Spånsug eller slutet hölje på CNC-maskin, vad kör ni med?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
RamklevGamman
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 januari 2017, 22:34:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Spånsug eller slutet hölje på CNC-maskin, vad kör ni med?

Inlägg av RamklevGamman »

I mitt huvud låter det som en fin idé att ha ett hölje på en CNC-fräs eftersom man då slipper att smutsa ned resten av lokalen med spån. MEN eftersom maskinerna verkar generera väldigt mycket spån så antar jag att man ändå måste öppna höljet titt som tätt och dammsuga rent...? Nästa tanke är en maskin utan hölje men med dammsko och spånsug, funkar detta bra? Jag menar slipper mycket spån ut i luften eller sugen fixar biffen? Hur funkar det med spånsug om man adderar en fjärde axel, typ någon form av "turning unit"? Hur gör ni andra för att slippa smutsa ned resten av utrymmet??
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Spånsug eller slutet hölje på CNC-maskin, vad kör ni med

Inlägg av danielr112 »

Spånsug måste du oavsett ha om du kör större träbitar och liknande. Men allt beror ju på vad du ska köra?

På min 6040 är spånsug ett måste när man kör grövre skyltar med mer avverkning. Skulle man inte ha sugen igång fyller det igen hela bädden. Däremot på mindre stycken är det inget behov.
RamklevGamman
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 januari 2017, 22:34:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spånsug eller slutet hölje på CNC-maskin, vad kör ni med

Inlägg av RamklevGamman »

danielr112, din 6040 är öppen va? Har nämligen sett att de finns med hölje också. Jag har tänkt att köra något större träbitar och mindre detaljer i aluminium så det känns nog som om en sug är ett måste. Tack för svaret! :)
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Spånsug eller slutet hölje på CNC-maskin, vad kör ni med

Inlägg av danielr112 »

Min är öppen japp. Nu kör jag nästan bara icke metaller i fråga. Och enda gången det kan vara jobbigt att den är öppen är när man kör mdf eller liknande och tar fina pass där det kan damma extra. Men jag brukar lägga an dammsugaren då :)
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Spånsug eller slutet hölje på CNC-maskin, vad kör ni med

Inlägg av primerone »

Håller med Daniel, oavsett om du bygger in den eller ej måste du ha någon form av spånsug tillgänglig. Annars blir det för mycket damm som kan tränga in i linjärlager, kulskruvar, mm.

På min lilla flatbäddsfräs är linjärstyrningarna öppna och därmed känsliga för spånansamling. Jag måste hela tiden suga bort spån och damm för att inte riskera att sabba körningen.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Spånsug eller slutet hölje på CNC-maskin, vad kör ni med

Inlägg av hawkan »

För mej är problemet störst när jag fräser aluminium. Det flyger spånor och man hittar aluminiumflingor kanske två meter från maskinen. Så här långt så låter jag det ske, eller så försöker jag hindra det genom att hålla en bred pensel som skydd eller vid längre jobb så bygger jag en låda av kartong runt arbetsstycket som skydd. Spånsug fungerar bara begränsat på flygande al.flingor, de har en tendens att fortsätta i vald riktning. Eller dammsugare är det som jag har och det måste ändå finnas en för att städa av.
Siktet är inställt på en ring med penselborst med möjlighet att koppla på dammsugare.

När jag kört trä så sitter jag där med dammsugarmunstycket för att fånga spånorna. Det brukar inte vara så långa jobb.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Spånsug eller slutet hölje på CNC-maskin, vad kör ni med

Inlägg av Eli »

Det är så enkelt och snabbt gjort att få till en automatisk spånsug, att det är väl använd tid.
sug.JPG
I kombination med en mini- spånavskiljare så spar man in många dammsugarpåsar också.
Ytterhölje från vinkylare.
vortex.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar