Sida 1 av 1

Bygga BLDC motor

Postat: 16 juni 2018, 00:16:57
av Thorped
Hejhopp!

Jag vill bygga min egna vattenkylda BLDC med en kontinuerlig maxeffekt på 6kW. Tanken är att ha flera effektlägen, det lägsta på 250W (så jag kan framföra den som elcykel), något på 1kW, nästa på 3kW och ett obegränsat. Jag kommer pendla med den i Göteborg men vill också kunna åka ut i skogen och köra lite lättare enduro/mountainbike.

Jag kan ingenting om det här med att bygga motorer egentligen men jag skulle nog vilja ha något av Halbach Array typ, helst järnlös och helst "inrunner".

Vad är lämplig design, hur grova ska ledarna vara och hur många lindningsvarv ska man ha? osv... Ni kan säkert reda ut mycket åt mig, tänker för övrigt köra med ett batteripack på 128V om det inte finns invändningar på det (40st LiFePO4 batterier)?

:kortis:

Re: Bygga BLDC motor

Postat: 16 juni 2018, 15:39:12
av SvenW
Är det till elcykel?
Det går nog att göra men är kanske inte helt lätt.
Ledningsarea och antal lindningsvarv måste du själv räkna ut!

Några tips:
1. Järnlös väger mer än järnmotor för samma effekt, men kan ge högre verkningsgrad vid låga effektuttag.
2. Högre varvtal är alltid bättre bortsett från robusthet och slitage.
3. Troligen blir det lättare med lägre spänning än 128 V.
Med maxeffekten 6 kW (50 A) kan det ändå vara vettigt. Kolla upp om det finns
lämpliga transistorer till rimligt pris.
4. Man kan linda med parallella trådar. Troligen blir det lättare att få till.
Se bara till att alla parallella trådar genomlöper samma magnetfält samtidigt.
5. Större motordiameter och volym behöver inte nödvändigtvis bli tyngre.

Lycka till och berätta gärna för oss hur projektet framskrider!

Re: Bygga BLDC motor

Postat: 16 juni 2018, 22:05:40
av Thorped
SvenW skrev:Är det till elcykel?
Det går nog att göra men är kanske inte helt lätt.
Ledningsarea och antal lindningsvarv måste du själv räkna ut!

Några tips:
1. Järnlös väger mer än järnmotor för samma effekt, men kan ge högre verkningsgrad vid låga effektuttag.
2. Högre varvtal är alltid bättre bortsett från robusthet och slitage.
3. Troligen blir det lättare med lägre spänning än 128 V.
Med maxeffekten 6 kW (50 A) kan det ändå vara vettigt. Kolla upp om det finns
lämpliga transistorer till rimligt pris.
4. Man kan linda med parallella trådar. Troligen blir det lättare att få till.
Se bara till att alla parallella trådar genomlöper samma magnetfält samtidigt.
5. Större motordiameter och volym behöver inte nödvändigtvis bli tyngre.

Lycka till och berätta gärna för oss hur projektet framskrider!
Det är snarare till något som mer liknar en enduro men som ska ha ett 250W läge bara för att kunna gå som "elcykel" på cykelbanan. KTMs elhoj är en bra beskrivning.

Fast du får utgå från att jag är helt lost när det kommer till att räkna på saker. Hur räknar man ut lindningsvarv t ex?

Re: Bygga BLDC motor

Postat: 17 juni 2018, 00:13:13
av Lennart Aspenryd

Re: Bygga BLDC motor

Postat: 17 juni 2018, 12:08:23
av Thorped
Dessa transistorer borde väl funka? https://www.elfa.se/sv/mosfet-200-50-36 ... simi=99.42

Re: Bygga BLDC motor

Postat: 18 juni 2018, 13:12:21
av SvenW
Det kan bli svårt att leda bort värmen, men man kan lägga flera parallellt.
Det är också viktigt att man driver styret (gate) ordentligt.
Att exempelvis driva direkt från en processor går inte!
Räkna också med att elda upp ett antal innan konstruktionen är fullfjädrad!