Kapa metall med en kap/gersåg.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av hecke »

Det vinkelslipstativ jag har är inte köpt på Harald. Köpte den för ca 25 år sedan och har aldrig haft några problem att den vibrerar loss. Det är självklart inget för proffisionellt bruk utan då är de dedikerade maskinerna självklart mycket bättre. Har jobbat som svetsare och jag har använt både stora maskiner med 600 mm glasfiberarmerad kapklinga och ca 400 mm klinga med vattenkylning så jag vet hur de funkar. Dock så tror jag det jag tipsade om duger för sällan bruk i hemmet.

Har även byggt ett stativ av en slaktad handcirkelsåg där jag kan montera vinkelkapen och köra mot en linjal när man vill kapa raka snitt i plåt eller stenskivor. Se mer på nedanstående länk.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... ost1814916
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av bearing »

Jag hittade en kap- och gersåg med 190mm skiva för 250kr på Jula Outlet, och tänkte att jag kunde ha den för att kapa metall. Original navbricka hade ett fäste för skivor med 25.4mm diameter. Jag behövde 22.2mm eftersom att jag tänkte prova att montera en kapskiva för vinkelslip. Därför svarvade jag en ny navbricka av alumium.
DSC_3288.JPG
Svarvade för hand direkt i maskinen =) Använde ett 22mm kullager som stöd under svarvningen.
DSC_3290.JPG
Monterade en 180mm x 2mm kapskiva
DSC_3294.JPG
Kapade ett 20x20mm fyrkantsrör i 45 grader
DSC_3303.JPG
DSC_3306.JPG
Nu kanske det ser ut som att detta var ett lyckat bygge. Men det var det inte, utan en flopp. Det tog nämligen väldigt lång tid att kapa. Säkert 1 minut för kapet här ovan. Samma kap tar bara några sekunder med 115mm x 1mm kapskiva i min batteridrivna vinkelslip. Jag testade att kapa lite olika material med samma resultat. Långsamt, och dessutom blev bitarna väldigt varma. En plastbit som låg i kapen började smälta.
DSC_3307.JPG
grym skrev:jag har både rage och vanlig träsåg
träsågen går bra att kapa aluminium med, har gjort det många gånger
rage'n är bättre på järn

men ingen är vettig för varmkapning med kapskiva, man behöver komma upp i varvtal
Min såg varvar 5000rpm enligt kartongen. 180mm kapskivan för vinkelslip har maxvarvtal 8600 rpm. Är det p.g.a det låga varvtalet som kapen går så långsamt och bitarna blir så varma?

Nerre skrev:I den tråden jag läste så fanns det tips på klingor som funkade i alla fall för vissa material.

Men jag minns tyvärr inte var jag såg den tråden... Men lite googlande hittade ett tips om dessa klingor
http://www.screwfix.com/p/evolution-rag ... 55mm/65166
som tydligen säljs på Beijer
Ser intressant ut!
De har en 210mm skiva som borde passa i min såg
https://www.screwfix.com/p/evolution-ci ... _container

Det här låter ju lovande:
"Works well, cuts fast in wood and plastic, and reasonably well through mild steel - I've just cut up half a tonne of 50 mm square tube with mine.
I've just replaced the original blade, which lasted 3 years and 14 shows, so it has done a fair bit of work."

Men det är väldigt blandade erfarenheter av stålkapning:
" This is the second blade I've bought for my rage chops saw they will cut just about anything BUT they don't last long at all cutting steel !!!! Works out a very expensive way to cut metal as I've discovered but for timber and plastic it's as good as any blade for the price "

Så jag antar att det handlar om hur man kapar, d.v.s hur snabbt man matar. Man får nog inte mata för långsamt.

Säljs dom i Sverige? Verkar inte finnas på Beijer längre vad jag kan se på hemsidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av svanted »

hastigheten ska vara så hög att metallen smälter av friktionen och kastas iväg....
annars fungerar kapskivan som en slipskiva som slipar av materialet
och då går det långsamt.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av bearing »

Tack för info! Intressant! Visste inte hur en kapskiva till vinkelslip fungerar. Då är det alltså varvtalet som är problemet.

Hårdmetallklingan jag länkade till ska klara 5000 varv enligt infon. Deras egna såg går lite långsammare, 4000 varv, och har tydligen en växellåda för högre vridmoment vid belastning. I England är deras maskin inte ens dyr, kostar 60 pund. Men här kostar den 1800kr.

