Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av Perkla »

Prova att manuellt jogga maskinen till vänstra hörnet närmast dig eller någonstans i närheten.
Gör sedan Touch off på X och Y.
Prova sedan att köra programmet (fyrkanten) igen.
Ja kör jag fram Y ganska mycket och sätter X helt åt vänster så ligger biten jag vill fräsa inom maskinens arbetsområde...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av Perkla »

Glattnos skrev:Borre: Det ser ut som att programmet rullar runt fyrkantens hörn utan att använda G2/G3 och då kan en fyrkant mycket väl bli 300 rader.

Perkla: Hur gör du för att den ska få maskinreferens? Du har väl inga home-switchar så du kan väl inte söka referens genom dom? Du måste på nått sätt få maskinen att veta var den är om du har mjukvaru-limits inställda(kan du bara inaktivera dom på nått sätt?).
Om jag förstått detta rätt så är "home" i LCNC alltså inte att söka maskinreferens utan att nolla arbetskoordinaterna, nån som kan bekräfta det? I så fall så vet ju inte maskinen var på arbetsytan den är, även om du klickar home för att nollställa arbetskoordinaterna.
Jag kan ju skriva noll i travel limits men då kommer ingen axel att gå eftersom den inte har några direktiv att följa, och jag lär väl ska köra den här maskinen på samma sätt som min förra maskin som inte heller hade några switchar installerade, körde bara med mjukvaru travel limits där också..
cilione
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 april 2010, 15:37:45

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av cilione »

Jag tror att det fungerar så här.

Om vi utgår från att du vill ha ditt "hemläge" i vänster hörn, närmast dig, testa att skriva 0 samt längden på X-axeln som under "travel limits" (tex. 0 och 750).
Repetera för Y-axel (tex. 0 och 750)
För Z-axel så skriver du 0 samt hur djupt spindeln får röra sig i Z (tex. 0 och -150).

Om du sedan går till hörnet/hemläget samt kör "Home Axis" på alla axlar, så är maskinens koordinatsystem "referenskörda" (symboler inringat i rött, en för varje axel).
Därefter så får du jogga verktygets spets till en punkt på arbetsstycket, där du vill att bearbetningen ska utgå ifrån.
Kör "Touch Axis" på alla axlar, ange värdet 0.0 på alla axlar.
Därefter så kan du gå upp en bit i Z innan du påbörjar bearbetning.
  • Innan provkörning så rekommenderar jag att du kör "Touch Axis" igen på Z-axeln efter att du har flyttat upp den en bit i luften.
  • Om du har satt G54 korrekt så bör du ha ett X/Y-värde som stämmer någorlunda om du mäter utifrån ditt hemläge/hörn.
    (Tex. om detaljen som ska bearbetas ligger i mitten av bordet i X/Y så ska du ha ett värde på X375, Y375.)
    X/Y/Z-värden ska inte vara 0.
  • Se till att G54 är med i din programkod.
Bild

Rekommenderar klippet som har länkats innan.
Senast redigerad av cilione 30 augusti 2018, 23:48:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av Perkla »

I stora drag har jag gjort precis så som du beskriver, var i princip det första jag gjorde när jag först kom igång med den här CNC maskinen, problemet är att materialet ligger utanför maskinens arbetsområde, har testat massa olika men inte lyckats få den att gå så som det är tänkt...

Vet inte riktigt hur jag ska lyckas knäcka den här nöten direkt... :humm:
cilione
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 april 2010, 15:37:45

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av cilione »

Testa att skriva -500 / 500 på "tabel travel" och 0 på "home location" på alla axlar.
Positionera dig mitten av arbetsområdet och kör "Home Axis".

Kör därefter din kod (med G54 X/Y/Z värden på 0), vad händer?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av Perkla »

Vad borde hända om jag gör det och kör Home Axis ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:Om jag förstått detta rätt så är "home" i LCNC alltså inte att söka maskinreferens utan att nolla arbetskoordinaterna, nån som kan bekräfta det? I så fall så vet ju inte maskinen var på arbetsytan den är, även om du klickar home för att nollställa arbetskoordinaterna.
Jag håller med här.
Man borde inte kunna nolla godtyckligt och samtidigt använda mjuka gränslägen.
cilione
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 april 2010, 15:37:45

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av cilione »

Jag tolkar det som att "home"-knappen fungerar så här.

Är LinuxCNC confad för att använda ändlägesbrytare så kör den hem varje axel och nollar därefter "maskinkoordinaterna" (detta kallar jag för referenskörning).
Om du inte har ändlägesbrytare så nollar den "maskinkoordinaterna" där du står.

Du måste därefter tala om vart i maskinens koordinatsystem arbetsstycket befinner sig ("touch axis", G54).
G54 punktens värde får då ett X/Y/Z-värde i maskinens koordinatsystem.

