Reparation av ELGE friktionskoppling
- tecno
- Inlägg: 27040
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Ja, så skulle jag attackera problemet. Öronen kan du ju grovsnida och efter svets finbearbetning.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Jag tror hellre att jag svarvar och fräser allt.
Då slipper man all svetsning.
Det är det här med 2st halvor jag är lite osäker på hur man ska lägga upp.
Då slipper man all svetsning.
Det är det här med 2st halvor jag är lite osäker på hur man ska lägga upp.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
måste det se ut som öron?
varför inte öka på med material som man kan fräsa två spår och borra två hål för armarna.
varför inte öka på med material som man kan fräsa två spår och borra två hål för armarna.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Det borde ju gå.
Frågan är om manövreringsarmen kommer att ta i?
Frågan är om manövreringsarmen kommer att ta i?
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Vi hade en elektriker med till bruket igår.säter skrev:Jag får kolla hur många trådar det är framdraget.
Jag misstänker att det bara är 2st.
Han konstaterade att det fanns 2st oanvända trådar i kabeln till magnetventilen.
Det borde innebära att vi kan skippa kontaktorn och köra en ny magnetventil direkt med tryckknapparna.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Nu har vi installerat den nya ventilen och fått till den önskade funktionen på cylindern.
Tyvärr får jag inte friktionskopplingen att fastna när man avlastar luftcylindern.
Jag funderar om det kan bero på att kopplingen är för hårt justerad?
Då kommer armarna (K), aldrig att inta den vinkel som visas på ritningen.
Tyvärr får jag inte friktionskopplingen att fastna när man avlastar luftcylindern.
Jag funderar om det kan bero på att kopplingen är för hårt justerad?
Då kommer armarna (K), aldrig att inta den vinkel som visas på ritningen.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Nu har jag funnit orsaken till att kopplingen inte fastnar.
Det är armarna (K) som inte vänder över, så att det blir självlåsande.
Det beror på att jag har monterat en distans mellan kopplingshuvudet (E), och innerdelen (B).
Orsaken till det är, att annars kan den långa kopplingsspaken ta i bromstrumman.
Det är armarna (K) som inte vänder över, så att det blir självlåsande.
Det beror på att jag har monterat en distans mellan kopplingshuvudet (E), och innerdelen (B).
Orsaken till det är, att annars kan den långa kopplingsspaken ta i bromstrumman.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Jag blir lite fundersam på de nya hålen som verkar vara gjorda i armen.
Det kanske är det som orsakar att geometrin blir fel?
Det kanske är det som orsakar att geometrin blir fel?
- tecno
- Inlägg: 27040
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Är väl enklast att montera om och kolla om det är så.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Då stämmer inte avståndet från "gångjärnet" på armen.
Däremot ska jag mäta på den koppling som är manuellt manövrerad.
Däremot ska jag mäta på den koppling som är manuellt manövrerad.