Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Det är väl precision mathews som Quinn (Blondihacks) brukar hylla för deras förnämliga kundservice ?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Bonehead »

Jag vet inte om det är OK eller inte(kan inte se något i reglerna mot det).
Men säljer nu min CJ18A om det finns fler i denna tråd som vill ha en dylik.
IMG_3120.JPEG
https://www.tradera.com/item/301891/424 ... tallsvarv-
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Otroligt bra pris med tanke på hur mycket jobb som har lagts ner på den och på tillbehören som följer med! Hoppas du hittar en nöjd köpare! :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Priset vet vi ju inte innan auktionen är avslutad :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

En sak jag inte riktigft lyckas förstå vad problemet är.

Om jag sätter i ett runt ämne i maskinen, och svarar ner det till en viss nivå, sen lossar jag ämnet ur chucken och vänder på det så den nysvarvade ytan spänns fast i chucken och med SAMMA inställning svarvar ner den biten som satt i chucken innan.. då får jag en axel med två olika tjocklekar i ändarna, med ett "trappsteg" i mitten.

Vad betror detta på ?

Är det att jag spänner om den i chucken (treback) och då inte får den exakt i samma position ? eller att jag i praktiken svarvar två konor pga att svarven är feljusterad nånstans ? eller nåt annat ?

Jag borde bära dit mikrometern för att kolla om det är två konor eller två olika diametrar, men nån som har en dei om varför det blir så ? och vad gör man åt det ?

Om det är chuckinspänningen, är det helt enkelt nåt man inte bör göra ? alltså lossa och spänna fast igen ? ..eller ska man köra fyrbacks och mäta in då ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Så ska det inte bli.
Kolla så att stålet inte har flyttat sig.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Om du kör med fyrbacks och indikerar innan så den sitter så rakt som möjligt, du borde få nästan samma diameter på båda sidor.

Tyvärr så är det med trebacks chuckar på denna lilla svarven.

Även om du sätter något in, svarvar och rensar ytorna så material är så bra som det kan bli, öppnar chucken och stänger den på exakt samma ställe, om du kollar med indikator du kommer se att den är off ganska mycket.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Vad betror detta på ?
Vill påstå att rätta medicinen till detta är att slipa in backarna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Nu gällde det väl inte att biten kastar, utan att man får olika diameter när man vänder?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Ja precis, blir typ excentrisk uppspänning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Det ska inte ändra diametern.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Tänk efter lite nu, räcker med att en back står långt ifrån de andra samt att uppspänning sker på motsatt sida från första svarvningen.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Bonehead »

Glenn skrev: 28 oktober 2020, 09:03:40 Om jag sätter i ett runt ämne i maskinen, och svarar ner det till en viss nivå, sen lossar jag ämnet ur chucken och vänder på det så den nysvarvade ytan spänns fast i chucken och med SAMMA inställning svarvar ner den biten som satt i chucken innan.. då får jag en axel med två olika tjocklekar i ändarna, med ett "trappsteg" i mitten.
Vad betror detta på ?
Att mäta är att veta! :D
Hur stor skillnad blir det egentligen på diametern?
Eller är det lilla steget du uppfattar som diameterskillnad?
Dom mesta chuckar kommer enligt min erfarenhet slå lite när man vänder saker/tar ett nytt grepp.
Vill man ha allt helt koncentriskt efter vändning ska man väl svarva mellan dubbar alternativt mäta in det väldigt försiktigt när man chuckar fast det igen, med mätklocka eller dylikt.
T.ex med "3 jaw chuck"

Ex mellan dubbar


Så frågan är, är det ett koncentricitet problem eller är det storlek/kona problem?

Har du en bra mätklocka samt mikrometer så kan du börja med att mäta diameterna för att se om det är storleksskillnad.
Tänk på att ta ungefär lika djupa skär då maskinen flexar och kan ge olika slutresultat om du jämför lätta skär med tunga skär.

Steg två så kan du mäta längs med skaftet med mätklockan för att se om storleken ändrar sig längs med slädens rörelse, d.v.s om maskinen skär en kona.

Tänk på att det krävs OTROLIGT små avvikelser för att det ska bli väldigt synligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Labbade lite igår, testade att spänna fast en 12mm pinnfräs "baklänges" i chucken och sen mäta hur mycket den kastar, mätte först så nära chucken jag kunde och då blev det ca 0,04mm mellan högsta/lägsta punkt, sen lossade jag på pinnen och spände fast den igen, vilket blev 0,10mm.

När man mäter längre ut så kastar det betydligt mer, typ det dubbla.

Funderar på om det beror på uppspänningen i sej eller chucken, eller kanske maskinen ?

Jag har ju lite dålig koll på vad som är normalt här, samma sak när man spänner i en backskiva, hur nogrann ska man vara ? ..förstår att det beror på vad man gör, men vad är realistiskt för en kinessvarv av denna storleken ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Kan f.ö tillägga att jag nu skaffade lite 12mm skärhållare(?), dom funkar ju inte i originalfästet (kommer för högt), men fungerade kanon till snabbfästet jag länkade innan.

..Beställde ännu fler verktygshållare till snabbfästet f.ö, man verkar inte kunna få för många :/
Skriv svar