CAV-pump till BMC-diesel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av Joe »

Om det är en sån pump som på bilden i första inlägget så är det en hydraulisk regulator, sitter under klumpen längst upp.
Den kan nog också kärva. Varr det mycket vatten i dieseln?

Hade samma fenomen på en Simms minimec nyligen, där hade regulatorstången kärvat.
På med lite rostlösning/smörja och sen sitta och föra stången fram och tillbaka tills den gick någorlunda lätt.
I med ny olja i pumpen och sen låta motorn gå länge tills regulatorstången går lätt. (Dvs tomgången är stabil)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av säter »

Varr det mycket vatten i dieseln?
Jag har inte sett till något vatten överhuvudtaget.
I med ny olja i pumpen
Ska det vara olja i dessa pumpar?
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av Joe »

Nä, det är olja i minimec

Undra om det är RME inblandningen i dieseln som har fällt ut och orsakar problemen...
J.Reimers
Inlägg: 273
Blev medlem: 9 april 2007, 12:50:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av J.Reimers »

fyll halva cav filtrets vattenavskiljare med med tvåtaktsolja eller motorolja

banka några slag på pumpen med gummiklibba under gång

edit.
lustigt att pumpen också heter CAV.
jag menar den vattenavskiljaren som borde finnas under bränslefiltret. antingen glaskopp eller alu
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av säter »

lustigt att pumpen också heter CAV.
Vad är det för konstigt med det?
fyll halva cav filtrets vattenavskiljare med med tvåtaktsolja
Jag kör med DieselNectar istället.
Jag har bra erfarenheter av detta.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av DW »

Jag tar bort min fråga o skapar egen tråd.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av säter »

Joe skrev:Om det är en sån pump som på bilden i första inlägget så är det en hydraulisk regulator, sitter under klumpen längst upp.
Menar du klumpen där gasreglaget sitter, eller den i änden där inkommande diesel matas in?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av säter »

Det vi trodde var en luftskruv på pumpen, visade sig vara tomgångsdämpningen.
Denna vart i och med luftningen feljusterad och orsakade att motorn rusade.
Efter injustering verkar allt fungera perfekt.

Vid startförsöken lyckades vi bränna av samtliga glödstift.
Vid körde med snabbladdare, men nog borde väl stiften tåla det?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av xxargs »

snabbladdare kan ha spänning kring 15 Volt och kanske lite högre i periodtopparna (om det är av enkel trafo och likriktartyp och misshandlar batteriet ganska rejält om man laddar med det för länge, typ mer än 15 minuter eller så).

Glödstift är säkert dimensionerad för typ 10 Volt med tanke på att batteriet inte är helt fulladdat, kanske kallt och spänningsfall i batterier, kablar och reläer med den strömmen de drar.

Så det är inte omöjligt att det har att göra med snabbladdaren att de brann av då 25 - 50% högre spänning och därmed motsvarande ökad 25-50% effektutveckling än den är dimensionerade, kan vara det som gör att den går över gränsen temperaturmässigt och glödkroppen smälter...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av säter »

Jag tror snabbladdaren ger betydligt mer än 15V.
Det konstiga är att jag har aldrig lyckats med detta tidigare.

Det hör till saken att värmekroppen på glödstiftet är vädigt tunn på just dessa.
Kanske det gör de mera känsliga?
00150017801255.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Khalle
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 januari 2017, 14:17:12

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av Khalle »

Denna tråd är kanske död men jag testar.

Har en cav-Pump DPC typ XUD 101

Tillhör en Peugeot 1.9D får inte bilen å starta. Köpte pumpen begagnad, kommer soppa från rören när jag kör med skruvdragaren, men det är för att jag har ett annat varvtal så klart. Men det droppar bara.
När jag har skruvat i pumpen i bilen och kör på starten så kommer det inge bränsle.
Min fråga.

Vad är problemet?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av säter »

Första är att kolla så att inte stoppen är i.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av mrfrenzy »

Nålen brukar bli igensatt på dom.
Khalle
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 januari 2017, 14:17:12

Re: CAV-pump till BMC-diesel

Inlägg av Khalle »

Tack för snabbt svar.
Stoppen funkar som den gör, det klickar. har även skruvat loss stoppen för att ta bort den lilla sprintern som sitter i stoppen.
Skriv svar