Råd om gjutjärnsspricka

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av X-IL »

Hämtade hem min nya svarv igår, på ena foten finns tyvärr en gammal spricka, se bild. Jag skulle vilja ställa hela alltet på maskinfötter, men då kommer jag ju att lägga ett rätt stort vridmoment eftersom befintligt hål är längst ut. Godset är ca 8-10mm. Ska jag borra ett nytt hål "inuti" benet istället kanske? Bild

Några förslag? Eller ska jag ställa en fast kloss under den foten och ha de tre andra justerbara?

Edit: jag har inte möjlighet att svetsa, ska jag kanske satsa på att lägga ett förband över sprickan med ett hål på var sida och plattjärn fäst på en eller båda sidor?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag skulle forma till ett kraftigt plattjärn att passa mot bakkanten på benet och fästa med ett skruvförband. På benets framsida behövs inget plattjärn eftersom den sidan trycks ihop av vikten. Borrar du hålen exakt i rätt diameter så inte skruvarna glappar så blir det relativt stumt. Jag gjorde en liknande reparation på en stor rullbockmaskin och det håller bra.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av janaf »

Svetsa gjutjärn blir ju aldrig riktigt bra. Det finns någon typ av skarvpluggar där man borrar överlappande hål, typ 8 st i en rad, och sedan knackar in ett passande specialstålförband i dem. Minns inte vad dom heter / vem som säljer.

Din "nya" ser inte ut att vara från igår?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av X-IL »

Janaf>>> Nej från mitten av 40talet, troligtvis innan 48 eftersom dokumentationen med prislista är i RM.

Jag har två tankar som är "enkelt" genomförbara. Båda använder det nedre M8-hålet, det ena får jag borra och gänga ett hål till medan det andra isf ska bånkas fast på axelstumpen som sticker ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TtompaA
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 januari 2014, 19:32:30
Ort: Älvängen

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av TtompaA »

Om det inte skall synas att du lagat den så kan du borra två hål i benet och gänga biten ovanför sprickan. Hårdlöd och dra sedan ihop förbandet.
Har du inga långa gängtappar så kan du ju slå av benet så att du kommer åt, men borra först så att det verkligen blir i linje.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av X-IL »

Finns ingen möjlighet att borra så tyvärr, benet är kanske 8mm-10 tjockt (det är L-profil) och antagligen lite svängt, så det ska ett mirakel till för att man ska komma ut rätt. Dessutom omöjliggör mitt garage detta... Jag kör på min lösning med att trä över plattjärnet över axeln och använda det befintliga hålet. Dessutom så borrar jag ett nytt 12mm hål i andra änden av fotplattan, och ställer min maskinfot där istället. Då är den enda åverkan jag gjort ett hål i fotplattan, om jag säljer eller får för mig att restaurera nån gång i framtiden.

Maskinen väger ca 350kg, på fyra ben, iofs tyngst i den änden där det skadade benet är. Men får jag vridmomentet så att sprickan pressas ihop istället för att dras isär så ska inget kunna hända?
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av Anders K »

Svetsa är svårt, men om man vill ge sig på det så kan man jacka ur lite med vinkelslipen, förvärma med TIGen (om man inte har gassvets ståendes) och därefter svetsa med pinne, tex vanlig OK48.00. MIG och TIG går bort pga det blir för hårda svetsar.
Har själv svetsat lite gjutjärn när det behövts enligt metoden ovan, och de sakerna jag har gjort håller än. Men det är iof inga saker som får stora konsekvenser om de skulle gå sönder igen.

Själv hade jag nog gjort en plåt och borrat och gängat. Förslagsvis en 90° bockad plåt så att man kan skruva från två håll.
EDIT: fast den var lite böjd, det såg jag inte... Det kan fortfarande fixas genom att man skruvar dit två plåtar som man sen tex svetsar ihop för att få en vinklad plåtbit.
Senast redigerad av Anders K 12 april 2016, 22:59:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av NeoTech »

Slipa ur fogen och använd antingen TIG eller gas o bronza den igen.

youtubea "Tig brazing" t.ex så hittar du just den typen av process.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av GFEF »

janaf

>Det finns någon typ av skarvpluggar där man borrar överlappande hål,

Metalock – Metal Stitching Process

http://practicalmaintenance.net/?p=244
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av X-IL »

Jag har varken TIG, gas eller pinne så det blir tyvärr inte aktuellt just nu.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av svanted »

sitter det en likadan fot på höger sida?
kanske du kan skruva fast ett långt plattjärn under och mellan de två fötterna,
om man värmer järnet lite lätt på mitten innan man drar fast det så man får lite dragspänning i det...
då slipper du vridmomentet i benet.
fär höjdens skulle gör man lika på de två andra fötterna.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av Icecap »

Jag hade tagit t.ex. 2mm plåt och knackat en "stödbandage" som ville "omfamna" innerdelen ovanför och under sprickan. Den skulle såklart sitta tight och sedan ville jag borra hål, 2 st över och 2 st under sprickan och dra skruv + mutter genom dom och dra åt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av X-IL »

Icecap> jag är inte riktigt med på hur du menar. På baksidan av det på bilden är det en "klump" runt axeln, väldigt svårt att kunna knacka nåt där om det var det du menade.

Svanted> Ja det gör det, inte alls en så dålig idé faktiskt. Ska fundera lite på den. Dock om jag skulle fästa det bandet i samma hål som jag tänkt ställa maskinfötterna blir det kanske lite svårt. Dock behöver jag ju inte sätta ett i andra änden eftersom hela anledningen att jag vill hålla ihop sprickan är att jag vill ställa maskinen på fötter andra än de som sitter där. De jag tänkt använda är av typen lösa fötter med en skål i för en kula eller som jag tänker göra, vagnsbultsskalle.
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av Krauser »

Om du kommer åt, borra ett hål där sprickan slutar så kommer den inte längre.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Råd om gjutjärnsspricka

Inlägg av janaf »

Just den, Metaloc. Kanske kan använda idén i alla fall.
GFEF skrev:janaf

>Det finns någon typ av skarvpluggar där man borrar överlappande hål,

Metalock – Metal Stitching Process

http://practicalmaintenance.net/?p=244
Skriv svar