Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

tecno skrev: 22 februari 2021, 13:23:10 Har tjötat om detta i tid och otid men de flesta kör dövörat till då det blir besvärligt att slipa sina verktyg.
Det fungerar med vändskär också.
Jag har arborrat mycket där det har varit väldigt vekt, och nästan aldrig behövt ta till sparskär.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Nu är dubbhålsborr och roterande dubb beställt. Det blir intressant att testa sen. Tyvärr kommer det att ta ett tag innan det dyker upp eftersom det var en del beställningsvaror med i ordern.

Passande nog ställde jag in dubbdockan tidigare idag! Jag mätte upp parallellitet med indikatorklocka på släden och för centrering så lämnade jag en liten färgad "plupp" osvarvad på änden av arbetsstycket och siktade mot med en fast dubb. Lätt att se om det är snett, särskilt om man snurrar lite på arbetsstycket också:
SAM_3254_sned_dubbdocka.jpg
(Höjden är några tiondelar fel också men det väljer jag att glömma bort för tillfället... :vissla: )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

säter skrev: 22 februari 2021, 13:54:07
tecno skrev: 22 februari 2021, 13:23:10 Har tjötat om detta i tid och otid men de flesta kör dövörat till då det blir besvärligt att slipa sina verktyg.
Det fungerar med vändskär också.
Jag har arborrat mycket där det har varit väldigt vekt, och nästan aldrig behövt ta till sparskär.
Och det har du kört i en sådan klen svarv eller?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Nej, men som jag skriver, jag har arborrat under väldigt veka förutsättningar.
Det är nästan ännu värre än att svarva i klen svarv.

Själv gissar jag på att problemet är glapp i spindeln.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Bonehead »

Små vändskär funkar rätt okej även på CJ18A svarven. Jag tror inte randigheten där beror på skäret(om det inte är slitet dvs) utan något annat som kanske glappar eller är inkonsekvent.
Jag vet att vissa haft problem med att chuckarna inte varit bra balanserade vilket skapar vibrationer i maskinen som p.g.a att den är så klen ger dålig finish.
Men kan lika gärna vara någon anliggningsyta som inte är bra/stabil eller matarskruven som inte matar jämt.
Helt enkelt, jag tror mer på något mekaniskt än att det är vändskärets fel.

CCMT060204 funkade ganska bra för mig men min favorit var DCMT070204, passar bra med dom små skärdjupen man tar med en sådan svarv.

Ett rejält vasst snabbstål skapar ännu mindre skärtryck men om det är maskinen som skakar så blir det inte bättre finish ändå.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Ja vibrationer finns det mycket av, den går absolut inte jämnt och fint. Där verkar växellådan vara problemet; spindeln snurrar väldigt jämnt och fint om jag kopplar ur den.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Jag hade lagerproblem i växellådan på både supportsvarven och NC-svarven.
Tydligen fortplantar det sig till spindeln.
Det var helt omöjligt att få bra yta.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Bonehead »

Prova ta av alla kugghjul mellan skruven och spindeln och känn efter en-och-en om något kärvar.
Jag hade bland annat problem med att fram/back-matningen inte snurrade som dom skulle på min svarv.
Jag upplevde iaf att min gick jämnare efter att jag hade tagit isär, rengjort och smörjt alltihop.
När alla drev är borta, känn även så skruven snurrar fint och inte kärvar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Vad är det för 4-backschuck du har?
Backskiva?
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

arvidb skrev: 22 februari 2021, 12:53:30Använder du också CCGT 060204? När du har möjlighet att kolla upp det så vore det intressant att få veta vilken matning, skärdjup och skärhastighet du kör då. Någon smörjning?
Det är svårt att fotografera ytfinish, det ser ju ut som skit på bild :-)

Jag testade nu att köra en 17 mm-dia i vad jag tror är 6082. Den första är "grovsvarvad" (allt är relativt) torrt med 1 mm skär (på diametern) och ca 8 hundringar per varv matning. Den andra har fått ett finpass med 0,1 mm på diametern och ca 3 hundringar per varv och lite av biltemas wd40-variant. Båda kring 1100 rpm, ca 60 mpm och med CCGT 060204 av okänt kinesiskt fabrikat.

I verkligheten tycker jag den andra är så fin som kan kan förvänta sig från 6082 och den första vore helt ok som slutfinish för i princip allt jag kan tänka mig att göra. Men på bild ser de inget vidare ut måste jag säga.

Det är väldigt konservativa parametrar, men representerar nog rätt väl ungefär hur jag brukar köra. För att se om det blev någon skillnad så körde jag samma bit men lite aggresivare med 2 mm skärdjup på svarvens maxvarv kring 1850 rpm, men det blev så likt bild ett att det inte ens förtjänar en egen bild.

Nu finns det ju legeringar som ger finare finish, men jag tycker som sagt att de där är helt ok, även om de inte ser så fina ut på bild.

Angående smörja försöker jag komma undan det så mycket som möjligt, men använder wd40 på alu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Bonehead skrev: 22 februari 2021, 15:05:17 Prova ta av alla kugghjul mellan skruven och spindeln och känn efter en-och-en om något kärvar.
Jag hade bland annat problem med att fram/back-matningen inte snurrade som dom skulle på min svarv.
Jag upplevde iaf att min gick jämnare efter att jag hade tagit isär, rengjort och smörjt alltihop.
När alla drev är borta, känn även så skruven snurrar fint och inte kärvar.
Om jag frikopplar spindelväxeln så att bara kugghjulen för matningen är inkopplade så försvinner det mesta av vibrationerna. Så det verkar inte vara nåt problem med kugghjulen till skruven. Jag har dessutom redan haft isär hela svarven och gjort rent och kontrollerat dessa så jag borde ha upptäckt om något var fel där.

Det kanske hade varit bättre att behålla plastkugghjulen i spindelväxeln istället för att byta till metallvarianten...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

säter skrev: 22 februari 2021, 15:10:11 Vad är det för 4-backschuck du har?
Backskiva?
Ja precis, en sån med individuellt ställbara backar. Arbetsstycket är centrerat inom +/-0,01 mm, men det är ändå något slags obalans i det hela som ger resonans vid 800 varv/min ungefär. Jag har undvikit just det varvtalsområdet, men det visar ju på obalans.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

jihe skrev: 22 februari 2021, 15:37:27
arvidb skrev: 22 februari 2021, 12:53:30Använder du också CCGT 060204? När du har möjlighet att kolla upp det så vore det intressant att få veta vilken matning, skärdjup och skärhastighet du kör då. Någon smörjning?
I verkligheten tycker jag den andra är så fin som kan kan förvänta sig från 6082 och den första vore helt ok som slutfinish för i princip allt jag kan tänka mig att göra. Men på bild ser de inget vidare ut måste jag säga.
Intressant - tack för jämförelsen!

När jag tittar på våra bilder sida-vid-sida så får jag intrycket av att det kanske inte är så stor skillnad? Om jag drar med tumnageln axiellt över ytan så "piper" det lite men det är inte så att nageln fastnar.

Jag gick runt och detaljstuderade lite andra metallytor här hemma: chuckdornar och nosen på ett par borrchuckar.

* Alla ytor verkar ha en fin "krusighet" om man detaljgranskar.
* Chuckdornet (som väl borde vara slipat?) har dessutom en viss randighet om än inte alls lika uttalat som på mitt svarvämne. Kanske rester efter grovsvarvning?
* Min bit har dessutom större "krusningar" i ytan längsmed ränderna, våglängd på kanske en halv till en millimeter. Jag tror det är mest det här som gör att mitt resultat ser fult ut. Här känns det ju som att vibrationer är en misstänkt bov. Jag tycker mig ana liknande mönster i dina bitar, särskilt på den finsvarvade (kanske med lite länge våglängd)? Men det är svårt att avgöra utan att vrida på bitarna, och svårt att se hur mycket det är i så fall. Kan vara jpeg-artefakter också. :)

Edit: Jag jämförde bilderna igen och det är verkligen svårt att avgöra vad som är skillnader i ljus och vad som är verklig skillnad.

Nåja, det blir spännande att testa med dubb sen i vart fall!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

På din bild har du vibrationer av något slag.
Det är liksom fel metod att lösa det med bättre stål.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

arvidb skrev: 22 februari 2021, 15:58:43 Om jag frikopplar spindelväxeln så att bara kugghjulen för matningen är inkopplade så försvinner det mesta av vibrationerna. Så det verkar inte vara nåt problem med kugghjulen till skruven. Jag har dessutom redan haft isär hela svarven och gjort rent och kontrollerat dessa så jag borde ha upptäckt om något var fel där.

Det kanske hade varit bättre att behålla plastkugghjulen i spindelväxeln istället för att byta till metallvarianten...
Det låter som ett tröskverk för mej med - med plastdreven.. inte så väldigt mycket vibrationer dock.

Mitt största problem tror jag är att hela vagnen flexar.
Skriv svar