Emcoturn 340

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Emcoturn 340

Inlägg av zealotry »

Riktigt fina! Hur gjorde du med fasthållning osv?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

Någon som vågar sig på en gissning hur jag gör dom? :roll:
Cykeltiden är 53s/bit. Sen är det ju dock en del manuellt arbete för att få dom till en bra finish.
För att inte tala om tiden det tar att eloxera dom med nuvarande setup.. :doh:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Emcoturn 340

Inlägg av tecno »

från spets in mot chucken, pipen från avstickningen bearbetas manuellt.
Arhoolie
Inlägg: 173
Blev medlem: 13 juli 2016, 15:01:27
Ort: Stockholm

Re: Emcoturn 340

Inlägg av Arhoolie »

Som tekno fast tvärtom. Som ja sa i geekjohans tråd. :)
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

Jag tror ni båda pratar om samma tillvägagångssätt, och visst är det så jag gör :vissla:
Skulle behöva någon form av "part catcher" för nu blir ca 1 av 10 skadad när den sticks av.

Har någon tips på "stickstål" som också går att svarva axiellt med, och som klarar minimum 20mm utstick (40mm axel)?
Jag har nu en fin PH-Horn hållare, men den klarar eg. bara ca 12mm. Har dock gjort en fuling för att klara 30mm axel :roll:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Emcoturn 340

Inlägg av säter »

Iscar har ett brett sortiment av sådana.
Tyvärr går de då inte lika bra att sticka av med.
Arhoolie
Inlägg: 173
Blev medlem: 13 juli 2016, 15:01:27
Ort: Stockholm

Re: Emcoturn 340

Inlägg av Arhoolie »

Nu läste jag tecnos inlägg noggrannare :tumupp:

När jag har jobbat med lego tillverkning förut och haft liknande jobb som man inte får ha några som helst märken i. har jag ibland fått sticka ner precis så långt att biten inte går av och sen "bryta" av den för hand.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Emcoturn 340

Inlägg av Eli »

"Har någon tips på "stickstål" som också går att svarva axiellt med, och som klarar minimum 20mm utstick (40mm axel)?"

Min fuling, som dock inte är lämplig att svarva med, men jag sågar i aluminium och mässing med dessa billiga sågblad som säljs för wood och sedan när någon tand försvunnit använder jag övriga för avstickning upp till 20mm. Bäst om man slipar toppen rak först.
http://www.ebay.com/itm/311645771860?_t ... EBIDX%3AIT
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

Har väl hänt att man har gjort så med någon gammal klinga :roll:
Men i det här fallet söker jag något mer professionellt :lol:
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Emcoturn 340

Inlägg av NeoTech »

thewho, numer borde du fan ha råd o köpa vettigt skär o klinga bara rätt av.. :D
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Emcoturn 340

Inlägg av kimachren »

Gammal tråd. Jag vet. Men kunde du berätta mera om det elektriska? Jag är själv på väg att köpa en liknande maskin (emco 342) och funderar på att konvertera till LCNC då den har gamla Sinumerik systemet.

Använder du t.ex. fortfarande original servo- och spindeldrivare? Hur styrs de isf?

Ps. Begärt pris för maskinen i fråga är 8900€. Den är från 1996 och ser fin ut. Är det lagom pris eller i överkant? Den finns på machineseeker.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av persa »

Inga svar på dina frågor. Men jag har svårt att se varför du måste byta ut styrsystemet på den maskinen. Ett säkert väl fungerande styrsystem väl anpassat för maskinen ifråga och inte alls stenåldern som jag ser det. Siemens Sinumerik 810T har dessutom sålts i stora volymer så om det behövs reservdel(ar) någon gång framåt så är det stora chanser att hitta begagnat

Byte av styrsystem är väl mer befogat på ännu äldre maskiner med ännu äldre och trasiga styrsystem. En liten maskin för 8900 Euro bör fungera bra i många år utan styrsystemsbyte
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Emcoturn 340

Inlägg av kimachren »

Byte av styrsystem handlar kanske mer om intresse och kanske viss avsmak för de gamla CRT monitorerna, men ffa. att det är mycket enklare att ladda program till LCNC.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

kimachren skrev: 22 september 2020, 07:38:12 Gammal tråd. Jag vet. Men kunde du berätta mera om det elektriska? Jag är själv på väg att köpa en liknande maskin (emco 342) och funderar på att konvertera till LCNC då den har gamla Sinumerik systemet.

Använder du t.ex. fortfarande original servo- och spindeldrivare? Hur styrs de isf?

Ps. Begärt pris för maskinen i fråga är 8900€. Den är från 1996 och ser fin ut. Är det lagom pris eller i överkant? Den finns på machineseeker.
Länge sen det hände något här :vissla:

Jag vet inte om det är till någon hjälp för dig längre, men jag började med att använda original servo och spindeldrivare men dessa gamla Contraves enheter börjar verkligen bli till åren så mina fungerar till och från. Och eftersom det sitter samma moduler i min fräs så satte jag de som fungerade i den och bytte drivare i svarven.
Det blev då DG4S från cncdrive & Mesa 7i76. Men jag kan inte rekommendera den kombinationen.. Det fungerar, men omständligt att justera och Lcnc vet inte var axeln är i realtid (om man inte köper ett enkoder-input kort) samt sämre prestanda än originaldrivarna.
Så om du vill byta så skulle jag söka efter "dumma" drivare där Lcnc sköter loopen.
Spindeldrivaren tuffar dock på ännu. Samma modell är dock utbytt på fräsen så det ger väl upp för eller senare.. Men då blir det vanlig 3f motor och VFD, jag behöver inte 11kW spindeleffekt ändå.

Som Persa säger så kan man bra behålla styrsystemet om det fungerar, men jag förstår också varför du vill byta.

Jag kanske ljuger nu, men jag tror min maskin kostade 2000kr. Men den såldes som skrot utan fungerande styrsystem och chuck.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Emcoturn 340

Inlägg av NeoTech »

Du ljuger inte, du betalade skrotvikten på maskinen.. ja borde veta iom de va ja som hitta den. :P
Skriv svar