Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Varför slipar man borr såhär?
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=91545
Sida 1 av 2

Författare:  X-IL [ 21.41 2018-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Varför slipar man borr såhär?

En ny vän köpte ett ”blivande dödsbo” med verktyg för ett tag sen, bland annat tusentals borr varav många hade en mycket karakteristisk slipning. Jag har försökt fånga på bild men det är svårt att få det bra, det är alltså ena skäret som har fått en bit bortslipad längst ut, så att kanske bara sextio procent av den eggen skär.
En ledtråd kan vara att min vän trodde att den han köpte av hade jobbat som nån form av kylanläggningsreparatör.

Nån som känner igen slipningen och vet varför man slipat så? Jag hade nån teori om att man ville få tjockare spånor längst ut men förstår inte riktigt varför. Enligt kompisen som är smed funkar de bra i järn i alla fall.

Bild

Författare:  hawkan [ 21.52 2018-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Det är för att minska den mittre tjocka sektionen. Den som normalt inte skär.
Med den slipningen gör den det.

Författare:  X-IL [ 22.02 2018-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Nja, den är ju kvar oförändrad, hade de ”krysslipade” i centrum hade jag gått med på din förklaring. Eller tänker jag bakvänt nu?

Författare:  hawkan [ 22.22 2018-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Här är något att jaga vidare med. Jag är väl ingen expert på detta. Men det kallas "split point drill" tydligen.

Länk

Författare:  hawkan [ 22.26 2018-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Eller du kanske inte menar mitten? Utan det som är på ena skäret?

Författare:  X-IL [ 22.27 2018-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Fast det är inte en split point, spetsen är oförändrad, det är längst ut på ena eggen, där man slipat bort vinkelrätt mot skäreggen. Vet att bilden är dålig, försöker fixa bättre imorgon.

Författare:  X-IL [ 22.27 2018-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

hawkan skrev:
Eller du kanske inte menar mitten? Utan det som är på ena skäret?

Exakt!

Författare:  hawkan [ 22.35 2018-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Då säger jag "pass".

Författare:  X-IL [ 22.42 2018-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

:) du är inte ensam om att inte veta i alla fall. Ska kolla imorgon om det står något fabrikat på dem och om det verkar vara fabriksslipat så där.

Författare:  grym [ 04.25 2018-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

för att inte ge trekantiga hål i tunna material, ex rör

Författare:  X-IL [ 06.03 2018-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Det låter som en bra teori Grym

Författare:  Glattnos [ 09.45 2018-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Jag har själv slipat på liknande sätt när jag dels vill ha ett rundare hål och dels vill ha snyggare kant på hålet utan flisor. Funkar bra i kompositmaterial bl.a.

Författare:  datajompa [ 18.46 2018-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Är det alltså en slags hemmagjort stegborr?

Författare:  Micke_71 [ 19.26 2018-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Ibland när vi borrar vissa material som ex koppar, JM7 och liknande så envisas dom med att nypa fast borrarna med resultatet att de går av i hålet o sen har vi ett litet h-e att få ut dom.

Genom att sabotera symmetrin på borret genom att slipa av ena skäret lite grann, ändra skärvinkeln på ena skäret så får man borret att kasta ut en aning och då nyper det inte fast i hålet.

Författare:  GeekJoan [ 20.38 2018-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför slipar man borr såhär?

Så där slipar man borr om man ska borra i plast, för att borren inte ska vara så pådrivande. Det är du som får trycka ner borren i materialet för den ska börja skära. Om man har vanliga borr så är det lätt att dom driver på och trycker ut materialet när den nästan är igenom. Om det är tex akryl så skjuter den ut ett större "hål" än vad som är tänkt.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/