Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av ghost_rider »

Skulle vilja säga 3k för en ordentlig ram i 45x45 profiler
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Det låter absolut billigt och prisvärt.. :D
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av NeoTech »

Kollar man lite på Alucon.se så hamnar man runt 3000-6000 för ramen, utan mekatroniks med alla fästelement och liknande.
Lägg till vad runda slängar 4000 för stegisar o drivare om man tar de från ebay.
Styrkort, dator. - 2-3000 till
Spindel: <hur dyrt vill han ha de?>
Linjär lager, finns jue en uppsjö o välja på här i olika priser, men runt 4000 här med kan man konstatera efter googling.

För o lösa drivning på båda sidor, en axel med lagerbock som sammankopplar båda sidor funkar om man väljer remdrift, sparar pengar de med.
HTD/XL remhjul har väl flera här på forumet lyckats skapa av o till HTD, skulle du kunna tillverka på din mini fräs genom att borra 4mm hålmönster och sedan fräsa loss den genom o passa rätt igenom hålen du borrat.. blir väl inte super exakt men inget en fil o lite handpassning inte löser.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Ja jag har sagt till han att han bör som nån föreslog tidigare att det kommer kosta en 35-55 tusen för en 1200x1200mm eller nått sånt, låter i mina öron som rejält överpris men han har kollat runt själv och sa till mig att jag nog var ute i det bli lite på det priset, som du säger så hade han åxå sett att ramen kan kosta en 6-7 tusen och sen en 10k till på det för elektronik så runt 17-20 ungefär komplett för en något större än 1200x1200mm.

Tror han överväger att köpa en CNC6040 istället, eller i värsta fall en lika som jag har en CNC3040. Jag siktar på nått större jag åxå i framtiden, jag ser genast alla begränsningar med en 3040, den fyller mitt behov idag, men sen när och om man vill göra lite större grejer, så blir det svårare.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av tecno »

17-20kkr räcker inte till ett 'bra' bygge på 1200x1200.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Vad som är bra är jätte svårt att säga, eftersom allt är olika bra i alla människors ögon, sånt stöter man på nästan dagligen i våran samhälle, det gäller ju dåliga saker åxå så klart, en som byggt sin egna CNC för låt säga 15-20 tusen kanske tycker den är jätte bra, medans nån annan som råkade ha en 50 tusen på fickan byggde sin för dom pengarna tycker att den för 15-20 är inget vidare.

Jag köpte en Volvo XC90 D5 för 165 tusen medans en jag känner spelar en annan division än mig och slog till på en XC90 D5 för 299 tusen, han tycker inte min XC90 är nått vidare sa han, jag tycker den är jätte bra trots det låga priset..

En jag känner var och tittade på min CNC för ett tag sen, han har flera CNC maskiner själv, ja jag känner han inte helt men vet vem det är iaf, usch vad han dömde ut den direkt, han sa det där är inga bra grejer, nu har du nog slängt en 15-15 tusen rakt i sjön. Jasså, men hur mycket skulle jag få betala för en bra maskin då, ja ett par hundra tusen sa han.

Så det här med bra och dåligt, njaa, jag känner mig skeptisk inför den tanken att avgöra pris i förhållande till vad som är bra eller dåligt faktiskt. Såg ett klipp på youtube för länge sen, han hade byggt en CNC i MDF, motsvarande storlek som en 6040 ungefär, han tyckte själv han lyckats bygga den bra och att den funkade bra med budget grejer, den hade inte kostat speciellt många tusen att bygga, han la dock en bra slant på bra motorer och elektronik, han tyckte den var jätte bra, andra tyckte inte den var så bra.

Men jag sa som sagt till han som är intresserad av CNC att 35-55 tusen, han såg själv att det går att bygga billigare än så, så vi får se hur han väljer att göra, tror han åxå hade räknat på alu profiler på alucon eller vad det heter och såg att ramen kanske kan komma att kosta runt 8-10 tusen. Så dom priserna är han dock säker på, motorer och allt det andra vet jag inte, han föreslog en lika spindel som jag har, kanske till och med VFD och Spindel från kina, jag sa att jag vet inte riktigt, jag har inte haft några problem med mina saker än dock
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av NULL »

Jag funderar på om man ska lägga ut så pass mycket pengar, om inte ska rita ramen själv i CAD, och låta någon som Erbjudes, Laserskurna detaljer skära bitarna.
Det borde bli betydligt stabilare(för samma pengar)...
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av elabbe »