Borde ju gå att sänka varvtalet på min billiga Julamaskin till runt 4000 med elektronik. Å andra sidan sjunker ju varvtalet naturligt vid belastning, så att det kanske hamnar på runt 4000rpm när man kapar stål? Eller är det bättre att ligga på ännu lägre varvtal med en 210mm 24t hårdmetallklinga i stål? 3000 varv? Deras klinga och maskin ska ju klara alla möjliga material, så varvtalet kanske är en kompromiss egentligen.

Eller så skulle jag försöka höja varvtalet istället, och fortsätta testa med kapskivan som sitter i. Likriktning och glättning innan motorn skulle ge ca 40% högre varvtal iaf...
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av svanted »

and klinga för metall,
det kan nog fungera men,
tror det blir problem med spånsprutet, flisorna flyger i 100km/h och blir glödheta om klingan går fort,
så man måste nog se till att samla upp dem eller ha kapen där de inte gör skada,
för de studsar och far omkring och smälter fast på allt av plast, som typ billack.
en träsåg har lågt vridmoment så sänker man varvtalet för mycket orkar den inte,
skärhastigheterna för järn bör vara 15 - 25m/min,
på en träsåg är det 10ggr högre...
så hårdmetallskären får det jobbigt, även om det står att de ska klara det, tror jag inte de blir långlivade i järn,
alu däremot går hur bra som helst,
försökte kapa järnplåt i en träbandsåg med bimetallblad,
det gick inte öht, det är samma problem där med hastigheten,
tänderna blev avhärdade direkt av värmen,

edit:
men varvtalshöjning kanske får kapskivan att fungera bättre..?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av bearing »

Jag blir lite fundersam över siffrorna jag får fram när jag räknar lite.

Original varvtal 5000 rpm och 190mm klinga ger en skärhastighet på 3000 m/min, eller 50 m/s. Och detta verkar normalt för trä enligt vad jag hittat på nätet.

Men det är ju mer än 100ggr snabbare än rekommenderad skärhastighet för stål i så fall? Kan man avvika så långt ifrån rekommendationerna?

Jag tittade runt på nätet nu för rekommenderade skärhastigheter. När jag tittar på skärdata för hårdmetallverktyg* hittar jag 100-300 m/min för stål, och 200-760 m/min för aluminium. Är siffrorna i sådana tabeller väldigt konservativa? Därför att flera har ju skrivit i tråden att de kapat aluminium med original träklinga, d.v.s 3000 m/min. Och det är ju 5-10ggr snabbare än tabellerna. Dock så hittade jag en sida som handlar om snabb-bearbetning av aluminium** där 30000rpm används med 25mm pinfräsar. Och det ger en skärhastighet på 2300 m/min, dvs i ungefär samma område som träklingan i min såg. Evolution-sågen*** varvar 3750rpm obelastad med 210mm klinga, som ger 2500 m/min, d.v.s mycket nära. Men hur kan den klingan skära stål ifall skärhastigheten avviker 10-20ggr från tabellerna?

*
SKÄRDATAREKOMMENDATIONER UDDEHOLM NIMAX
https://www.uddeholm.com/app/uploads/si ... _Nimax.pdf
Garr Tool Teknisk Hjälp
http://www.wedevag.se/wp-content/upload ... k_info.pdf

**
Key To High-Speed Aluminum Machining
https://www.radical-departures.net/arti ... -elements/

***
Evolution R210 CMS
https://evolutionpowertools.com/uk/buil ... s/r210cms/
Senast redigerad av bearing 6 oktober 2019, 13:40:48, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Glattnos »

Skärhastighet och sliphastighet är inte samma sak.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av bearing »

Hmm... Har någon påstått det?

Observera att vi skriver om två olika typer av verktyg här. Kapskiva och Klinga. Mitt senaste inlägg handlade om klingor med hårdmetallskär. Funderar på att skaffa en sån, men med tanke på att Evolution-maskinerna har en planetväxel mellan motor och skiva, finns det nog stor risk att min billiga jula-såg inte orkar en sån skiva i stål.

