Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Problem Mach 3
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=81582

Författare:  hato [ 16.48 2016-03-03 ]
Inläggsrubrik:  Problem Mach 3

Bilaga:
2016-03-03 16.44.20 (Medium).jpg
Har precis köpt en fräs (RAW 1.3) som jag tänkt använda för plastskivor.
Men får det inte funka som det ska.

Kör en slot (pocket) som är 8 mm bred o 22.5 mm lång, skärdjup 2 mm.
När jag mäter upp den är måtten 7 - 21.5 mm, fattar ej.

Kör samma slot (samma g-kode) på min metallfräs (Mach 3) och samma fräspinne (4 mm) och det blir perfekt!

Har kört Mach 3 på min metallfräs ett antal år och är ju ganska van vid programmet men här har jag ju ingen koll vad som är fel.
Har kollat att förflyttningen på axlarna med klocka o referensbitar och det stämmer på ca 5-10/100 delar vilket man nog måste vara nöjd med för detta typ av fräs.
Testade även längre sträcka 600 mm m.h.a. linjal (ok inte riktigt bra med hade inget för långa avstånd) och det är ca 0.3 mm fel.
Man blir ju misstänksam att remmarna töjer sig men dessa har stålvajer ingjutet.
Har provat att kör 500x500 mm invändigt (< 0.5 mm fel i X och Y)o utvändigt ( 0.5 mm fel y 1.5 mm fel i x) det

Ok, de flesta tror väl att jag kör med för liten fräs i förhållande till verktygstabellen men så är inte fallet.

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!

Författare:  tecno [ 16.52 2016-03-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Låter som om du har fel på motorinställningarna = antal steg/enhet. Mät att du förflyttar respektive axel säg 100mm för att få hum om antal steg står fel.


Glöm ovan,

Ratta om axeleration och maxhastighet till låg inställning och se om de löser problemet.

Författare:  säter [ 17.31 2016-03-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Använder du fräsradiekompensering?

Författare:  hato [ 18.13 2016-03-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Om jag fattat rätt så är väl fräskompensering att jag kompenserar för att fräsen avviker från normalt 4 mm?
I så fall ej. Har ställt in 4 mm i verktygstabellen på bägge maskinerna.
Skickar med koden.

Författare:  säter [ 18.35 2016-03-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Vad händer om du fräser utvändigt?
Blir detaljen för stor eller för liten?

Författare:  hato [ 19.35 2016-03-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

På en kvadrat på 500 mm blir den ca 1,5 mm (X o Y) för stort (invändigt)
På en kvadrat på 480 mm blir den ca 0,5 mm (X o Y) för litet (utvändigt)

Felen ät ju "relativt små" men hur kan det bli så himla stort fel när jag fräser en slot, 1 mm för litet i bägge riktningarna?
1 mm på 8 resp. 22,5 mm är ju oerhört mycket!

Det knepiga är ju att "slottet" blir perfekt på min metallfräs (Optimum BF30 med Mach 3).

PS. testat både med o motfräsning.

Författare:  H.O [ 20.22 2016-03-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Mekaniskt glapp någon stans, nått som sitter löst?
Ser att det är remdrift på maskinen, är de spända som de ska?
Sitter spindeln fast ordentligt?

Författare:  hato [ 20.24 2016-03-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Remmarna spända, svar ja.
Spindeln sitter bergfast!

Författare:  säter [ 21.47 2016-03-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

hato skrev:
På en kvadrat på 500 mm blir den ca 1,5 mm (X o Y) för stort (invändigt)
Här blir det alltså för stort invändigt?
Men när du fräste din pocket invändigt då vart det för litet?
Är det korrekt uppfattat?

I sådana fall är det märkligt.

Författare:  hato [ 15.11 2016-03-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Byter drivkort för att se om det är problemet, har testat med andra motorer ingen skillnad.
Återkommer efter tester.......

Författare:  säter [ 15.15 2016-03-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Citera:
Byter drivkort för att se om det är problemet
Dålig felsökningsmetod.
Jag har svårt att förstå hur drivkorten kan orsaka att det blir för stort invändigt.

Författare:  tecno [ 15.45 2016-03-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Har du testat att dra ner Acc och maxfart?

Författare:  gotis [ 00.53 2016-03-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Har du rätt puls/mm?

Författare:  mr_ping [ 09.52 2016-03-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Fäst ett skjutmått i trät bra och låt en fräs flytta huvudet på skjutmåttet så långt du kan. Prova F1000 och F200 (fart). Se till att axeln går åt den riktning du vill köra åt så inte backlash blir ett problem.

Författare:  hato [ 15.01 2016-03-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Bytte drivkort o allt fungerar ok.
(Märkte att stegmotorerna "hackade" vid vändning).

Tack för all hjälp!
/Håkan

Författare:  säter [ 15.10 2016-03-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Problem Mach 3

Det låter som ett liknande problem som detta.
viewtopic.php?p=1218691#p1218691

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/