Kapa metall med en kap/gersåg.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av bearing »

Ja om du har en bandsåg är väl en sån här ett nedköp. Men jag har ingen maskin alls att göra raka snitt i stålbitar med. Har bara vinkelslipen och ett par händer, så det blir lite olika vinklar på snitten varje gång.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Glattnos »

Nja, jag har Biltemas bandsåg men är bara halvnöjd med den så jag letar nått bättre :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av arvidb »

Jag har kollat lite efter billigare/mindre bandsågar för metall.

Dessa verkar vara samma maskin (eller kloner av samma?) (35-80 m/min; blad 1435x13x0,6; 360-540 W; 22 kg):
* Holzmann BS125M 2995:-
* Biltema MBS 1435 2999:-

Dessa (30-80 m/min; blad 1335x13x0,65; 850 W; 19 kg):
* Femi 782/783 6495:-
* Optimum OPTIsaw SP 11V €474

Och dessa (45 m/min; blad 1470x13x0,65; 370 W, 26 kg):
* Kallbandsåg MBS-150B 4195:-
* Hawk MCB100A 4799:-
* Kallbandsåg MBS-150B 4250:-
* Optimum OPTIsaw S 100G ~€755

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Edit: La till Optimum S100G.
Senast redigerad av arvidb 7 oktober 2019, 03:11:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av arvidb »

Glattnos skrev:Nja, jag har Biltemas bandsåg men är bara halvnöjd med den så jag letar nått bättre :)
Den funkar halvbra alltså? :)
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av petercab »

Jag har en sådan här för mobila arbeten, använder den enbart för aluminium men den är ett monster och kappar fånigt fina snitt, inte så billig dock.

Kanske ger fingervisning om varvtal och effekt.

https://www.vvsobygg.se/kapmaskin-ridgi ... gJhn_D_BwE
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Glattnos »

arvidb skrev:
Glattnos skrev:Nja, jag har Biltemas bandsåg men är bara halvnöjd med den så jag letar nått bättre :)
Den funkar halvbra alltså? :)
Ja, det största problemet är att banden går av långt innan dom blir slitna, dock efter ganska mycket sågning. Jag har funderat på att testa andra band än Biltemas men har inte haft tid ännu. Jag funderar även att göra en fixtur så jag kan svetsa ihop de gamla banden, vilket jag gjort med gott resultat på ett tidigare jobb.
Den är lite svår att justera bandet då det bara är avlånga hål utan justerskruvar på justeringarna(för bandspänningen är det en ratt förstås).

Den är dock bra på många punkter, att den inte "faller" utan måste dras neråt är väldigt skonsamt för banden jämfört med sågar som "ligger" på det som sågas.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av eeedis »

Denna på 1500W då? (Om det nu verkligen är 1500W)
https://verktygsboden.se/metallbandsaga ... dsag-g5010
Jag var lite sugen på den, men så fick jag tag i en lite större bandsåg istället som jag haft på önskelistan länge.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av jihe »

Jag har en sån där, men jag betalade 350 kr för den på utförsäljning på Jula. Nästan 10 gånger det priset, det skulle jag inte betala för en med så kort band. Problemet med så där små sågar är som Glattnos är inne på att de har liten radie på hjulen och kort sträcka för att vinkla av från hjulen så att bladen mattas ut snabbt.

Motoreffekten räcker i alla fall till på den, banden hoppar av långt innan motorn skulle tveka.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Anders K »

Jag snubblade över en Emco Star för kaffepengar som jag tänkte sänka hastigheten med en VFD och montera en bimetallklinga för att kunna såga metall med. (alltså bandsågen, inte cirkelsågen...)

Någon som har erfarenhet av det? Kan det tänkas funka? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av bearing »

En nackdel med att sänka varvtalet är ju att effekten sjunker. Sen vet jag inte hur mycket man kan få upp momentet med en VFD? Går det att köra högre moment för att kompensera? Vad är original varvtal, och vad vill du ner till?

Annars, om det finns en kilrem mellan bandet och motorn vore ju det den naturliga vägen att ändra varvtalet.
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Nerre »

Med en VFD sänker man ju varvtalet genom att sänka frekvensen, det borde väl inte påverka momentet så mycket? Man kör ju fortfarande samma spänning?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av bearing »

svanted skrev:hastigheten ska vara så hög att metallen smälter av friktionen och kastas iväg....
annars fungerar kapskivan som en slipskiva som slipar av materialet
och då går det långsamt.
bearing skrev:Tack för info! Intressant! Visste inte hur en kapskiva till vinkelslip fungerar. Då är det alltså varvtalet som är problemet.
...
Likriktning och glättning innan motorn skulle ge ca 40% högre varvtal iaf...
Sagt och gjort! Jag höjde varvtalet med hjälp av likriktning och glättning, och det gjorde stor skillnad!

Se mer info, bilder och video här:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=96514
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av bearing »

Nerre skrev:Med en VFD sänker man ju varvtalet genom att sänka frekvensen, det borde väl inte påverka momentet så mycket? Man kör ju fortfarande samma spänning?
Momentet är samma, men effekten sjunker ju eftersom att varvtalet har sänkts. Jag tänkte såhär att vid stålkapning krävs det säkert mer effekt om det inte ska ta evigheter. Därför behövs högre vridmoment för att i alla fall nå samma effekt som original. Och det kanske man kan ordna genom att köra motorn på högre vridmoment än nominellt. Man kapar ju sällan oavbrutet, och motorn överlever nog några kap på rad även med rejält höjt vridmoment.
ToPNoTCH
Inlägg: 4872
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av ToPNoTCH »

Anders K skrev:Jag snubblade över en Emco Star för kaffepengar som jag tänkte sänka hastigheten med en VFD och montera en bimetallklinga för att kunna såga metall med. (alltså bandsågen, inte cirkelsågen...)

Någon som har erfarenhet av det? Kan det tänkas funka? :)
Japp exakt den maskinen på VFD och bimetall.
Funkar jäkligt bra.

Observera att bladlängden är i kortaste laget (diametern på hjulen) egentligen för att bimetall bladens svetsar skall hålla.
Jag köpte mina på http://www.bandsagblad.se/ och dom vågade inte lämna garanti på att det skulle hålla.

Jag körde slut på de två jag köpte utan att de gick av iallafall.

Ang. vridmoment snacket. Jag är ingen expert men min VFD "gasar" (för att hålla varvet uppe) när det går tungt. Syns tydligt på displayen. Det kanske skiljer mellan modellerna.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av svanted »

förstår att gnistorna är ett problem, sågen är ju inte utformad att leda sprutet mot en uppsamlare.
och det är lite vådligt, de antänder ju allt som är lättbrännbart inom räckhåll.
det blri samma problem med en sågklinga med skillnaden att flisorn är svalare och därför osynliga men tyngre så de flyger än längre från sågen,
men såpass heta att de bränner fast på allt plast de landar på.
Skriv svar