Så alternativet är då att höja varvtalet och köra vidare med kapskivan istället.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Glattnos »

Okej, jag missförstod nog lite :)
Dock med 66 tänder och 5000 rpm så skulle matningen vara dryg 5 meter/sekund om det vara skärning med vettig matining. Evolution-sågarna och liknande fungerar förmodligen men det är fortfarande inte jämförbart med en riktig klingkap. En riktig skärande klingkap roterar mycket långsammare(alltså rätt varvtal) och har vettig matning/skär jämfört med vad man kan åstadkomma med Evolution-kaparna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av mrfrenzy »

Evolution-sågarna fungerar definitivt men det är ju en lite annan princip i en bärbar maskin. Ett mellanting mellan slipning och "riktig kapning". Skivorna håller länge och det blir fina snitt iaf.

Kolla nedanstående video från 1:27 och 2:25
Vid 5:00 ser man kapspånen som har en fin blå färg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av bearing »

Nu har jag varit ute och kikat mer på min såg. Den har ju utväxling! Ca 1:6 verkar det som. Vilket måste betyda att motorn har ett varvtal på 30000 rpm!

Då borde det ju finnas goda möjligheter att använda en sån där kapskiva med hårdmetallskär. Men jag borde nog använda den minsta varianten, 185mm diameter, för att få ned skärhastigheten lite. Annars hade 210mm-skivan varit smidig att använda eftersom att den har 25.4mm centrum, så passar rakt av i maskinen. Med 185mm-skivan behöver jag tillverka en bricka för 20mm hål.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av limpan4all »

I slutet av hans kapning så börjar det att spruta glödande spånor så även i börja (några få) beror det på för hög eller för låg matning?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Glattnos »

Jag var ju lite inne på att köpa en Evolution-såg förut men avstod efter att jag sett denna video. Jag tror ju inte att jag heller i min vardagliga användning skulle kunna få klingan att hålla 20ggr längre än en abrasiv kapskiva.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av bearing »

Jag tänker att det måste ha någonting med hur man använder sågen att göra, eller vad man kapar för typ av stål. För enligt ett citat jag la in här ovanför var det en som hade kapat upp ett halvt ton 50mm fyrkantsrör. Medan en annan fick kort livslängd.

Evolution rekommenderar tydligen bara att kapa mjuka stålsorter med högst 4-5mm godstjocklek. Antagligen blir tänderna varma, men om kapet går fort (mjukt stål och inte för grovt) hinner tänderna inte bli så varma att de förstörs. Och om man tar en stund på sig med nästa uppspänning o.s.v. hinner de säkert svalna innan nästa kap. Rekommendationerna i tabellerna jag skrev om i ett tidigare inlägg gäller ju vid oavbruten bearbetning.

I videon innan där killen kapade 90mm rundstång och gnistorna sprutade tror jag att han i princip körde slut på klingan i ett enda kap. Dessutom gjorde han sina andra testkap i galvaniserat stål, vilket Evolution inte heller rekommenderar. Jag har märkt att galvat stål är hårdare att borra i än "bonnstålet" som jag vanligtvis kapar och svetsar. Så det verkar ligga något i det.

Min gissning är att för att få livslängd ska man först och främst inte kapa för hårt stål. Samt att man måste mata på ordentligt under kapet. Som du skrev förut så säger ju matten att man ska mata extremt fort. Det orkar väl inte motorn. Så det bästa man kan göra borde vara att mata så fort som motorn orkar, så att tänderna skär så mycket som möjligt, slipar så lite som möjligt, och används så kort tid som möjligt. Tänker jag. (?)

De som fått kort livslängd kanske har fegat och inte matat tillräckligt snabbt. Alla som borrat i stål med en handborrmaskin med högt varvtal och utan att mata ordentligt vet ju hur varmt det blir och hur fort man förstör borren.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kapa metall med en kap/gersåg.

Inlägg av Glattnos »

bearing skrev:Så det bästa man kan göra borde vara att mata så fort som motorn orkar, så att tänderna skär så mycket som möjligt, slipar så lite som möjligt, och används så kort tid som möjligt. Tänker jag. (?)
Håller med, det borde vara det bästa.

Men det är just detta att den är lite ömtålig och klingan är relativt dyr som gjorde att jag drog mig ur. Jag kapar dessutom mest stång-material. Bandsågen går ju tyst, skräpar inte ner och klarar alla material, den är möjligen långsammare men en lite större bandsåg är även ganska snabb.
Skriv svar