Därför är det viktigt att man ställer sig på samma ställe varje gång man ska "home":a maskinen när man inte har ändlägesgivare.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av larky »

Hittade som referens mina tio år gamla inställningar för min lillasystefräs i Linux CNC, du använde jag homebrytarna.
http://karlander.net/projekt/emc2settings_liten.html

Den nya fräsen har jag kört utan limitswitchar hela tiden.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av primerone »

Perkla: Gick det att köra koden när du manuellt joggade ner Y axeln till vänstra närmaste hörnet? Du skrev att biten ligger i arbetsområdet, men kunde du köra koden? Gjorde den en fyrkant nere i vänstra hörnet?

I så fall är problemet löst. Varje gång du startar upp maskinen gör du en "home" i vänstra hörnet längst ifrån dig. Därefter joggar du maskinen till ditt material (någonstans på bordet) och gör "Touch Off". Sedan är det bara att köra.


Säter:
Varför kan man inte nolla var man vill? Jag antar att med nolla menar du "Touch Off" (G54).
Min tolkning av Perklas setup är att han valt att ha "Home" i vänstra hörnet längst bort. Detta är då X=0 Y=0. Hans mjukvaru limits är någonting i stil med X min = 0, X max = + ett stort värde (minns inte vad han satte på X), Y min = -577, Y max = 0. Det gör att maskinens arbetsområde är i den nedre högra kvadranten. Som jag beskrev ovan joggar han ner mot Y min och gör "Touch Off" där. Då skapas ett arbetskoordinatsystem som ligger inom mjukvaru begränsningarna och har möjlighet att röra sig i positiv riktning för både X och Y axlarna.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av X-IL »

Personligen tycker jag att det blir väldigt konstigt med limit på ett negativt tal. Jag skulle vilja att Perkla testar att ställa sina limits till 0 och 577 istället, sen gör home i nedre vänstra hörnet. Då bör allt bli som han vill.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av SeniorLemuren »

Har inte läst alla inlägg som skrivits om detta men en stor del av resonemangen verkar ju kretsa kring detta med home och att få maskinen att förstå vart den är. En direkt naturlig åtgärd vore ju att installera de saknade ändlägesbrytarna och börja därifrån.

Här har det gödslas med förslag i flera dagar. Det hade varit avsevärt enklare om TS hade lagt ner det krutet på att installera de mikrobrytare som saknas för att underlätta problemlösningen. Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av Perkla »

X-IL skrev:Personligen tycker jag att det blir väldigt konstigt med limit på ett negativt tal. Jag skulle vilja att Perkla testar att ställa sina limits till 0 och 577 istället, sen gör home i nedre vänstra hörnet. Då bör allt bli som han vill.
Det är för mig det mest naturliga också, jag har för mig att det var så i början men då gick inte axlarna jogga alls.. eller jo, X gick att jogga eftersom det inte behövdes nåt minus tal där..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av Perkla »

SeniorLemuren skrev:Har inte läst alla inlägg som skrivits om detta men en stor del av resonemangen verkar ju kretsa kring detta med home och att få maskinen att förstå vart den är. En direkt naturlig åtgärd vore ju att installera de saknade ändlägesbrytarna och börja därifrån.

Här har det gödslas med förslag i flera dagar. Det hade varit avsevärt enklare om TS hade lagt ner det krutet på att installera de mikrobrytare som saknas för att underlätta problemlösningen. Hur svårt kan det vara?
Ja visst, men jag tror inte maskinen vet var den är i alla fall eftersom jag är 90% säker på att felet inte hänger på ändlägesbrytare, men jag ska installera sånna som jag sagt tidigare. Den fysiska arbetsytan är ju i alla fall på samma ställe och axlarna är på samma ställe eftersom jag väljer var home ska vara..

Refenrensköra maskinen kan jag göra manuellt om jag skulle vilja, axel för axel alltså för att kolla att travel limits fungerar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av X-IL »

Hur du ställer dina limits har inte med om det går att jogga eller ej att göra FÖRUTSATT att du har talat om för LinuxCNC att maskinen står inom det område du satt med limits. Detta gör du tydligen med home axis eller vad det hette. Hade jag varit du hade jag ställt maskinen nere i vänstra hörnet, med Z högst upp nu när axlarna går åt rätt håll enligt det du skrev med knapparna på tangentbordet, sen hade jag kört stepconf, tagit bort inverteringen på step pulse, ställt travel limits att starta på 0 och gå till positivt, utom Z som bör ha negativt.

Sen sparat, startat om, kört home axis för var och en, nollat x och y i hörnet på materialet du vill fräsa på, nollat Z (touch off) på materialet och tryckt start. Detta förutsatt att din part i CAM ligger i övre högra kvadranten såklart. Hade det nu inte funkat hade jag blivit förvånad.
Skriv svar