner inga skönhetspris, så det blir nog inga längre fotoreportage med den :-) Men det har varit en arbetshäst, och jag ångrar definitivt inte konverteringen. Jag skulle nog inte ha tålamod att köra en så liten maskin manuellt. Snubblar jag över en lite större maskin så kommer jag nog att skaffa en, men jag letar inte aktivt.
svarven.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Wow, jag tyckte att den var cool jag. Funktionell! :) Rejäl enkoderskiva. :D Det syns att du har lagt ner en del jobb på den där.

Vad kul att du har testat Glanzehållare! Jag såg förresten just en video som sågar OTDTools "premiummärke" ZCC-CT. :) Tack igen för bra info!

Har du testat DCGT? De verkar ju vara ungefär som CCGT men med 60° 55° spetsvinkel. Så man kan köra dem "tillbaka" också, göra "undercuts" och "reliefs". Och folk verkar till och med använda dem för att gänga?
Skriv svar