Det här påminner mig lite om när jag skulle hjälpa mitt ex med inköp av en ny laptop. Krav eller exakt pris gick inte att få ur henne, men efter mycket om och men bestämde hon iaf sig för en skärmstorlek. Jag tog då fram den bästa i varje prisklass, 6000, 7000 och 8000 kr. Hon berättade sedan att hon skickat vidare mina tre förslag till en kompis och frågat om vilken som var "bäst" :lol: Konstigt nog den dyraste… Yrket som tolk mellan ingenjörer och "vanliga människor" kommer nog aldrig bli omodernt.
Perkla skrev:Vad som är bra är jätte svårt att säga, eftersom allt är olika bra i alla människors ögon, sånt stöter man på nästan dagligen i våran samhälle
Precis, och där säger du själv vad andra redan sagt, "hur långt är ett snöre". Utan en kravspec (vad som är "bra") är det omöjligt att ge ett precist svar. Folk hjälpte till så gott det gick utifrån den (avsaknad av) information som fanns.

Nya fräsar för 30kkr och 60kkr är två olika maskiner, klarar olika saker och är då olika "bra". Samma maskin, t.ex. en bil i ditt fall, är lika "bra" ny som begagnad då den klarar samma saker, men du får rabatt för förslitning, eventuellt gömda fel och avsaknad av garanti. Jag känner inte att det är så jämförbart.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Perkla »

Det är är grejen är att polaren köpte en dyr bil av samma modell som min, han provkörde min och sa: Nej den här känns absolut inte bra. handlar således absolut inget om avsaknad av garanti eller service avtal eller nått annat, bara kort och gott vad vanliga människor tycker o tänker om olika saker.

Det handlar väl för tusen inte om hur långt är ett snöre.. jag sa ju klart och tydligt "så billigt som möjligt" det är således inte 60 tusen vi pratar om. Jag gillar absolut inte att folk analyserar allt man säger hela tiden, tips bra eller dåliga, billiga eller dyra var det jag undrade, om jag ifråga sätter så önskar jag inte att få mina egna ord vänta emot mig. Frågar gör jag för att jag kan inte ett skit om detta ämne mer än att vad som är bra eller skapligt i mina ögon, det är absolut skit i andras.

Har idag pratat med en kille på en mekanisk verkstad som tidigare byggt några CNC maskiner, för privat bruk låter det totalt orimligt att det borde kosta runt 45-55 tusen som nån sa tidigare i tråden, jag nämnde att jag hört en siffra bara. nä sa han så blodigt bör det inte kosta, tror nog mest det handlar om vad man har för klar sa han. Nått som funkar bra för högst amatörmässiga arbeten sa jag, för att lära sig CNC och ha roligt i första hand.

Han nämnde nån siffra som nån tidigare sa i tråden.. en 7-8 tusen för ram och ytterligare 10 för resten för bra budget grejer, räkna på 20k sa han. Varför ställde inte han samma frågor som folk gjort här ? varför har inte han analyserat nått av det jag sagt ? Jo för att vi alla är olika och tycker olika, har jag sagt att jag vill ha en bra billig bil så kan ju nån säga att dom har en för 10k medans jag menar en för 100k.. det är nog där missförstånden i denna tråden uppdagas, för att vi alla uppfattar saker olika.

Jag knöt ihop min polare med denna CNC killen i alla fall, så får dom diskutera o se om dom kommer fram till nått, han nämnde åxå att vill man komma igång billigt så kan kina grejer absolut vara nått att börja med.
Evaldos
Inlägg: 257
Blev medlem: 2 december 2008, 18:55:40
Ort: Falköping

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av Evaldos »

Oj, oj en fjäder blir lätt en höna.
Jag har en del alu. profiler dim. 80X40mm ca 16-17 m.
Två långa 2500mm och fallande längder till 1200mm 8 st.
Och en del tillbehör.

Men även grövre dimensioner, men kanske lite overkill.

Dessa har varit monterade i en fixtur men ej deformerade.
Så till rätt peng går det att diskutera en affär.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Bygga CNC Fräs i Alu Profiler, Ca pris ?

Inlägg av pi314 »

Jag väcker liv i en gammal tråd med tankar delvis liknande dom som Perkla framför i trådstarten.

Jag har några visioner, eller kanske borde jag skriva fantasier?

1. Att lära mig hantera en minimal CNC gravyrmaskin/"fräs", typ en billig 3018.
2. Att gravera, göra små kretskort och kanske fräsa i tunn, kanske 1 mm, aluminium.
3. Att uppgradera den enkla med lite starkare motor och några stabilitetsfrämjande åtgärder.
4. Om resultatet av detta ser lovande ut (mest när det gäller hur min kunskap utvecklas), titta närmare på Root-4-CNC.

https://github.com/RootCNC/Root-4-CNC?f ... 9gW7ovqiD0

Kanske är det någon här som gjort något liknande?

/Pi
Skriv svar