Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av CPMS »

Ser lite vekt ut, du tror inte du ska köra med lite grövre profil? :D
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av cosmox »

Nu är det hög tid för en liten uppdatering!

Jag färdigt stativet idag och fick även hjälp att lyfta upp fräsen på det. Jag passade på att montera digitalerna på X och Y också, det var betydligt enklare än jag trodde. Fick dock tillverka egna fästen till dem. Imorgon ska det dras fram el och förhoppningsvis kommer de första spånen flyga imorgon kväll :)
2015-04-13 20.40.20.jpg
Pejlade in bordet med en skräpindikator. Måste skaffa en riktig framöver..
2015-04-13 21.06.26.jpg

Är det någon som har en smidigare lösning för att fästa skruvstycket förresten? Känns lite klumpigt nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av CPMS »

Titta på mina bilder så ser du en lite smidigare lösning.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av cosmox »

Det såg betydligt smidigare ut :)

Blir ett bra första projekt!
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av CPMS »

SolidWorks fil gick inte att bifoga så den ligger här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/541 ... ack.SLDPRT

Kolla om den passar till ditt skruvstycke.
Spännblock går att köpa ganska billigt men det är ju roligare att tillverka själv om man har tid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av cosmox »

Tack för filen CPMS!

Jag gjorde två "på känn" mest för att ha något litet att testa med men jag behöver köpa 30x30 mm alu för att göra ett riktigt fäste.
2015-04-17 17.05.51.jpg
Jag passade även på att göra ett flyttbart och tiltbart fäste till DRO'erna. Det visade sig att man kan använda T-mutter från profilerna om man slipar lite så de passar i den frästa kanalen på framsidan.
2015-04-17 16.59.44.jpg
Testade att ta en panoramabild på resten av verkstan också som jag byggde om i samband med att jag bestämde mig för att placera en fräs i hörnet. Lite stökigt är det, har just sorterat all skruv.
2015-04-17 17.02.08.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av cosmox »

CPMS: Jag tänkte tillbringa kvällen med att försöka få maskinen vinkelrät. Hur gjorde du för att få din pelare vinkelrät mot bordet? Lurar även på hur man bär sig åt med huvudet. Är skalan på huvudet (den som anger vinkeln på huvudet) exakt eller finns det något bättre sätt att få det rakt på?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av CPMS »

Aluminium? Gör klackarna av stål istället, alu blir nog för mjukt.

Jag har gjort ett verktyg för att ställa in huvudet vinkelrätt mot bordet i X-led, det går även att användas till att justera in pelaren vinkelrätt mot bordet i Y-led. Har inte brytt mig om att justera in pelaren i X-led eftersom jag nästan aldrig höjer/sänker huvudet när jag fräser utan använder pinolen i Z-led.

Denna inställning går lika gärna att göra med en vippindikator/mätur uppspänd i chucken på en arm men det är snabbare och enklare med dubbla mätur.

(Nu har jag den fastsatt i snabbchucken men normalt kör jag den i en spännhylsa)

Så här använde jag den för att justera in pelaren i Y-led, tog slut på shimsplåt så den är inte riktigt i vinkel ännu men betydligt bättre än den var. Används på samma sätt för att justera/vrida in huvudet i X-led.

För att ställa in pelaren i X-led kan man använde ex. en bit axel som är kapad vinkelrätt och en vippindikator på ett magnetstativ sittande på huvudet.


Först så vrider man tram-instrumentet så den står i Y-led och nollar ena klockan mot en punkt, i detta fallet ett metriskt 1-2-3 Block (så eg. ett 25-50-75 Block).
2015-04-17 20.11.09.jpg
Sen vrider man instrumentet 180 grader och nollar andra klockan på samma punkt.
2015-04-17 20.12.18.jpg
Sen vrider man tillbaka instrumentet till första läget, tar bort passbiten/blocket man nollat mot och sänker ner pinolen mot bordet tills klockorna tar i, om nu pelaren är helt vinkelrätt mot bordet ställer sig bägge klockorna på 0.
2015-04-17 20.13.53.jpg
Här ser man att min pelare fortfarande lutar lite framåt i förhålland till bordet men jag har inte hunnit shimsa klart pelaren.


Jag tycker inte det går att använda den inbyggda skalan på huvudet för den är alldeles för grov, hade det funnits en nonie-skala så kanske men den är bara för grovinställning.


Om du CNC:ar din ZX45 och använder pelaren för Z så blir det viktigt att även justera in pelaren i X-led men prova att söka på "Tram ZX45 Hoss" så borde du hitta lite mer info ang. justering av vinkelrättheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av CPMS »

Nämnde det tidigare men om du vill kunna skruva fast skruvstycket rejält så kan du göra som jag gjorde, borra ett hål i bottenplattan och skruva fast det i tre punkter. Under förutsättning att ditt skruvstycke är öppet bakåt så du kommer åt muttern med en fast nyckel förstårs. :)

Jag hade ett litet gängat hål för fastsättning av någon styrlist som jag borrade upp, tar en t-mutter och en bit gängstång med en kragmutter som jag sätter i innersta t-spåret. Du ser på bilderna ungefär hur skruvstycket sitter. Inte ofta som jag behöver flytta skruvstycket vid vanlig fräsning så placeringen blev ganska bra.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av cosmox »

Tackar, jag ska testa att klocka in den med metoden du beskriver. Jag kan nog låna en klocka till tror jag.

Jag har tyvärr inga stålbitar liggandes här hemma. Men däremot ganska mycket aluminium :) så det kommer nog fräsas i det ett tag tills man kan åka och skrotfynda lite. Du har nog rätt i att aluminium är lite klent till skruvstycket men det var kul ändå :)

Tanken är att det ska bli en CNC framöver men det kommer nog ta ett tag.

Idag fräste jag ett stopp till skruvstycket. Axlarna kommer bli stål framöver (hade bara alu hemma) men än så länge är det ganska stabilt. Jag satte det på framsidan för att det blir lättare att se men det kommer sitta på den fasta backen sen.
2015-04-18 18.46.20.jpg
2015-04-18 18.46.44.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av CPMS »

Ser bra ut, ser att du fått dit skydd för bordet också. :tumupp:
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av cosmox »

Skyddet var en härlig tillsats för att slippa spånen i T-spåren också. Ska göra ett nytt lite smidigare skydd framöver tänkte jag.

En fråga: Kan man använda SK30 i den här maskinen också?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av CPMS »

Borde fungera men flänsen är väl några millimeter större och sen är nog dragstången för kort. SK30 är väl utan den raka gängade biten för det ska sitta en del där för en gripper dvs för automatisk låsning. Finns övergångar M12 till M12 att köpa har jag för mig.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av cosmox »

Ok, tack!

Får forska vidare i detta :)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg

Inlägg av cosmox »

Efter mycket om och men har jag rivit växellådan på fräsen och bytt lager (mer om det senare)

Jag söker nu en vettig olja att ha i.

Försäljaren rekommenderar Gulf EP Lubricant EP 200 - M men det är ganska lång leveranstid och jag vill ha igång fräsen NU!

Är det någon som kan oljor som kan tipsa om en likvärdig?
Skriv svar